selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 16:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 923 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Archangel: Att svära i kyrkan på ett Linnforum gör man nog bara om man säger att Linns produkter är värdelösa. Mina får du tycka vad du vill om - och gärna dela med dig av åsikterna här och på andra forum. Däremot är det barnsligt att säga "andra håller med mig om att du är dryg och gör dåliga produkter". Stå för dina egna åsikter och låt andra stå för sina.

Vad gäller Tune Method förefaller det osannolikt att du behärskar metoden med tanke på hur du skriver, därför finner jag det oklädsamt att du diskrediterar mina färdigheter. De är långt ifrån perfekta, men jag försöker bli bättre och har varit på många utmärka demonstrationer. De första var när metoden introducerades i början på 90-talet och en av de allra bästa var hos Linn för sex år sedan. Jag misstolkade en hel del i början och fastnade lätt för dynamiska positioner av högtalare (de som kan tyckas ge mer "stampa takten"), men övning ger färdighet. Åtminstone efter att man kommit över den första tröskeln; att känna om musiken är begriplig ("makes sense" är ett bra uttryck) istället för att lyssna efter ljud.

Vad gäller "stampa takten" så vet jag inte varför du skriver att det är ett känsligt uttryck. Ursprunget till idén med att stampa takten till musiken var en av Linns annonser med en bild på ett par fötter. Texten under löd ungefär "Köp ingen HiFi innan du har lyssnat på de här". Efter detta blev "stampa takten" ett begrepp, främst spritt av dåvarande svenska importören av Linn. När Tune Dem senare började spridas lärdes metoden ut i samband med installationen av Linns aktiva system. Där poängterades dels att man inte ska justera position och filter efter något tänkt ljudideal (mer bas, luftigare diskant etc) men också att det inte fungerar att fokusera enbart på takten i musiken. Risken är nämligen att man då ställer högtalarna i någon av de positioner som ger markerade anslag. De positionerna kan först låta häftiga men är musikaliskt mindre begripliga och därmed sämre. "Stampa takten" förblev ett känt begrepp, åtminstone i Sverige, och användes efter ett tag även av Linns motståndare, som ett exempel på hur de ansåg att Linn förenklade (och fördummade) förståelsen av musik. Linn själva lärde ut Tune Dem, inte "stampa takten".

Det närmaste du idag kommer "stampa takten" är nog Naims gamla motto Pace, Rhythm and Timing (PRaT). Jag kan tänka mig att en del gamla Linnrävar också använder begreppet.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
HCL wrote:
Hur Lejonklou värderar apparater och hur hans konstruktioner står sig jämfört med andra är väl inte heller riktigt samma sak!?
Jag håller med. Om jag behärskar Tune Method eller inte bedöms nog mest rättvist efter hur bra jag kan installera ett aktivt system.

Hur mina produkter presterar är en kombination av att behärska metoden och en massa andra saker. Om det räckte med bara metoden hade nog Linn haft betydligt mer konkurrens än de har idag. Jag gör så gott jag kan och låter andra värdera resultatet.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
The Archangel wrote:
per wrote:
Vilka är de många personer du talar för, The Archangel?
Tror inte det har någon betydelse, men bekanta och gamla linnrävar. De som är skolade i linns filosofi. Tänker inte ange namn, framförallt inte då stämningen har blivit som den blivit. Det är som man vanhelgat profeten muhammed när man svarar emot vissa personer här. De jag pratar om får förbli anonyma, vill inte dra in dom i detta utan vill dom yttra sig så får dom göra det själva. Jag vet att vi är flera. Vill man tro att jag ljuger så får man väl tro det. Det rör mig inte i ryggen.

Tycker du inte att jag ska få skriva "vi" utan att specifiera personer? Har det isåfall alltid varit en regel? Har aldrig sett den tillämpas.
Det är inte en "regel" på forumet, utan det är normal hyfs vid all kommunikation. Om du inte har sett den "tillämpas" så kanske det beror på att de flesta här talar just för sig själv?

Du får förresten gärna kommentera länken som lunch skickade och förklara hur din beskrivning av tunde dem stämmer bättre överens med Linns egen beskrivning än Fredriks. För övrigt får du gärna förklara hur du menar att man ska göra när man utvärderar hifi med tune dem? Hittills uppfattar jag mest att du har skrivit hur man inte ska göra?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 14:05 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
henriklh:

Du har en länk till "Melodik" men den verkar inte gå till något ljudrelaterat. Något fel?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Tack för påpekandet! Melodik var mitt falierade utbrytarforum, går fortfarande att läsa på: http://melodik.forum24.se/ men jag slutade att betala för domänen då det aldrig blev någon fart...

Nu verkar någon annan ha snott den. Det kanske var dumt att släppa den egentligen... :evil:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 14:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Kanske inte så dumt ändå att släppa. 1 inlägg sedan april 2011, och det var 1/12 2011.En tämligen misslyckad satsning mao.

Ursäkta offtoppic

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Personligen känner jag mig ganska mätt på den tjuriga och trista stämningen som varit på selleri på sistone. Jag har svårt att se att det komma kunna vända, det kommer ju störtfloder av spydiga inlägg från än det ena och än det andra hållet var och varannan dag. Det är väl ett misslyckande om något.

Tur att Lejoklous forum finns, och kanske kan melodik ta fart igen? Behovet finns ju helt klart, av ett förnyat forum. Selleri verkar ha beckat igen alldeles.
:evil:


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Foundation First wrote:
Kanske inte så dumt ändå att släppa. 1 inlägg sedan april 2011, och det var 1/12 2011.En tämligen misslyckad satsning mao.

Ursäkta offtoppic
Forumet ja. Men kanske domänen hade kunnat bli något..?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 15:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ok,precis då förstår jag..håller med.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 17:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
monkeydevil wrote:
Personligen känner jag mig ganska mätt på den tjuriga och trista stämningen som varit på selleri på sistone. Jag har svårt att se att det komma kunna vända, det kommer ju störtfloder av spydiga inlägg från än det ena och än det andra hållet var och varannan dag. Det är väl ett misslyckande om något.

Tur att Lejoklous forum finns, och kanske kan melodik ta fart igen? Behovet finns ju helt klart, av ett förnyat forum. Selleri verkar ha beckat igen alldeles.
:evil:
Jag har följt forumet sedan sommaren förra året, även om jag registrerade mig först långt senare. Jag tycker nog inte att forumet "beckat igen", däremot verkar det som om vissa här inte är överens :-)

Men jag ser inte det som ett problem, grunden till alla diskussioner är väl att vi har olika åsikter och/eller ser saken från olika håll? Ett forum där alla bara stryker varandra medhårs, och där alla med andra åsikter hålls borta, ett sådant forum kommer med tiden att stagnera.

Om jag förstått det rätt, Selleri är ett Linn-forum. Dessutom vilar all jämförelse och tester på den sk TuneDem-metoden. Så långt är allt väl, det är ju bara att acceptera - eller dra någon annanstans. Men, att diskutera detta måste vara tillåtet! Kanske inte grunden med TuneDem, men hur det ska gå till, varifrån metoden kommer osv. Det måste också vara tillåtet att diskutera ljud/musikåtergivning ur andra synvinklar, bara man är tydlig nog att det då inte är ur TuneDem-synvinkel.

Jag kommer inte ge mig in i denna debatt, jag har nog att göra ändå. Men släpp på prestigen, låt olika röster göra sig hörda även om de inte stämmer helt överens med den officiella hållningen. I längden vinner forumet på detta, i alla fall om syftet med denna sajt är att ge medlemmarna bättre möjligheter att skapa en mer tillfredsställande återgivning. Handlar det bara om att klappa varandra på ryggen så blir forumet helt ointressant. Då är det väl bättre att skapa en Facebook-grupp för dom som tycker ryggkliandet är upplyftande.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
LK-lover wrote:
Jag har följt forumet sedan sommaren förra året, även om jag registrerade mig först långt senare. Jag tycker nog inte att forumet "beckat igen", däremot verkar det som om vissa här inte är överens :-)

Men jag ser inte det som ett problem, grunden till alla diskussioner är väl att vi har olika åsikter och/eller ser saken från olika håll? Ett forum där alla bara stryker varandra medhårs, och där alla med andra åsikter hålls borta, ett sådant forum kommer med tiden att stagnera.

Om jag förstått det rätt, Selleri är ett Linn-forum. Dessutom vilar all jämförelse och tester på den sk TuneDem-metoden. Så långt är allt väl, det är ju bara att acceptera - eller dra någon annanstans. Men, att diskutera detta måste vara tillåtet! Kanske inte grunden med TuneDem, men hur det ska gå till, varifrån metoden kommer osv. Det måste också vara tillåtet att diskutera ljud/musikåtergivning ur andra synvinklar, bara man är tydlig nog att det då inte är ur TuneDem-synvinkel.

Jag kommer inte ge mig in i denna debatt, jag har nog att göra ändå. Men släpp på prestigen, låt olika röster göra sig hörda även om de inte stämmer helt överens med den officiella hållningen. I längden vinner forumet på detta, i alla fall om syftet med denna sajt är att ge medlemmarna bättre möjligheter att skapa en mer tillfredsställande återgivning. Handlar det bara om att klappa varandra på ryggen så blir forumet helt ointressant. Då är det väl bättre att skapa en Facebook-grupp för dom som tycker ryggkliandet är upplyftande.
Jag skulle säga problemen nu beror på att olika människor säger sig använda samma metod men kommer till olika slutsatser. Det har mig veterligen aldrig varit ett problem att diskutera andra aspekter av ljudåtergivning än musikalitet?

Det sjuka är att den nuvarande konflikten nog främst bottnat i en genuin vilja att från vissa håll hjälpa till. De som får råd har inte kunnat hantera det utan de har blivit skitsura, trampade på tårna och "tillrättavisade". Trots att de har tillgång till vad som förmodligen är den bästa samlade kunskapskällan i världen inom området.

För min egen del känns det viktigt att människor som vänder sig till Selleri får korrekta råd - det är ändå jävligt mycket pengar som står på spel när man köper en Linn-anläggning. Därför tycker jag att den här "alla räknas"-mentaliteten som vissa förespråkar är högst problematisk. Men jag kan förstå att de som har forumet mer som ett ställe att umgås känner på ett annat sätt.

(Nu är det ganska OT igen...)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
henriklh wrote:
Jag skulle säga problemen nu beror på att olika människor säger sig använda samma metod men kommer till olika slutsatser. Det har mig veterligen aldrig varit ett problem att diskutera andra aspekter av ljudåtergivning än musikalitet?

Det sjuka är att den nuvarande konflikten nog främst bottnat i en genuin vilja att från vissa håll hjälpa till. De som får råd har inte kunnat hantera det utan de har blivit skitsura, trampade på tårna och "tillrättavisade". Trots att de har tillgång till vad som förmodligen är den bästa samlade kunskapskällan i världen inom området.

För min egen del känns det viktigt att människor som vänder sig till Selleri får korrekta råd - det är ändå jävligt mycket pengar som står på spel när man köper en Linn-anläggning. Därför tycker jag att den här "alla räknas"-mentaliteten som vissa förespråkar är högst problematisk. Men jag kan förstå att de som har forumet mer som ett ställe att umgås känner på ett annat sätt.

(Nu är det ganska OT igen...)
Henrik, jag håller med!
Tune method är som jag tidigare sagt en exakt vetenskap. Antingen är det bättre eller så är det sämre. Inte mera "stampa takten”, fast med mindre melodi mm. Får man sådana resultat så begriper man inte, eller klarar inte att applicera, metoden. 1+1=2. Inte "i mitt sätt att applicera matematik så är 1+1=3, känner jag, för jag tycker det är viktigare att det slutar på ett ojämt tal, känner jag" .
Skitjobbigt att läsa allt detta dravel om att "vi vill bara lyssna på musik, vi analyserar inte efter hur melodin går att följa". Va fan tror ni jag har mitt Klimax system till??? För att dricka tee med lillfingret i vädret och diskutera hur olika melodier går att följa kanske?
Selleri har blivit avsevärt sämre de senaste åren enligt min mening och angreppet på Lejonklou var ett i raden av plumpa, oförskämda och framförallt okunniga inlägg.
Jag somnar om…

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Lejonklou wrote:
Archangel: Att svära i kyrkan på ett Linnforum gör man nog bara om man säger att Linns produkter är värdelösa. Mina får du tycka vad du vill om - och gärna dela med dig av åsikterna här och på andra forum. Däremot är det barnsligt att säga "andra håller med mig om att du är dryg och gör dåliga produkter". Stå för dina egna åsikter och låt andra stå för sina..
Lägg inte ord i min mun, jag skrev klart och tydligt att du gör bra produkter, utifrån ditt synsätt. Har aldrig uttryckt mig som du skrev inom citationstecken. Håll dig från att komma med sådana påståenden, det för inte diskussionen framåt utan gör bara tonen än mer otrevligt. Det behöver inte bli otrevligt, vi skulle kunna diskutera tune dem rakt av, men du väljer att ta en annan väg. Det är tråkigt.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
henriklh wrote:
LK-lover wrote:
Jag har följt forumet sedan sommaren förra året, även om jag registrerade mig först långt senare. Jag tycker nog inte att forumet "beckat igen", däremot verkar det som om vissa här inte är överens :-)

Men jag ser inte det som ett problem, grunden till alla diskussioner är väl att vi har olika åsikter och/eller ser saken från olika håll? Ett forum där alla bara stryker varandra medhårs, och där alla med andra åsikter hålls borta, ett sådant forum kommer med tiden att stagnera.

Om jag förstått det rätt, Selleri är ett Linn-forum. Dessutom vilar all jämförelse och tester på den sk TuneDem-metoden. Så långt är allt väl, det är ju bara att acceptera - eller dra någon annanstans. Men, att diskutera detta måste vara tillåtet! Kanske inte grunden med TuneDem, men hur det ska gå till, varifrån metoden kommer osv. Det måste också vara tillåtet att diskutera ljud/musikåtergivning ur andra synvinklar, bara man är tydlig nog att det då inte är ur TuneDem-synvinkel.

Jag kommer inte ge mig in i denna debatt, jag har nog att göra ändå. Men släpp på prestigen, låt olika röster göra sig hörda även om de inte stämmer helt överens med den officiella hållningen. I längden vinner forumet på detta, i alla fall om syftet med denna sajt är att ge medlemmarna bättre möjligheter att skapa en mer tillfredsställande återgivning. Handlar det bara om att klappa varandra på ryggen så blir forumet helt ointressant. Då är det väl bättre att skapa en Facebook-grupp för dom som tycker ryggkliandet är upplyftande.
Jag skulle säga problemen nu beror på att olika människor säger sig använda samma metod men kommer till olika slutsatser. Det har mig veterligen aldrig varit ett problem att diskutera andra aspekter av ljudåtergivning än musikalitet?

Det sjuka är att den nuvarande konflikten nog främst bottnat i en genuin vilja att från vissa håll hjälpa till. De som får råd har inte kunnat hantera det utan de har blivit skitsura, trampade på tårna och "tillrättavisade". Trots att de har tillgång till vad som förmodligen är den bästa samlade kunskapskällan i världen inom området.

För min egen del känns det viktigt att människor som vänder sig till Selleri får korrekta råd - det är ändå jävligt mycket pengar som står på spel när man köper en Linn-anläggning. Därför tycker jag att den här "alla räknas"-mentaliteten som vissa förespråkar är högst problematisk. Men jag kan förstå att de som har forumet mer som ett ställe att umgås känner på ett annat sätt.

(Nu är det ganska OT igen...)
man kan vända på det också och säga att det bottnar i att vissa tar illa upp när folk inte lyssnar blint på dom. Men låt oss inte gå den vägen, låt oss istället diskutera tune dem och vad som ska sstyra forumets inriktning. DIna övriga nedsättande kommentarer blundar jag för, tänker inte sjunka så lågt som du..

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Last edited by The Archangel on Mon Feb 13, 2012 22:07, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
henriklh wrote:
The Archangel wrote:
per wrote:
Vilka är de många personer du talar för, The Archangel?
Tror inte det har någon betydelse, men bekanta och gamla linnrävar. De som är skolade i linns filosofi. Tänker inte ange namn, framförallt inte då stämningen har blivit som den blivit. Det är som man vanhelgat profeten muhammed när man svarar emot vissa personer här. De jag pratar om får förbli anonyma, vill inte dra in dom i detta utan vill dom yttra sig så får dom göra det själva. Jag vet att vi är flera. Vill man tro att jag ljuger så får man väl tro det. Det rör mig inte i ryggen.

Tycker du inte att jag ska få skriva "vi" utan att specifiera personer? Har det isåfall alltid varit en regel? Har aldrig sett den tillämpas.
Det är inte en "regel" på forumet, utan det är normal hyfs vid all kommunikation. Om du inte har sett den "tillämpas" så kanske det beror på att de flesta här talar just för sig själv?

Du får förresten gärna kommentera länken som lunch skickade och förklara hur din beskrivning av tunde dem stämmer bättre överens med Linns egen beskrivning än Fredriks. För övrigt får du gärna förklara hur du menar att man ska göra när man utvärderar hifi med tune dem? Hittills uppfattar jag mest att du har skrivit hur man inte ska göra?
Jag skrev ett A4 långt inlägg om utvärdering, och min syn på tune dem. Men då du verkar ha missat detta så ska jag i all välmening skriva ytterligare ett inlägg, i något nerkortad version där jag ska försöka plocka ut det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.

Är jag fel ute då menar du/ni?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 923 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited