selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 17:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 515 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 16:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Oavsett om Linnofil har helt rätt eller inte (jag hoppas det är rätt!) så är det precis min bild av hur Linn borde genomföra det hela. Diskussionen här känns väldigt relevant oavsett om det faktiskt är en sån produkt som eventuellt dyker upp i slutet av augusti - det handlar om vad för typ av produkt som vi skulle tycka var högintressant.

Jag är också lite skeptisk till att Linn skulle fixa bara ena halvan av länken CD -> HD-uppspelning. Slimdevices (Squeezebox-nissarna) har nischat sig på lite mer datornördiga användare som faktiskt kan tänka sig att ha en egeninköpt dator stående någonstans och agera server. Skillnaden mot Linn är att det är rätt osannolikt att Linn skulle producera något Squeezebox-liknande och sen lämna det till användaren att fixa inläsningen och kodningen av CD-skivor själv. Nä, det känns mer sannolikt just att basenheten i systemet blir något Kivor-aktigt så att Linn har kontroll över hela processen. Mer lifestyle, mindre krångel för användare som inte vill pyssla så mycket med datorer när de ska ordna musiken hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 16:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
John wrote:
avläsningen från hårddisken kan liknas med avläsning från RAM.
Japp, speciellt som data alltid läses in från hårddisken till RAM innan det används. Så man kan säga att avläsning från hårddisken alltid leder till avläsning från RAM. De är samma sak i slutändan, oavsett hur datat har hamnat i RAM-minnet så är det där det hamnar.
Quote:
Som någon skrev tidigare angående trådlöst & trådat nätverk så bör trådlöst introducera fler teoretiska störningar än ett trådat nätverk då man faktiskt skickar radiosignaler i 2.4ghz alt 5ghz =)
Ja, jag tycker likadant - jag skulle tro att det relativt snart kommer dyka upp påstådda tweak på marknaden som har som syfte att minska störningar från wlan...

PS. Välkommen hit John! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 16:37 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vad tror ni den eventuella prylen ska heta? Linn Klivor?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Linnofil wrote:
Japp jag har provat. Lätt gjort, lyssna på en fil i WMP från hårddisk. Bifoga samma fil i ett mail och lyssna på filen från mailet. Stor skillnad? Avgör själva.
Jag testade nyss och det var ingen skillnad. Checksumman på filen var exakt, så inget har hänt med den på vägen. Kollade du om checksumman ändrats?

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
per wrote:
Vad tror ni den eventuella prylen ska heta?
Jag tycker att Sondek HD12 (som någon föreslog) skulle passa fint. Men antagligen blir det väl ett till (töntigt) Klimax-namn...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Med tanke på namnen och serie-tänket senaste tiden så
lär nästa "CD12" ha såväl Klimax-look som Klimax-namn.

Klimax och Komri SKA inte vara hemmabio-produkter har
Linn sagt. Nästa Komri lär väl också heta Klimax.

Nästa Unidisk 1.1 bör klara HD-DVD och BluRay och heta
Artikulate.

Nästa Uni 2.1 (?) lär heta Akurate.

O s v...

...eller?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
John wrote:
... Som någon skrev tidigare angående trådlöst & trådat nätverk så bör trådlöst introducera fler teoretiska störningar än ett trådat nätverk då man faktiskt skickar radiosignaler i 2.4ghz alt 5ghz =)

MVH / John
Skillnaden ar att man kan ha full koll pa alla aktuella oonskade signaler da man edast anvander det tradlosaalternativet. Jag forutsetter da att bada alternativen i vilket fall kraver avancerad signalbehandling innan data kan D/A-omvandlas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
jajo wrote:
Linnofil wrote:
Japp jag har provat. Lätt gjort, lyssna på en fil i WMP från hårddisk. Bifoga samma fil i ett mail och lyssna på filen från mailet. Stor skillnad? Avgör själva.
Jag testade nyss och det var ingen skillnad. Checksumman på filen var exakt, så inget har hänt med den på vägen. Kollade du om checksumman ändrats?

/ Jacob
Off Topic?:
Med risk att fortsätta avvika från ämnet:
Jag menar förstås inte att filen förändras, det tror jag inte, men att det låter olika bra. Det i sin tur illustrerar att det inte är så lätt att få bra ljud ifrån datorer. Det är mycket som spelar in. Sämst resultat fick jag av att lägga filerna på en USB disk (Musikspelare). Musiken lät dåligt i musikspelaren (HD spelare, kommer inte ihåg märket) fast den lät "bra" i datorn. Jag testade då att lyssna på musiken i datorn med spelaren som USB HD och det lät ungefär likadant! (Ägaren av musikspelaren var tvungen att bistert hålla med...) Då testade jag olika diskar och olika (brände filerna på CD) CD/DVD läsare och det lät olika från alla "källor". När jag flyttade tillbaka filerna till min "WD Raptor" C:/> disk så lät det "bra" igen. På samma sätt låter samma filer ännu bättre i min Sandisk Sansa M250 (Flash) än på Raptordisken. Jag antar att det skiljer mycket på vad som är bäst (om det alls är skillnad) på olika datorer. Illustrerar som sagt bara att det är lurigt att få bra ljud i dator, inte att filerna ändras. Det är mycket som påverkar. När jag ibland får mail med MP3 låtar så har jag lyssnat på dem i mailet och kanske tyckt att "OK den sparar jag". När jag sedan lyssnar på samma fil, i samma spelare (WMP9), på samma bärbara Delldator från hårddisken så undrar jag alltid varför jag slösat 4 Mb på sån skit. När jag sedan bifogar den i ett mail och dubbelklickar på den i mailet så förstår jag, det är stor skillnad på hur det låter. Men det är på min bärbara och det kanske inte är alls samma på din.

Jag var medans jag skrev detta tvungen att testa samma sak på min privata stationära, som jag testat diskar med enligt ovan. Samma sak på den. Öppnar en fil från Explorer med dubbelklick, får upp mediaplayer och lyssnar. Stänger ner mediaplayer. Öppnar ett nytt mail bifogar samma fil (hårddisken tuggar till när den läser in hela filen i RAM). Dubbelklickar på filen i mailet, mediaplayer startar och jag lyssnar. Mycket bättre!

Varför är säkert en hel vetenskap, men skillnaden i tunedem är stor hos mig. Det varierar säkert en hel del med vilka mjukvaror man använder också.

On Topic:
För att komma tillbaka lite till ämnet så tror jag (baserat på mina erfarenheter) att Linn inte kommer att ha USB uttag för att addera diskar, möjligtvis för att läsa in filer (Köpta på Linn Records Download?) till interna fasta diskar. Jag tror också att de vill ha egna CD/DVD drivar, egna HD o.s.v. för att få kontroll på hela kedjan. Med egna menar jag förstås valda, kontrollerade och monterade av Linn, självklart köps sådana komponenter in. I en "HD12" i CD12 el. AV format borde minst en 0,75-1TB disk få plats ihop med CD/DVD avläsare, samtidigt som den sköter all nödvändig D/A konvertering och handhavande. Kivor Index ska vad jag hört i sitt kommande "Mk2" utförande ha integrerad Intersekt och det tror jag inte att en HD12 kommer att ha. Jag gissar på renodlad audio i hög kvalitet. Men det ska tilläggas att jag inte VET någonting om en "HD12".

Det kan fortfarande vara Kivor Index Mk2 som blev så bra att den döps om till Klimax HD och så accessas den av en separat "RCU" med snabbare processor och lyxigare display placerad i ett urfräst "billet" aluminiumskal som ser ut som Klimax Kontrol... Kanske sitter då D/A delen i den separata "Klimax HD Kontrol" delen?

Det är rätt kul att spekulera och utveckla produkter med imaginära egenskaper och fantastiska prestanda på bara några minuter! Jag kanske skulle jobba med marknadsföring istället? :D Så skulle några andra stackars ingenjörer få förverkliga mina löften till marknaden... :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
John wrote:
... Som någon skrev tidigare angående trådlöst & trådat nätverk så bör trådlöst introducera fler teoretiska störningar än ett trådat nätverk då man faktiskt skickar radiosignaler i 2.4ghz alt 5ghz =)
Skillnaden med trådlöst är att man slipper ifrån en massa jordproblem och långa "antenner", därför tror jag att ett trådlöst mycket väl kan bli bättre. Det får framtiden utvisa, om det kommer sådana system som är bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Linnofil wrote:
Off Topic?:
Med risk att fortsätta avvika från ämnet:
Jag menar förstås inte att filen förändras, det tror jag inte, men att det låter olika bra. Det i sin tur illustrerar att det inte är så lätt att få bra ljud ifrån datorer. Det är mycket som spelar in. Sämst resultat fick jag av att lägga filerna på en USB disk (Musikspelare). Musiken lät dåligt i musikspelaren (HD spelare, kommer inte ihåg märket) fast den lät "bra" i datorn. Jag testade då att lyssna på musiken i datorn med spelaren som USB HD och det lät ungefär likadant! (Ägaren av musikspelaren var tvungen att bistert hålla med...) Då testade jag olika diskar och olika (brände filerna på CD) CD/DVD läsare och det lät olika från alla "källor". När jag flyttade tillbaka filerna till min "WD Raptor" C:/> disk så lät det "bra" igen. På samma sätt låter samma filer ännu bättre i min Sandisk Sansa M250 (Flash) än på Raptordisken. Jag antar att det skiljer mycket på vad som är bäst (om det alls är skillnad) på olika datorer. Illustrerar som sagt bara att det är lurigt att få bra ljud i dator, inte att filerna ändras. Det är mycket som påverkar. När jag ibland får mail med MP3 låtar så har jag lyssnat på dem i mailet och kanske tyckt att "OK den sparar jag". När jag sedan lyssnar på samma fil, i samma spelare (WMP9), på samma bärbara Delldator från hårddisken så undrar jag alltid varför jag slösat 4 Mb på sån skit. När jag sedan bifogar den i ett mail och dubbelklickar på den i mailet så förstår jag, det är stor skillnad på hur det låter. Men det är på min bärbara och det kanske inte är alls samma på din.

Jag var medans jag skrev detta tvungen att testa samma sak på min privata stationära, som jag testat diskar med enligt ovan. Samma sak på den. Öppnar en fil från Explorer med dubbelklick, får upp mediaplayer och lyssnar. Stänger ner mediaplayer. Öppnar ett nytt mail bifogar samma fil (hårddisken tuggar till när den läser in hela filen i RAM). Dubbelklickar på filen i mailet, mediaplayer startar och jag lyssnar. Mycket bättre!

Varför är säkert en hel vetenskap, men skillnaden i tunedem är stor hos mig. Det varierar säkert en hel del med vilka mjukvaror man använder också.
Om du använder olika spelare kan de säkert variera. Och om du kör Windows förvånar jag mig inte om det låter annorlunda - man har ingen aning om vad datorn gör i bakgrunden...

På min dator (Linux) använder jag samma mediaspelare oavsett om jag öppnar filen från usbminne, hårddisk eller e-post. Det låter exakt lika illa oavsett hur jag gör :)

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
OM det nu rör sig om en hårddiskspelare så tror jag på en tvådelad
lösning med hårddisk i ena och läsare/spelare/DA etc i andra tror jag
på. Dels för att Kivor-systemet var uppdelat i början, och dels för att
en "Klimax CD/HDD" måste vara i Klimax-utförande och då behövs det
två lådor för att rymma allt...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 17:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Tendaberry wrote:
För de som kan tyska: "Mit etwas Glück können wir auch eine sensationelle Neuheit vorstellen, über die wir hier noch nicht schreiben dürfen"
Ordagrant översatt: "Med lite tur kommer vi även kunna presentera en sensationell nyhet, som vi ännu inte får skriva om här."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Frågade på topica om vad andra HIFIföretag gör o detta svar kom
Quote:
HD based music servers

www.olive.us

Arcam MS 250 Music Server
www.arcam.co.uk

Cambridge Azur 640 H Music Server
www.cambridgeaudio.com
Någon som studerat dessa alternativ till Squeezebox?
Ayn kanske :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Alltså fan vad coolt det blir! Fatta att kunna låna alla sina kompisart skivsamlingar och kopiera dem utan försämrad återgivning!

EDIT: Det hade ni andra nog redan tänkt på :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är väl inget o ha :wink:
Jag tänker mig att ladda ned MASTERBANDETS kvalitet, det mina herrar borde blir fruktansvärt bra!
CD blir då snarast att betrakta som komprimerad 8)
16bit/44.1kHz mot 24bit/96kHz

CD har bara lite drygt 20% av innehållet i studiomastern :roll:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 515 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited