selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 15:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 515 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
monkeydevil wrote:
...Samtidigt känns det lite som en "halv" produkt om man förutsätts ha/fixa separat dator med hårddiskutrymme och router. Linn är ju trots allt inte företag som säljer datadelar.
Men vem har inte PC hemma idag? Funkar med bärbar med...

Jag skiter egentligen hur de gör, bara det låter gudomligt bra :D

Man baserat på hur andra gör det, blir det nog en DAC + programvara att hämta filerna från någon HD.
Skulle tro de har en o annan squeezebox i Linn R/D som de moddat för att kolla hur bra man kan göra den.
O sedan är det bara för Linn att göra en kopia med superDAC, supernätdel mm...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 10:41 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Inget hindrar ju att spelaren har en egen skivläsare av hög kvalitet, som kan läsa CD och SACD, och mellanlagra i ram, på hd, eller på pc-server.

Troligtvis kan man dock inte läsa in SACD till hårddisk på pc. Tror inte innehållsleverantörerna tillåter det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Inget hindrar ju att spelaren har en egen skivläsare av hög kvalitet, som kan läsa CD och SACD, och mellanlagra i ram, på hd, eller på pc-server.
Hoppas vi slipper det!
Onödigt komplicerat o driver ju även upp priset.
Squeezebox o andra har ju inte det.
Hoppas Linn tar det FULLA teknologiska steget o inte gör en mellanprodukt.

Om man nu vill ha en spelare som funkar utan PC så är det bättre med digitalingång så man kan ha en separat CDspelare ansluten.
Men även det känns onödigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
per wrote:
Frågan hur man på ett vettigt sätt ska spela upp Linn Records musik i "Studio master quality" kanske snart får sitt svar :)
Det kan ni fethaja. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
sportbilsentusiasten wrote:
Tendaberry wrote:
ev. presentation
Tolkar du honom som att han skulle:
A/informera om kommande nyhet (=ingenting att visas upp)...
B/visa produkt men inte spela på den...
C/dema den...
För de som kan tyska: "Mit etwas Glück können wir auch eine sensationelle Neuheit vorstellen, über die wir hier noch nicht schreiben dürfen"

Dett tolkar jag som att produkten kommer att demas om den blir klar i tid till dess. Sannolikt en prototyp.

Flyg ner Jan! Ryanair har flyg från Göteborg till Frankfurt Hahn...

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
I Kivor-sortimentet sitter det en slot för att kunna föra över CD´n till hårddisken.

Att de inte skulle ha en släde eller en slot i denna finner jag mindre sannolikt,
jag tror helt enkelt att det är en CD/HDD-kombo det rör sig om. Jag
tror att många kunder vill ha bekvämlighet och enkelhet. Om då frun
har köpt en ny skiva, ska hon då behöva starta upp datorn och i hennes
ögon "krångla till det" genom att rippa den, döpa den, hitta den och till
sist spela upp den?

Klimax-serien är tänkt som en 2-kanalig "top-of-the-line"-serie, inte något
med flerkanal eller bild att göra. Då rimmar det dåligt med att behöva
blanda in en PC (och hur gör MAC-användarna, funkar det samtidigt?).

Vem vet, det kanske inte ens sitter en hårddisk i den? Kanske bara
anslutning till externa sådana (egna eller annan leverantör), om ens det?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har samma tolkning som du.

Min skoltyska säger mig att det är något i stil med;
"har vi tur så kan vi presentera en sensationall nyhet, något som vi inte kan skriva/berätta mer om just nu"

Ja, det är läge att flyga ned!
Klart en av de större nyheterna från Linn på måna många år :shock:

Fråga - men hur vet du att det är nya Cd12 som avses då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Magnus, det är inga problem för Macanvändare, du kan ha filerna på valfri OS/server (edit, man får ju hoppas Linn INTE gjort ett specialöverföringspm då det finns standards för detta redan)
Är ju bara en fil som ska hämtas.

Jag är rädd att Linn ska krångla till det i onödan.
Hur tror ni konsumenterna ska kunna övertalas till att köpa onödiga grejjer?
Och bara 2-kanal :?
Ok att den låter bättre än squeezebox men tro inte att konkurenterna sitter med armarna i kors...
Dyra transporter är döda produkter!

Inbyggd HD som blir gammal inom ett par år låter också tokigt. Tänk va smart att bara kunna köpa en ny HD från Siba om man behöver...
Annars kanske hela spelaren måste kasseras då man inte kan få tag i reservdelar :roll:
Nä bort med alla rörliga delar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 13:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
4 USB2 portar med möjlighet till externa hårddiskar vore inte helt fel.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Det basta vore val en apparat med stor harddisk och tradlos natverksanslutning (tradbundet nat innebar bara storningsproblem) med en enkel CD/SACD/DVD etc. lasare som tillval (for de som inte har/vill ha en PC med tradlost nat). Utan HD ar man val lite val last till att aven ha en PC. Mojlighet till anslutn. till USB-disk(ar) vore ratt smidig dock.

Ang. antalet kanaler sa vore det val vettigt om omvandlingen gjordes pa separata instickskort sa att det gick att bestycka med det antal kanaler man vill!

Det ar kanske bast att avvakta tills vi kan lyssna pa apparaten innan vi snackar pris/prestanda, men om det ljudande resultatet ar klart battre an CD12 till ett pris i narheten av 100tkr sa tycker jag det skulle kannas som att utvecklingen gick i ratt riktning. Om den hamnar bortat 200tkr i pris sa kanns det inte riktigt vettigt aven om den vore battre an CD12. For att motivera att sadant pris maste den vara klart battre an dagens topp-LP12 (aven med, i varje fall en del ursprungsmtrl., i form av CD/SACD/DVD-Audio) och det vore ju i sa fall rent sensationellt.

OT 1;
Gitterproblem lar man inte slippa hur man an gor, RAM eller ej. Sjalv tror jag inte att RAM ar nagan bra buffringsvariant utan snarare att data lagrat i nagon form (RAM, HD eller annan) kraver (ev. avancerad) signalbehandling for att kunna A/D-omvandlas med hog kvalitet.

OT 2;
En variant som jag skulle vilja prova ar att ha 48 DAC;ar som genererar en digital insignal till tva DAC;ar som genererar de analoga signalerna. Pa sa satt kan man fa full kontroll pa insignalerna till A/D-omvandlarna och darigenom troligen uppna nara nog ideala prestanda t.o.m. A/D-omvandlingen. En billighetslosning vore att anvanda en D/A med seriell digital matning, men da har man mer i handerna pa kretstillverkaren, vilket kanske inte ar sa illa i.o.f.s.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 13:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Oct 23, 2005 21:09
Posts: 221
mkt intressant
tror inte en ny cd12 skulle förlita sig på evt undermåliga källor.

dock kan jag föreställa mig att den tudelas i en huvud enhet med drev, dac och en rejäl lagrings enhyet (flash??) samt en separat lagrings enhet. en lagrings enhet som kan uppgraderas med av linn specade hd drives i det oändliga- och där spets kompetensen är stabilitet samt ett kanon digitalt interface till huvudenheten.

/j


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Roland wrote:
per wrote:
Frågan hur man på ett vettigt sätt ska spela upp Linn Records musik i "Studio master quality" kanske snart får sitt svar :)
Det kan ni fethaja. 8)
Nu låter det nästan som om du hade hört nåt...? :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 14:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Sep 06, 2006 11:59
Posts: 34
Location: DK
monkeydevil wrote:
Roland wrote:
per wrote:
Frågan hur man på ett vettigt sätt ska spela upp Linn Records musik i "Studio master quality" kanske snart får sitt svar :)
Det kan ni fethaja. 8)
Nu låter det nästan som om du hade hört nåt...? :D
Ved en demo af produktet i skotland blev der anvendt "cd quality" i flac-formatet fra Linn Records. Der var efter sigende ingen tvivl om at det var bedre end cd12.
Jeg har desværre ingen oplysninger omkring hvordan produktet er opbygget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
monkeydevil wrote:
Hade inte Linnofil tunedemat hårddiskuppspelning contra ramminnesuppspelning? Har för mig han kom fram till att det senare var bäst...
Japp jag har provat. Lätt gjort, lyssna på en fil i WMP från hårddisk. Bifoga samma fil i ett mail och lyssna på filen från mailet. Stor skillnad? Avgör själva. Vad det beror på är förstås en annan sak. Samma filer låter olika på olika CD/DVD läsare och olika hårddiskar (i samma dator).

Men som Magnus nämnde så finns faktiskt redan Kivor och Kivor Index som har mycket av det som omtalas i denna tråd, förutom CD12 prestanda. Det har i nästan ett års tid sagts att det ska "väldigt snart" komma en ny Kivor Index med mycket bättre prestanda än den gamla (kostar ca: 100 tkr). Vad jag vet har den inte kommit än och jag antar att det innebär att Linn i arbetet med Kivor "Mk2" har upptäckt något. Linn tillverkar alltså redan datorer. (Kivor är en PC med Linux.) Jag tror att om det kommer en HD12 så kommer den (tekniskt) att se ut ungefär som en Kivor Index, d.v.s. med integrerad läsare, kopplad till internet för CDDB, SW fixar och med display och knappar som gör att den kan användas utan RCU (det kan inte Index, saknar knappar/display). Helst är den förstås i AV eller Klimax/CD12 formatet. Det var mina gissningar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 16:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Det som du beskriver när du avlyssnat en låt från hårddisk & mail så bör klargöras att såfort du laddat ner mailet så cashas det mot hårddisken och avläses därefter in till ram-minnet för att behandlas av den mediaspelare du använde. hårddisken i sig kan teoretiskt skapa missljud om man har ett dåligt ljudkort, men är endast akustiska egenskaper den kan skapa, avläsningen från hårddisken kan liknas med avläsning från RAM. Som någon skrev tidigare angående trådlöst & trådat nätverk så bör trådlöst introducera fler teoretiska störningar än ett trådat nätverk då man faktiskt skickar radiosignaler i 2.4ghz alt 5ghz =)

MVH / John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 515 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited