selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 22:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 16:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag har skaffat mig en billig multimeter och hade tänkt att med hjälp av denna fastställa fas och nolla på min förstärkare och cd-spelare en gång för alla.Och nu är frågan,hur går man till väga?
Ni som kan det här skulle ni kunna förklara på ett lättfattigt sätt hur man gör?Har förstått det som att man mäter hur mycket krypströmmar det finns i chassiet.

Tack på förhand.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 19:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Oct 16, 2006 19:48
Posts: 39
Location: Luleå
new order wrote:
Jag har skaffat mig en billig multimeter och hade tänkt att med hjälp av denna fastställa fas och nolla på min förstärkare och cd-spelare en gång för alla.Och nu är frågan,hur går man till väga?
Ni som kan det här skulle ni kunna förklara på ett lättfattigt sätt hur man gör?Har förstått det som att man mäter hur mycket krypströmmar det finns i chassiet.

Tack på förhand.
Jag har för mig att det finns en hel avhandling i det ämnet här på selleri, gör en sökning så löser det sig nog. Jag tror tom. att jag guidade mig igenom där när jag hade samma fundering. Och NÄ jag kommer inte ihåg på rak arm hur det var så vad jag än säger så svamlar jag nog. Jag tror guiden även hade en liten pedagogisk bild. :D

/lars


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 20:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Den här kan det kanske tänkas vara?

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2323


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 28, 2008 22:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag har skickat ut denna fråga lite varstans och fick den hjälp jag behövde.Tog förstärkaren i fråga och kopplade lös alla signalkablar.Sedan stoppade jag in den i ett ojordat uttag och mätte med multimetern från höljet på förstärkaren till en jordpunkt,i mitt fall från jorden på en jordad kontakt.Med väggkontakten åt ett håll fick jag ett högre värde än när jag vände den åt det andra hållet,det visade sig att jag haft förstärkaren ur fas... :oops: Jaja,det är åtgärdat nu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 30, 2008 09:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue May 23, 2006 10:54
Posts: 32
Men varför hålla på att krångla med att mäta upp detta? Sätt i kontakten på ett håll, lyssna, vänd kontakten, låter det bättre? Låt den va, Låter det sämre vänd tillbaka, ingen skillnad, låt den va.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 30, 2008 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Jana wrote:
Men varför hålla på att krångla med att mäta upp detta? Sätt i kontakten på ett håll, lyssna, vänd kontakten, låter det bättre? Låt den va, Låter det sämre vänd tillbaka, ingen skillnad, låt den va.
Har man fem apparater och ska lyssna fram alla varianter så har man att göra :-)

Själv mäter jag spänningen mellan jord och apparatchassi. Det läge på kontakten som ger lägst spänning är det riktiga. Det ska självklart göras med alla signalkablar urkopplade.

Lyssningen gör man sedan där man vänder alla kontakterna samtidigt, oftast låter det bäst som man mätte fram men det är inte alltid så.

Varför hålla på och krångla med att lyssna på musik när man kan kolla in ett mätinstrument :D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 30, 2008 10:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue May 23, 2006 10:54
Posts: 32
Bill50x wrote:
Jana wrote:
Men varför hålla på att krångla med att mäta upp detta? Sätt i kontakten på ett håll, lyssna, vänd kontakten, låter det bättre? Låt den va, Låter det sämre vänd tillbaka, ingen skillnad, låt den va.
Har man fem apparater och ska lyssna fram alla varianter så har man att göra :-)

Själv mäter jag spänningen mellan jord och apparatchassi. Det läge på kontakten som ger lägst spänning är det riktiga. Det ska självklart göras med alla signalkablar urkopplade.

Lyssningen gör man sedan där man vänder alla kontakterna samtidigt, oftast låter det bäst som man mätte fram men det är inte alltid så.

Varför hålla på och krångla med att lyssna på musik när man kan kolla in ett mätinstrument :D

/ B
Men är inte alla burkar monterade på samma sätt så att fasen alltid hamnar på samma stift på sladden? Så har jag lärt mig av Anders på tonläget som också talat om för mig vilket stift på sladden som är vilket, men som jag glömt. Då är dej ju bara att sätta alla på samma håll i grenuttaget och vända på den kontakten fram och tillbaka en gång och avgöra viklket som är bäst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 30, 2008 16:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Jana wrote:
Men är inte alla burkar monterade på samma sätt så att fasen alltid hamnar på samma stift på sladden? Så har jag lärt mig av Anders på tonläget som också talat om för mig vilket stift på sladden som är vilket, men som jag glömt. Då är dej ju bara att sätta alla på samma håll i grenuttaget och vända på den kontakten fram och tillbaka en gång och avgöra viklket som är bäst.
Mät fasen vid kontakten som går in i apparaten eftersom det skiljer var fasen hamnar beroende på vilken typ av strömkabel du använder. De äldre kablarna som medföljde bla LK100 är vända 180 grader jämfört med de nyare tex Ching Cheng, Pirelli mfl.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited