selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 08:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 812 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 19, 2009 19:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Pär, det är mer än 10 år sedan jag begärde in offert på tillkapning av aluminiumbalkar och leverans av skruvar, brickor och muttrar, så på den tiden gick väl metalldelarna lös på ca 5000 kr. Sedan tillkom sågning av några skivor 25mm MDF samt 12st koner och lite färg så totalt ca 7000 kr. Hur prisbilden ser ut idag på aluminiumbalkarna vet jag inte, men det mesta har ju gått upp i pris, så mellan 10000 & 15000 kostar det nog.

Jag är fullständigt medveten om att många ryggar tillbaka lite/mycket för en sådan utgift, när det finns så många färdiga och snygga möbler som är billigare. Jag kan bara säga att du kommer aldrig att ångra dig, utan bara förbanna dig själv för att det tagit så lång tid och så många dyra sidledes uppgraderingar, innan du tagit tag i, att få riktig ordning och en stabil grund på din installation. Prisvärd är bara förnamnet...

MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 19, 2009 20:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Efter att ha konstaterat att min stereohylla idag är undermåttlig och inte hittat någon jag är riktigt nöjd med bestämde jag mig för att skissa på en egen, och efter att ha läst den här tråden har man nu fått blodad tand :)

Planen ska bestå av stavlimmad ek/valnöt/körsbär (inte riktigt bestämt mig vilket träslag som är snyggast än) och distanserna ska göras i solida aluminium stänger.
Spanade lite på mimerhyllplanen och funderade på om jag skulle försöka göra nån form av liknande plan, med träplan + dämplim + aluminiumplåt för att se ifall det blir bra.

Hur som helst så reagerade jag på totalpriset som MRTweak nämnde ovan...Jag behöver 2m aluminiumstång, med diameter på 25 mm, och det skulle kosta mig ca 350 kr.
Ska jag göra nån form av mimerplan-liknelse skulle en aluminiumplåt, med måtten 2m x 1m x 0,5cm (minsta man fick köpa), kosta ytterliggare 1500 kr.
Var på Bauhaus och tittade på muttrar, brickor, gängstav m.m. och detta skulle inte gå på mer än ett några hundra (säg 500 kr)
Hyllplanen (ska ha 4 st á 40 cm x 60 cm) kostar totalt 800 kr.

Summa summarum:
Hylla utan aluminium-moddade hyllplan: 1650 kr + arbete
Hylla med aluminium-moddade hyllplan: 3150 kr + arbete

Detta är vad jag har räknat på och det är ju bit under de 10-15000 kr som nämndes. Säg att det dyker upp lite oförutsedda kostnader utöver det jag räknat på för 1-2000 kr...Gör ju ändå inget direkt för den totala prislappen i detta sammanhang :)

Tänkte bara dela med mig av detta :)


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 20, 2009 00:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Source och lycka till med din konstruktion. Låter som du tänkt göra en golvstående hylla ungefär som Anders harmonihylla eller Quadraspire med tillägg av en dämpad aluminiumplåt.
Du kommer att bli förvånad hur mycket annorlunda din anläggning kommer att låta...
Har du en hiskelig tur så blir det rätt ok på en gång men vanligare är att det kommer att ta en hel del tid och energi innan det börjar att "lira". Men med envishet kan man komma långt :o

De extruderade aluminiumbalkar som jag och min kompis använder till våra vägghyllor är mycket dyrare än gängade stänger därav den stora skillnaden i pris på våra konstruktioner. De är också väldigt styva och starka samt lätta i förhållande till balkar av andra material.

Det är många saker förutom konstruktion och materialvalet som avgör hur bra en hylla blir.

Tex.så är själva momentet på ihopskruvningen en sak att laborera med, för att inte tala om vilken mängd/tjocklek på dämplim som låter bäst :?: Vore jag du skulle jag börja med lite, för mycket dämpning, har aldrig låtit bra.

Hoppas att jag inte skrämt dig för mycket och att du lyckas bra med din konstruktion.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 20, 2009 01:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
MRTweak wrote:
Hej Source och lycka till med din konstruktion. Låter som du tänkt göra en golvstående hylla ungefär som Anders harmonihylla eller Quadraspire med tillägg av en dämpad aluminiumplåt.
Du kommer att bli förvånad hur mycket annorlunda din anläggning kommer att låta...
Har du en hiskelig tur så blir det rätt ok på en gång men vanligare är att det kommer att ta en hel del tid och energi innan det börjar att "lira". Men med envishet kan man komma långt :o

De extruderade aluminiumbalkar som jag och min kompis använder till våra vägghyllor är mycket dyrare än gängade stänger därav den stora skillnaden i pris på våra konstruktioner. De är också väldigt styva och starka samt lätta i förhållande till balkar av andra material.

Det är många saker förutom konstruktion och materialvalet som avgör hur bra en hylla blir.

Tex.så är själva momentet på ihopskruvningen en sak att laborera med, för att inte tala om vilken mängd/tjocklek på dämplim som låter bäst :?: Vore jag du skulle jag börja med lite, för mycket dämpning, har aldrig låtit bra.

Hoppas att jag inte skrämt dig för mycket och att du lyckas bra med din konstruktion.
Tack för uppmuntran! Du har inte avskräckt mig utan snarare tvärtom, känner att det ska bli riktigt kul att meka med detta projekt! :) Stämmer bra att det ska bli en golvstående hylla.

Tror du missförstod mig angående konstruktionen lite, ska bygga i runda solida extruderade aluminiumbalkar även jag. Gängstavsbitarna (diameter på 0,5cm) är tänkt att användas mellan distanerna (benen) för att montera ihop hyllplanen.
I början hade jag tänkt använda stänger av rostfritt stål, men sen när aluminiumet visade sig vara så billigt så ska jag börja med det. Eventuellt gör jag ben i rostfritt med, för att testa skillnaden.

Får återkomma med rapport när hyllan är "klar"!
Tack för alla tips hittills :)


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 25, 2009 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Annars kanske ett harmonihyllankit från tonläget är någonting att fundera på? Kanske göra hyllplanen i mdf lackade i svart pianolack ? Ska hursomhelst bli spännade att höra hur ditt projekt framlider Source.
Tack för alla tips MRTweak !
Edit ska lyssna lite på Iron maiden nu ser ju att jag är number of the beast! :twisted: :twisted:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 25, 2009 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hehe :twisted:

Funderade själv ett tag på Harmoni-kittet tror hellre på det blir ju rätt snyggt också. Obs reservation för att jag inte har lyssnat på varken MRTweaks special eller Harmoni

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 30, 2009 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej killar om ni är intresserade av Harmoni hyllan så har Anders precis släppt en mellanpris variant på hyllplan som heter Tor. Kolla Tonlägets hemsida och den nya hemsidan för Harmonihyllan, för lite mer info. Kanske kan vara ett prisvärt alernativ om Mimer känns alltför tungt i plånboken.

Som golvhylla, så är Harmoni hyllan en bra och i varje detalj mycket noggrant utprovad produkt, under 10 år av Anders, så bered er på mycket roligt pyssel innan ni förbättrar den :idea: , men vem har sagt att det skall vara lätt?

Kul att hans och mina lösningar, både är väldigt lika, men också på samma gång är mycket olika varandra.

Jag gillar vägghängt, medan Anders föredrar golvhyllor

Jag gillar MDF, medan Anders gillar limmade stavar av solitt trä

Vi gillar båda hyllplan som består av olika skikt, men jag har den tunga delen underst och den styva lättare delen närmast apparaterna , Anders tvärtom.

Som jag sagt tidigare jag tror att det är viktigare hur väl man utnyttjar/utför sin konstruktion än vilken princip man bekänner sig till :wink:
MVH MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
MRTweak wrote:
Som jag sagt tidigare jag tror att det är viktigare hur väl man utnyttjar/utför sin konstruktion än vilken princip man bekänner sig till :wink:
Det tror jag med!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 12:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Lite bilder på MDF monster hyllorna.

Mvh MRTweak
Attachment:
A Översikt vägghyllor.JPG
A Översikt vägghyllor.JPG [ 62.51 KiB | Viewed 1807 times ]
Attachment:
B CD Lamellglas-kork-50mm-100mm MDF-8mm spikes-konsol.JPG
B CD Lamellglas-kork-50mm-100mm MDF-8mm spikes-konsol.JPG [ 52.79 KiB | Viewed 1804 times ]
Attachment:
C LP12-6st special-plast klossar-40mm-100mm MDF- 8mm spikes-konsol.JPG
C LP12-6st special-plast klossar-40mm-100mm MDF- 8mm spikes-konsol.JPG [ 61.04 KiB | Viewed 2483 times ]
Attachment:
Detalj 8mm skruvade vinkelfästen.JPG
Detalj 8mm skruvade vinkelfästen.JPG [ 62.02 KiB | Viewed 1805 times ]
Attachment:
Detalj 8mm spike.JPG
Detalj 8mm spike.JPG [ 55.19 KiB | Viewed 1805 times ]
Attachment:
Detalj tvärsnitt 50x50mm Robomec balk.JPG
Detalj tvärsnitt 50x50mm Robomec balk.JPG [ 63.19 KiB | Viewed 1806 times ]
Attachment:
Solid Tech luftkudde plattform.JPG
Solid Tech luftkudde plattform.JPG [ 51.09 KiB | Viewed 1803 times ]
Attachment:
4st 50mm MDF Lack.JPG
4st 50mm MDF Lack.JPG [ 57.43 KiB | Viewed 1804 times ]


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 13:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
Läckert!


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Kul! Det såg väl inte så illa ut. Extremt, men det är inget som skämmer :-)

Det finns nog en avsevärd risk att ditt hyllkoncept bygger på just den vägg du har (murad yttervägg?). Fungerar säkert som du säger, men vägghängning kräver givetvis stabil vägg (sannolikt betydligt stabilare än kraven på golv med golvhylla). Att det också behövs tjocka MDF-block antyder dock att bara väggens stabilitet inte är nog. Intressant i varje fall och kul att du fått till det och är nöjd för det har säkert krävts avsevärd arbetsinsats.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 17:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Tack Hardcore, för det estetiska omdömet, det värmde, ähm 8)

Apropå den murade ytterväggen så är den gjord av Leca -block (en sorts lättbetong) men innan jag satte upp väghyllorna så stod anläggningen på golvet, som är ett betongvalv med en limmad golvmatta på och stadig som f*n.

Faktum är att min kompis anläggnings hyllor, är skruvade i en timrad vägg och det funkar oxå väldigt bra :P

Han har sina Linn prylar stående direkt på MDF hyllplanen men jag har dessutom ytterligare minst ett skikt och oftast fler material inblandade i "puddingen"

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Tack mrtweak för bilderna :!: Ser maffigt ut och onekligen den stabilaste hifi hylla jag någonsin sett :shock:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tack för bilderna verkligen imponerande konstruktioner. Jag skulle alla dagar i veckan ta dina hyllor ur en estetisk synpunkt framför alla speciella kommersiella hyllor typ Spider, Solid tech etc bra mycket snyggare och säkert är det också bättre. Kul att man fick se lite av de prylar du har också

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
MRTweak wrote:
Apropå den murade ytterväggen så är den gjord av Leca -block (en sorts lättbetong) men innan jag satte upp väghyllorna så stod anläggningen på golvet, som är ett betongvalv med en limmad golvmatta på och stadig som f*n.

Faktum är att min kompis anläggnings hyllor, är skruvade i en timrad vägg och det funkar oxå väldigt bra :P
Menar du att väggmonterad hylla rent principiellt skulle vara bättre än golvmonterad? Jag tror det är helt situationsberoende, men jag är nog ändå benägen att lita på de som har mångårig erfarenhet av olika installationer och som säger att golvmöbler oftare är lätt att få till. Om vägg var generellt bättre så skulle det rimligen oftare vara lätt att få till sådana installationer!?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 812 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited