selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 02, 2024 08:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 715 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
ed wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Magnus wrote:
Kanske mest för att kunderna (vi) tycker/tror att det ska vara så.
Min poäng är att snart kommer kunderna att tycka att det INTE ska vara så :wink:

Är det något som alla minnesbaserade användare (ex de med squeezebox) har gemensamt är att de tycker det är SÅ skönt att slippa hantera CDskivor!
Är ju tom Linnägare som kör med squeezebox trots sämre ljud, o gissa vad argumentet är? :wink:

Tror det blir svårt för Linn att få mp3/squeezebox användare att börja använda silverskivor!!!
Ja det är intressant det där att några på forumet ser en stor fördel med en squeezebox att spela musik till skillnad från att spela musik från fysiska format. Jag tycker tvärtom, det är inge kul att välja musik från en jätte lista på en skärm. Mycket trevligare att gå och botanisera från skivhyllan. Men jag är väl en grym baksträvare.
Man kan val gora bade och!? Antingen lagger man i den skiva (CD el. vad det nu ar) i spelaren (forsta ggn lagras data automatiskt pa harddisken, i PC:n eller i spelaren och darefter kan data tas fran skivan eller fran minnet vilket man nu foerdrar) eller sa valjer man bland de skivor man katalogiserat el. fran natet direkt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Precis, och därför "behöver" spelaren en släde/slot (i mina ögon är
den i första hand till för att just lägga in musiken/filmen på hårddisken).
När den väl sitter inne i burken så funkar den som backup.

Rimligtvis så bör den klara av att bränna ner från hårddisken det som
är nedladdat från nätet. Just för att slippa mer-än-nödvändiga problem
vid nästa hårddisk-krasch...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Mina 2 cents:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 16:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Kul tråd.

Som jag ser det:

1) Det är endast en fråga om tid innan Linn släpper sin nätverksbaserade (eller HD) spelare. Varför ha fler än en cd-dvd-mekanik i hemmet?
2) Angående lättanvändandet så tror jag inte att det är ett argument för high-end. Squeezebox (& Transporter) är väl inte svårare att installera än ett Knekt-system? Eller att ha koll på nåltryck, antiskate etc? I Apples segment är dock lättanvändandet en av framgångsfaktorerna.
3) Linn kommer välja en sluten lösning där kunden inte kommer kunna utöka diskutrymmet etc på egen hand -> maximera intäkterna.
4) Utmaningen för Linn blir att skapa en marknad för high-end-musik-filer. Utan denna marknad blir man tvungen att köpa skivor för att komma åt innehållet. Varför köpa en skiva som du använder en gång? Vad hade Ipod varit utan Itunes Music Store?

Min Slimdevices Transporter skäms inte alls för sig i jämförelse mot min Ikemi... Snarare tvärtom.

Det jag respekterar hos Slimdevices är att de valt att fokusera på den del som de ansåg saknades. Således valde de att inte inkludera lagringen i sina enheter, utan överlåter det till användaren. Även på server-sidan har de gjort helt rätt genom att göra Slimserver open-source.

Tyvärr tror jag, likt flera tidigare inlägg, att Linn kommer se till att de har kontroll över hela kedjan, inklusive lagring och mjukvara. Linns kostnader för att utveckla dessa delsystem som redan finns tillgängliga till en extremt låg kostnad kommer såklart att tas ut på kunden. Om de dessutom inluderar en cd-dvd-mekanik så ropar jag: Bingo!

Jag är inte alls intresserad av en bättre CD-spelare eller bättre DVD-spelare från Linn. Det är ett passerat kapitel. När de har sin nätverksspelare klar så kommer jag (troligen) att bli sugen på en Linn-källa igen.

/Emanuel


Top
   
 Post subject: Re: Mina 2 cents:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Emme wrote:
... Varför köpa en skiva som du använder en gång?
Du menar som man gör när man köper ett program till datorn?

/ B


Top
   
 Post subject: Re: Mina 2 cents:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Emme wrote:
maximera intäkterna.
Man får hoppas att ingenjörerna har mer att säga till om än bönräknarna så de utvecklar något som låter BÄST utan att tänka på vad som kan ge mest vinst - men tror tyvärr att du har rätt...

Emme wrote:
Varför köpa en skiva som du använder en gång?
Vad är problemet med det?
Man köper ju informationen, inte skivan i sig.
Om nu det låter bättre att rippa den o lagra i spelaren är det väl bara bra.
Och om Linn's filer med högre upplösning låter ÄN bättre så kommer det att tankas ned mycket musik.
Kostar ju inget för Linn att lägga ut filerna på webben, BARA intäkter :)
[/quote]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
...hoppas bara att Linns utbud blir större än det befintliga hos Linn Records.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 19:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Redan idag är det sällsynt med tex tryckta manualer till programvara. De ligger med som digitala filer istället för på papper. Hanteringen av pappren blev kostsamt jämfört med CD.

Vill du ha en cd med operativsystemet på (vid köpa av ny dator) så kostar det extra. Ligger på hårddisken istället. Återigen: spara in onödiga kostnader.

Om vi tar bort alla kostnader med cd'n (nedmixning av mastertejp, pressning, transporter, ställa upp i hyllor etc) så blir det kanske 20:- per skiva? Kanske mer? Om jag då kunde ladda ned informationen, slippa rippa och spara en tjuga så skulle ju det vara toppen. (Alla som tror att skivbolagen tar största delen av kostnadsbesparingen av en sådan omställning själva, räcker upp en hand)

Ännu är nog tiden inte riktigt mogen att skippa cd:n. Alla har ju trots allt inte riktigt bredband. Men tvivlar någon på att framtiden kommer ha långsammare bredband? Att någon kommer vara utan bredband? Eller dyrare hårddiskar?

Då cd'n kom för 25 år sen (nyss jubileum ju!) så var 700M enorma datamängder som knappt gick att lagra på annat skrivbart medium.

Idag är läget annorlunda. 700M är ingenting.

Nej det är dags att erbjuda konsumenten valet av hur han/hon vill köpa sin digitala information -- med eller utan cd.

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Emme wrote:
Nej det är dags att erbjuda konsumenten valet av hur han/hon vill köpa sin digitala information -- med eller utan cd.
Kom o tänka på en sak när jag lästa detta med VALET o med/utan CD

Med tanke på att de "insatta" (handlare o Linnrepresentanter) har motstridiga uppgifter kanske det inte är EN spelare som kommer!
För om nya CD12 just ska presenteras borde väl de insatta ha samma info?

Kanske är det så bra att Linn utvecklar en ny CD12 med släde/HD samt en ny Kivor a la Squeezebox (=utan släde/HD).

Hur underbart bra hade det inte varit?
Kunder köper vad de vill ha :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 12:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Grabbar o tjejer?
Jag tycker det låter högst osanolikt med en avlösare till CD12:an för bara 100 000kr.
kolla här:

Majik cd: 29 000kr
Majik kontrol: 26000kr
Majik 2100: 20300kr
Majik Högtalare: Gissar 30-40 000kr(ninka=20 000kr)

Akurate cd: 60 000kr (DVD = 2.1??)
Akurate kontrol: 49000kr
Akurate 2200: 38500kr
Akurate 242: 90 000kr

Artikulate cd: ??(DVD = 1.1 = 100 000kr)
Artikulate kontrol: (Kinos=80 000/ev kisto=120 000)
Artikulate slutsteg: ?? gissar Twin i AV kartong = 62 000kr
Artikulate 350p: 223 000kr


klimax cd ??(cd12 =180 000kr)
klimax kontrol = 100 500 kr
klimax Mono = 200 000kr/par
Klimax högtalare (Komri = 416 000kr)


kostar den kring 100 000' så lär det vara en Artikulat spelare, möjligen med en HDD för att kunna ladda ner Studio Master kvalite', byggd på Kivor prylar. Blir nog CD-DVD kombo för att även ha film på HD:n

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Wed Aug 22, 2007 09:20, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
siffernisse wrote:

Majik cd: 29 000kr
Majik kontrol: 26000kr
Majik 2100: 20300kr
Majik Högtalare(ninka=20 000kr)

Akurate cd: 60 000kr (DVD = 2.1??)
Akurate kontrol: 49000kr
Akurate 2200: 38500kr
Akurate 242: 90 000kr

Artikulate cd: ??(DVD = 1.1 = 100 000kr)
Artikulate kontrol: (Kinos=80 000/ev kisto=120 000)
Artikulate 350p: 223 000kr
Artikulate slutsteg: Twin i AV kartong = 90 000kr

klimax cd ??(cd12 =180 000kr)
klimax kontrol = 100 500 kr
klimax Mono = 200 000kr/par
Klimax högtalare (Komri = 416 000kr)
Intressant att kika på sammanställningen.
I Majik-serien så kostar källan mest, och sedan sjunker priset genom hierarkin = vettigt.
I Akurate-serien kostar källa, försteg och slutsteg ungefär det dubbla = vettigt det med. Utom högtalarna! Som plötsligt är skitdyra jämfört med allt annat i Akurate!
Och sedan är det likadant även med Artikulate och Klimax. Högtalarna ligger på en fullständigt annan nivå än de andra delarna, fast källan borde vara det dyraste kanske, såsom viktigaste del i kedjan. Och högtalarna billigast... Eller åtminstone på samma prisnivå som allt det andra i resp serie.
...grymt ologiskt. Akurate 242 borde ju kosta 35-40' t.ex. om man skall följa logiken som präglar åtminstone priserna i Majik-serien. Och Artikulate 85-100'. Istället kostar resp högtalare mer än det dubbla.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 13:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Men priset avspeglar väl inte bara prestandan, i olika segment kostar det rimligen olika mycket att göra en produkt ett kliv bättre. I fallet Ninka-->Akurate så är det en helt annan konstruktion vilket såklart påverkar priset. I fallet med Majik CD och Akurate CD så kanske det till 90% är samma konstruktion, men den senare har genomgående mer kostsamma och mer individuellt utprovade komponenter.

Sedan finns såklart ett visst mått av ekonomi i det hela, klart att prisen är satta efter vad folk är villiga att betala. Dumt vore det annars. Generellt är fler beredd att lägga mer av pengarna på högtalare gissar jag, och det avspeglar sig i priset också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Fast om man är riktig source first hard core så blir ju hela den där indelningen i familjer lite ologisk. Då borde man ju istället ligga på det enklaste paketet:

Majik cd: 29 000kr
Majik kontrol: 26000kr
Majik 2100: 20300kr
Majik Högtalare(ninka=20 000kr)

och vid uppgradering 1

Akurate cd: 60 000kr
Majik kontrol: 26000kr
Majik 2100: 20300kr
Majik Högtalare(ninka=20 000kr)

och vid uppgradering 2

Artikulate cd:
Majik 2100: 20300kr
Majik Högtalare(ninka=20 000kr)
(DVD = 2.1??)
Akurate kontrol: 49000kr
Akurate 2200: 38500kr
Akurate 242: 90 000kr

och så skulle man fortsätta med att gradera upp källan tills man nått toppen för källan för att sedan fortsätta i samma steg (från Majik till Klimax) fast med försteget tills man nått Klimax-nivån även där. Dvs enda gången man håller sig till en produktgrupp skulle vara när man har entry-level eller Klimax rakt av. Alla andra kombinationer skulle ju leda till en blandning av olika familjer vilket ju gör att hela indelningen i familjer blir lite oklar iom att de då inte är avsedda att kombineras med varandra. I teorin i alla fall.........

Om man tror på en mer balanserad kedja (i motsats till source first) så känns familjerna dock mer logiska tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Grabbar o tjejer?
Jag tycker det låter högst osanolikt med en avlösare till CD12:an för bara 100 000kr.
Betänk att Akurate Cd som är bättre än 1.1 (100k) bara kostar 60k!
= mer prestanda för nära halva pengarna :D

O att akurate CD för dessa 60k är nära gamla CD12. (enl de som testat, jag har inte testat)
= nära i prestanda för tredjedelen av pengarna :shock:

Linn kan väl rimligen inte safta på utav helskotta o skapa ett jätteglapp prismässigt.
Linn (Ivor) har också prissänkt en mängd produkter o tydligt ändrat strategi.
Notera också skillnaden mellan de skyhöga nypriserna som vissa produkter fortfarande har med demoexpriser o andrahandsvärde :wink:
Helt klart finns ett prisglapp som tidigare inte funnits.

Att sedan konkurensen på dessa minnesbaserad spelare är stenhård med snabb utveckling talar också för ett rimligare pris.
Vem vågar köpa en 200-300k apparat som riskerar bli omodern på ett par år?

Otroligt intressant utveckling!

monkeydevil - att burkarna är dyra är inte så konstigt. Dyra att utveckla/tillverka/skicka men håller med, de är överprisade.
Som jag skrev ovan, kolla vad akurate, artikulat, Komri kostar "i verkligheten" exdem o beggade :wink:
Är också enkelt att få kraftiga rabatter på dessa.
Något som är helt nytt för Linn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 15:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Sep 06, 2006 11:59
Posts: 34
Location: DK
Klimax DS hedder den lille ny.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 15:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
kimC wrote:
Klimax DS hedder den lille ny.
Spännande. Källa?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 715 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited