selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 13:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 17, 2006 22:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Men... står det inte en KLOUT där??

/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 01:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara något annat...förklaring tack! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Nu har jag uppdaterat min story så nu får ni läsa den igen! :D
(För den late finns revisionshistoria längst ner så ni slipper läsa allt.)

equi2 skrev:
Quote:
Även om jag tycker några av dina svängar kändes lite oplanerade på nåt sätt.
Jotack, det känner jag till! Exempel: Jag hade en tidig Kairn (-91) med trafo som (-99) var sämre än en Kolektor (Mk1-60), jag övervägde att köpa en silverkabel till Ikemin, men en Kolektor gav ung samma förbättring på LP och CD för samma pengar så det blev en sån. Sen kom Kolektor (Mk2-100) som var bättre (vid demo hos handlaren) och jag bytte till den. Fick dock ett exemplar som var sämre än mitt gamla Mk1 och sålde den. Köpte en Kairn Pro och tog sovrummets LK1 som phonosteg. Kairnen var inte riktigt bra musikaliskt (sämre än Kolektor Mk1:an) så den byttes mot en Wakonda med pengar emellan. Den var bättre musikaliskt än Kairn Pro:n! Så det som inte alltid ser logiskt ut från utsidan har sin förklaring!

Lejonklou skrev:
Quote:
Det enda som stor ar sladdarna som hanger langs vaggen
Håller med, problemet är bara att en "städad" installation ger sämre musik! Särskilt Lingo kabeln är mycket känslig för dragning. Den ska helst inte vidröra golv och vägg eller komma i närheten av andra kablar. Hur lätt är det?

jajo skrev:
Quote:
T-kable gjorde underverk på min tolva
Jo, jag vet! Påminn mig inte... Håller hårt i penningpungen innan jag vet vad det blir för CD spelare. (Uni SC/2.1 eller nya "CD-only" spelaren.)

Pediatrik skrev:
Quote:
Inser dessutom vilken tur jag haft med relativt HiFi-vänliga rum än så länge
Det är verkligen skit att inte få till en installation fast man har med sig en del kunskap och erfarenhet i bagaget. Det kan verkligen förvrida huvudet på en! Jag hade stora problem i mitt hus under 3 år. Spelade inte en platta på månader i början. Inte kul för en Linnofil! Annars har jag också haft tur tidigare med rum m.m. Däremot har jag haft en del Linnapparater som har pajjat eller låtigt dåligt. Men så är jag kräsen också!

henriklh skrev:
Quote:
Men är det bara jag som blir nyfiken på det hemmabyggda slutsteget? Är det din egen skapelse?
Hepcat var också nyfiken så jag får väl förklara... Nja, det är inte riktigt min skapelse. Bara nästan. Förklaring: Jag hade under 1995-99 ett mer hårdvarunära elektronikjobb än jag har nu och läste en del elektroniktidskrifter. Under 1996 så var det en artikel om Thomsons nya TDA7294. Jag tyckte den verkade intressant eftersom jag tidigare byggt slutsteg med TDA2040 från Thomson med gott resultat. (Bra, men inte effektstarkt, drev ändå mina SARA ett tag!) Men det blev inget, jobbade för mycket. När så Linn -99 kom med sina LK140/85 baserade på samma kretsar kände jag att jag borde ha fått tummen ur redan -96!

Kretslösningen på mina steg är baserat på Thomsons eget förslag i databladet. Ett separat kort för varje kanal med en TDA7294 krets på varje. Samma Deltron BFA kontakter som Linn, rejäl 19" aluminiumlåda m.m. Jag har jämfört mitt hemmabygge och det är bättre än (mitt iaf) LK140 och slutstegen på Classik Music och Movie Di. Förklaringen på det är nog bra internkablage (Linn Black, K20) i rätt riktning och en bra nätdel med lödda kablar istället för kretskort, alla anslutningar lödda, ingen strömbrytare, inga säkringar o.s.v. Nätkabeln är lödd direkt på trafons lindningar, inget nätfilter etc. (Inga knappar att pilla på, slutsteget är av typen "Plugg in and enjoy"!) Det finns heller inga kretsar eller ledningar på kortet som går till aktiva filter eller annat "skit". Trafon kommer från en Classik Music som jag konverterade till 110 v. I princip kan man säga att det är som en LK85 eftersom jag bara har en krets/kanal. För att göra det enkelt för mig när det gäller kort och att få tag i kretsar (de kostade 190 kr styck!) så köpte jag 2 st av dessa:
http://www.electronics123.com/s.nl/sc.8 ... /id.328/.f
Jag har nog en bild någonstans över innanmätet.

Nästa projekt är att tillsammans med "badrumsmannen" (Se annan topic) bygga slutsteg med 2 parallella 7293 kretsar per kanal. 7293 är en utvecklad 7294 som även Linn använder nu. Vi har tagit fram ett eget PCB/kort och eget val av komponenter, dubbelsidigt, ytmonterat o.s.v. Vi har tagit fram 20 kort med 2 kretsar på varje, köpt in det mesta av komponenterna (fick nu tag på kretsar för <30 kr/st). Nu ska korten populeras (monteras), lödas och nätdelar tillverkas. Sedan ska det monteras i lådor skruvas/lödas kontakter o.s.v. En hel del jobb som har svårt att bli av eftersom vi har 2 barn och en fru per hobbyentusiast! Jag hade själv tänkt bygga 5 kanaler till hemmabion, 2 kanaler till subben och 6 kanaler till Ninka (ifall jag får tag i tunebox).

Eftersom jag även vill ha det snyggt var min tanke att bygga alla 6 kanalerna i en låda! Här kommer en annan fråga in:
fuffe skrev:
Quote:
Men... står det inte en KLOUT där??
Om ni vet hur en Klout ser ut på baksidan så vet ni att det finns uttag (urfräst på bakplanet av profilen) för 6 par BFA/Banan kontakter bak. Det finns även urfräst för 6 st RCA kontakter! Perfekt för mina planer! När Klouten las ner köpt jag min handlares skyltexemplar (tom låda) för ett pris som motsvarar en ful 19" låda på Elfa. Bättre låda kan jag inte få och inte snyggare heller. Jag är en stor fan av LK lådan. De nya korten som vi designat är designade för den lådan med mycket kort djup tack vare ytmontering och komponentplacering. Förhoppningen är att jag även ska få in nätdelen i lådan. Men jag vet ännu inte hur... Om jag lyckas kommer jag få en 6 kanalig Klout! Med Tunebox i en annan LK låda blir det ganska snyggt (Om man gillar LK som jag). Eventuellt kan jag ha den i hemmabion också med passiva högtalare och en, till en början, passiv sub. Det finns mycket kul man kan göra med en lödkolv!

Anledningen till att den ännu tomma Kloutlådan står i min stereohylla är: 1: Det blir snyggare än att ha en tom hylla (inga grabbar blir imponerade av en tom "hylla" 8) ) 2: Jag ska bli inspirerad varje gång jag ser den och då få tummen ur! (Det är en teori som hittills inte fungerat.)
Fanns det fler frågor? Jag kanske ska flytta slutstegssnacket till en ny tråd?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
kul jag har funderat på liknande med 7293 fast kanske med tre i parallell ala klimax men jag vet inte riktigt var jag skall vända mig för att få tag i kretsarna.

Starta gärna en tråd inne på teknik om slutstegsbygge.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Finfina Kloutplaner!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Vilket sammanträffande. Jag var på väg att bygga ett slutsteg av 7294 som skulle ge ca 50W i 8 Ohm. (Om det nu har någon betydelse) Än har det inte blivit av men det är väl aldrig försent. Har en ritning i alla fall.

Linnofil, trevlig läsning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 20, 2006 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Om man kikar på lite på internet så kan man hitta byggen med allt från en TDA 7293:a till konstruktioner med 4 st parallella 7293:or där man kan knysta ut 350W i 2 ohm och där man har en dämpningsfaktor på 4000... :shock:
Hur den matchar en tune dem har jag dock ingen aning om... men det finns säkert förutsättningar för bra resultat!

Ja deltar gärna i en byggtråd under teknik och så kan väl Linnofil dela med sig av lite bilder på sitt bygge innanför skalet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 20, 2006 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Alltså, man kan ju alltid göra som vissa tuffa hårdrocksgrabbar gör med Marshall-stackar. Köpa toma för att impa på kidsen. Själv tror jag att jag ska satsa på en Kloutvägg!! 36 tomma kloutlådor. :D wow!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 20, 2006 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fuffe wrote:
Själv tror jag att jag ska satsa på en Kloutvägg!! 36 tomma kloutlådor. :D wow!
Äsch, fulla är mycket coolare :D
Fast bilderna jag sett på 4 par Solo's upphängda på en vägg mellan två Komri slår det mesta i impontoreffekt.
Grynhårt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 21, 2006 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
36 tomma Kloutlådor sånär som på dioderna då, hoppas jag! Dioderna är ju halva charmen med Klouts utseende!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Nästa projekt är att tillsammans med "badrumsmannen" (Se annan topic) bygga slutsteg med 2 parallella 7293 kretsar per kanal.
Hur har det gått med detta projekt?
Kan du inte lägga upp en tråd med lite bilder och text på teknik forumet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Imponerande utförlig historia! Har ju tidigare hört delar av historien muntligen, men inte så här utförligt. Visst är det lite trist att det ibland krävs så mycket jobb att få till bra musik även om man har bra råmaterial (skivor och apparater). Känner igen mig en hel del, både akustikproblemen och strömförsörjningsproblemen. Har ju själv flyttat till hus med kass golv (som nu är åtgärdat http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... ght=#25830). Strömmen fixade jag direkt (direkt ledning till egen säkring) eftersom det ändå visat sig vara nödvändigt att fixa i tre av fyra lägenheter jag tidigare bott i. Andra istallationsproblem som jag tyckt varit kluriga att både inse vidden av och även att råda bot på har varit möbler som svängt med (mot!) musiken med ungeför samma negativa inverkan som passiva högtalare. Det finns helt klart en hel del att hämta i att knacka runt på olika delar av alla möbler i rummet samt såklart även golv väggar och tak. Om det är något som uppenbart är resonant d.v.s. låter efter att man knackat på det så bör man försöka göra något åt det. Vad som skall göras är dock lite svårt att säga generellt. Själv har jag lyckats bra med (redan nämnda) Tretex på styva tunna högresonanta trämöbler (typ tunna möbelsidor). I andra fall funkar lite gammla kläd-trasor bra som dämpning av t.ex. bokhyllebaksidor.

Kul i varje fall att du fått till det så småningom. På sätt och vis är det alltid en tröst att det alltid (!) finns en förklaring till när man inte tycker att det är lika kul när man spelar skivor längre. En bra indikator på att det är bra eller inte (tycker jag) är huruvuida musiken låter bra när man är i andra delar av lägenheten/huset. I "sweetspot" kan det ju ofta "låta" bra (hifi-mässigt) utan att vara bra (musikaliskt).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Både "badrumsmannen" och jag har varit väldigt stressade på sistone så bygget har legat nere lite grann. Jag ska försöka stressa honom ännu mera! Nu byter jag jobb nästa vecka och hoppas få någon mer timme fritid i veckan. Det är så mycket projekt på gång...

Jag har även haft ett "bergsprängar" projekt på gång, i 10 år. (Sony MW-D6C som källa TDA 2040 som förstärkarsteg.) Jag byggde en prototyp på slutsteget och det lät bra. Ungefär som en Linn LK2-60. Drev mina Sara ganska bra. Det har stått stilla för att jag inte hittar bra 4" element. De som sitter i lådan som jag trodde var bra visade sig kass! Men jag funderar på vad det sitter i mina 5110? Kan de passa? I så fall behöver jag bara fixa till basreflexport. Lådan är grym! Ska försöka fixa bilder. Sony lägger upp dem så fint! :) Är det någon som känner till bra "fullregister" element i 4"? (Gärna 2 vägs bilhögtalare med diskant i centrum.) Jag är även ute efter bra 6,5" element till bilen, någon som vet?

Jag har faktiskt för mig att Hardcorelinnie byggde ett TDA2040 steg med reglerad nätdel efter att jag tipsat honom om att det var en utmärkt billig krets. Stämmer det eller blandar jag ihop det med något annat?

Ett annat projekt jag håller på med är en isobarisk sub med 2 Keltikbasar. Jag har köpt elementen och har köpt 2 Sizmikförstärkare på eBay, men båda förstärkarna har varit trasiga så bygget av lådan har inte kommit igång. (Jag måste nog bygga egna slusteg, de fungerar i.a.f.!)

När jag byter jobb kommer en pott som kallas semesterersättning att betalas ut. Den kommer att gå oavkortat till en Majik CD och om jag har lite flyt i ekonomin i övrigt så ska jag försöka klämma in en Majik Kontrol också. Naturligtvis fattar jag inte mitt slutliga beslut förrän jag hört grejerna. Men då kommer jag verkligen att behöva ett bra slutsteg och trycket i projektet kommer att öka.

Mitt "gamla" slutsteg kan jag förstås berätta mer om. Jag har letat bilder men inte hittat några. Ska se om jag kan ta nya. Det är i.a.f. bra enligt mina öron. Bättre än ett -99 LK140 och slutstegen i Classik musik/k samt Movie Di. Mer har jag inte testat, men det är osannolikt att det är bättre än 5125. Jag mailade lite med Ulrich Bömke som konstruerat en av de mer kända 2793 byggsatserna på marknaden (http://www.schuro.de) och han tyckte att slutsteg med en 2793 krets lät bättre än vid serie/parallellkopplingar. Min brorsa håller på och bygger hans satser som inhandlats från Schuro. Varför min förstärkare låter bra kan jag förstås inte svara helt säkert på. Jag byggde som jag trodde var bra och testade inte så mycket. Det lät bra på en gång!

Jag lägger up en tråd på Teknik när jag skaffar fram bilder. Annars får ni påminna mig igen!

Andra nyheter i mitt system är att jag köpt ett par Katan till hemmabion! Leverans i sommar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Är det amp80 som din bror bygger?
Eller är det amp200?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Den äldre "Endstufe 100" eller Hiamp 100. Men han har släktdraget att tummen visserligen inte sitter mitt i handen, men den har en benägenhet att fastna någon annan stans... :D Han köpte dem för ett år sedan! Han köpte 8 kanaler för att köra 2x parallellt i 2 slutsteg. Han köpte även värsta nätdelelen med T-Net (eller liknande) kondensatorer. Han har moddat kylflänsen i 2 st LK85 lådor så han får plats med korten i dem. Jag har en bild på byggstadiet om hur det ser ut. Sony kan kanske lägga upp den om intresse finns. (?)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited