selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 23:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
min anlägning står pt på golvet i väntan på att vi får byggt en hylla till den.

LP12 (valhalla/akito/k5 (samlar damm :( )) Genki/kairn/2*LK 85 / sekrit (småningom Tukan eller katan)

katan skall upp på annan vägg. LK 85 möjligtvis inte i hyll men närmare högtalare (har 2*5 m 400 kabel- men har läst i forummet att det är bättre att korta högtalarkabel och förlänga signal kabel till effekterna)

hyllan skall skruvas fast i en rejäl tegelvägg, och bli ett arrangemang för både böcker och stero.
minimalistisk och vitmålad. trä, mdf eller plywood. inget glas och stål.


som sagt både för LP och CD inbillar mig att kraven är rätt olika för de två hyll planen- och de kan byggas olika men skall se lika ut.

någon som prövat eller har tips?

och nej- jag skll inte köpa några fula harmoni eller fraim hyllor. clean och elegant skall det vara :) MEN välljudande och musikaliskt

möjligtvis liknande denna inredning: http://www.scalahifi.dk/filer/HI_FI_22-25.pdf

men på väggen och hembyggt :)

mvh

jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Stilrent med allt på väggen men misstänker att ljudet kommer att tappa en hel del karaktär om dom skall hänga på väggen, men har dock ingen erfarenhet angående Katan som upphängda, men Linns högtalare brukar trivas bäst på stativ.

Men låter detta svaras av experterna här på forumet.

Men det ser väldigt snyggt ut, undrar bara hur det låter sen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Katan på väggen är nog att kasta pengarna i sjön misstänker jag.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
eliasson_jonas wrote:
har läst i forummet att det är bättre att korta högtalarkabel och förlänga signal kabel till effekterna
Det kan nog variera. Jag gjorde nyligen den jämförelsen och till min förvåning (och förtret) så var långa högtalarkablar bättre.

Sedan måste jag sålla mig till skaran av starkt skeptiska till väggmontage av högtalare. En av de klart viktigaste faktorerna i en installation är högtalarnas placering i rummet - häpnadsväckande förändringar kan komma ur till synes obetydliga förflyttningar. Förändring av avståndet till väggen brukar vara den mest påtagliga faktorn. Vid väggmontage tappar du helt den här möjligheten.

Risken är i min mening uppenbar att det kommer att suga och att du inte kommer att kunna göra något åt det, om du monterar upp Katan på väggen. Väggmontage är en kompromiss framtvingad av estetik eller utrymmesbrist, det är generellt INTE rekommendabelt ur ett musikaliskt perspektiv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 22:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
tak för info

ok jag förstår invändningarna mot högtalare på väggen, men har inget alternativ. litet hus och en fru som är arkitekt. kan vara riktigt med katan. kanske en tunnare högtalare som tukan är bättre.

ang. högtalarkablar är det glädjande att höra att det inte är entydigt med att korta kablarna. kan göra det enklare.

men. den egentliga frågan var om att bygga hyllor, eller någon som tror sig ha bra tips? en gång var lackbord en fin uppfinning. tror mig komma ihåg at cirkusen gjorde att LP12 trivdes bättre på mer stabilt, icke fjädrande underlag.

samt att en CD trivs bra om den står helt plant, samt stabilt.

stämmer detta? och hur skall en bra hifi möbel byggas, men ändå smälta in i ett stilrent modernt möblemang?

är stabilitet A och O; skall jag bara bygga allt i mdf med kraftiga hyllknektar?? skall jag lägga en stenskiva under cd´n?

behöver hjälp med detta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det stämmer det med cirkus. allt skall stå plant allt för tunga saker brukar sabba musikaliteten så hyllor av normalt trä som ask, lönn eller liknande som sitter bra och plant, borde kunna bli bra tillsammans med cirkus och övrig elektronik men jag vet inte säkert.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 17:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
ok
summerar upp- lätta material i hylla (trä), uppbyggt stabilt och fullständigt plant verkar vara modellen.

är det stor skillnad på trä eller MDF? tror MDF är mindre styv, men med högre densitet- vilket är bäst?

innan jag fått cirkus på LP12, (det kan ta tid) finns det någon modifikation jag kan göra med hyllan eller kan jag evt ställa LP12 på hylla, med något vibrations dämpande emellan? (antar att cirkusen dämpar vibrationer) som jag kommer ihåg det var det funktionen hos den klassiska "urgröpta" Lack bords plattan (tunn mdf i en ram av spånplattor)

i vart fall sa man på 90 talet att LP 12 utan cirkus lät riktigt dåligt på ett stabilt bord (tror jag :) )

jonas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Med tanke på att LP12 på Harmoni låter riktigt bra både med och utan Trampolin så borde det gå att lösa den låter iofs bättre med cirkus.

Edit: Skriv fel.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Last edited by hepcat on Thu Jan 05, 2006 18:34, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Är det inte snarare om man har Trampolin bottenplatta (fjädrande) som är avgörande för vilken typ av underlag som är bäst?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Broccoli wrote:
Är det inte snarare om man har Trampolin bottenplatta (fjädrande) som är avgörande för vilken typ av underlag som är bäst?
Stämmer bra det.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 18:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
sant.
missade det.
den uppgraderingen har jag nog råd att göra! :) innan våren är över

tak för svar.
börjar så smått att designa systemet nu

vänder tillbaka med bilder när det hela är klart.

Om det är andra som har erfarenheter- vv posta ett svar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag är själv mycket nöjd med mina 2 st Quadraspire vägghyllor som är monterade bredvid varann. Extremt snyggt om du frågar mig, en för LP12 och en för CD. Jag har Lönnhyllor, vitmålade "pinnar" och bakplattan tapeteserad med samma tapet som väggen. (Mönsterpassad så klart!) kanten på bakplattan är vitmålad som tapeten. Snyggt, låter kanonbra, perfekt arbetshöjd m.m. Hyllorna "syns inte". bara 4 diskreta vita pinnar som håller upp snygga lönnhyllor med bl.a. en snygg Lönn LP12:a, kan det bli bättre? Rekomenderas!

På hemmabion så har jag tunedemat in väggmonterade bakhögtalare, monterade med Brakit. Det svänger riktigt bra om musiken när jag kopplar in frontkanalerna på dem. Så jag tror att med en riktig tundem positionering så kan man få ett hyggligt resultat även med väggmontering. Jag har även gjort en motsvarande tunedem montering av ett par Diskreet i en väns badrum med mycket gott resultat. Svänger kanon med en Classik där man ligger och bubblar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 00:41 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det låter som en mycket spännande installation. Någon bild skulle ju vara kul!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 01:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Linnofil: Bilder på det vore som sas ovan kul att se! Verkar vara noggrant gjort. Du hittar väl till avdelningen för medlemspresentationer :wink:

Och badrumsinstallationen lät klart häftig den med för övrigt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag ska se om jag hittar några gamla bilder på grejerna. Jag har dock inga aktuella och anläggningen är inne i en förändring nu. Det känner ni väl igen... 8) Jag ska maila Sony lite bilder.

Badrumsinstallationen är kanonsnygg! Synd att det inte är i mitt hus... Ska se om jag kan fixa bilder på det någon dag. Det är kvadratiska Diskreet som har exakt samma storlek som kakelplattorna och är monterade före fogningen, så de är fogade precis som en kakelplatta! Resultatet är en nästan osynlig montering, kaklet har samma mörkvita ton som Diskreetarna. Han har även en Sizmik 10.25 i badrummet! Dessutom 2 till Diskreet monterade lågt (för tempraturen) under understa laven i bastun. Klassiken källa även där.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited