selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 15:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 15
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5279
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Vilken du än köper så behöver du en hårddisk och en display. Hårddisk
kostar från en tusing upp till abnorma belopp (då är 146.300kr lite
pengar), beroende på hur stor den ska vara och vilken säkerhet du
vill ha.
Tack för infon. Det är knappast aktuellt med en Klimax DS heller men liiite nyfiken på hur det är tänkt att fundera är jag ändå....

Display säger du, den kopplar man då till Klimaxen? Och så har man en fjärris som styr Klimax som i sin tur hamtar filerna från hårddisken? I så fall fungerar det som en Squeezebox eller en Sonos då?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 20, 2007 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
Om jag förstått det rätt så bör man alltså ha en Akurate Music Server där man lagrar sin musik och en Klimax DS för att spela upp ljudströmmen?
Nää.. om jag inte är helt av banan är Akurate Music Server något som levererar en analog signal ut. Om jag fattat rätt räcker det väl i teorin med ett par Artikulate i andra änden? :)

EDIT: Tjena.. man skall kanske refresha sidan innan man svarar.. laggade visst med en hel timme. :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 22, 2007 13:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
kan klargöra, akurate music server är en kivor utan interna diskar. är endast tänkt för multirums system och har inget med klimax DS att göra, dom är inte baserade på samma teknologi.

MVH / John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Akurate MS har inget gemensamt med Klimax DS. När det kommer en Akurate DS kommer den att ha mycket gemensamt med Klimax DS.

Akurate är ett familjenamn, det säger ingenting om den absoluta prestandan. Alltså kan Akurate MS låta bra medan Akurate CD är dubbelt så bra och Akurate DS fem gånger så bra.

Varför heter då alla Akurate? undrar vän av ordning. Ja, så måste det bli när man som Linn bestämmer sig för tre produktserier. Då måste apparater med helt olika uppbyggnad, funktion och prestanda dela namn.
Frågan har debaterats i en annan tråd och jag fortsätter i denna tråd med citat av sista inlägget från den gamla. Denna tråd har mera rätt namn (mera OnT), men har handlat om mycket annat också. Jag och en annan forummedlem pratade med Andy Oattes från Linn om Akurate MS när han var på Tonlägets Majikdemo. Andy sa då att Akurate MS inte alls var som en "DS". Den var "aningen sämre" än en Ikemi i prestanda. Det är något som jag tycker är mycket underligt, eftersom det är vad man sa om den gamla Kivor Index. (Som Akurate MS ersätter.) Föregångaren till Akurate MS, Kivor Index II, som aldrig nådde marknaden, sades vara avsevärt bättre än gamla Kivor Index. Hur hänger detta ihop? När forummedlemmen kollade med Linn's helpline om vad som egentligen gäller fick han detta till svar:
Linn Helpline wrote:
Dear XXX,

The Akurate Music Server is the world's highest performance music server offering full bandwith CD quality playback synonymous with that of the Akurate CD player.

I would suggest that you contact your local Linn retailer to arrange a demonstration to allow you hear the beneifts of the Akurate Music Server.

Kind regards,

Avril,
Linn Customer Support.
Om detta stämmer, kan man då dra slutsatser om framtida Akurate DS? Bättre prestanda än en Akurate CD för MS pengar (76 tusen)? Eller att Akurate DS blir billigare än en Akurate MS med bibehållen Akurate CD prestanda? Det bara snurrar i huvudet... Skönt att Linn har det enkla svaret att det bara är att glida in på Tonläget och lyssna på den. :roll: Vet någon om Linn lånar ut apparater till handlare om de vill dema i butik/hos kund med en apparat de inte har i sitt sortiment? De får väl knappt sälja grejer som inte ingår i ordinarie sortimentet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
hur kan Linn tillverka så bra grejjor när de har sådan nollkoll på sin organisation????
Linns personal verkar inte veta hur deras produkter låter, vad de kostar (Keel) osv.
Akurate MS, hur vet man att den har helt annan teknologi än Klimax DS?
Har någon på Linn sagt det?
Eller har någon intelligent person tittat efter?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Någon som hör Akurate MS, eller vet något mer om den?

Som sagts ovan så är det mycket olka tolkningar om hur bra den är.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 19:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Vet någon om Linn lånar ut apparater till handlare om de vill dema i butik/hos kund med en apparat de inte har i sitt sortiment? De får väl knappt sälja grejer som inte ingår i ordinarie sortimentet...[/quote]

Jag o Gustaf set upp och lysnad till AMS hus LINN föra Okt. Det var väldigt bra, som ACD kanske, men hur det sitter i idags sortiment är en stort fråga. Det funkar best som multi rum lösning och för dom som vill inte pussla med dator så mycket. Man kan lysna till CD kvalitet fil hela huset i party mode (finns inte med DS justnu ellerfal, faktisk med logitek styrrning (slave) det funkar men det är en annan diskussion) eller individual rum, individual misuk. Man få CD kvalitet och den låter riktig bra. Det kan bli en bra investering om du ska kör så många rum med till exampel rum amp som är inte så dyrrt och vill ha fast väg panel (RCU). Smart produkt som kan sit i et remote rum. Är det ljud mässigt bätre en 8 st sneaky, som kanske är billigare? jag tror inte!

Det kommer en nya generation av knekt ''nån dag'' men om detta integreras med produktor som AMS är en viktig fråga. LINN prata mycket om ripnas, tranquil, df solutions osv men inte så mycket om däras egna server. DS funkar idag som multi-rum lösning med nya lösningar på väg. DS jobbar inte på samma platform som AMS och justnu dom prata inte till varandra. Sund .. jag ska tror en DS platform variant av AMS skulle ha varit en bra ''prisvärde'' kustom lösning med bara rumamp i värje rum istellet för DS-rum-amp!

LINN tyvärr lämna utt ingen produktor för butiker att låna, inte justnu ellerfal. Allt som finns i våran butik, vi har köpt och ner jag frågad om att låna en K-twin det gick inte. Jag var tvungen och har köpt en nu för att dem till kunder och jag forstör det går inte ... dom har butikor vårlden runt och det ska bara bli referens produktor som butiker vill låna och skada, tapa, bli stulna osv .. Jag har en liten netverk och kanche kan lösa en dem ac AMS i butiken!

MVH Martin ...

MVH Martin ...

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 20:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
AMS är en en Kivor Index utan inbyggda HDDs, går i princip endast att användas med knekt & linn link (konverterare för xiva protokollet från imerge). Skulle inte köpa in den om jag var du Martin, har haft våran ståendes i 2 år nu.... ( om du vill låna för att dema så ordnar vi det... )


MVH / John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 21:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
John wrote:
AMS är en en Kivor Index utan inbyggda HDDs, går i princip endast att användas med knekt & linn link (konverterare för xiva protokollet från imerge). Skulle inte köpa in den om jag var du Martin, har haft våran ståendes i 2 år nu.... ( om du vill låna för att dema så ordnar vi det... )


MVH / John
Bra råd! Jag had inte tänkt att köpa in en! Jag tror frågor runt AMS gäller mer om andrahands marknad var det finns funkionalt performans produktor snart till låg pris och jag forstör varför dom tita på AMS men finns inte en chans en LINN butik ska investera i nya utstälning i dagsläget.

Det är svårt för kunder justnu som vill inte åk ner DS väg för att dom ''tror'' detta är för krångligt med dator, netverk osv. Ripping nas som tranquill kan hjälp dom kunder som är lite nervous att satsa på technology och har ingen lust eller tid att läka med data produktor, DB Poweramp, Twonky licence osv. Knekt (AMS) produktor med installation från en butik kan bli en enkelt alternativ men liksom CD, hur ska det ser utt för andrahands pris som är viktigt båda för LINN kunder och LINN ner det gäller uppgradering.

Men rolligt för den kunde som frågad ... åk till John och prova AMS själva .. det är faktisk bra och kan funkar för många år för att läverera kvalitet ljud till et multi-rum hus!

MVH Martin ...

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 15

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited