selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 10:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 712 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Linnofil wrote:
Som vanligt är det plattorna som är sämst som förbättras mest.
Ja, så är det oftast.
Visst är det lite märkligt?
Har funderat på detta o varför går inte de "bra" från lysande till fantastiska... de brukar bara bli annorlunda.
Kan det vara att man redan förstår dom?
Precis så tror jag att det är. Det man redan har förstått någorlunda ger inte så mycket som det som var obegripligt eller svårt innan. Problemet är att man inte innan vet vad man inte förstår. Om ni förstår vad jag menar! (Samma slutsats gäller för övrigt på livets alla områden...) Jag kanske gillar eller inte gillar en platta och tror att den ska låta på ett visst sätt, men senare märker jag att med annan bättre utrustning förmedlar den något helt annat. Livet är bra fantastiskt med en Linnanläggning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Vore intressant att ta en Exotik o Kinos o flytta kretskort o nätdelar emellan de båda o lyssna.
Ja, det vore intressant! Frågan är om jag får låna Tonlägets demoex och byta ut nätdelarna? :?: Knappast, i.a.f. inte om Anders läser här. :wink: Finns det någon som har möjlighet att testa?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 23, 2006 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Linnofil wrote:
hardcorelinnie wrote:
Linnofil wrote:
...
Jag har faktiskt för mig att Hardcorelinnie byggde ett TDA2040 steg med reglerad nätdel efter att jag tipsat honom om att det var en utmärkt billig krets. Stämmer det eller blandar jag ihop det med något annat?...
Jodå det stämmer allt. Inte heller jag gjorde några optimeringar, men den spelade rätt hyffsat jämfört med icke linn grejor. Hade dock en pott på ingången som sabbade mycket. Har inte provat utan den. Jag kommer ihåg att nätdelen var nära nog monstruös dock. Råkade halka till med proben när jag kontrollmätte stabbningen och hela probspetsen försvann i en blixt :shock: utan att något i förstärkaren gick sönder :!: Kanske borde prova att ta bort potten och testa steget mot något modernare. Det var nog närmare 15 år sedan jag byggde den.
Ja, gör det! Jag har faktiskt ett antal TDA2040 kretsar liggandes. Det vore kul att (via dig) höra hur bra de är igen, utan att för den skull behöva bygga ett till. Det är något jag funderat på till snickarboden.
Många citeringar har, men... Hur blev det med detta Hardcore? Potten borta? Har det hänt något?


Last edited by Linnofil on Sun Nov 12, 2006 13:17, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 27, 2006 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Härlig historia som man känner igen sig i... Efter att fått ett antal kyssar och ljusbågar nära ansiktet så har jag lärt mig att ta det lugnt och visa respekt för elektriciteten. Speciellt slutsteg och switchande nätdelar, de bits värst. Och mitt i natten gäller det att kunna låta bli att "bara testa en liten grej". Det är oftast då det går åt pipan.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Härlig historia som man känner igen sig i...
Skönt att jag inte är ensam med att göra klantigheter... :D
Linnofil wrote:
Jag lyckade även att pajja nålen (ganska ny!) på min Adikt i sommar. Genom att dra bort filtmattan för att skaka av dammat. Nålen fastnar i mattan och böjs 90°... Som tur var hade jag just köpt en fräsch beg. Karma från USA för 1500 kr. Efter ett byte och LP12 trimmning på Tonläget så lirar den på fint via Majikens MC steg.
Jag har lyckats igen... Var det inte det jag sa, jag har otur! (Eller är klantig? Välj själv!) Jag hade just lagt på en LP och skulle lyfta ner pickupen i spåret. Något hände och jag tittade upp samtidigt som jag tappade armen (höll bara fingret under hållaren). Min Ekos/Karma studsar över skivytan i en olycksbådande dans. Men det har hänt för och brukar inte innebära problem. Men inte denna gång. :( Nu lät det distigt på ett sätt som påminner lite om när nålen är slut, men konstant över hela skivytan. Jag försökte desperat spela några skivsidor för att se om det gick över, men icke! Jag var tvungen att köpa en ny nål till Adikten och återgå till MM livet igen. :( :( :(

Väl på Tonläget passade jag på att prova remmen. Klart att den skulle vara sämre eftersom jag visste det var dags att byte. Jag noterade dock en intressant sak. Det var mycket större skillnad på remmen längre in på skivan. På ytterspår var det något sämre, men inget hisnande, låt för låt innåt på plattan blev det större skillnad! För att kolla om det var inbillning kollade jag med ytterspår igen, mindre skillnad. Har någon annan märkt det? Kanske kan det vara ett tips att testa remmar på innerspår, om det kan bekräftas i fler tester?

Väl hemma så var det dags att skruva upp Majiken Kontrol för Phonokortsvändning till MM igen. Eftersom jag ändå hade upp den så var det läge att testa en sak jag funderat på länge. Jag har undrat om kontaktstyckena till MM/MC/Linekortet hade en bestämd riktning. Utan att skruva fast kortet emellan så vände jag på kontaktstyckena i alla 4 riktningar. Alla lät klart olika! På en skala 1-10, (där 10 är bästa riktningen och 1 sämsta) så skulle jag säga att lägena var 10, 8, 3 och 1. Troligtvis var den tidigare i "läge 3" eftersom jag efter bytet noterade att den lät riktigt bra! Bättre än tidigare med Adikt och större skillnad än vad remmen motiverade. Efter byte till läge 3 och 1 var jag säker på att jag hittat en guldgruva, då kom läge 10 som en knockout! Glad i hågen började jag då med skruvåtdragning på förstärkarkortet. Stor skillnad, igen! Nu var det dessutom samma stora skillnad på CD. Jag drog även alla övriga skruvar, men med marginell skillnad. Sen var det dags för internkablarna. Jag testade kabeln från nätdelen och kabeln till hörlursutgången. Båda satt rätt. Kanske var det därför jag var så nöjd med detta exemplar från början? Eftersom inspirationen var lika total som kvällen var sen så provade jag att twista hörlurskabeln. Vred tre varv, klart bättre ljud och musik! Wov, vred förväntansfullt 2 varv till, sämre! Vred tillbaka 2 varv, (totalt 3 varv), bra igen. Spelade LP skivor fram till 01:30 utan att vara trött nästa dag!, F-n vad bra det blev. Frun var närmast chockad nästa dag. (Hon visste inte att jag bytt pickup). Både LP och CD har nu gått från att det kännts bra och att jag var nöjd till att få den där magiska känslan som fås när systemet är nära toppen. Skitkul! Både jag och min fru har spelat plattor som tusan den sista tiden. (Även om det blev något sämre när det blev kallare och allas pannor slog igång. :( ) Att vända detta kontaktstycke rätt och dra skruvar är något som jag starkt rekommenderar för alla Majik Kontrol ägare! Med dessa ändringar + ny rem + (mycket)lite LP12 trim är det alltså bättre med Adikt än innan med Karma! Inget skönt MC ljud längre, men klart bättre musik.

Är det en affärside för Lejonklou att göra kontaktstycken där samtliga pinnar enskilt är vända åt rätt håll? Värt att notera är att Linn tidigare hade kontaktstycken som var förtennade i ena änden. Skälet till det är okänt för mig, nu är de bara förgyllda. Bättre?

Huvudsystem nu:
LP12/Lingo2/Ekos2/Adikt (ej silverkabel :( ) Lejonklou Power One till Lingon
Majik CD med Linn silverkabel och nu även med Lejonklou Power One, återkommer om den.
Majik Kontrol med Lejonklou Power One
DIY slutsteg
Ninka Biwire K400 och Polymerfot
Creek T40 tuner
Sony WM-D6C för kasett!
Disharmonirack, eget rack inspirerat av Harmonihyllan, men sämre!
2x Quadraspire vägghyllor till LP12 och CD, tapetserade och målade
Linn black signalkablar

Framtidsfunderingar:
En silverkabel till LP12:an
Ersätta Majik CD med Unidisk 1.1 el. 2.1
Aktiva Ninka med 4/6 kanalers Klout/DIY slutsteg och tunebox
Ninka/Espekersättaren med trälåda och xK-array (Om det kommer nån sådan)
Linn Kudos/Pekin Tuner eller Majik Tuner (Om det kommer någon sådan)

En investering i Knekt har nu delvis genomförts. Jag köpte en Line receiver från Stereokompaniet. Jag har köpt en demo RCU från Tonläget och ett slutsteg hade jag tänkt bygga själv. Högtalare blir Linn 5110.


Attachments:
File comment: Så här ser min kabel ut nu till hörlursuttaget. Bättre musik!
Majik-Kontrol_Headphone-cabel_twist.JPG
Majik-Kontrol_Headphone-cabel_twist.JPG [ 39.83 KiB | Viewed 3474 times ]
File comment: Denna kontakt har jag vänt på. Bara ett (av 4) läge kan vara bäst!
Majik-Kontrol_PhonoCard_Connector.JPG
Majik-Kontrol_PhonoCard_Connector.JPG [ 38.8 KiB | Viewed 3482 times ]
File comment: Så här ser Majik Kontrol ut innuti. Notera att kortet är så smalt att det lätt skulle kunna få plats i en LK låda.
Majik-Kontrol_Open.JPG
Majik-Kontrol_Open.JPG [ 70.56 KiB | Viewed 3508 times ]
File comment: Här är den möbel som moddats. (Se tidigare inlägg i denna tråd.)Med träplankor i botten och i ett kryss så håller jag ordning på grejerna och förbättrade ljudet i vårt vardagsrum!
Ektorp-Bromma.JPG
Ektorp-Bromma.JPG [ 42.04 KiB | Viewed 3465 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Spännande läsning, Linnofil. Det låter som att spetsen på din nål gick av. Kan vara farligt för skivorna, har du kollat att de låter okej, de som du provspelade med den trasiga Karma?

Det där med riktning på pinnarna håller jag med om att det är hörbart. Det låter väl ungefär lika knäppt som att säkringar har riktning (medan betydligt fler accepterar att en lång signalkabel kan ha riktning), men min erfarenhet är att riktningsverkan finns i de flesta kopplingar. Och längden spelar ingen större roll.

Menar du att twisten på hörlurskabeln gjorde att det lät bättre i högtalarna? Eller i hörlurarna? Känner igen det där med antal varv, så är det på alla kablar, gudarna vet varför.

Kul namn på ditt rack! :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack för det! Här skall testas på min.
Lejonklou wrote:
...

Menar du att twisten på hörlurskabeln gjorde att det lät bättre i högtalarna? Eller i hörlurarna? Känner igen det där med antal varv, så är det på alla kablar, gudarna vet varför.

Kul namn på ditt rack! :)
Samma fråga här. Jag använder det inte. Man kan ju testa att koppla ur det helt ?
/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Spännande läsning, Linnofil. Det låter som att spetsen på din nål gick av. Kan vara farligt för skivorna, har du kollat att de låter okej, de som du provspelade med den trasiga Karma?
Jag har faktiskt inte provspelat skivorna. (Som vanligt när jag har spelat plattor vid tillfällen då stereon är trist så tar det ett tag innan jag spelar dem igen. Det är som om jag har klassat ner dem omedvetet och tror det är "dålig" musik. Fast jag vet att de är kanonbra så känner jag inte för att spela dem.) Men nålen såg oskadad ut med blotta ögat. Själv gissade jag på en buckla på spolen elller någon slags inre skada på upphängningen. Kanske borde jag kolla på nålen i mikroskåp? Om det är en nålskada kanske jag kan skicka den på retipping i England? (Om det nu är bra?)
Lejonklou wrote:
Det där med riktning på pinnarna håller jag med om att det är hörbart. Det låter väl ungefär lika knäppt som att säkringar har riktning (medan betydligt fler accepterar att en lång signalkabel kan ha riktning), men min erfarenhet är att riktningsverkan finns i de flesta kopplingar. Och längden spelar ingen större roll.
Hörbart? Jag tyckte det var stor skillnad! Verkligen värt att göra om man har en Majik Kontrol. Men så tycker jag förstås att säkringsvändning är hörbart och värt att göra också.
Lejonklou wrote:
Menar du att twisten på hörlurskabeln gjorde att det lät bättre i högtalarna? Eller i hörlurarna? Känner igen det där med antal varv, så är det på alla kablar, gudarna vet varför.
Jag lyssnade enbart i lurar då. Det var mycket sent och familjen sov. Det är för övrigt de enda tillfället då jag själv använder hörlursuttaget. (Vi har ett bra hus och det går att spela lågt utan att det hörs till sovrummen. Men inte blåsa på, som jag vill göra när det låter kanonbra.) Jag har faktiskt inte testat om det låter bättre i högtalarna, jag var så kanonnöjd med hela resultatet på LP och CD med de övriga tweaken. Kanske du kan testa det Stefan om du ändå är igång och testar? Men om man vill ha kopplingen kvar för att kanske lyssna någon gång i lurar så är det förstås värt att göra, om man ändå öppnar den, 10 sekunders extra jobb.

Jag upptäckte samma kväll en eventuellt ödestiger bugg i programvaran. Om man håller inne volymknappen och har en hörlur inpluggad när man sätter på försteget så kommer Majiken inte att stänga av "pre out"! (Stängs annars av automatiskt med ner/upprampning av volymen när en lur pluggas in i uttaget.) Jag har ganska okänsliga lurar (AKG 501) så volymen rattades upp till 75 efter en kontaktvändning. Jag satte förväntansfullt ner nålen i ytterspår på LP:n. Ljudet lät inte riktigt som vanligt så jag lyfte på lurarna och hörde ett VÄLDIGT högt brus! I panik kastade jag mig över LP12:an och fick lyft upp armen innan musiken startade med ett vrål som skulle lyft hela övervången, åtminstone resten av familjen ur sina sängar! Hua vilken skräckupplevelse.
Lejonklou wrote:
Kul namn på ditt rack! :)
Jag är mogen nog att erkänna att mitt försök till snålröveri inte gick hem... Faktum är att den lät bättre med gängstång! Men frun var helt emot att lägga så mycket pengar på något så fult som en Harmonihylla. Nu har hon vant sig och tycker att min hylla är riktigt snygg! Så kanske var det väl investerade hundringar trots allt? :D
stefan wrote:
Tack för det! Här skall testas på min.
Meddela gärna hur det gick, ska bli spännande att höra! Kul att dela med sig till en Majikbroder. Jag vet förresten mycket väl vem du är, vet du vem jag är? Vi har träffats många gånger på Tonläget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Intressant att du moddat även pallen (Ikea?). Hade själv ett bord vars sidor svängde som fiolsträngar. Det var ehlt omöjlig att få till installationen... Lite lim och några tretex-skivor senare blev det plötsligt mycket lättare.

Ang. att jag kommenterar är bara för att poängtera vikten av att man ser över hela installationen; elinstallation, apparatuppställning och akustik inkl. i aktuellt rum ingående möblemang. Man måste dock prova sig fram och inte ha förutfattade meningar om hur saker skall vara. T.ex. kan en vibrerande soffa både vara bra och dåligt beroende på den övriga akustiska situationen. Hur mycket vibration som är bäst, det får man helt enkelt prova. Prova att dämpa vibratioerna med en kudde el. dyl.

Använd tune-dem!!! Använd tune-dem!!! Använd tune-dem!!! Använd tune-dem!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
hardcorelinnie wrote:
Intressant att du moddat även pallen (Ikea?). Hade själv ett bord vars sidor svängde som fiolsträngar. Det var helt omöjligt att få till installationen... Lite lim och några tretex-skivor senare blev det plötsligt mycket lättare.
Japp, en IKEA möbel:
Linnofil wrote:
Nu har jag dessutom ersatt den dj-a kistan med något som t.o.m. inverkade positivt på musiken/akustiken! En IKEA "Ektorp Bromma" med Blekinge klädsel. Till en början inverkade även den negativt på musiken. Men efter att ha ersatt masonitbotten med 18 mm furu och skruvat samma 18 mm skivor i kors innuti för att skapa fyra "tidningsfack" så var det något helt annat. Nu blev det bättre med pallen i rummet än utanför! Vare sig den var med eller utan tidningar. Gissa om jag är nöjd!
hardcorelinnie wrote:
Ang. att jag kommenterar är bara för att poängtera vikten av att man ser över hela installationen; elinstallation, apparatuppställning och akustik inkl. i aktuellt rum ingående möblemang. Man måste dock prova sig fram och inte ha förutfattade meningar om hur saker skall vara. T.ex. kan en vibrerande soffa både vara bra och dåligt beroende på den övriga akustiska situationen. Hur mycket vibration som är bäst, det får man helt enkelt prova. Prova att dämpa vibrationerna med en kudde el. dyl.
Det där med IKEA har helt klart sina för och nackdelar. Jag var uppe hos en kompis i Stockholm och trimmade i somras. En av de största grejerna jag gjorde (förutom en omfattande elsanering som vi gjorde gemensamt enligt hans metod) var att klämma in en fleecetröja bakom en IKEA Aneboda byrå som stog i ett hörn i lyssningsrummet. Han hade inte (som jag brukar göra) dämpat den bakre fladdriga masonitplattan. Tröjan klämdes nu mellan vägg och masonit. Även om det var en dyr märkesfleecetröja så var det värt pengarna, garanterat! (Han ersatte den senare med en billigare tröja och fick således ännu mera valuta för pengarna.) Jag klämde även in en kudde i hans frontrack där videon står på en övre hylla. Ovanpå racket (ett gammalt "tjock-TV" bord) står Trikan och projektordukstativet. Således en stor tom låda (utan framsida) som mådde bra av en kudde. Sambon tog sedan bort den av estetiska skäl. :( Och ÄNDÅ ska han gifta sig med henne till våren!!! :wink: Det är samma kille som hade liknande problem som du med ett bord. Tog honom 2 år att hitta! (Han flyttade i samband med att han fick bordet.)
hardcorelinnie wrote:
Använd tune-dem!!! Använd tune-dem!!! Använd tune-dem!!! Använd tune-dem!!!
Japp!!! Japp!!! Japp!!! Japp!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linnofil wrote:
stefan wrote:
Tack för det! Här skall testas på min.
Meddela gärna hur det gick, ska bli spännande att höra! Kul att dela med sig till en Majikbroder. Jag vet förresten mycket väl vem du är, vet du vem jag är? Vi har träffats många gånger på Tonläget.
Visst, minns att vi träffades där i vevan när jag antingen beställde eller hämtade Majik. Du hade kört din en vecka och lät fortfarande sämre än LK1. Tur att det ordnade upp sig. Skall ta mig an min när jag har tid och ork plus att hustrun ogillar att jag skruvar isär nya dyra apparater så det får bli när jag är ensam hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Linnofil wrote:
hardcorelinnie wrote:
Linnofil wrote:
...
Jag har faktiskt för mig att Hardcorelinnie byggde ett TDA2040 steg med reglerad nätdel efter att jag tipsat honom om att det var en utmärkt billig krets. Stämmer det eller blandar jag ihop det med något annat?...
Jodå det stämmer allt. Inte heller jag gjorde några optimeringar, men den spelade rätt hyffsat jämfört med icke linn grejor. Hade dock en pott på ingången som sabbade mycket. Har inte provat utan den. Jag kommer ihåg att nätdelen var nära nog monstruös dock. Råkade halka till med proben när jag kontrollmätte stabbningen och hela probspetsen försvann i en blixt :shock: utan att något i förstärkaren gick sönder :!: Kanske borde prova att ta bort potten och testa steget mot något modernare. Det var nog närmare 15 år sedan jag byggde den.
Ja, gör det! Jag har faktiskt ett antal TDA2040 kretsar liggandes. Det vore kul att (via dig) höra hur bra de är igen, utan att för den skull behöva bygga ett till. Det är något jag funderat på till snickarboden.
Många citeringar har, men... Hur blev det med detta Hardcore? Potten borta? Har det hänt något?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
stefan wrote:
Visst, minns att vi träffades där i vevan när jag antingen beställde eller hämtade Majik. Du hade kört din en vecka och lät fortfarande sämre än LK1. Tur att det ordnade upp sig. Skall ta mig an min när jag har tid och ork plus att hustrun ogillar att jag skruvar isär nya dyra apparater så det får bli när jag är ensam hemma.
Hehe, jag skruvade också på kvällen och lyssnade i lurar! Bra att du vet vem jag är, kan vara skönt att ha ett ansikte på inläggen, även om jag inte skyltar med vem jag är på publika forum. Inte så smart när forumet handlar om dyra hifiprylar. Eniro.se har inte enbart fördelar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Linnofil wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jodå det stämmer allt. Inte heller jag gjorde några optimeringar, men den spelade rätt hyffsat jämfört med icke linn grejor. Hade dock en pott på ingången som sabbade mycket. Har inte provat utan den. Jag kommer ihåg att nätdelen var nära nog monstruös dock. Råkade halka till med proben när jag kontrollmätte stabbningen och hela probspetsen försvann i en blixt :shock: utan att något i förstärkaren gick sönder :!: Kanske borde prova att ta bort potten och testa steget mot något modernare. Det var nog närmare 15 år sedan jag byggde den.
Ja, gör det! Jag har faktiskt ett antal TDA2040 kretsar liggandes. Det vore kul att (via dig) höra hur bra de är igen, utan att för den skull behöva bygga ett till. Det är något jag funderat på till snickarboden.
Många citeringar har, men... Hur blev det med detta Hardcore? Potten borta? Har det hänt något?
Nej, jag har inte haft ork att fixa med något som ändå inte ger någon förbättring av anläggningen. Om jag skulle behöva ett steg till så kanske, men just nu står den bara och skräpar. Någon gång senare om jag får lust med lite praktiskt pyssel. F.ö. så jobbar jag med teknikutveckling hela dagarna så på fritiden är den lusten något begränsad. Vill hellre vara med familjen, softa och lyssna på musik etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ja, var ska jag börja denna gång? Min Majik CD har varit med om en del äventyr som ni kanske känner till. Den var en av de väldigt få Majik som hade fått felkonfigurerad D/A omvandlare. Nu är den i Skottland igen. Jag var på Tonlägets lyssningskväll med Andrew Oattes. Vi diskuterade en del (Han sa bl.a. något om Keel till mig och Hepcat som jag inte vet om jag vågar säga) och kom in på min Majik CD. Jag sa att jag inte kan spela 10% av mina CD för att jag får så svåra vibrationer, kan ni inte fixa det? -Hmm, vad säger du? Jo, den skakar så mycket att jag får spela på minst 60 på Majik K försteget för att inte störas av vibrationerna, det känns som att den ska gå sönder så jag spelar inte de plattorna. (Tyvärr är det några av mina favoriter. Frun stängde av CD:n och drog ur sladden första gången hon hörde det...) -Så ska det absolut inte vara, kom in med CD:n imorgon så ska jag kolla. (Majiken låter som en av de första 24x CD spelarna till PC. CD:n går upp i varv och hela lådan skakar och kommer i resonans med min Quadraspire vägghylla, illa.)

Jag kom in med den dagen efter. Andrew lyssnade. -Nej, det här är ett fel, så ska det inte vara. Andrew ringde huvudkontoret och bekräftade. Ett mycket litet antal Majik hade detta fel. Det berodde på ett fel i MEKK programvaran som kunde uppträda på vissa spelare. Det var ett nästan okänt problem och jag skulle få ta del av en högst innofficiell uppdatering/fix. Jag skulle ta hem spelaren igen och Andrew fick en ingenjör att expressfrakta en CD med programvaran. (Mailattachment?) Efter lite frakttid och en veckas egen sjukdom var det dags att få spelaren uppdaterad på Tonläget. In med skivan och... Inget händer, står bara Root på displayen. Anders försöker minst 10 gånger enligt instruktion. Spelaren kan inte läsa CD:n. Nya samtal till Linn. Filen är tydligen för liten för att läsas. :?: Det visar sig att ett väldigt litet antal av de extremt få som haft vibrationsproblemet även har problemet att de inte går att uppdatera med en CD skiva... Så det fanns inget att göra, spelaren måste skickas till Linn i Skottland.

Men ett mycket litet antal av extremt få, hur många är det? Kan det vara mer än en? Garanterat finns det bara en spelare som hade både denna extremt sällsynta kombination av fel samtidigt som den hade felet med D/A konfigureringen. Jag vet då vem som ska ha just precis den världsunika kombination, nämligen Linnofil. Jag som hade 5 Ikemi innan jag fick en som fungerade... :roll: Var det någon som sa att jag hade så osannolik otur att det måste vara något lurt? Den här gången är det varken något jag kunnat åstadkomma själv eller ett utslag av överkritisk prestandanojja. Jag var faktiskt nöjd med prestandan och trodde jag fick leva med bara 90% av mina CD. Jag vågade inte skicka in den till Linn med klagomål. Jag var rädd att inget skulle hända och att jag än en gång skulle bli idiotförklarad. => Bara värre nästa gång, när jag har ett större problem.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Eftersom jag hade fyllt Andrew Oattes med historier om alla mina turer med min Movie Di, utbyte av Majik Kontrol och tidigare fel i Majik CD, (jag tror t.o.m. att jag fick med lite om mina 2+3 Kairnproblem m.m.) så fick jag en liten tröstbonus. Ett par silverkablar! Jag skulle gärna bytt alla mina problem mot att själv köpa silverkablarna, men det känns ändå som en väldigt trevlig gest. Svårt att vara helt och hållet grinig i det läget.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 172 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 712 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited