selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Black vs Silver kablar.
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 25, 2008 23:28
Posts: 249
Funderar på att uppgradera mina Black signalkablar mot Silver signalkablar ska sitta mellan ADS/D Kikkin Majik 2100/D verkar det vettigt eller måste man ha Klimax för att märka skillnad?
Minge


Top
   
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Har inte kört silver själv, med det finns väl många som trivs med sina silverkablar utan att dom kör Klimax :)

Med ADS och Kikkin borde det höras skillnad mellan svart och silver.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ja, det är vettigt på båda ställena, om du inte har någon annan uppgradering på gång. (Fattas det bara tre tusen tills du kan köpa en KDS så är det inte vetttigt!) Börja så klart med källan, mellan ADS och Kikkin. Annat kanske ett bättre rack är ett alternativ? Själv har jag silver mellan källor(2)/försteg och för/slutsteg. Men att spara pengar till nästa uppgradering är heller inte fel.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Klart att du ska ha silver :wink: Men jag skulle nog inte köpa nya det går ju att hitta begade för halva priset. De är ingen jätte skillnad mellan svart och silver men med ADS/D som källa är jag övertygad om att Silver gör nytta :) Köpte min silverkabel när jag hade Ikemi och redan då var det värt pengarna :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag testade Silver Interconnect första gången när jag ägde Ikemi och Kolektor och det var innan det här århundradet. Definitivt värt pengarna på en anläggning av sådan klass. Det innebär att jag rekommenderar Silver Interconnect till Linns samtliga nuvarande produkter.

Jag tycker man ska vara lite försiktig att köpa Silver Interconnect på begagnatmarknaden. Den måste vara fabrikslödd för att prestera 100%.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 31, 2009 20:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Helt rätt Roland. Har ägt silverkablar som var löddade av handlare. Låter sämre än Black interconnect så köp frabrikslöddade.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 03:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja tror ni att Linn har någon besvärjelse när dom löder eller bara att de gör rätt kanske?, tror visst att folk utanför Linn´s väggar kan löda lika bra kanske bättre? sen att det finns dåligt lödda IC råder det nog ingen tvekan om

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Tror nog man skulle kunna köpa silver lödda av herr Lejontass utan att vara speciellt orolig..


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Håller med dig Tonny om jag ska köpa nya kablar någon gång så låter jag lejonklou terminera,då vet man att det blir bra. Har dock för mig att det finns två versioner av kontakter och tyvärr låter väl den äldre något bättre. Vet inte exakt när man bytte kontakter men mer info finns på lejonklous forum http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=244

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
Tja tror ni att Linn har någon besvärjelse när dom löder eller bara att de gör rätt kanske?
Nej men de löder med annan teknik. Tror att de använder gas i lödningsprocessen.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Argon kväve ? Blir det bättre att löda i en syrefri miljö dvs undvika oxidation ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 17:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Tror nog att det hela sitter i att om man har en gubbe eller möjligtvis robbot som sitter och löderkablar heladagarna med proffs utrustning, och sen en annan gubbe som sitter och avsynar jobben så blir det nog överlag bra lödningar som håller en jämn standard. Sen finns det nog både linnåterförsäljare och annat folk som både kan göra bättre och sämre lödningar....

Fast vem vet, Ivor kanske står där över en kittel med lödtenn och utalar besvärjelser på osanade skottska....


Top
   
PostPosted: Sun Nov 01, 2009 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Roland wrote:
pekka71 wrote:
Tja tror ni att Linn har någon besvärjelse när dom löder eller bara att de gör rätt kanske?
Nej men de löder med annan teknik. Tror att de använder gas i lödningsprocessen.
Ok om de har andra möjligheter än andra, då kan jag hålla med om att det kanske gör skillnad

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Nov 02, 2009 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det är inte Linn själva som gör kablarna utan en annan firma. Jag vet inte alla detaljer kring hur de görs, men de använder gas (kväve/argon/koldioxid) som värms och blåses över lödningen för att förhindra oxidering.

Jag har testat lödning i kvävgasmiljö och resultatet var ljudmässigt annorlunda. Tyvärr lät det inte särskilt bra! Har även skaffat samma lödtenn som används/användes vid tillverkningen av Linn Silver, men det lät inte heller bättre än mitt eget tenn. Så tyvärr fungerade inte dessa tekniker för mig, varken var för sig eller tillsammans.

Har lött rätt många silverkablar och de blir bra. Men de två bästa Linn Silver i original, som jag har som referens, låter bättre. Tyvärr tycker jag inte att de nyare Linn Silver låter lika bra, de äldsta är bättre. Och bäst av alla låter det första paret jag köpte, direkt efter att de lanserades.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited