selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 14:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 00:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Har för närvarande en Genki cd men har länge funderat på att uppgradera till en Ikemi. Men jag är inte så säker på det längre, orsak; min Genki var jag tvungen att byta laser på för 2 år sedan och om jag inte har missuppfattat läget så verkar det vara ett problem som är väldigt vanligt att lasrarna börjar på krångla hos både Genki Och Ikemi. Detta grundar jag på alla begatannonser jag sett på dessa spelare där det stått att lasern varit bytt. Är det någon som har några synpunkter när det gäller detta?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Inga onormala problem med lasern på dessa, vad jag märkt. Att man skriver "bytt laser" i begagnatannonser är ju för att det ger ett mervärde: En ny laser kommer att hålla längre än en gammal.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 07:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Ja det är ju sant men det är bara det att jag tycker att det är så otroligt vanligt när det gäller just dom här två cd-spelarna.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har idag en Ikemi tidigare hade jag en Genki som jag hade i sex år och spelade flitigt och behövde inte byta laser på. Upplever Ikemin som en mer musikalisk spelare och det var definitivt värt att byta. Köpte Ikemin begagnad och ja föresten lasern på den var bytt ...

Som jag ser det går det inte med säkerhet säga att just Genki och Ikemi skulle vara överrepresenterade när det gäller byte av laser. Lyssna på vad Fredrik säger.

MVH Peter 18

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Alltså... jag har ju nästan enbart koll på Linns spelare och de jag bytt flest lasrar på har varit Karik och äldre Classikar. Men det beror väl på att dessa är just äldre.

Hur länge lasrarna håller i till exempel Arcam och Naims spelare vet jag inte. Vet heller inte hur man ska få tag i sådana uppgifter. Generell livslängd på laserdioder indikerar att om man spelar 5 timmar om dagen året runt så ska dioden hålla i minst 5 år. Vissa tillverkare lovar det tiodubbla! Men min erfarenhet är att tillverkarna överdriver livslängden på sina lasrar och i praktiken tar de slut fortare än väntat.

Det är också väl dokumenterat att en svag laser inte är någon av de vanligaste anledningarna till att CD-spelare krånglar, men i fallet med Linns spelare så tycker jag faktiskt att det är det. De brukar nästan alltid fungera klanderfritt igen efter laserbyte och intrimning...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 21:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Nu när jag har tagit upp detta ämne har min Genki börjat på att krångla igen endast 2 år efter laserbyte. Svårigheter att läsa cd, verkar vara dax att byta laser igen. Har en polare som har en Teac-cd årsmodell 1992 den har aldrig krånglat, man blir ju lite fundersam. Är det någon som känner till något annat märke som kan mäta sig med Linn ljudmässigt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 21:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jul 20, 2005 12:42
Posts: 222
Location: Göteborg
Vad innebär ett laserbyte i tid och pengar? Min Movie Di har ibland problem med att "komma igång med spelandet".

// j o h n


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 22:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Har för mig att ett laserbyte kostar ca. 2500kr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
En kille i Luleå som hade problem med en Movie R1 eller R2 beställde 2 st nya lasrar från USA för några 100 (mindre än 500:-sek) inkl frakt och allt. Han monterade även in den med ett bra resultat. Det var 2:a gången lasern gick sönder i hans Movie, 1:a gången fick han den fixad av Linn på garanti. Inte vidare bra prylar alltså. Jag har en Harman/kardon CD som jag köpte -91 som fortfarande fungerar nu har den inte använts aktivt sedan 2001. Okej att ljudet inte är som Linn men prylarna borde inte gå sönder även om ljudet är bra. Linn har ju väldigt höga priser så man borde även få lång hållbarhet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 23:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trist att lasern tar slut så fort (om det är lasern), 2 år låter inte som vad man kan förvänta sig, oavsett om det står Linn eller inte på burken.

Kan man tänka sig att det är väldigt stor varians på förväntat livslängd beroende på hur länge och i vilken miljö lasern förvarats innan användning samt hur den monteras / justeras in? Då vissa verkar få problem med den efter något år medan andra har Karik från mitten av 90-talet som fungerar klanderfritt känns det som lite tur/otur när man får byta den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 07:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
För massor av år sedan hade jag strul med min första laser till min Karik. Det var dock innan de tog slut så spelaren skickades till UK och var borta väldigt länge. Och när den väl kom, så var det förhållandevis dyrt. Så jag skrev då till Linn och uttryckte mitt missnöje med hela hanteringen och fick då till svar att lasrar är lite som glödlampor, dvs man vet inte riktigt hur länge de håller och att slumpen spelar en rätt stor roll.

En positiv tolkning av att lasrarna på Linns spelare går sönder (om det nu är så, det vet vi ju faktiskt inte) kan ju vara att de förmodligen spelas mer än många andra märken eftersom man gillar att lyssna på dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Tänk på att det oftast ffa är de som har otur med livslängden på sin laser som skriver om det på forumen. Farsan och en barndomskompis har var sin Mimik sedan kanske 2000 som sedan dess varit i dagligt bruk och vad jag vet har de inte haft någt bekymmer med lasern.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har själv haft en Mimik sen 94 som tuffat på i alla år utan tillstymmelse till problem. Var för nån månad sen inne på High Fidelity och bytte upp mig till en beg Ikemi - hoppas ju såklart att lasern i den hänger med minst lika länge... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Jag köpte min Ikemi 2005 begagnad. Sålde (en strulig) Karik + Numerik för liten peng. Inga problem. Ikemin är klart bra, och för det priset! Jag har ofta frågat mig själv varför jag inte bytt upp mig tidigare. Men dum skyller sig själv. Avståndet till LP12:an krympte såpass att det känns helt ok att lyssna på CD istället för LP, om det inte finns en bra pressing. Förrut blev jag irriterad om jag hade en bra CD men inte kunde få det på vinyl. Numera är mitt musikhumör mera balanserat. Ikemin har ett bra driv, är otroligt musikalisk och verkar vara mycket mer solid än Kariken.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited