selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 11:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1023 Next
Author Message
 Post subject: Frågetråd om Tune dem
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Preciss så,utvärderar jag också

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 22:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Archangel, tycker du verkligen att du själv bidrar till en trevlig ton på forumet? Måste hålla med Christian och henriklh i deras senaste poster här i tråden.

Dina förhållandevis röriga utsvävningar kring tune-dem som metodik visar mest att du inte greppar konceptet kring att bedöma en anläggning utifrån dikotomin bättre/sämre eller varför det angreppsättet är fördelaktigare än att lyssna på sound eller detaljer/segment av ljudbilden.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
pejo wrote:
Archangel, tycker du verkligen att du själv bidrar till en trevlig ton på forumet? Måste hålla med Christian och henriklh i deras senaste poster här i tråden.

Dina förhållandevis röriga utsvävningar kring tune-dem som metodik visar mest att du inte greppar konceptet kring att bedöma en anläggning utifrån dikotomin bättre/sämre eller varför det angreppsättet är fördelaktigare än att lyssna på sound eller detaljer/segment av ljudbilden.
Förstår inte på vilken pungt du tycker att det är rörigt om du läser sammanfattningen som Arcgangel har skrivit stämmer det inte eller?

Givetviss använder man ju bättre/sämre utifrån den lista som presenterades

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ursäkta långt inlägg, men det kom in ett så lågt inlägg att jag var tvungen att hoppa in här igen.
The Archangel wrote:
Det är intressant lejonklou att så fort någon hävdar något som går emot din variant, då konstaterar du bara att dom inte begriper, att dom inte förstår och att dom inte behärskar metoden.
Trevlig ton var det ja... Eftersom du så tydligt kastat den överbord får jag väl säga något jag med? Det är naturligtvis inte lätt att veta att man har fel när man är övertygad om att man har rätt. Du och två andra här tycker ni har rätt och trots många försök från flertalet forummedlemmar vill ni inte förstå. För mig var det lättast för mig att bara gå härifrån, det var trevligare nån annan stans. Men eftersom ni nu så tydligt söker konfrontation och kräver att vi andra erkänner och upptar er tro så börjar iaf jag få nog! Är man så fånig bör man kanske ta en promenad (Till Faktiskt?) och inte komma tillbaka?

The Archangel wrote:
Ändå har jag utgått ifrån den princip som gamla linnrävar, handlare med mera använder. Men du vet alltid bäst. För att din metod är enklare (det är den, det håller jag med om), Så blir den automatiskt korrekt verkar det som. Men resultatet blir lidande.

Man ska ju välja metod efter resultat och inte efter hur enkelt det är. Och den metod du använder dig av är helt enkelt inte komplett, den ger inte den bästa musikaliteten. Detta är vi många som är överens om.
Hårda ord än en gång. Det blir ganska lustigt utifrån, det ska du veta. Ni/du förstår inte det många andra här förstår, det är förstås frustrerande för er. Men kan ni inte göra er grej på något annat forum, en mailinglista kanske? Det framstår som ganska löjligt när du försöker avkräva Fredrik ett erkännande att han inte kan utvärdera apparater korrekt, enligt Linn. Jag tror han har liiite mer erfarenhet än er av både Linn och annat.

The Archangel wrote:
Sen får du absolut ha din metod och använda den. Men kidnappa inte linns benämning på den, påstå inte att det är detta som ger musikalitet. För om du missar rytmen, stampa takten och energin, känslan. Då är det inte musikalitet, utan då blir det väldigt dött. Men är det just bara de enskilda slingorna man är efter så är det helt ok. Men linns väg är att få fram så mycket mer.
Så Fredrik Lejonklous metoder leder till döda produkter? Hör du inte hur du låter, vad du säger? Det finns bara en väg för dig efter ett sånt här inlägg, ta din s*** och gå, som nån figur lär ha sagt. Linns (Tunedem) och Lejonklous (tune method) metoder skiljer sig inte åt, de utrycker sig olika, visst, men de ger förstås samma resultat. Men det bygger på att man har fattat metoden.

The Archangel wrote:
Att du är duktig på din metod förstår jag, resultatet märks också i produkterna, dom är väldigt bra på det du beskriver. Men de är väldigt "döda" på andra områden som vi linnare vill ha, såsom stampa takten. Många tycker till exempel att en lk1a är klart mer driv i än kikkin. Och här kommer vi till metoden igen. Utvärderar man från ditt synsätt så är din bättre, men utgår man ifn musikalitet som vi vill hävda att det är så är lk1 bättre. Nust för att det är tappat fokus på rytm och energi, stampa takten helt enkelt i dina produkter.
Återigen, det är samma sak, ni måste bara fatta vad det är ni gör. Jag tänker inte förklara, för ni vill inte lära. Det är det som ligger bakom hela problematiken här på forumet. Oviljan att lära av de som försöker förklara och vara trevliga Fredrik L. (ja, han har varit rak, saklig och trevlig, men han har inte erkänt er som kungar, därav är han stämplad av er som otrevlig), HCL, Christian, Sportis mfl. Själv har jag inte orkat vara trevlig alla gånger och har varit medvetet otrevlig ett antal gånger. Sorry, men det är sån jag blir ibland. Inget hjälper ju. Men trots att ni fick forumet till skänks så är ni inte nöjda. Ni är som romarna, ni kan inte nöja er med att erövra Gallien. Ni måste förinta alla som säger emot, ni kan inte tåla att det finns en enda som inte ser upp till er med beundran och respekt. Ni försöker avkräva respekt, avbön och trohet till era egna ideal från forummedlemmar som redan inser att ni är i skogen utan kompass, helt vilse. Det är då några kokar över, det blir bara för mycket. När narren vill få respekt av och styra parlamentet så skrattar alla bara, sen åker narren ut. Så enkelt är det.

The Archangel wrote:
Jag tycker ju att det här är ett linnforum och då ska linns metoder användas. Dina metoder hör hemma på ditt eget forum.
Som sagt, börja med att fatta (den i grunden gemensamma) metoden själv, sen kan du börja snacka.

The Archangel wrote:
Är det inte så att linns metoder ska användas här så ser jag inte vitsen med att vara här. Jag är ute efter stampa takten. Jag vill ha roligt när jag lyssnar på musik.
Självklart ska du ha kul och stampa takten, det unnar jag dig gärna. Men måste du berätta om det här då? Kör ditt eget race, på en annan bana. Det finns säkert radiobilar nånstans, du hör inte hemma på motorvägen.

The Archangel wrote:
Sen kan du hävda i oändlighet att vi inte begriper något. Men sanningen kanske är det omvända. Hursomhelst så är det två olika ideal. Din metod är inte linns metod. På ett linnforum bör linns metod användas, annars blir det bara ett ytterligare lejonklou-forum. Jag tycker att vi behöver ett linnforum i sverige.
Det ÄR inte två olika ideal, det är SAMMA. Detta är ett Linnforum, ja. Men är det smart att alla bör skriva bara för att de äger en eller flera Linnprodukter? Jag vet inte, men förr vara alla lika välkomna, oavsett förkunskaper. Problemet är bara att ni måste ha rätt, "sörlänningarna måste ha fel, de får inte vinna, vi ska visa dem" Det här kravet på erkännande och respekt blir ju bara SÅ tröttsamt. Lägg ner attityden så kanske ni kan lära er något. Helst genom att läsa utan att skriva. Vissa av er verkar skriva betydligt fler inlägg än ni läser (eller åtminstone "tar in"), är det så klokt? Måste Fredrik hävda det i oändlighet, kan ni inte bara bilda en egen klubb, där "sanningen" får regera? Är inte det bättre än att försöka stå ut med alla "lögnerna" här, för det verkar ni inte klara av så bra.

The Archangel wrote:
All heder åt ditt tekniska kunnande. Dina produkter är också enastående på det du har designat dom för. Det är bara det att dom inte är designade för linns tune dem, för linns tune dem och dess stampa takten. Helt ok förstås. Vissa älskar dom. Men för oss som vill ha energi, driv,stampa takten och musikalitet, för oss passar det inte.
Helt OK, ni gillar inte Fredik eller Lejonklou produkterna. Men måste ni då vara på ett forum där i princip alla anser att de ger en oslagbar prestanda/kr? Fattar ni inte hur ologiskt det är?

The Archangel wrote:
Jag kan nog inte göra mig själv till en talesman för hur linn tycker och tänker. Däremot kan jag envist hävda hur dom inte tänker. Min agenda är att lejonklou inte ska försöka företräda tune dem då han inte följer tune dem, varken i beskrivning eller i hans produkter. Inte linns ursprungliga tune dem iaf. Om vi nu har ett linnforum så tycker jag inte vi ska förvandla det till ett till lejonklou-forum. Vi har ju tidigare diskuterat tune dem och hur viktigt det är att alla använder sig av just detta. Men det verkar ibland att det är lejonkous metoder vi ska använda enligt vissa.
Otroligt vilket tjat det är om hur usel Fredrik är och hur trista Lejonklou produktern är. Jag är helt förbluffad över att du tror du ska lyckas med den sågningen.

The Archangel wrote:
Men jag förstår att jag har svurit i kyrkan.
Jag är ingen kyrkans man, även om jag anser det vara ohyfsat att svära. Men om jag nu känner för att skrika -Jag är kristen och jag tror på Dionysos! Då bör jag väl inte göra det i en vanlig kristen kyrka? Borde jag inte välja en annan byggnad (läs forum) för min påhittade religion? Verkar inte det enklare?

The Archangel wrote:
Jag tycker det är lustigt att det är så känsligt att på ett linnforum hävda att man bland annat ska ha med "stampa takten". Det som varit så synonymt med linn. Helt otroligt faktiskt. Vad hände?
Det som hände var att du trodde att Linn handlade om en sak och försökte övertyga hela Linnsverige om det, men misslyckades för att du hade fel. Ta nu den där svansen mellan benen som skaver så mycket och veckla ut den på ett nytt ställe, Ett ställe där den kan vifta fritt och stolt utan motstånd. Då blir den säkert både beundrad och respekterad. Det kommer att kännas mycket bättre, jag lovar. Ha det gott på ditt/ert nya ställe!

Lejonklou wrote:
Däremot är det barnsligt att säga "andra håller med mig om att du är dryg och gör dåliga produkter". Stå för dina egna åsikter och låt andra stå för sina..
The Archangel wrote:
Lägg inte ord i min mun, jag skrev klart och tydligt att du gör bra produkter, utifrån ditt synsätt. Har aldrig uttryckt mig som du skrev inom citationstecken. Håll dig från att komma med sådana påståenden, det för inte diskussionen framåt utan gör bara tonen än mer otrevligt. Det behöver inte bli otrevligt, vi skulle kunna diskutera tune dem rakt av, men du väljer att ta en annan väg. Det är tråkigt.
Jösses! Ser du inte ens vad du själv skriver? Det var väl en ganska klockren sammanfattning av ditt angrepp på Fredrik och hans produkter? "Det behöver inte bli otrevligt..." Nä, det klart att det inte behöver det. Allt som krävs är att vi håller med dig, avhyser Fredrik, mig, HCL, Henrik, Sportis, pejo, Christian m.fl. från forumet. Visar dig dig och dina vänner respekt och vördnad samt hyllar era slutsatser och metoder. Så visst har du rätt, det BEHÖVER inte vara otrevligt. Men håll koll på förutsättningarna för att du själv ska vara trevlig, de är absurda.

The Archangel wrote:
det bottnar i att vissa tar illa upp när folk inte lyssnar blint på dom. Men låt oss inte gå den vägen, låt oss istället diskutera tune dem och vad som ska sstyra forumets inriktning. DIna övriga nedsättande kommentarer blundar jag för, tänker inte sjunka så lågt som du..
Glashus min vän, glashus. Tänk på var du står! Henrik försökte LYFTA forumet med sitt inlägg. Det är inte han som sänker forumet här.

The Archangel wrote:
min syn på tune dem. ... det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.
pekka71 wrote:
Preciss så,utvärderar jag också
Bra, jag har inget problem med det. Ni har er fulla rätt att utvärdera enligt egen metod och komma till egna resultat. Men kalla det för bövelen INTE för tunedem. Ni är fel ute för oss på Selleri, ni är helt rätt för er kanske. Men det berör inte oss på Selleri! Att sen avkräva att begreppet tunedem ska konverteras till er metod för att tunedem är något fint som ni vill förknippas med, fattar ni inte hur absurt det är? Särskilt för oss andra som fattat tunedem (någorlunda). Ni kommer inte att gå iland med det. Lär er metoden, lyssna på andra, ta in kunskap, bli visare! Det är bättre att verka dum för ett ögonblick än att förbli det hela livet. Nu när det är på pränt i cyberrymden kan det förstås bli ett långt ögonblick... Enklast är det kanske att ta den där promenaden jag nämnde tidigare? Ha det bra alla tre.

Sen tycker jag fortfarande att det är synd att inlägg redigeras bort. Henriks inlägg var inte mer konfrontativt och otrevligt än Archangels frontalangrepp på Lejonklou. Men kanske mera rakt på sak? Låt alla se vad vi står för. Det är väl inte så illa att det inte kan stå kvar? Skriv hellre att medlemmen varnats eller nåt, men ta inte bort. (Förutom hets mot folkgrupp etc.)


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 23:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
pejo wrote:
Archangel, tycker du verkligen att du själv bidrar till en trevlig ton på forumet? Måste hålla med Christian och henriklh i deras senaste poster här i tråden.

Dina förhållandevis röriga utsvävningar kring tune-dem som metodik visar mest att du inte greppar konceptet kring att bedöma en anläggning utifrån dikotomin bättre/sämre eller varför det angreppsättet är fördelaktigare än att lyssna på sound eller detaljer/segment av ljudbilden.
Förstår inte på vilken pungt du tycker att det är rörigt om du läser sammanfattningen som Arcgangel har skrivit stämmer det inte eller?

Givetviss använder man ju bättre/sämre utifrån den lista som presenterades
Nej det stämmer inte. Fredrik skrev en betydligt klarare post om vad tunedem är på s5 i den här tråden och aliaset "lunch" gav en länk till linns gamla hemsida med en beskrivning av tunedem som metod. Ironiskt nog refererade Archangel till texten på linns gamla hemsida:
The Archangel wrote:
Jag håller mig väldigt nära till hur linn tidigare beskrivit på sin hemsida om hur man bedömer en anläggning. Tyvärr har dom numera tagit bort detta, av någon outgrundlig anledning.
men gav sig sen ut på en irrfärd där han bara ville lyfta fram sitt tolkningsföreträde kring vad tune-dem är och innebär som metod utan att på något sätt lyckas knyta samman sin diskussion med texten som Linn själva publicerat.

På grund av den oresonliga attityd ni (Archangel och pekka71) framför här vill jag också instämma i linnofils klagan. Kan ni inte bete er och föra diskussioner i god ton kan det vara tid att överväga om det här forumet verkligen är rätt plats för er.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 13, 2012 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
The Archangel wrote:
Jag skrev ett A4 långt inlägg om utvärdering, och min syn på tune dem. Men då du verkar ha missat detta så ska jag i all välmening skriva ytterligare ett inlägg, i något nerkortad version där jag ska försöka plocka ut det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.

Är jag fel ute då menar du/ni?
Jag hade missat det. Men nu har jag läst.

Jag säger inte att du har "fel" när du säger att musik innehåller de komponenter du räknar upp. Men om en av dem står i motsats till en annan, vilken ska man välja? Rent praktiskt, vilken väljer du om A har mer "takt" men B bättre "melodi"?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
The Archangel wrote:
min syn på tune dem. ... det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.
pekka71 wrote:
Preciss så,utvärderar jag också
Linnofil wrote:
Bra, jag har inget problem med det. Ni har er fulla rätt att utvärdera enligt egen metod och komma till egna resultat. Men kalla det för bövelen INTE för tunedem. Ni är fel ute för oss på Selleri, ni är helt rätt för er kanske. Men det berör inte oss på Selleri! Att sen avkräva att begreppet tunedem ska konverteras till er metod för att tunedem är något fint som ni vill förknippas med, fattar ni inte hur absurt det är? Särskilt för oss andra som fattat tunedem (någorlunda). Ni kommer inte att gå iland med det. Lär er metoden, lyssna på andra, ta in kunskap, bli visare! Det är bättre att verka dum för ett ögonblick än att förbli det hela livet. Nu när det är på pränt i cyberrymden kan det förstås bli ett långt ögonblick... Enklast är det kanske att ta den där promenaden jag nämnde tidigare? Ha det bra alla tre.
Så det som Archangel skrivit i sin sammanfattning har inget med Linn tunedem att göra?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
henriklh wrote:
The Archangel wrote:
Jag skrev ett A4 långt inlägg om utvärdering, och min syn på tune dem. Men då du verkar ha missat detta så ska jag i all välmening skriva ytterligare ett inlägg, i något nerkortad version där jag ska försöka plocka ut det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.

Är jag fel ute då menar du/ni?
Jag hade missat det. Men nu har jag läst.

Jag säger inte att du har "fel" när du säger att musik innehåller de komponenter du räknar upp. Men om en av dem står i motsats till en annan, vilken ska man välja? Rent praktiskt, vilken väljer du om A har mer "takt" men B bättre "melodi"?
Ganska säker på att jag och Archangel har samma syn här, det finns ingen motsats men man kan inte försaka takten för att få tydligare melodi eller tvärt om

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 02:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
pekka71 wrote:
henriklh wrote:
The Archangel wrote:
Jag skrev ett A4 långt inlägg om utvärdering, och min syn på tune dem. Men då du verkar ha missat detta så ska jag i all välmening skriva ytterligare ett inlägg, i något nerkortad version där jag ska försöka plocka ut det essentiella.

Musik består av:

Takt
Melodi
Framträdande
Budskap

Takten bestämmer själva ramverket för melodierna, som i sin tur väl framförda når ut med budskapet i musiken.

Är jag fel ute då menar du/ni?
Jag hade missat det. Men nu har jag läst.

Jag säger inte att du har "fel" när du säger att musik innehåller de komponenter du räknar upp. Men om en av dem står i motsats till en annan, vilken ska man välja? Rent praktiskt, vilken väljer du om A har mer "takt" men B bättre "melodi"?
Ganska säker på att jag och Archangel har samma syn här, det finns ingen motsats men man kan inte försaka takten för att få tydligare melodi eller tvärt om
Så du menar att det är samma sak? Varför då ge den två olika namn?

Välkommen tillbaka förresten!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 03:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ganska säker på att jag och Archangel har samma syn här, det finns ingen motsats men man kan inte försaka takten för att få tydligare melodi eller tvärt om[/quote]
Så du menar att det är samma sak? Varför då ge den två olika namn?

Välkommen tillbaka förresten![/quote]

Tack

Nu är jag inte med hur du menar, men takt och melodi är 2 olika saker i musiken om man t.e.x drar ut högtalaren väldigt långt från väggen för att ett visst intrument ska höras tydligare alltså följa det intrumentets melodislinga, då försakar man takt för melodin, man kan även göra det omvända och därför måste man hitta balansen mellan de 2 för at få bra tundem

Förklarar bara hur jag menar, man måste inte välja något av de 2 men om man favoriserar någon av de 2 så resulterar det i sämre tune, jag skulle vara jätteintresserad av att höra ett system som Lejonclue har satt upp där man är nöjd med resultatet, något säjer mig att jag skulle gilla det jag hör

Sen förstår jag vart ni vill komma att tunedem är inte flera delar utan en helhet som är bättre/sämre, men hur man än vänder på det så är det olika delar i musiken som ska vara i harmoni till varandra

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 07:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Är Archangel och Pekka 71 samma person eller bara vänner?:)


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 09:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Quote:
Quote:
pekka71 wrote:
Ganska säker på att jag och Archangel har samma syn här, det finns ingen motsats men man kan inte försaka takten för att få tydligare melodi eller tvärt om
Så du menar att det är samma sak? Varför då ge den två olika namn?

Välkommen tillbaka förresten!
Tack

Nu är jag inte med hur du menar, men takt och melodi är 2 olika saker i musiken om man t.e.x drar ut högtalaren väldigt långt från väggen för att ett visst intrument ska höras tydligare alltså följa det intrumentets melodislinga, då försakar man takt för melodin, man kan även göra det omvända och därför måste man hitta balansen mellan de 2 för at få bra tundem

Förklarar bara hur jag menar, man måste inte välja något av de 2 men om man favoriserar någon av de 2 så resulterar det i sämre tune, jag skulle vara jätteintresserad av att höra ett system som Lejonclue har satt upp där man är nöjd med resultatet, något säjer mig att jag skulle gilla det jag hör

Sen förstår jag vart ni vill komma att tunedem är inte flera delar utan en helhet som är bättre/sämre, men hur man än vänder på det så är det olika delar i musiken som ska vara i harmoni till varandra
Melodi och takt, sammanfaller bäst på en punkt. Den position, som ger mest takt(energi driv), är också den position som ger mest melodi. Det är inte två punkter som man kompromissar mellan.

Det någon skrev tidigare om att man inte bara ska fokusera på takt, har att göra med att man kan hamna på en punkt, som ger en "skenbar" taktkänsla, kanske för att basen är markerad där. Det syftade inte på den position som ger den faktiskt bästa takten, pulsen.

Jag tycker pekka71, har en mera ödmjuk inställning än vad han får skit för. Ifrågasättande för lärande är lätt att misstolka som påhopp.
Vad the archangel gör förstår jag inte. Först skriver han en lysande beskrivning av musikalitet på sidan 5(den långa) och sen vänder han sig om och sågar Lejonklous produkter.. Förvirrande:D

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Tue Feb 14, 2012 10:52, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
ed wrote:
Är Archangel och Pekka 71 samma person eller bara vänner?:)
De bor ca 30 mil från varandra, så de är inte samma person.

Det framgår väldigt tydligt när man läser vad de skriver om sina anläggningar, inbjudningar
till träffar mm, tittar på bilderna i deras medlemspresentationer etc.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
pekka71 wrote:
Nu är jag inte med hur du menar, men takt och melodi är 2 olika saker i musiken om man t.e.x drar ut högtalaren väldigt långt från väggen för att ett visst intrument ska höras tydligare alltså följa det intrumentets melodislinga, då försakar man takt för melodin, man kan även göra det omvända och därför måste man hitta balansen mellan de 2 för at få bra tundem

Förklarar bara hur jag menar, man måste inte välja något av de 2 men om man favoriserar någon av de 2 så resulterar det i sämre tune, jag skulle vara jätteintresserad av att höra ett system som Lejonclue har satt upp där man är nöjd med resultatet, något säjer mig att jag skulle gilla det jag hör

Sen förstår jag vart ni vill komma att tunedem är inte flera delar utan en helhet som är bättre/sämre, men hur man än vänder på det så är det olika delar i musiken som ska vara i harmoni till varandra
Poängen med metoden är just att man inte försöker analysera ljudet (eller musiken) på ett intelektuellt plan. Självklart består musik av olika delar, men hur man än analyserar dessa (avssende, takt, melodi o.s.v.) så kan man aldrig egentligen "beskriva" musik på ett fullständigt sätt. Med denna insikt är tanken med metoden istället att man utvärderar genom att känna om A eller B är bäst.

Har du till exempel läst om Fredriks variant "idolmetoden"?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 13:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Sen förstår jag vart ni vill komma att tunedem är inte flera delar utan en helhet som är bättre/sämre, men hur man än vänder på det så är det olika delar i musiken som ska vara i harmoni till varandra
Poängen med metoden är just att man inte försöker analysera ljudet (eller musiken) på ett intellektuellt plan. Självklart består musik av olika delar, men hur man än analyserar dessa (avseende, takt, melodi o.s.v.) så kan man aldrig egentligen "beskriva" musik på ett fullständigt sätt. Med denna insikt är tanken med metoden istället att man utvärderar genom att känna om A eller B är bäst.
Jag hade ju inte tänkt att diskutera mer här men ämnet är då rasande intressant...

Nä, man kan inte beskriva musik med ord. Om så vore skulle vi inte behöva musik, då hade det räckt med böcker.

Men, även om det är helheten som gäller, så kan man ändå behöva dela upp den i enheter. Detta för att förstå vad det är som gör en påverkan. I slutändan är det naturligtvis slutresultatet som räknas, men hur kommer man dit? Se det hårdvarumässigt. Ingen sätter ihop en komplett anläggning och sedan ändrar om allting och sedan jämför med vad som låter bäst. Vad man gör (i alla fall jag) är att försöka hitta felkällan och sedan åtgärda den. Felkällan kan då vara (om vi återgår till mjukvaran) brist på stampa takten eller brist på följa melodin. Bara för att ta ett aktuellt exempel - och bara som ett exempel! När man nått både takt och melodi så har man kommit rätt. Men vägen dit kan vara lång och preferenserna mellan individer/lyssnare kan skilja under vägen. Precis som det gör mellan de som lyssnar på ljudet och de som lyssnar på musiken. Och detta är absolut inte svart/vitt, det finns en lång gråskala här emellan.

Och vem har då rätt? Den som vill ha en stråke perfekt återgiven ljudmässigt - eller den som vill ha musiken engagerande och gripande? Här på Selleri är det väl ingen tvekan om vad som är rätt. Vad som gör musiken engagerande och gripande kan dock vara olika för olika personer. Det kan dessutom skilja beroende på vilken musik man lyssnar på.

Återigen, jag tycker det vore bra om olika åsikter får komma till tals. Håll debatten levande och se till att i slutänden får vi bättre återgivning hemma!

Som en parantes, jag var på HiFi-mässan i söndags. Det mesta lät illa och det svängde i princip ingenstans. När vi kom hem satte vi på en CD med Whitney Houson för att hedra hennes minne och jag slogs direkt av hur mycket mer jag förstod av musiken på en platta jag inte lyssnat på på tio år, än av något av det jag lyssnat på mässan. Även om det ljudmässigt var väldigt bra på sina håll och framför allt hos tyska MBL. På dessa skapelser skulle det ha varit kul att lyssna på lite vanlig musik även om ett sådant system är oåtkomligt för oss vanliga dödliga. Prisbilden förpassar ett Klimax-system till köket :-)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1023 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited