selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 09:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 02, 2004 08:42
Posts: 121
Har den redan börjat levereras i Sverige? Jag hörde november, kan det stämma?


Top
   
PostPosted: Mon Oct 12, 2009 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Mikael2 wrote:
Har den redan börjat levereras i Sverige? Jag hörde november, kan det stämma?
Om jag minns rätt från diskussionerna på naimforumet, så var det först sagt att den skulle släppas 1 november, men att det nu skjutits fram till 15 nov. Dessa diskussioner gällde dock inte Sverige specifikt, så risken finns väl att det kan avvika lite där också.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Något nytt om dacen?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Finns på en mässa i södra Sverige i helgen.


Top
   
PostPosted: Thu Oct 29, 2009 02:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Men om det skulle visa sig nu att den är bättre än flera ds spelare..hmm vad hända då med Linn's prissättning??
... det känns ju inte direkt troligt.. så otroligt topptweakade som majik ds/akkrute ds verkar vara.. men konkurans är ju alltid spännande vad det gör med marknaden!

Om det visar sig att den är bättre än tex majik DS så visar det ju på hur otroligt liten roll det spelar om man kör med Wolfson eller Burrbrown chip..

téx Caiman versionen av BErsford dac:en, har bytt till wolfson och det sägs att det skall vara ett lyft.. Det var en kille som sa att Caiman versionen är bättre än sneaky DS. mers sväng, skrev han faktiskt.. från att vara typ genki-ikemi nivå(inget verifierat) .. Hmm. låter inte helt troligt.. men den som lever får se. Spännande höst!!, känns väldigt dumt att investera något just nu!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Oct 30, 2009 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
doze84 wrote:
Men om det skulle visa sig nu att den är bättre än flera ds spelare..hmm vad hända då med Linn's prissättning??
... det känns ju inte direkt troligt.. så otroligt topptweakade som majik ds/akkrute ds verkar vara.. men konkurans är ju alltid spännande vad det gör med marknaden!
Håller med dig, det är en ovanligt spännande höst!

Det säger kanske inte så mycket men en tysk tidning (Stereoplay) ger tydligen poäng till de produkter de testar. Där har Majik DS (med Dynamik) fått samma poäng som HDX och vid en tidigare test även CDS 3. De båda Naimprodukterna är dock betydligt dyrare. Hur Dac:en kommer att stå sig i jämförelse är väl lite svårare att säga då den behöver någon form av transport etc och denna kan nog komma att påverka prestandan en del även om Naim hävdar att den ska vara mindre okänlig för val av transport.

hi hans, the german magazin "stereoplay" tested the linn ds (majik, akurate, klimax) with the new dynamik power + sw....the majik ds has now (!) same points like the hdx... they tested with mp3, hires and cd ripped format... if you have a chance to listen, you should def. do!!!


http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 6232999527


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2010 15:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Så här skriver en finnsk Linn-handlare och entusiast när det gäller att jämföra dac:ar-

Linn ligger på sitt eget nivå. I.e. Naim DAC med sin
egen PSU är omkr. Majik DS. Sekrit och Majik DS-!
är så billiga som du kan ha streamaren och bra
steg med dom. Även phonosteg i Majik DS-I.

Med andra ord linn är på en egen nivå, förutom jämfört mot just Naim Dac som ligger
på Majik DS nivå.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Tue Mar 02, 2010 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
doze84 wrote:
Med andra ord linn är på en egen nivå, ...
Efter att ha lyssnat på både Naim HDX, Meridian Soloos (elelr vad den heter) och Bladelius strömmare så är det ingen tvekan. Linn ligger på en egen (klart högre) kvalitetsnivå (prestanda/pris). Det är ett direkt mysterium att HiFi&Musik skrev att Bladelius strömmare är bra. Det är den helt klart inte - tyvärr för det vore ju trevligt med en inhemsk apparat som kunde ta upp kampen med Britterna!


Top
   
PostPosted: Thu Mar 04, 2010 21:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
jajo wrote:
hardcorelinnie wrote:
Att få detta att "fungera" är ju ingen match, men att lösa problemet med asynkron D/A-omvandling utan att också införa stor fördröjning mellan läsning och D/A-omvandling lär vara svårt.
Eftersom DS-teknikens stora lyft beror på att man slipper läsa en skiva i realtid utan kan hämta 1or och 0or på ett säkert sätt via nätverkskabel borde Naim DAC fungera absolut bäst med en extern hårddisk ansluten med USB. Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan bli lika bra genom att omklocka SPDIF från en annan transport. Om det funkar (och med vilken crap-transport som helst) är det magi i mina ögon. Själva RIP-processen är ju extremt viktig för prestandan på en DS och den delen av kedjan kan ju inte Naim kontrollera vid SPDIF-anslutning.

Men som redan sagts - det är öronen som får avgöra. Om det funkar är det ju lysande kul.

/ j

Låt oss inte snacka skit om SPDIF-överföringen. Betänk att Linn Karik+Numerik med synkkabel låter sämre än Linn karik+ 5103 utan synkkabel med endast SPDIF-överföring.

Betänk också att vanliga cd-spelare aldrig spelar av skivorna i realtid: de har och har alltid haft ett buffertminne. Den största fördelen med DS-konceptet är isoleringen mellan transport (Nas) och dac. Moderna dacar är förövrigt rätt så jitter-immuna.
Linns modernare designfilosofi är numera att allting spelar roll. Inget enskillt område som tex. en enkel SPDIF-överföring.
Streamspelarnas största tekniska fördel är det överlägsna handhavandet. Bara det är värt att lägga bort sin cd-spelare på vinden.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 04, 2010 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Rutger wrote:
Låt oss inte snacka skit om SPDIF-överföringen...
SPDIF interfacet är enl. min mening inget vidare i.o.m. att man lindat in klockan i bitströmmen och som dessutom är så korkat kodad att den kodade strömmens vågform tydligen är så korrelerad till den kodade musiksignalen att man kan höra musiken (om än rejält distad) om man lyssnar på styrspänningen till VCO:n. Har inte provat själv, men väl läst om detta.
Rutger wrote:
Betänk också att vanliga cd-spelare aldrig spelar av skivorna i realtid: de har och har alltid haft ett buffertminne. Den största fördelen med DS-konceptet är isoleringen mellan transport (Nas) och dac. Moderna dacar är förövrigt rätt så jitter-immuna.
Linns modernare designfilosofi är numera att allting spelar roll. Inget enskillt område som tex. en enkel SPDIF-överföring. Streamspelarnas största tekniska fördel är det överlägsna handhavandet. Bara det är värt att lägga bort sin cd-spelare på vinden.
Buffertminne - självklart (men det är oftast ganska litet vad jag förstår)!

Inga DAC:ar är "jitter-immuna" bara mer eller mindre känsliga. DS-konceptet är i det avseendet i det närmaste idealiskt.

Håller helt klart med när det gäller handhavande av nätverksspelarna. Att behöva gå iväg och plocka med skivfodral och stoppa plasten i en lucka känns rätt mossigt när man vant sig vid DS-konceptet. Vinyl är en annan grej - kanske f.f.a. då det ger tillgång till musik som inte går att få med samma kvalitet på CD (och så låter det ofta helt överdjävligt bra dessutom).

PS! Har du testat Majik DS? Så bra högtalare som du har förtjänar (enl. min mening) minst en Majik DS för att ge en smak av vad de kan.

Lyssnar f.ö. precis just nu på Black Sabbath, We sold our soul for rock 'n' roll via lurar kopplade till datorn och det är faktiskt helt ok. Den plattan skulle man ha på vinyl!


Top
   
PostPosted: Thu Mar 04, 2010 23:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Rutger wrote:
Låt oss inte snacka skit om SPDIF-överföringen. Betänk att Linn Karik+Numerik med synkkabel låter sämre än Linn karik+ 5103 utan synkkabel med endast SPDIF-överföring.
Jag kom till en liten annan slutsats då jag jämförde just detta för något år sedan. Jag hade då både en sen numerik med slimline brilliant, och en sen 5103 hemma. Det lät väldigt lika oavsett om jag använde Numeriken eller inte, men hos mej var det en liten gnutta bättre med Numeriken och synkkabel. Om det sedan beror på dataöverföringen, eller helt andra faktorer, vet jag inte.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited