selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 21:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Magnus wrote:
Samma diskussion finns på minhembio.com... Bara snack om vad delarna kostar, ingen bryr sig om hur bra HDX eventuellt är.
O samma debatt på Naim forumet...pink fish... för att nämna några till :roll:
De som utvecklat elektronik vet att kostnaden på delarna är en liten bit i en produkts utpris!
Varför inte samma upprörda inlägg om andra HIFIkomponenter då? Är ju samma sak där.
Ologiskt...
Magnus wrote:
En teori på faktiskt var dock att NAIM har byggt ihop en one-box-solution för att deras
kunder och återförsäljare ska klara av att hantera tekniken. Det kan nog ligga något i
detta, och det är där jag tycker att Linn begår ett misstag i o m att de inte presenterar
färdiga lösningar. Linn säljer en del av systemet och överlåter till kunden att ordna allt
annat som behövs till den delen. Många kunder kanske inte ens vet vad som behövs.
Nej Linn gör det rätta. En oberoende lösning som inte blir obsolete utvecklingen går frammåt (EN dac BEHÖVS ALLTID)...som inte blir oanvändbar som HDX när den inbyggda CDdriven/lasern strejkar...när Naim inte längre ger support alt saknar reservdelar...

Glöm heller inte bort att linn ÅF ska installera hos kund! Och att det finns dokument på linn WEb som exakt beskriver DS-LAN o rekomenderade produkter.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag menar inte att Linn ska bygga färdiga lösningar, bara presentera olika paketförslag.

Att det inte ska sitta inbyggda diskar och annat i resp DS är jag helt med på, men för att få
kunderna att hoppa på DS-tåget kan det krävas att de får en solution-package. Jämför med
ett parabol-paket där du får allt du behöver (disk, huvuden, kablar, mottagare etc). Vem fasiken
köper ett sådant kit del-för-del? :wink:

Hur många här på forumet har sett någon annons eller liknande där Linn-handlaren basunerar
ut att installation ingår? Detta och 5-års garantin är något som (jag tror) de flesta kunder får
reda på först när de lagt fram plast-kortet på disken...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
De som utvecklat elektronik vet att kostnaden på delarna är en liten bit i en produkts utpris!
Varför inte samma upprörda inlägg om andra HIFIkomponenter då? Är ju samma sak där.
Ologiskt...
Ja, kanske, nä. Det är helt rätt att i en, tex förstärkare, så kostar komponenterna en relativt liten del av totalkostnaderna. Utveckling, konstruktion, produktion, mekanik etc kostar proportionellt mycket mer. Lägger man sedan till försäljning, transporter, tullar, skatter, garantier, support och liknande så är komponentkostnaden en mycket liten del.

Men, här sitter vi med en apparat som innehåller byggstenar i form av moderkort, minne, processor, hårddiskar etc som gemene man kan köpa över disk och lätt sätta ihop till en fungerande enhet. Man kan till och med för ett par tusenlappar köpa en färdigbyggd dator med samma funktionalitet. Vari ligger då mervärdet i Naim-burken för en konsument? DAC´en, lådan och mjukvaran?

Men visst, det kan ju hända att strömförsörjning och DAC ligger i samma klass som en Akkurate DS och att priset därför är motiverat? Det skulle vara intressant att höra någon rapport från en seriös lyssning och gärna jämförelse med andra alternativ.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Wåflan wrote:
Angående Naim's nya spelare.......

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25422

Känns ju inte så förtroendeingivande direkt.
Hur är det med Linn's DS-spelare, kan det vara lika illa där?
...
Någon som törs öppna sin DS och lägga upp en bild så vi får se vad som döljer sig under skalet??
Det finns redan många andra som öppnat:

Klmax DS
Image


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Vari ligger då mervärdet i Naim-burken för en konsument? DAC´en, lådan och mjukvaran?
Jag tycker det är märkligt att du o många andra inte tycks förstå vari mervärdet ligger.

Att man sedan tror att delarnas pris (där man dessutom glömmer bort ett antal delar i "hårdvaran" display/fjärr/förpackning/manualer för att nämna några) är företagets totala kostnad för produkten samt att många av kritikerna dessutom inte verkar hört spelaren visar på nivån på diskussionen.

Har också svårigheter att förstå att kritiken gäller just HDX från Naim. Ta valfri produkt (även utanför HIFI branchen) lägg ihop kostnaden för HW samt jämför med utpris till kund.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Kolla vad lösa högtalarelement och komponenter till ett passivt filter kostar
till en högtalare i 50-100.000kr-klassen, det är inte mycket det.

I o f s haltar jämförelsen lite då ett högtalarkabinett är rätt dyrt (och hör
till hårdvaran).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Någon som kan kommentera innehållet i Klimaxen ovan?

Alternativ posta bilden faktiskt för att höra vilka kommentarer som dyker
upp?

I faktisk-tråden är det någon/några som tycker att en apparat i samma
prisklass som HDX ska ha metall-släde för känslans skull. Det kan jag
hålla med om, men hur många apparater med sådan släde känner ni till
förutom Karik, Ikemi, Uni 1.1/2.1, CD12?

Dessutom är det någon som har dålig koll på Linns Unidisk-spelare:
Quote:
Samma drivverk sitter förövrigt i Linn bedagade unidisc ( 60000:-) (De dyrare unidiscarna har drivverk av metall, men då talar vi om 100000:- och uppåt.)
I HDX-tråden på minhembio.com sägs det att i princip vilken dator som
helst med väl utvalt ljudkort ska kunna låta lika bra som vilken DS som
helst...

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 09261&st=0

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Magnus wrote:
...I HDX-tråden på minhembio.com sägs det att i princip vilken dator som
helst med väl utvalt ljudkort ska kunna låta lika bra som vilken DS som
helst...
Betyder det att svårigheten ligga i att välja väl då? Svårartat problem :wink:


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
någon som har en bild på akuraten? skulle vara kul att se om det är samma moderkort

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Det är väl "bara" att öppna din egen och titta (samt ta en bild samtidigt)?! :wink:


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Vari ligger då mervärdet i Naim-burken för en konsument? DAC´en, lådan och mjukvaran?
Jag tycker det är märkligt att du o många andra inte tycks förstå vari mervärdet ligger.

Att man sedan tror att delarnas pris (där man dessutom glömmer bort ett antal delar i "hårdvaran" display/fjärr/förpackning/manualer för att nämna några) är företagets totala kostnad för produkten samt att många av kritikerna dessutom inte verkar hört spelaren visar på nivån på diskussionen.
Manualen tillhör, för mig, mjukvaran... Skämt åsido, min fråga var mer uppriktig än den kanske verkade. En bra DAC kan uppenbarligen kosta rätt rejält med pengar, i alla fall om man vill skapa något utöver vanlig industristandard. Mjukvara borde (tillsammans med displayen) vara en stor del av kostnaden med tanke på hur urusla gränssnitt man ofta stöter på. Dom flesta konstruktörer verkar tro att man sitter med apparaterna framför sig på skrivbordet alternativt att man är en hök-ögd tonåring...

Jag har arbetat på företag som konstruerat specialanpassad elektronik och vet ungefär hur kostnadsbilden/fördelningen ser ut. Men i business-to-business räknar man ofta(st) med faktiska kostnader samt en bruttomarginal som ska täcka övriga kostnader i företaget. I konsumentvärlden tillkommer fler dimensioner, som image, produktplacering, tänkt målgrupp osv. I dessa sammanhang kan ett för lågt pris vara förödande (typ Porsche på 80-talet) och att få lite gnäll från några nördar på ett internet-forum får man helt enkelt ta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Pediatrik wrote:
Det är väl "bara" att öppna din egen och titta (samt ta en bild samtidigt)?! :wink:
Skulle jag göra bara jag visste att det inte påverkade garantin

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Förmodligen är det bara 4 små skruvar på undersidan för att lossa på locket. Det finns
förmodligen inte heller något sigill eller något annat som kan skvallra om att locket
varit borttaget.

Ovanstående gäller då i a f för alla andra Linn-apparater jag sett. Och om praktikanter
utan ESP-snöre får montera aktiva kort borde en kund få ta ett foto på sin apparat... :wink:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
... Och om praktikanter
utan ESP-snöre får montera aktiva kort borde en kund få ta ett foto på sin apparat...
ESD om jag får be :-)

Det är helt rätt. Jag har ofta funderat på den policy som Linn och dess ÅF har. Man säljer glatt apparater för hundratusentals kronor och sedan låter man vem som helst rota omkring i dem under garantitiden!

Jag har ju tom sett bilder på hur någon stolt ägare fotograferat nyinköpta kort liggandes på sin heltäckningsmatta... brrrr.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Inlägget om HDX på Faktiskt.se speglar deras (merpartens) syn på elektronik i stort.
Jag har hört den en hel del och med 555PS så är den bättre än en CD555 på ALLT!
Jag förstår tanken på en låda som klarar allt och kortsiktigt kan det vara klokt. Bland oss som levt ungefär halva vårt liv finns det en hel del som inte orkar eller kan sätta upp ett nätverk för musik. Dessutom behöver alla nätverk support ibland samt att en DS hänger sig (eller någon annan ingående låda). Jag tror att för många är HDX ett tillräckligt stort steg och Naim kommer med den produkten att få många att ta första steget mot HD-lagrad musik.
Själv är jag mer skeptisk och väntar fortfarande på en produkt utan hårddiskar. Det kommer uppgraderingar till HDX regelbundet och i nästa utgåva kommer (med all sannolikhet) rippning till extern hårddisk att finnas som val. Idag måste den intera vara full först. Helt idiotiskt, ska jag rippa om allt om jag uppgraderar i framtiden? :roll: .
En suboptimering kunde vara att ha möjlighet att använda HDX med avslagna hårddiskar, men så är den tyvärr inte konstruerad idag.

Var glad, livet leker och framtiden är ljus!

/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited