selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 16:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Axis vs. ny Rega P2
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag har en kompis som vill uppgradera från sin nuvarande Pro-Ject debut 2 skivspelare.

För ungefär samma pengar kan man få antingen en ny Rega P2 eller en begagnad Axis. Nån som har nån aning om vilken som är bäst?

Själv gillade jag Axisen mycket, men tekniken har kanske gått framåt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag skulle gissa på att Axisen är bäst men det kan ju vara så att det kanske blir problem om den går sönder Linn har väl ingen service på dem längre.

Jag har iofs lagat kompisens Axis när den inte ville vara med längre så sådant går ju att ordna. Om en ny rega P2 skulle vara bättre så måste det ha hänt mycket med de spelarna under åren.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lätt, Axis! Eller varför inte en sen Linn Basik med Akito? Den går inte sönder lika ofta. Sen är det bara att modda med en beg. Linto1! ;-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 19:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
Jag har sjäv en Axis som jag ägt sen ny i slutet av 80-talet och tycker att den svänger bra. Enligt vad jag hört så spelar Axis bättre än alla Regor. :) Det som kan vara ett problem är tonarmarna. Den levererades från början med Basik+ sedan med Akito 1. Vad jag hört så passar bara en Linnarm?och en Akito 2 är väl lite väl saftigt att montera? Men är armen fräsch så är det ett bra köp. Det finns kretschema på motorstyrningen på nätet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Rangordning:

Skräp
Billiga Dual
Project Debut II/Rega P1
Rega P2/Rega P3
Linn Basik
Linn Axis
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12......................................................

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5279
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Rangordning:

Skräp
Billiga Dual
Project Debut II/Rega P1
Rega P2/Rega P3
Linn Basik
Linn Axis
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12
Linn Sondek LP12......................................................

/M
En rangordning jag inte ger en Dajm för. Tonarm och pickup betyder en hel del även om de inte har lika stor betydelse som vissa tror. Men även utan att bedömma inverkan från arm och pu så kan man inte vara så kategorisk. Linn i all ära men okritiska kommentarer som dessa ger jag inte mycket för. Jag äger själv en fullspecad LP12:a (nästan i alla fall, saknar Keel) och har lyssnat på många olika skivspelare under mina år - vilket val man gör är inte självklart.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Linnofil wrote:
Lätt, Axis! Eller varför inte en sen Linn Basik med Akito? Den går inte sönder lika ofta.
Så Axisar går sönder ibland? Eller syftar du på tonarmen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Broccoli wrote:
Linnofil wrote:
Lätt, Axis! Eller varför inte en sen Linn Basik med Akito? Den går inte sönder lika ofta.
Så Axisar går sönder ibland? Eller syftar du på tonarmen?
Alla grejor kan ju gå sönder :shock: .

det som kan hända är att motorlagret geggar igen tillexempel med ojämn hastighet som följd eller att själva motorstyrningen havererar men det är standard komponenter.

Första kan ordnas med rengörning smörjning inte lätt men det går annatalternativ byta motor. det sistnämnda genom att leta efter felaktiga komponenter.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Styrelektroniken till Axis kan krångla, det finns flera olika fel och en del kan vara kniviga att laga.

Jag skriver under Magnus lista. Men det finns några fler Regamodeller också - jag vet tyvärr inte hur de står sig mot Basik och Axis.

EDIT: Du hann precis före mig, hepcat! :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5279
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Jag skriver under Magnus lista....
Magnus lista suger. Livet och verkligheten är tyvärr inte så enkel.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, men rangordningen av skivspelare är som tur är väldigt enkel. :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5279
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Nej, men rangordningen av skivspelare är som tur är väldigt enkel. :wink:
Inte alls. Det är väldigt lätt att fokusera på Linn, Rega, Projekt osv. Men varför? För att Linn-handlare i Sverige valt att sälja även dessa? Så ser det inte ut bland Linn-handlare i England, till exempel.

Det är inskränkt att med skygglappar rekommendera det som är allmännt accepterat i vissa kretsar.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Nej, men rangordningen av skivspelare är som tur är väldigt enkel. :wink:
Inte alls. Det är väldigt lätt att fokusera på Linn, Rega, Projekt osv. Men varför? För att Linn-handlare i Sverige valt att sälja även dessa? Så ser det inte ut bland Linn-handlare i England, till exempel.

Det är inskränkt att med skygglappar rekommendera det som är allmännt accepterat i vissa kretsar.

/ B
Jag har slutat leta efter spelare som skulle vara bättre men det finns kanske vad vet jag. Men en sak är säker de SME och den Forsellen jag lyssnade på var definitivt sämre än en Basik iallafall enligt mitt tycke men det är ju inte helt säkert att det var deras fel kan ju varit resten som gjorde det då det var okända komponenter och rum i övrigt för mig så det säger inget om deras prestation mer än att jag tyckte de lät tråkigt vid de tillfällena jag lyssnade. tyckte faktiskt att Ariston Q-Deck var roligare än SME 30an.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5279
Location: Bromma-Stockholm
hepcat wrote:
Bill50x wrote:
Lejonklou wrote:
Nej, men rangordningen av skivspelare är som tur är väldigt enkel. :wink:
Inte alls. Det är väldigt lätt att fokusera på Linn, Rega, Projekt osv. Men varför? För att Linn-handlare i Sverige valt att sälja även dessa? Så ser det inte ut bland Linn-handlare i England, till exempel.

Det är inskränkt att med skygglappar rekommendera det som är allmännt accepterat i vissa kretsar.

/ B
Jag har slutat leta efter spelare som skulle vara bättre men det finns kanske vad vet jag. Men en sak är säker de SME och den Forsellen jag lyssnade på var definitivt sämre än en Basik iallafall enligt mitt tycke men det är ju inte helt säkert att det var deras fel kan ju varit resten som gjorde det då det var okända komponenter och rum i övrigt för mig så det säger inget om deras prestation mer än att jag tyckte de lät tråkigt vid de tillfällena jag lyssnade. tyckte faktiskt att Ariston Q-Deck var roligare än SME 30an.
Det är en sak att leta ut det bästa, en annan sak att vara bekväm och skaffa det man VET är bra. Så gjorde jag när jag fick en påse med pengar i handen. Det blev en uppgradering av min gamla LP12:a, ny Lingo2, Arkiv B/Linto, nya lager i Ekos osv. Enkelt, förutsägbart och 45 papp.

Jag är övertygad om att jag för dom pengarna kunde köpt mig både en och två skivspelare som presterat lika bra, men då till avsevärt större besvär. Jag är gammal nog att inte längre tycka om att fippla med tonarmar, pickuper, VTA osv. Dessutom är tid = pengar.

Jag har inte lyssnat på SME-spelarna men däremot Forsell. Den är ju bara för tråkig, den händer ju ingenting! Hur den kunde få kultstatus på the absolute sound är för mig en gåta.

Däremot har jag lyssnat på några Clearaudio som har låtit mycket övertygande. Inte lika medryckande som en LP12:a men troligen väl så bra i ett tunedem.

Vad jag tycker är viktigt: att inte ranka Linn-grejor inbördes efter pris och anse allt annat undermåligt. Inskränkt och enfaldigt är detta!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Bill50x wrote:
[q
Vad jag tycker är viktigt: att inte ranka Linn-grejor inbördes efter pris och anse allt annat undermåligt. Inskränkt och enfaldigt är detta!

/ B
Det kan det nog vara.
Vet bara att när jag hörde Arkiv så tyckte jag inte det var någon höjdare rent av nästan dålig och definitivt inte prisvärd det ändrade sig när jag fick höra Arkiv B mycket bättre puppa men man kan säkert hitta någon lika bra för mindre pengar. Nu har jag ju iofs bara Adikt men innan den hade jag Grado Black en pickup jag tyckte presterade mycket bättre än prislappen indikerade. Är sugen på att prova en AT-OC9 men vetisjutton om min Akito 1a är upp till det jobbet.

Keosa högtalarna var ju heller inga höjdare direkt finns nog mer.

Sedan har jag hört några rör grejor låta bra med tune-method.

Naim tycker jag är bra med jag rankar själv Naim CD5i som bättre än Genki som jag iofs inte gillar alls tror iofs inte alla håller med mig här men det var min uppfattning när jag hörde CD5i men det var iofs med Nait5i och Ninka så det kan ha varit kombinationen men jag har aldrig hört Genki låta så roligt i någon kombination.

Det finns säkerligen andra roliga märken därute förutom Bonnec men jag har slutat att leta som sagt. händer väl att man ger sig ut på rekogniserings runda ibland men har alltid blivit så besviken på vad som erbjuds.

Fast jag är riktigt nyfiken på vad en Garrard 301 skulle kunna prestera. Många av de gamla verken kan vara riktigt roliga att lyssna på.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited