selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 03:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 612 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
Sondek wrote:
man undrar ju vad Linn sysslar med när de skickar iväg apparater som inte är okej ut till konsumenterna?
Är det den högre komplexiteten eller högre produktionstakten som orsakar detta måntro? :roll:
Tur att du stog på dig och fick nya apparater.
Jag har varit med om detta tidigare. Bl.a. fick jag en Kolektor II som var sämre än min tidigare Kolektor I, ingen kul "uppgradering". Att Majik CD:n var helt kass var ju uppenbart för alla. Jag fick tillbaka samma CD som innan, men med ny mjukvara, så den var det inte så mycket snack om. Att min Majik Kontrol inte var bra kunde det säkert finnas delade meningar om. Den var bara trist musikaliskt. Svårt att hävda naturligtvis. Men Anders snackade med Alan Williams och Alan gick med på att byta ut den. Min Kolektor fick jag sälja. Jag hade även en Kairn Pro som var trist och såldes efter 2 besök hos Linn (garanti). En Wakonda ersatte och var bättre! Men allt handlar väl bara inte om att jag har otur. Jag är ganska kräsen också och vill att grejerna ska låta bra. Jag vill inte ha ett måndagsexemplar, även om den är "inom spec". Det kan lätt bli diskussion med handlaren och Linns serviceavdelning om vad som är kass och "längst ned på skalan, men inom spec". Nu har jag i.o.f.s. en LK1 från den övre delen av skalan som jag jämförde min Majik Kontrol med. Men Majiken ska givetvis vara bättre ändå! En fördel för mig utöver erfarenheten är att jag har haft tillgång till referensburkar, både egna (3 försteg :!: , moviens interna försteg + 2 integrerade) och i många andra fall kompisars burkar utöver handlaren sortiment.

Samma problem var det med min Classik Movie Di, den fick åka 2 ggr till Linn (+ en gång med tidigare ägare) innan Linn var överens med mig om att det var något fel på prestandan. Andra gången vägrade de ta in den igen, så då skrev jag till Ivor Tiefenbrun för att de skulle ta in den! (Nu har de tydligen ändrat på sitt testförfarande efter mina tips så att samma fel inte ska kunna ta sig igenom igen.) Jag tar upp hemmabion i ett annat inlägg.

Jag har inte sådär jättebra uppfattning om Linns serviceavdelning. Det verkar inte som att alla använder tunedem där utan förlitar sig på "funktionella" tester. Kanske används samma tänkande av vissa produktbyggare? Det kan inte vara lätt att få en hel fabrik att fatta tunedem.

Jag vet faktiskt inte varför Linns (likadana) produkter låter så annorlunda. En del kan säkert bero på installation, men de felen hittas lätt om man tar med sig produkten till handlaren. Jag tror säkert att en del av skillnaden kan förklaras med "Lejonklous kabeleffekt". D.v.s. att en del kabelhärvor är mera rätt komponerade från början än andra. Men skruva isär en apparat och skruva ihop den igen så låter det annorlunda, så är det bra. Så många saker som påverkar, oxid i kontakter, moment i skruvar m.m. Att jämföra Exotik och Majik Kontrol tycker jag t.ex. är meningslöst eftersom de individuella skillnaderna är större än eventuella produktskillnader. Min egen Majik har låtit bättre än två olika Exotik. (Den ena (sämsta) var lika ny som min.)

Jag är klart nöjd med att ha löst apparatproblemen genom att jag fått ny mjukvara i CD:n och en ny Majik Kontrol. Anders på Tonläget har varit just och stått på sig mot Linn många gånger för min skull. Den här gången lönade det sig, säkert delvis för att jag köpte nya grejer.
Är det allmänt här på forumet att folk tycker att majik kontrol är ett bättre försteg än exotik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Icke.
Har testat min Exotik, som nu är över ett år gammal, mot en Majik Kontrol och nog var Exotiken bättre. Har även gjort samma jämförelse på High Fidelity med deras utrustning och det gav samma resultat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Roland wrote:
Icke.
Har testat min Exotik, som nu är över ett år gammal, mot en Majik Kontrol och nog var Exotiken bättre. Har även gjort samma jämförelse på High Fidelity med deras utrustning och det gav samma resultat.
Jag påstår inte att Exotik är sämre än Majik. Jag säger bara att jag har upplevt det så, de två gånger jag har testat. Även handlarens Majik var bättre än dessa två Exotiks. Men skillnaderna mellan Majik (som var dålig/trasig, enligt handlaren "på gränsen") och Majik som jag anser var bra, var större än skillnaden mellan Majik och Exotik. Därför känns det, enligt mina erfarenheter, nästan lite meningslöst att diskutera skillnaden. Om sedan Exotik (av samma årgång?) är bättre i det flesta fallen än en Majik, det kan jag inte säga någonting om. Att du Roland har testat lika många gånger som jag med en annan utgång tyder kanske på det?
Lejonklou wrote:
Mm... intressant det där med skillnaderna mellan apparater som du har upplevt. Jag har själv gjort många jämförelser mellan olika exemplar och på senare tid även mätt en del skillnader.

Min slutsats är att det finns en viss spridning bland alla modeller, vilken beror på toleranser och variationer i enskilda delar och hela kort. Dessa går inte att göra något åt men spridningen är inte överdrivet stor heller.

Till detta kommer montering och kablar, dessa kan i vissa fall göra en betydande skillnad men går att åtgärda genom att vända rätt, arrangera rätt, skruva fast etc. Fixar man dessa detaljer så försvinner en stor del av skillnaderna mellan olika exemplar.

Det är inte ofta jag stöter på dem och därför känns din otur nästan lite väl konsekvent. Antingen är du extremt kräsen (inget fel i det) och överdriver lite när du beskriver hur dåliga en del exemplar har varit eller också har du haft en otur som borde kunnat ge full pott på Lotto om den varit inverterad.
Ja, jag är kräsen och ja, jag brukar ha otur. En drivaxel har gått rakt av på min ena bil och en kylarslang har gått sönder på den andra, bara denna månad! Men ska man ha pengar över till Linn blir det inte de allra nyaste bilarna (95/92). Så ren otur är det kanske inte. Min Movie Di köpte jag t.ex. på eBay och då får jag kanske skylla mig själv? Min Kairn Pro köptes på Stereokompaniet till ett nästan orealistiskt billigt pris. Äventyrlig girighet som leder mig in i problem? Kanske det! Lotto är i.a.f. rena idiotin för sådana som mig. (Och alla andra?)

Jag tycker att det är skillnader på alla (likadana) apparater, dock inte alltid så stora. Själv har jag inte alltid skruvat isär/ihop dem och jag har aldrig heller vänt några kablar. Så många skillnader kanske hade kunnat elemineras? Den "betydande skillnad" du talar om kanske har varit avgörande för mig i mina produktbeslut? Jag hade 5 olika Ikemi, alla lät olika. Jag haft ett stort antal Linn apparater under mina 20 år och då stöter man på rent felaktiga apprater ibland och småtrista apparater ibland. Jag vill alltid ha en apparat som är från den övre halvan av spridningen, det är en del av min "kräsenhet".

Alla "konstiga" apparater jag har haft har kollats på Tonläget, så det är inte enbart min inbillning eller fel i min installation som gör att jag har haft många "felaktiga" apprater. Ibland håller handlaren med, ibland tycker han att jag överdriver och själv säger han då att: "Den låter kanske inte helt övertygande, men det är nog inget fel på den. Det här skillnaden blir svår att förklara för Linns serviceavdelning." Men för mig är "inte helt övertygande" precis det som gör att jag inte vill ha det exemplaret. Det var inte därför jag köpte Linn.

Min Kairn Pro kopplade jag in på Tonläget och den försämrade Tonlägets demosystem, även när den inte inte var inkopplad i signalkedjan! (Endast ipluggad i nätet.) Det hörde även Anders. Att sedan köparen var jättenöjd med den bevisar kanske att jag är kräsen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Då de delar mycket av konstruktionen så är det inte förvånande att de låter rätt lika.
Konstigare att Kinos är så m bättre, den har ju samma grundkonstruktion.
Har för mig att strömförsörjningen skiljer men det kan Fredrik reda ut...
Om det stämmer borde man kunna köpa ett Kinos nätagg o peta ned i Exotik/Kontrol. :D

Att apparater skiljer sig åt avseeende prestanda är faktum.
Är ju därför livliga debatter uppträder vad som är bäst :!:
Kablarna är nog huvudorsaken, men också hur hårt skruvar mm är åtdragna som fler varit inne på.
Mina två C4200 var tillverkade av samma kille (o samtidigt), men kablarna var vända o placerade olika.
Bara ett exempel!

Ett bra slutsteg passivt vs. ett par sämre steg aktivt är ett annat...där åsikterna skiljer.

Även Solo skiljer sig åt. Även trots att nästan inga "lösa kablar" monteras i dessa skiljer de sig. (man kan ju fortfarande löda högtalarkablarna åt olika håll)

Värst torde chakrastegen vara, där är det väl en 20 lösa enskilda kablar eller så... (sitter i knippen men inbördes är de slumpmässigt riktade)
Tänk en en där de flesta sitter rättvända :shock:

med tanke på det undrar jag inte på att Artikulat har fått blandade betyg, vilken kabelröra det är i dom :shock:

Ska öppna mina Komri o ta lite kort, om jag vågar. Sedan får jag väl sätta Fredrik några veckor på att löda om skiten rättvänt innan jag kan sova gott på nätterna igen :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Om det stämmer borde man kunna köpa ett Kinos nätagg o peta ned i Exotik/Kontrol. :D
Jag frågade Alan Williams om jag kunde göra det på min (då framtida) M.Kontrol. Men konstigt nog hade han inget svar på det... :roll:
sportbilsentusiasten wrote:
Är ju därför livliga debatter uppträder vad som är bäst :!:
Precis min åsikt! Eftersom jag hade flera olika Ikemi så förstog jag mycket väl rapporterna på bl.a. Topica som sa att en Karik eller Karik/Numerik var mycket roligare och mera musikalisk.
sportbilsentusiasten wrote:
Ska öppna mina Komri o ta lite kort, om jag vågar. Sedan får jag väl sätta Fredrik några veckor på att löda om skiten rättvänt innan jag kan sova gott på nätterna igen :roll:
Ja, gör det, mycket intressant! Vad gäller Fredriks jobb så vill jag förstås att du ska sova gott om natten :) , och att du förstås rapporterar här om vilken (ev.) skillnad det blev.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
för mig är "inte helt övertygande" precis det som gör att jag inte vill ha det exemplaret. Det var inte därför jag köpte Linn.
Jag håller med dig om detta. Helt klart är att det förekommer variationer och oavsett om de går att åtgärda efteråt eller inte så är det ju egentligen Linns jobb och inte kundens eller handlarens. Linn borde vara tacksamma för sina riktigt kräsna kunder, de hjälper ju till att hålla kvaliteten på topp!

Angående Exotik/Kinos så har jag inte flyttat nätdelar mellan dem, men undrar om det verkligen utgör hela skillnaden... Jag är nyfiken på om Linn använder någon selekteringprocess där kort som mäter på ett visst sätt läggs åt sidan och hamnar i Kinos istället för Exotik (det är ju samma moderkort)?

Jag hade själv problem med variationer mellan olika kort i Slipsik och kom till slut på lösningen att finjustera varje kort när det är färdigt och inkopplat. Jag löder i fintrimningsmotstånd så att varje ex låter så bra som möjligt, precis som man gjorde med filtren till gamla Isobarik Aktiv. Då blir exemplaren inte bara väldigt lika varandra utan nivån höjs också rejält överlag. Det här är nåt som Linn inte sysslar med, det är nog inte riktigt lämpat för effektiv serieproduktion.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Där sa du några sanna ord Fredrik! Klart intressant jobb du gör med Slipsk. Något Linn borde ta efter, men inte har råd att göra.

Appropå innefektiv serieproduktion som nämns ovan så har jag lovat att återkomma med en bild på mitt slutsteg som nämnts tidigare i tråden. Så här ser det ut!


Attachments:
File comment: Baserat på en TDA7294/kanal, Classik Music Trafo, Separata kondringar och likriktare för varje kanal, endast en jord ansluten för signalkabel in. Kablerat med rättvänd Linn Black och ½K400. Ingen säkring på 230v, inga knappar för av/på.
Linnofil_Powerplant.JPG
Linnofil_Powerplant.JPG [ 66.78 KiB | Viewed 2550 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ser ju rätt prydligt ut. Men vad är det för kablar från likriktare/kondensatorbank till förstärkarkorten? Kollat riktningen på dem? :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Peter 18 wrote:
jag undrar hur du upplevde skillnaden mellan just Ikemi och Majik CD ? ... Jag vet att denna diskussion har funnits i en annan tråd men jag vill höra din uppfattning !!

MVH Peter
Ja, vad kan jag säga om Majik? Jag är förstås nöjd med de exemplar jag har fått till slut. Men prestanda? Efter att ha gått från Ikemi/Wakonda så är det skillnader på både försteg och CD. Om jag fokuserar på CD skillnaden så kan jag säga att den är "Simply Better" dvs bättre. Svårt att definiera i hifi termer. Jag är inte bra på sånt! Men generellt kan jag säga att om någon har en bra Ikemi så är det kanske inte riktig motiverat att byta till Majik. Kanske lika bra att gå direkt på Uni 2.1? (Det var något som jag inte hade råd med.) För ägare av Genki eller äldre trötta Ikemi är Majiken ett mycket stort lyft.

Ikemi/Majik CD:
Vissa "svåra" skivor gick från närmast ospelbara till bra. Exempel: "Ragpicker's Dream" med Mark Knopfler, den hade bara ett par låtar som var "sådär-OK" på Ikemi. Jag spelade den aldrig! Med Majik CD var alla låtarna skitbra! På "Svarta Ballader" med Sofia Karlsson var det samma sak. Den var trist på Ikemin och jag anade bara svagt att det kunde finnas något där. Med Majiken var den otroligt bra, fantastisk, särskilt den låt hon själv gjort musiken till.
Vissa skivor var oförändrade, dvs fortfarande bra. Exempel: Linns "It's A Nice Thought" med Sarah Moule och "Waterloo Sunset" med Barb Jungr, båda dessa CD var kanonbra med Ikemin och fortfarande kanonbra med Majik. Som vanligt är det plattorna som är sämst som förbättras mest. Jag tyckte min kompis med Uni 1.1 var en "idiot" som tyckte Knopflerplattan var bra när jag visste att den var kass. Men när jag kan höra mer av vad som finns på plattan så förstår jag också mera... Vill du också förstå mera? Då är nog Majik CD inte fel investering.

Du kan köpa en beg Ikemi får 11', Majiken kostar 29'. Är den värd nästan 3 gånger så mycket? Jag vet inte! Jag fick 15' för min Ikemi och är själv nöjd, trots alla mina besvär. Om det är prisvärt kan bara du bedömma. Att köpa en Ikemi för ca: 5-6000 kr emellan verkar dock smart och överkomligt i din situation. Det kanske är en investering du kan göra redan nu? En LK låda passar dessutom bättre in i ditt system rent estetiskt. Men... En investering i signalkällan ångrar man sällan! Själv är jag förstås sugen på Uni 2.1 eller 1.1. Som vanligt gäller att lyssna själv. Ta med Genkin till handlaren och testa. Eller låna hem en Majik om det är möjligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Ser ju rätt prydligt ut. Men vad är det för kablar från likriktare/kondensatorbank till förstärkarkorten? Kollat riktningen på dem? :wink:
Tack! Egentligen var det bara meningen att det skulle bli en protoyp för test. Men den blev så bra att den blev kvar... Det hade varit prydligare med den gamla kondensatorerna på förstärkarkorten. Men jag ville testa några nya efter att kondensatorerna i nätdelen hade åldrats (och förstärkaren börjat låta dåligt). Tyvärr blev det ingen skillnad på dem. Nu ser det fult ut eftersom jag varit tvungen att vinkla och limma dem platt på kortet.

Kablarna du nämner var de närmaste jag hittade i röran på min arbetsbänk. :oops: Riktningen har jag ingen aning om! :oops: Som du ser är det inte ens samma kablar för alla 6 trådar... Jag har faktiskt funderat på att ersätta dem med K400 kardeler. Är det samma riktning på likströmskablage som på högtalarkablage?


Top
   
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Som vanligt är det plattorna som är sämst som förbättras mest.
Ja, så är det oftast.
Visst är det lite märkligt?
Har funderat på detta o varför går inte de "bra" från lysande till fantastiska... de brukar bara bli annorlunda.
Kan det vara att man redan förstår dom?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Jag har faktiskt funderat på att ersätta dem med K400 kardeler. Är det samma riktning på likströmskablage som på högtalarkablage?
Jag önskar att jag kunde svara JA på den frågan, för det borde ju vara logiskt. Men ibland är det tvärt om. Fråga mig bara inte varför! Man måste alltså kolla varje kabelrulle och applikation, sen kan man slå fast att i just det fallet ska kabeln gå åt det hållet.

Däremot tror jag inte att K400 kommer att bli bra som strömkablage. De dimensioner som låter bäst i nätdelar är vanligtvis mindre än 4 mm2. Fråga mig inte om orsaken till det heller! :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Då de delar mycket av konstruktionen så är det inte förvånande att de låter rätt lika.
Konstigare att Kinos är så m bättre, den har ju samma grundkonstruktion.
Har för mig att strömförsörjningen skiljer men det kan Fredrik reda ut...
Om det stämmer borde man kunna köpa ett Kinos nätagg o peta ned i Exotik/Kontrol. :D
En annan anledning till att Kinos låter bättre skulle kunna vara att Linn testar komponenterna och sätter de bättre i Kinosen istället för Exotic eller Magic. Detta sker tex när det gäller plasma- och LCD-skärmar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 14, 2006 02:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Efter att ha sett deras produktion av kretskort några gånger så tror jag inte riktigt på det. SMD-maskinerna matas med bandade komponenter, jag har aldrig sett någon form av komponentselektering hos Linn.

Möjligt är dock att de köper finare specar av tillverkaren, motstånd går att få i olika brusklasser och noggrannheter och halvledare kan beställas selekterade etc.

Om det är detta som skiljer exempelvis Exotik från Kinos så förstår jag om Linn väljer att inte nämna det. Jag tror inte att de vill att folk ska börja tänka på att komponenter har toleranser, för då är det ju nära till hands att misstänka att olika exemplar av samma apparat kan skilja sig åt... Bättre att hålla det enkelt: Den ena har bättre nätdel än den andra!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vore intressant att ta en Exotik o Kinos o flytta kretskort o nätdelar emellan de båda o lyssna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 612 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited