selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 18:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 823 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 09, 2012 10:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Nej HCL, det var archangel, ledsen om jag inte quotade så det blev tydligt.
Quote:
Sen finns det också (som jag påpeka i annat inlägg) variationer i tillämpning av metoden. Man kanske ska införa fler benämningar på metoderna så man vet mer exakt vilka kriterier som använts. Det är tydligt att olika metoder används från person till person.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 11, 2012 21:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Vid behärskning av tune- method så används inte begrepp som dynamik eller detaljer. Det handlar istället om att lyssna till det muikaliska budskapet, stämda instrumentkaraktärer och lättuppfattliga melodislingor. Är det lätt att sjunga med inombords till musiken ? Finns det ett samspel och " samtidighet" i musikernas spelande ? Eller spelar bassisten för sig själv ?

Om man börjar lyssna efter hur stämda instrumenten låter så märker du rätt snart att högtalarnas placering är väldigt viktig, likaså signalkällans kvalitet.

Dåliga signalkällor och högtalare som inte kan återge musiken korrekt är svåra att ställa in helt optimalt. Högtalareplaceringen kanske då aldrig går att få riktigt bra, hur du än flyttar position på högtalarna så blir det aldrigt riktigt stämt.

Detta beror på att de flesta signalkällor och högtalare är konstruerade efter " ljudet " av musiken, inte för att få fram stämda instrumentkaraktärer .

En riktigt bra högtalare som Keltik kan förbättras radikalt med en enda cm flytt i rummet.
Eftersom högtalaren är konstruerad efter tunemethod efter konstens alla regler så blir " den bättre högtalaren " än kinkigare att ställa in optimalt, det kan ta flera dagar.

Att ställa in keltik med en dålig signalkälla enligt tune- method är helt omöjligt, det kan tom låta upplevt sämre i den korrekta placeringen av högtalarna, eftersom signalkällans fel då hörs som tydligast.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Rutger wrote:
Vid behärskning av tune- method så används inte begrepp som dynamik eller detaljer. Det handlar istället om att lyssna till det muikaliska budskapet, stämda instrumentkaraktärer och lättuppfattliga melodislingor. Är det lätt att sjunga med inombords till musiken ? Finns det ett samspel och " samtidighet" i musikernas spelande ? Eller spelar bassisten för sig själv ?
Precis, allt ska samspela som du säger, det är inte bara separata slingor man ska fokusera på, utan den gemensamma rytmen. Bland annat förstås.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Last edited by The Archangel on Sun Feb 12, 2012 17:55, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Det är intressant lejonklou att så fort någon hävdar något som går emot din variant, då konstaterar du bara att dom inte begriper, att dom inte förstår och att dom inte behärskar metoden.

Ändå har jag utgått ifrån den princip som gamla linnrävar, handlare med mera använder. Men du vet alltid bäst. För att din metod är enklare (det är den, det håller jag med om), Så blir den automatiskt korrekt verkar det som. Men resultatet blir lidande.

Man ska ju välja metod efter resultat och inte efter hur enkelt det är. Och den metod du använder dig av är helt enkelt inte komplett, den ger inte den bästa musikaliteten. Detta är vi många som är överens om.

Sen får du absolut ha din metod och använda den. Men kidnappa inte linns benämning på den, påstå inte att det är detta som ger musikalitet. För om du missar rytmen, stampa takten och energin, känslan. Då är det inte musikalitet, utan då blir det väldigt dött. Men är det just bara de enskilda slingorna man är efter så är det helt ok. Men linns väg är att få fram så mycket mer.

Att du är duktig på din metod förstår jag, resultatet märks också i produkterna, dom är väldigt bra på det du beskriver. Men de är väldigt "döda" på andra områden som vi linnare vill ha, såsom stampa takten. Många tycker till exempel att en lk1a är klart mer driv i än kikkin. Och här kommer vi till metoden igen. Utvärderar man från ditt synsätt så är din bättre, men utgår man ifn musikalitet som vi vill hävda att det är så är lk1 bättre. Nust för att det är tappat fokus på rytm och energi, stampa takten helt enkelt i dina produkter.

Jag tycker ju att det här är ett linnforum och då ska linns metoder användas. Dina metoder hör hemma på ditt eget forum.

Är det inte så att linns metoder ska användas här så ser jag inte vitsen med att vara här. Jag är ute efter stampa takten. Jag vill ha roligt när jag lyssnar på musik.

Sen kan du hävda i oändlighet att vi inte begriper något. Men sanningen kanske är det omvända. Hursomhelst så är det två olika ideal. Din metod är inte linns metod. På ett linnforum bör linns metod användas, annars blir det bara ett ytterligare lejonklou-forum. Jag tycker att vi behöver ett linnforum i sverige.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
All heder åt ditt tekniska kunnande. Dina produkter är också enastående på det du har designat dom för. Det är bara det att dom inte är designade för linns tune dem, för linns tune dem och dess stampa takten. Helt ok förstås. Vissa älskar dom. Men för oss som vill ha energi, driv,stampa takten och musikalitet, för oss passar det inte.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Ge dig archangel! Du får iaf inte dra med mig i dina "vi" och "många som tycker", Stå för vad du tycker men lägg ner de dåliga retoriska knepen!


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
pejo wrote:
Ge dig archangel! Du får iaf inte dra med mig i dina "vi" och "många som tycker", Stå för vad du tycker men lägg ner de dåliga retoriska knepen!
Har inte dragit in dig vad jag kan se. Känner inte dig.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 20:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vilka är de många personer du talar för, The Archangel?


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 20:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Archangel,

Och jag känner inte dig.

I vilket fall förstår jag inte hur du kan göra dig till talesperson för hör Linn tänker/praktiserar och ställa det mot Lejonklous. Fick själv mina första introduktioner till tunedem för över 20 år sen (av "gamla linnrävar") och har sedan dess också tagit del av hur Lejonklou jobbar. Har svårt att se den skillnad du vill måla upp och tycker det är bekymmersamt att du vill ta dig tolkningsföreträde till vad "tunedem" är.

I vilket fall så kan du väl bespara forumet de retoriska knepen jag påpekade i fortsättningen och istället försöka nyansera vad du vill.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
per wrote:
Vilka är de många personer du talar för, The Archangel?
Tror inte det har någon betydelse, men bekanta och gamla linnrävar. De som är skolade i linns filosofi. Tänker inte ange namn, framförallt inte då stämningen har blivit som den blivit. Det är som man vanhelgat profeten muhammed när man svarar emot vissa personer här. De jag pratar om får förbli anonyma, vill inte dra in dom i detta utan vill dom yttra sig så får dom göra det själva. Jag vet att vi är flera. Vill man tro att jag ljuger så får man väl tro det. Det rör mig inte i ryggen.

Tycker du inte att jag ska få skriva "vi" utan att specifiera personer? Har det isåfall alltid varit en regel? Har aldrig sett den tillämpas.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
pejo wrote:
Archangel,

Och jag känner inte dig.

I vilket fall förstår jag inte hur du kan göra dig till talesperson för hör Linn tänker/praktiserar och ställa det mot Lejonklous. Fick själv mina första introduktioner till tunedem för över 20 år sen (av "gamla linnrävar") och har sedan dess också tagit del av hur Lejonklou jobbar. Har svårt att se den skillnad du vill måla upp och tycker det är bekymmersamt att du vill ta dig tolkningsföreträde till vad "tunedem" är.

I vilket fall så kan du väl bespara forumet de retoriska knepen jag påpekade i fortsättningen och istället försöka nyansera vad du vill.
Jag kan nog inte göra mig själv till en talesman för hur linn tycker och tänker. Däremot kan jag envist hävda hur dom inte tänker. Min agenda är att lejonklou inte ska försöka företräda tune dem då han inte följer tune dem, varken i beskrivning eller i hans produkter. Inte linns ursprungliga tune dem iaf. Om vi nu har ett linnforum så tycker jag inte vi ska förvandla det till ett till lejonklou-forum. Vi har ju tidigare diskuterat tune dem och hur viktigt det är att alla använder sig av just detta. Men det verkar ibland att det är lejonkous metoder vi ska använda enligt vissa.

Men jag förstår att jag har svurit i kyrkan.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Jag tycker det är lustigt att det är så känsligt att på ett linnforum hävda att man bland annat ska ha med "stampa takten". Det som varit så synonymt med linn. Helt otroligt faktiskt. Vad hände?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 23:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det kanske låter väl diplomatiskt och politiskt korrekt men när jag läser båda era (Lejonklou/Archangel) inlägg över tid tycker jag nog att ni resonerar mer lika än olika. Har träffat er båda utanför forumet och att säga att en förstår hur vi ska utvärdera komponenter medan den andra inte gör det skulle jag då inte vilja påstå. Däremot om det på ett forum verkar vara mer olikt kan det vara något annat. Men det är precis som att mail mot telefon har en tendens att ibland förvirra snarare än förklara både på och utanför jobbet.


Top
   
 Post subject: Frågetråd om Tune dem
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 23:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 05, 2012 16:22
Posts: 36
Her er Linns beskrivelse av Tune Dem fra de "gamle" nettsidene:
http://46.43.50.213/how_to_judge_a_system

_________________
LP12 - Lejonklou Slipsik 7
KDSM/2 - Klimax Kontrol - Solos/D - Akubariks


Top
   
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tycker du dels har en otrevlig ton och dessutom är ute och cyklar!

Jag kan inte påminna mig att jag någon gång kommit till annorlunda slutsats än Lejonklou om vilket som är bäst vid någon enda skillnadsjämförelse och jag vill nog påstå att jag värderat musikåtergivning på mycket lika sätt under alla (snart 25) år. Om det är någon skillnad, så är den i så fall att jag är mycket säkrare nu än tidigare. Lejonklou stötte jag inte på förrän för ca. 15 år sedan och konstaterade då att jag nog kunde skriva under på allt han då skrev och det har fortsatt så. Har även lyssnat på Sportbilsentusiastens vältunade system och kan bara konstatera att där är det en till som gjort det mesta rätt i sin installation. Alla tips som kommit från det hållet och som jag själv testat har varit klockrena. De har koll (punkt). Att avfärda deras eller i det här fallet Lejonklous förmåga att tillämpa tune-dem ter sig för mig ytterst märkligt. Vad är det som ni testat och kommit fram till som motsäger några av de erfarenheter som gjorts av Lejonklou m.fl.?

Hur Lejonklou värderar apparater och hur hans konstruktioner står sig jämfört med andra är väl inte heller riktigt samma sak!? Ingen av de av Lejonklou hittills konstruerade apparaterna har väl varit bättre än de bättre av Linn:s motsvarighet, men å andra sidan har de bara kostat en bråkdel av vad Linn:s apparater kostar. Några har hyllat någon Lejonklou-produkt väl mycket (tycker jag - dock utan att ha varit med vid något aktuellt jämförelsetillfälle), men Fredrik själv har hållit en något försiktigare ton (av flera skäl kan man anta).

The Archangel wrote:
Det är intressant lejonklou att så fort någon hävdar något som går emot din variant, då konstaterar du bara att dom inte begriper, att dom inte förstår och att dom inte behärskar metoden.

Ändå har jag utgått ifrån den princip som gamla linnrävar, handlare med mera använder. Men du vet alltid bäst. För att din metod är enklare (det är den, det håller jag med om), Så blir den automatiskt korrekt verkar det som. Men resultatet blir lidande.

Man ska ju välja metod efter resultat och inte efter hur enkelt det är. Och den metod du använder dig av är helt enkelt inte komplett, den ger inte den bästa musikaliteten. Detta är vi många som är överens om.

Sen får du absolut ha din metod och använda den. Men kidnappa inte linns benämning på den, påstå inte att det är detta som ger musikalitet. För om du missar rytmen, stampa takten och energin, känslan. Då är det inte musikalitet, utan då blir det väldigt dött. Men är det just bara de enskilda slingorna man är efter så är det helt ok. Men linns väg är att få fram så mycket mer.

Att du är duktig på din metod förstår jag, resultatet märks också i produkterna, dom är väldigt bra på det du beskriver. Men de är väldigt "döda" på andra områden som vi linnare vill ha, såsom stampa takten. Många tycker till exempel att en lk1a är klart mer driv i än kikkin. Och här kommer vi till metoden igen. Utvärderar man från ditt synsätt så är din bättre, men utgår man ifn musikalitet som vi vill hävda att det är så är lk1 bättre. Nust för att det är tappat fokus på rytm och energi, stampa takten helt enkelt i dina produkter.

Jag tycker ju att det här är ett linnforum och då ska linns metoder användas. Dina metoder hör hemma på ditt eget forum.

Är det inte så att linns metoder ska användas här så ser jag inte vitsen med att vara här. Jag är ute efter stampa takten. Jag vill ha roligt när jag lyssnar på musik.

Sen kan du hävda i oändlighet att vi inte begriper något. Men sanningen kanske är det omvända. Hursomhelst så är det två olika ideal. Din metod är inte linns metod. På ett linnforum bör linns metod användas, annars blir det bara ett ytterligare lejonklou-forum. Jag tycker att vi behöver ett linnforum i sverige.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 823 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited