selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 08, 2012 18:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Då var det dags för renovering av ett LK100 slutsteg. Slutsteget som ska få lite kärlek har ett lägre serienummer och ska enligt de uppgifter jag fått fram vara tillverkat 1995. Det har således några år på nacken, 17 år är ju faktiskt inte fy skam. Betänk då om slutsteget varit påslaget konstant vilket många förespråkar, det kan nog vara dags för lite översyn.

Så här ser det ut, tror dom flesta här har stött på ett LK100 någon gång.

Image

Under huven ser det ut så här. Återigen ett enkelt men välplanderat bygge. Rejäl trafo på gissningsvis runt 300VA. Till skillnad från de nyare LK85 och LK140 sitter här STK transistorer. De nyare stegen är utrustade med TDA-kretsar. Har själv byggt en del slutsteg med TDA7293 och TDA7294 och det går att få mycket bra ljud i ganska enkla konstruktioner. Nätdelskondensatorerna är hyfsat tilltagna på 10 000 uF. Redan nu kan den skarpsynte se att den vänstra stora nätdelkondensatorn är bulig på toppen vilken kan vara ett tecken på att den börjar dags för ett byte. En detalj som jag tycker är intressant är att teknikerna på Linn valt Evox Rifa kondensatorer i signalvägen, dessa kondensatorer är mycket omtyckta i Diy kretsar för sitt fina ljud. Rifa kondensatorerna är de avlånga blå precis intill kylflänsen.

Image

Själva kretskortet sitter med tre skruvar i framkant plus att kylflänsen sitter skruvad i chassiet, efter att ha lossat dessa skruvar samt kopplat ur alla kablar kan kortet lätt lyftas ut ur lådan.

Image

Totalt är det 15 kondensatorer som ska bytas. Linn har valt Rubycon kondensatorer i ok kvalité men inte mycket mer. Jag har också valt Rubycon kondensatorer men en mer påkostad modell. Som nätdelskondensator har jag valt Panasonic 10 000 uF, dessa har mycket bra data och passar bra till audiobruk. Jag börjar med att löda loss kondensatorerna, kretskortet är något mer ömtåligt än Mimik CD-spelarens så det gäller att vara försiktig och inte värma för länge på samma punkt. Risken om man värmer för länge är att själva ledningsbanan ger sig och lossnar. På bilden nedan är alla kondensatorer borttagna, har dock hunnit sätta dit de nya från Panasonic i nätdelen.

Image

Nu är det bara att sätta dit de nya kondensatorerna och löda dit dem. Var noga med polariteten!

Image

Lite observationer som jag gjort är att lödningarna ser sämre ut på ett par olika ställen. Som vanligt behövdes bättring på ingångskontakterna, många gånger in och urkopplande gör att lödningarna blir stressade. Lödningarna närmast kylflänsen var också i sisådär kondition, min slutsats är att det är större temperaturförändring närmast flänsen och då håller lödningarna sämre. Ett tips är att löda om alla benen till slutstranssitorerna samt effektmotstånden. Jag har ringat in områdena på bilden nedan som det är bra att hålla extra koll på.

Image

Mer kommer senare....


Top
   
PostPosted: Mon Jan 09, 2012 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Ska bli kul att följa fortsättningen!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2012 09:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Nästa steg är att montera fast kortet igen, återigen är jag imponerad över hur enkelt allt är att ta isär och sätta ihop. Har varit med om många andra konstruktioner som är betydligt jobbigare att göra service på.

Image

Då är det bara att be en bön och trycka på power knappen, Yes och allt funkar :D

Jag låter steget stå igång ett dygn innan det blir seriös lyssning, allt verkar fungera i alla fall och det kommer ljud ur högtalarna 8)

Återkommer med lyssningsintryck.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2012 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Välkommen till Selleri!

Jag har läst dina trådar och måste säga att jag tycker det är super kul att du både renoverar utrustningen men också lägger upp bilder och beskrivning. Det är inte jättetroligt att jag själv köper någon LK-låda i framtiden, men det är säkert flera som kan ha praktiskt glädje av detta!

Jag skulle nog vilja säga att är man bara lite händig, har någolunda rätt utrustning, tar god tid på sig, så bör inte detta vara så svårt. Jag har gjort en del småting när det gäller elektronik, men då har det mest varit att laga saker som redan varit sönder.

iaf det som jag tycker är viktigast är 2 saker, vara noga och ta tid på sig. (detta är alltså tips för den som själv inte gjort något såndan tidigare) Jag har iaf själv erfarigt att det är betydligt bättre att laga något 1gång istället för att vara slarvig och behöva göra det flera gånger, speciellt om det visar sig att man brände sönder något och måste ersätta fler komponenter än som var nödvändigt från början.... Men allt ger lärdom även om jag hade klart mig utan delar av den...


Oavsett super tråd!!!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2012 15:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Det är helt riktigt som du skriver, allt går att lära sig om man bara vill. Speciellt i dessa moderna tider med internet som redskap, tycker det går få svar på det mesta bara genom att söka i google till exempel.

När man får för sig att pilla med elektronik så finns det vissa grunder som är viktiga. En bekväm stol, ett bra arbetsbord, bra belysning, fri från störningsmoment, stressfri och absolut inte ha bråttom. Minsta felsteg kan tyvärr ge förödande konsekvenser, det är trots allt 220V nätspänning som man jobbar med.

En bra lödkolv med ställbar temperatur är ovärderlig. En multimeter är också jätte bra att ha till hands. Resistansmätning (motstånd) samt spänningsmätning både AC och DC är det som jag använder mest. Ett handhållet förstoringsglas är väldigt bra att ha, då kan man ofta upptäcka tvivelaktigheter som man inte sett med ögonen en stund innan. Att kunna förstå elektronikens grunder är en förutsättning. Bara genom att lära sig en apparats uppbyggnad i blockform är jätte bra t ex transformator, spänningsregulatorer, ström analogdel, ström digitaldel osv.

Det finns en hel del guider till hur man lär sig att löda både i textform med bilder men jag har även sätter filmer på youtube som är mycket lärorika.

Här är tex en enkel guide hos Kjell & Co http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... omponenter

I början kan det vara en perfekt idé att ta ett defekt kretskort och bara leka fram kunskapen t ex löda loss komponenter och löda dit dem igen. Att följa kretskortets olika banor är också väldigt lärorikt.

Återigen vill jag tacka för positiv respons. LK-lådorna är i mina ögon absolut inte uträknade på något sätt, många hade nog blivit förvånade hur lika kretslösningar i äldre slutsteg är jämfört med nya idag. Man måste tänka på att företagen vill tjäna pengar och ingen blir gladare än dom ifall vi skulle köpa nya prylar var och varannan dag.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 10, 2012 20:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
+1


Top
   
PostPosted: Wed Jan 11, 2012 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 06:09, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jan 11, 2012 23:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Då summerar vi denna tråd med lite lyssningsintryck.

Återigen är skillnaderna mycket små precis som jag ville ha det. Har hela tiden tyckt att mitt LK100 spelat riktigt bra och förhållandet mellan pris/prestanda är exceptionellt bra. Men lite skillnader finns, ljudet har blivit precis som min Mimik lite uppstramat med bättre transientegenskaper. Ljudet har blivit lite mer allert och det känns lite piggare helt enkelt, ungefär som du skulle gjort service på din bil. Har provmätt kondensatorerna som satt närmast kylflänsen och därmed utsatts för störst temperaturskillnader, instrumentet visade 35 uF på en kondensator som egentligen skulle ligga på 100 uF. En tredjedel är en 66 procentig avvikelse vilket förmodligen inte är helt optimalt. Jag har hela tiden tyckt att mitt LK100 varit ganska varmt och om man la handen på kylflänsen var det som man brände sig efter ett par sekunder. Efter modden har värmeutvecklingen minskat något, det blir fortfarande varmt men inte lika hett som innan. Min slutsats angående detta är att någon av kondensatorerna jag bytat har suttit i bias kretsen som reglerar hur hög ström som går igenom sluttransistorerna. I takt med att kondensatorerna har åldrats har även övriga elektroniken blivit påverkad på ett icke optimalt sätt.

Jag är mycket nöjd och det känns skönt att ha gjort servicen på slutsteget, nu bör det hålla ett bra tag till och spela så nära ett nytt slutsteg som lämnat fabrik som möjligt. Kan inte annat än rekomendera alla som har möjlighet och som har ett gammalt LK100 att göra denna uppgradering.

Kommer fler renoveringstrådar framöver så håll utkik :)


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
En sak som jag funderar över. Även om apparaterna i övrigt är godt använda så är både kondensatorerna och lödningarna nya. Det hade vart intressant att få veta om du tycker de spelar ändå bättre när de har hunnit få några hundra timmars bruk.


Jag kom också att tänka på en sak, jag har en High-cap strömförsyning till min Naim headamp. Undra hur många kondensatorer det sitter i den.... Jag tror jag har läst att det räkommenderas att re-cappa den vart 10e år men jag antar att det har endel med hur mycket den används. Normalt sett har jag på den jämt, om jag inte ska vara borta iaf flera dagar. Som tur är är den nog runt halvåret gammal.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Tackar för intressanta och kul trådar eskil81. Extra kul i dessa turbulenta Selleritider.

Att tänka på vid en recap är att olika kondensatorer låter olika bra, även om de "bara" sitter i nätdelen. Jag har själv testat en del och ibland är det de sämsta (enligt specen) och billigaste kondensatorerna som låter bäst. (Och ibland omvänt, dyrast, bäst rykte i audiokretsar och bäst spec låter sämst...) Så det kan (säger kan, jag vet inte säkert) finnas fler anledningar än de ekonomiska till de till synes halvkassa kondensatorern i Linns grejer.

Kondensatorer kan dessutom börja låta dåligt, även om de fortfarande mäter bra. Inget är lätt här i audiovärlden. Bipolära kondensatorer (Normalt ej elektrolytkondensatorer, de som ser ut som små colaburkar.) har också en riktning där de låter bäst, kan vara värt att tänka på.

En recap är inte så enkel som det låter, om man vill optimera prestandan. Och det är väl hela syftet med en recap? För trådskaparen slutade det väl. Men det gör det inte alltid. Det finns anledningar till att Naimfolket skickar sina grejer till Naim för en recap, istället för att låta den lokala TV reparatören (finns det sådana fortfarande?) får göra jobbet. Men om det är fler som gör detta själva så rapportera gärna här eller i egna trådar.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Du hann före mig, Linnofil. Jag satt precis och skrev på ett inlägg om att ljudkvalitet på kondensatorer inte alls är relaterad till vanligt förekommande specifikationer. Det finns heller ingen tydlig skala från "dålig" till "bra", utan det varierar med kretsen den sitter i. En som låter rätt dåligt i position A kan låta jättebra i position B! Och gamla kondensatorer som tappat i värde kan märkligt nog fortfarande låta bättre än många splitter nya och dyrare.

Om syftet med recapen är att öka prestandan finns det bara ett sätt: Man måste lyssna sig fram till den bästa modellen att ersätta varje originalkondensator med. Det kan ta väldigt mycket tid i anspråk och det gäller förstås att kunna utvärdera tillförlitligt. Väljer man fel vid ett tillfälle så är risken stor att man börjar kompensera vid senare val - man hamnar fel helt enkelt.

Om syftet är att reparera en äldre apparat är det kanske inte lika viktigt hur prestandan blir. Och eftersom Linn helt slutat serva många av sina gamla modeller så tycker jag att de här två trådarna (Mimik och LK100) är suveräna. LK-lådor ska användas, inte hamna på tippen!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou wrote:
Du hann före mig, Linnofil. Jag satt precis och skrev på ett inlägg om att ljudkvalitet på kondensatorer inte alls är relaterad till vanligt förekommande specifikationer. Det finns heller ingen tydlig skala från "dålig" till "bra", utan det varierar med kretsen den sitter i. En som låter rätt dåligt i position A kan låta jättebra i position B! Och gamla kondensatorer som tappat i värde kan märkligt nog fortfarande låta bättre än många splitter nya och dyrare.

Om syftet med recapen är att öka prestandan finns det bara ett sätt: Man måste lyssna sig fram till den bästa modellen att ersätta varje originalkondensator med. Det kan ta väldigt mycket tid i anspråk och det gäller förstås att kunna utvärdera tillförlitligt. Väljer man fel vid ett tillfälle så är risken stor att man börjar kompensera vid senare val - man hamnar fel helt enkelt.

Om syftet är att reparera en äldre apparat är det kanske inte lika viktigt hur prestandan blir. Och eftersom Linn helt slutat serva många av sina gamla modeller så tycker jag att de här två trådarna (Mimik och LK100) är suveräna. LK-lådor ska användas, inte hamna på tippen!
Det är mycket slit och släng inom hifibranchen, det är en av de andra anledningarna till att jag är glad i Linn, just det att när man tröttnar på en eller flera komponenter i anläggningen så finns det alltid någon som är villig att ta över dessa och ta vara på dem och njuta av dem även i framtiden.

Även om det är offtopic så när finns det anledning till att se över sin utrustning 10år? 15år?

Hur är det med de nyare lådorna,(försteg, slutsteg, streamers) finns det mycket elektronik som åldras i dem? Klimaxhögtalarna?

Min egen situation är den att mina K320A antagligen kommer att användas 10-20 år till, och då är det bra att veta om de bör skickas till Linn för servis/föryngring någon gång eller hur man bör göra med sådant?

Har du gjort någon renovering av Linnutrustning som är värd att berätta om? Då menar jag något som inte egentligen är sönder? Ett exempel är Klout, dessa är fortfarande mycket populära och inger fortfarande respekt, me de börjar komma till åren.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 17:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Självklart är det svårt att få till exakt samma ljud om man byter ut komponenter till olika fabrikat. Jag brukar normalt sätt göra som när jag renoverade mitt LK100 och min Mimik CD-spelare, nämligen att välja utbyteskomponenter från samma fabrikat. I detta fallet satsade jag på rubycon kondensatorer som satt i apparaterna från början men en lite mer påkostad modell.

Skillnaderna finns, som jag skrivit i tråden finns vissa skillnader även om de i mina öron är små. Vill man vara riktigt seriös så får man helt enkelt gå den hårda vägen och lyssna sig till vad som blir bäst precis som de andra skriver.

Nu går vi in på mer personliga tankegångar och slutsatser som jag absolut inte har vetenskapliga belägg för, därför får ni ta det jag skriver med en nypa salt :)

De apparater jag testat som varit äldre och jag gjort renoveringar på tycker jag ofta kan låta lite trötta och inbäddade, efter t ex en recap med nya kondensatorer tenderar dessa apparater att bli lite mer öppna och spela lite tajtare med mer fart. Om detta stämmer i verkligheten det kan jag inte svara på utan det är mina personliga erfarenheter. Sen sitter en komponent på ett ställe av en anledning, den har en uppgift helt enkelt. Om en komponents arbetssätt ändras t ex ändrar värde kommer även andra komponenter påverkas av detta. Den stora anledningen till att kolla över äldre apparater är i mina ögon först och fräst att säkerställa dess överlevnad ett tag till.

Man kan även som mindre elektronikkunnig faktiskt kolla rent visuellt på komponenter och ibland göra vissa iaktagelser som kan vara av värde. Jag listar lite saker som kan vara värt att kolla.

1. Färgskiftningar på kretskort, om kortet är grönt egentligen men brunt på visa ställen kan detta var ett tecken på att något blivit varmt.

2. Buliga kondensatorer, om toppen står upp som en bula kan det vara byte på G. Det kan även förekomma att kondensatorer har en tendens att läcka, syran som finns inuti kan fräta på kretskortet med tradiga fel som följd.

3. Lödningar, ta ett handhållet förstoringsglas och titta på lödningar främst nära kylflänsarna på sluttransistorerna då dessa har en förmåga av att bli sämre med tiden. En lödning med en rund ring runt komponentbenet kan vara att tecken på att den börjar bli dålig.

4. Överlag är det bra att titta på komponenter och leta efter färgskiftningar, motstånd kan ibland bli bruna när dom blivit varma.

Jag har stor respekt för t ex Naim som går ut och säger ärligt att om tio år bör du kolla över t ex kondensatorer om du vill säkerställa ursprunglig prestanda och full funktion. Det är ett sätt att tjäna pengar absolut men även att vara rakryggad mot sina kunder och istället för att försöka sälja på nya prylar faktiskt renovera de gamla istället. Det är ett sätt att skapa förtroende hos kunden vilket jag gillar. Linn har t ex har avsagt service på gamla produkter men att ljuga och säga att det t ex inte finns laserenheter till Mimik och Karik kan jag bli lite irriterad på. Laserenheten som sitter i dessa spelare är standard hitatchi som går att få tag på utan stora problem och kostar inte mer än ca 300:- kronor. Man borde istället vara glad för att det faktiskt finns entusiaster som vill hålla liv i sina klenoder. Nu spelar det lite mindre roll för våran del, vi har ju ett utomordentligt forum där vi sprider kunskap och hjälper varandra med tips och information.

Om man ska göra recap efter ett visst antal år är svårt att säga, det är så mycket som spelar in. Vilken komponentkvalité tillverkaren valt, hur stabil konstruktionen är i allmänhet, temperaturskillnader osv. Slutsteg som utvecklar värme brukar oftare behöva service, men det finns apparater som är 20 år gamla och som fortfarande spelar övertygande.

Jag tycker de här diskussionerna är väldigt intressanta, kul med alla som skriver ner egna erfarenheter och tankegångar.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Comstedt wrote:
Har du gjort någon renovering av Linnutrustning som är värd att berätta om? Då menar jag något som inte egentligen är sönder?
Det jag lagt mest tid på att försöka renovera med systematik är Lingo.

Jag fick för några år sedan hybris efter att ha renoverat en gammal Lingo 1 (smala lådan) och provat mig fram till de bästa komponenterna. Det resulterade nämligen i att den spelade bättre än Lingo 2. Först tänkte jag att Lingo 2:an måste ha blivit dålig, så jag testade två exemplar till. Alla tre Lingo 2 lät ungefär lika bra - och den renoverade gamla Lingo 1:an rejält mycket bättre.

Nu ska renoveras Lingo 1:or på löpande band, tänkte jag. Många närmar sig 20 år gamla och kan låta ganska trötta. Men när jag gjorde nästa Lingo 1:a så blev den inte alls bättre än Lingo 2. Den blev ungefär så bra som man kunde vänta sig; lite sämre än Lingo 2. Och samma resultat blev det med Lingo 1:an därefter. Tråkigt nog var det inte någon superboost jag kommit fram till, utan snarare en ordinär reparation.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 19:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Jan 03, 2012 00:27
Posts: 22
Location: Limhamn
Har heller ingen direkt erfarenhet från renovering av defekta Linn prylar bortsett från ett LK2 som var tyst på ena kanalen. Vill minnas att jag bytade 3 eller 4 komponenter enligt Linns servicemanual sen hoppade det igång igen. Min polare blev glad i alla fall, det var hans ögonsten. Kommer ihåg att det rockade på bra men var aningen rått i mitt dåvarande system. Min Mimik var iofs defekt kan man säga då jag var tvungen att byta laser och spindelmotor.

Nu ska också tilläggas att jag ganska nyligen blivit Linnfrälst, sålde hela min anläggning och bytte till LK-lådor istället. Ett byte som jag nog aldrig kommer att ångra.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited