selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 05:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Akurate DS vs HDX-1000
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 08:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Den med bra minne kommer ihåg att mitt närmsta steg i en eventuellt längre uppgraderingskedja var en DS-spelare. Dels är jag svag för ny teknik, men har också blivit påverkar av all oerhört positiv kritik som dessa DS spelare fått på olika forum och i press. Jag tänkte "man lever bara en gång", och om inköpet kan hjälpa mig att njuta av musik ordentligt igen så är det värt pengarna.

ADS'en kopplas in till min QNAP 509 Turbo NAS via en netgearswitch. Till samma switch är sedan tidigare en HDX-1000 inkopplad. Jag använder den för främst för att streama film, men även för att lyssna på musik.

HDX:en kostar idag under 3000 kr, och har som sagt även annan funktionalitet än musiklyssning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354068

HDX:en är inkopplad optiskt till min Exotik, medans Akuraten naturligtvis är inkopplad analogt med medföljande Linn kablage.

Efter lite arbete med twonky, och LinnGui strömmar musik nu ur akuraten.

Spännande nu med A-B jämförelse då jag med en knapptryckning kan växla mellan samma flac filer från samma NAS men med två olika källor.

Döm om min förvåning då jag inte kan höra någon som helst skillnad mellan en apparat med listpris 50 000, och en för 3000 kr! Jag har lyssna på flera olika skivor med olika musikstilar.

Faktum är att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Just nu känner jag mig kusligt likgiltig.

Vad tusan är det frågan om?

För oinvigda så inneåller mitt system, förutom Exotik D/A och Akurate DS även en Linn Sizmik 10.25 (chakra), en SAT Amplifix (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13071) som används som slutsteg, och ett par Elac 330 Jet stativare.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1622&menu=2

Jag har inte den senaste modellen som säljs nu, men mina ser likadana ut, och jag har svårt att tro att de skulle vara helt värdelösa.

Om det är någon som är sugen på en DS spelare och bor i närheten av Luleå är ni välkommna hem till mig att lyssna, det kan potentiellt bespara er tiotusentals kronor, som det känns nu, plus att ni får möjlighet att streama film också.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Nja det är väl Exotic DA och ADS du jämför, inte en burk för 3000 mot en för 50000.

Vill du kunna njuta av musik så skulle jag nog börjat se över Amplifixen innan jag gick på en ADS.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 09:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
TONNY wrote:
Nja det är väl Exotic DA och ADS du jämför, inte en burk för 3000 mot en för 50000.

Vill du kunna njuta av musik så skulle jag nog börjat se över Amplifixen innan jag gick på en ADS.
Hur menar du? Syftar du till att jag använder D/A omvandlaren i Exotiken eftersom att jag kör digitalt från HDX'en?

Angående byte av Amplifixen så var det mitt nästa tilltänkta steg, men det rimmar ändå illa med "Soruce first" principen att jag inte hör skillnad. Jag tycker mig ha läst trådar här om folk som kopplat in CD12:or till näst intill en klockradio och tyckt att det livat upp ljudet. Jag gissar att Amplifix och Elac 330 ligger på lite högre nivå än så.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag bor i Boden med ett komplett Linn system, om du vill får du komma hit och jämföra, jag har akurate ds exotik + Da , 2250 aktivit i katan

skulle det vara sant så är det ju bara att sälja ds spelaren ;)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har aldrig hört den där HDX spelaren, kopplade du in den i förstegets DA converter?

Jag har dock gjort en rätt ordentlig jämförelse mellan min Karik, Majik DS och Akurate DS. (Resten av systemet var Akurate försteg, 2200, och några konstiga högtalare Gallo tror jag de hette utan ngn riktig låga och med baselementet på sidan för ca 40-50 tkr tror jag).

Jag inser nog att jag är sämre än snittet på att höra skillnader (eller kanske mer nyanserad?), men även jag upplevde att det var rätt rejäla skillnader. Rent intuitivt låter det ju som något är fel med din Akurate.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Läs min sticky!
Skrev den efter att ha läst denna tråd.

tex
Har din DS blivit installerad av Linnhandlare? Passa även på att låta denna tuna in resten av anläggningen.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
pekka71 wrote:
Jag bor i Boden med ett komplett Linn system, om du vill får du komma hit och jämföra, jag har akurate ds exotik + Da , 2250 aktivit i katan

skulle det vara sant så är det ju bara att sälja ds spelaren ;)
Eller, om möjligt. Kanske Pekka kan lyssna på Outsiders system för att få ett andra utlåtande?

Jag har i o f s varit med i butik att en del kunder inte har upplevt någon skillnad alls mellan en
Ikemi och en 2kkr-spelare. Så det behöver inte vara fel på varken öron eller prylar.

Outsider: Vad säger din butik?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Outsider wrote:

Hur menar du? Syftar du till att jag använder D/A omvandlaren i Exotiken eftersom att jag kör digitalt från HDX'en?

Angående byte av Amplifixen så var det mitt nästa tilltänkta steg, men det rimmar ändå illa med "Soruce first" principen att jag inte hör skillnad. Jag tycker mig ha läst trådar här om folk som kopplat in CD12:or till näst intill en klockradio och tyckt att det livat upp ljudet. Jag gissar att Amplifix och Elac 330 ligger på lite högre nivå än så.
Jepp, det var väl DA:n i Exoticen du jämförde med ADS:en, eller har HDX:en en DA som du nyttjade?? Jag kanske missuppfattade..

Ingår inte installation när man köper ADS? Känns som hela riggen bör justeras in via tune dem om du inte redan gjort detta..

Antar att du hört ADS:en i butik och där hört stora skillnader mot MDS och Sneaky innan du slog till och la ut 50 papp?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 12:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Sportbilsentusiasten: Jag misstänkte att din tråd delvis var pga mig. :)

Men för att reda ut några av frågorna.

Jag har inte exakt koll, men jag skulle gissa att enheten varit igång och spelat i princip nonstop i ca 110 timmar innan jag gjorde jämförelsen med HDX:en.

Switchen som används är en av Linns rekomenderade, och NAS:en är en "värre" version än den Qnap 409 som är rekomenderad. Min har plats för 5 diskar, har betydligt kraftigare processor, mer minne osv. Jag har cat6 kablage.

Såvitt jag vet har jag följt installationsanvisningarna, och jag rippar med EAC enl anvisningar i diverse trådar. Automatic rescan är avaktiverat då jag inte vill att NAS:en spinner upp hårdiskar och har annat sådant för sig då den inte används.

Jag har däremot inte fått enheten installerad av Linnhandlaren. Anledningen var att de var underbemannade då jag hämtade ut den, och de ska därför göra ett besök hos mig framöver för justeringar. Naturligtvis kan det lösa problemet, men jag har ändå lite svårt att tro att flytta runt högtalarna lite(vilket jag också redan gjort) skulle trolla fram skillnaderna.

Det är riktigt uppfattat att det är D/A:n i exotiken jag testade. Jag tycker dock det är underligt om en "skräp" streamer i kombination med D/A:n i exotiken skulle vara lika vass som ADS.

Däremot har jag inte hört ADS i butiken, men däremot billigare CD spelare till Majik CD till Akurate CD och hört förbättringarna. Och jag trodde då att jag automatiskt skulle tycka att ADS var minst lika bra som ACD.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo, man förväntar ju sig att för 45 tkr, dessutom på källan som är den viktigaste komponenten, ska leda till en natt/dag-skillnad, även om hela systemet inte är optimalt intrimmat. Har du tillgång till ngn cd-spelare av hygglig kvalitet? I så fall skulle du ju kunna kasta in den jämförelsen också. Om det skulle visa sig att den är bättre än de två nätverksspelarna, så kan du nog i alla fall dra slutsatsen att ngt är fel med din A DS. Eller så är HDX århundradets fynd.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Outsider wrote:
Jag har däremot inte fått enheten installerad av Linnhandlaren. Anledningen var att de var underbemannade då jag hämtade ut den, och de ska därför göra ett besök hos mig framöver för justeringar. Naturligtvis kan det lösa problemet, men jag har ändå lite svårt att tro att flytta runt högtalarna lite(vilket jag också redan gjort) skulle trolla fram skillnaderna..
Nä du ska ju höra skillnad utan att tuna in högtalarna.

Det bästa är som andra också sagt att någon "som vet hur en DS ska låta" kommer hem.
Han kommer att höra direkt om din DS underpresterar och letar upp felet.
Be att de tar med en Akurate CD och en annan ADS för jämförelsens skull.

Kan vara en skitsak som att en av portarna på switchen är kass...bara spånar men det är bara att leta...
Du kan ju felsöka själv innan handlaren dyker upp.
Lycka till!

eller skicka tfnnummer till mig i PM så snackar vi om det i detalj


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 16:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hur har ni gjort lyssningsjämförelser? Om ni har gjort på det viset, att båda spelarna spelar samma låt samtidigt, och sen skiftar man över ingången på försteget, så kan det vara svårt att fokusera på spelarens förmåga att återge musik. Det kan vara lättare att bedöma en spelares prestanda om man först spelar typ halva låten på den ena spelaren, för att sedan skifta över och spela på den andra.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 10, 2009 16:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Pekka: Jag missade ditt inlägg tidigare. Jag tackar för inbjudan, du tänkte jag skulle ta med mig min HDX till dig eller? För mig som inte är bilburen är det mesta dock ett äventyr att ordna. :)

Jag har tyvärr ingen bra CD spelare nu, jag sålde min CD-FIX, som iallafall var skaplig till förmån för DS. Jag har dock en blu-ray spelare som inte är av billigaste sort ansluten via optisk kabel till Exotiken, jag kanska ska blanda in den också och se.

Jag håller på med diverse felsökning nu, som att dubbellkolla allt kablage och dylikt. Jag har dock mina föräldrar på besök från och med i morgonbitti (om det är för att det är påsk, eller för att jag fyller år vet jag inte :)), så i helgen blir nog inte så mycket testande av. Däremot ska jag se om farsan hör skillnad med sina blues skivor som han ska ta med. :)

Jag ska komma ihåg ditt erbjudande om telefonkonsultateion Jan. :)

Och ja, det stämmer att de tester som gjorts hittils så har jag spelat samma låt samtidigt på båda spelarna och växlat över. Jag trodde att man då enklast skulle höra skillnad, då man på så vis lättare kommer ihåg och inte kan inbilla sig lika mycket.

Jag vill föresten tacka er alla, och hoppas att ni får en bra påskhelg. :)


Top
   
PostPosted: Sat Apr 11, 2009 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Tjena

Har aldrig hört en HDX-1000 så jag kan inte uttala mig om en sådan. Akurate DS däremot vet jag är en otroligt bra källa. Jag har själv sålt min Majik CD till förmån för en Majik DS, och den är grymt mycket bättre. Alltså vissa skivor känner man knappt igen. Akurate DS är mycket bättre än Majik DS...

Så jag tror din Akurate DS kan vara trasig, eller: försök att koppla bort det analytiska intellektet när du lyssnar. Den situtaion du befinner dig i kan nog verka väldigt stressande. Stor investering som man naturligtvis tror/vill ska vara bra.

Jag tycker det verkar som en bra idé att lyssna på din pappas blues skivor (det är alltid bra att lyssna på blues 8) ). Håll inte på att testa fram och tillbaka för mycket, spela på Linn Ds ett par timmar. Byt sedan utan att göra det till ett vetenskapligt test till den andra spelaren. Spela ett par låtar i lugn och ro. Dog musiken eller spelar bandet lika bra som tidigare? Kom ihåg att Linns apparater eftersträvar "musikalisk förståelse". Till exempel är det lättare att förstå bluesgitarr solot i den ena eller andra spelaren? Spelar bandet lika tight? Oj den där trumslagaren slår verkligen hårt! Sångaren sjunger verkligen bra, inte alls falskt som jag trodde! Pianot är verkligen välstämt, här klingar allt rätt!

Inte alltid säkert att man kan "höra" detta, mera känna...

Hoppas att detta kan hjälpa.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sat Apr 11, 2009 18:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Något är trasigt, den saken är klar.

Idag låter det nämligen ännu värre. Det "sprakar" kring bastonerna på något knepigt sätt, det låter likadant från både HDX, ADS och bluray, så det har inget med källan att göra. Felet måste alltså vara i exotik, amplifix eller högtalare. Det här felet fanns dock inte tidigare, utan det är något nytt sen igår. Det verkar inte vara min vecka det här... Jag återkommer när jag har felsökt. Ska köra Amplifixen utan exotiken för att se om det hjälper.

Det här innebär att det kanske inte blir några blusskivor med farsan i helgen. :( Riktigt trist, vi bor ca 55 mil ifrån varandra, så vi ses inte så ofta numera.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited