selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 13:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja nu när majik 140 har kommit vad tror ni att espek är värda?
Funderar nästa på och sälja och köpa ett par akurate 212

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja det är en bra fråga vad ett par espek kan gå för nu, kanske 15k?

Du skrev att du har funderat på ett par akurate 212.

Har du demat dem mot ett par majik 140? Är själv lite nyfiken på skillnaderna mellan dessa två.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det är verkligen svårt att säga tycker jag, Majik 140 är ju av allt att döma rätt mycket bättre för 22', och med tanke på mervärdet som det faktiskt innebär att köpa en ny (och alltså bättre) högtalare så skulle jag nog dra mig för att betala så mycket som 15' för ett par Espek. Å andra sidan skulle jag nog knappast kunna tänka mig att sälja ett par för mindre än det heller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hörde 140 på Tonläget igår o de var klart trevliga. Anders sa att 212 är reält m bättre om man nu kan avara basen.
Vi hade inte tid att dema 140 mot Ninka, Espek, Akurate men det ska du nog göra innan du byter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
henriklh wrote:
Det är verkligen svårt att säga tycker jag, Majik 140 är ju av allt att döma rätt mycket bättre för 22', och med tanke på mervärdet som det faktiskt innebär att köpa en ny (och alltså bättre) högtalare så skulle jag nog dra mig för att betala så mycket som 15' för ett par Espek. Å andra sidan skulle jag nog knappast kunna tänka mig att sälja ett par för mindre än det heller...
Ja är dom det?

På vissa saker tycker jag att de var bättre medans vissa saker var mera lik ninka
Det jag tyckte var sämre var att, det lät mera lådljud ur 140 jämfört med mina aktiva espek i basen

Nu jämför jag mina aktiva Espek mot passiva 140

140 kanske blir mycket bättre aktiv men jag är inte så säker på att den blir så mycket bättre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
Hörde 140 på Tonläget igår o de var klart trevliga. Anders sa att 212 är reält m bättre om man nu kan avara basen.
Vi hade inte tid att dema 140 mot Ninka, Espek, Akurate men det ska du nog göra innan du byter.
Om det blir 212 kommer jag att kompletera med en sub från Linn, vilken är jag dock inte helt säker på

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Akurate 212 är mycket bättre än Majik 140. Lite mindre botten men knappt märkbart.

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Akurate 212 är solklart mycket bättre än Majik 140. Tror nog Espek har sin plats. Tycker inte att Majik 140 var så fantastiska som många här verka tycka. Espek har ju fördelar med att vara billigare att aktivera samt mer bas.


Top
   
 Post subject: espek
PostPosted: Sun Nov 11, 2007 23:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 02, 2007 12:02
Posts: 108
Location: Östersund
med tanke på att 140 kräver fyra register för att bli aktiva så blir kanske den reella jämförelsen snarare 22 ?00 + 2700 x 4= c:a 33. Även om dom då är ngt bättre än espek så är det ett dyrt steg att ta om man redan har en så bra högtalare som . Verkar bättre att lägga pengarna på en så´n där aluminium bit på skivspelaren...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Eftersom jag tycker Komponent 110 är bättre musikaliskt än Espek så skulle jag (personligen) inte ge mer för Espek än för ett par 110:or. Men andrahandsvärdet påverkas också av att Espek är mycket snyggare som möbel (WAF viktigt på många håll) och att de har ett mycket bredare register. Jag tvekar dock inte att (utan jämförelse) gissa att Majik 140 är bättre än Espek. (Eftersom Majik 140 måste (väl?) vara musikaliskt bättre än ett par Komponent 110.) Då sjunker priset till betydligt under 15'. Med tanke på att Ninka är nere i 7-8´(beg, privat) så borde ett par Espek kosta 10-12'. Som alltid kostar en vara precis så mycket som behövs för att affären ska bli av. Bara köpare och säljare kan avgöra det i det enskilda tillfället. Låt oss se var de hamnar.

Glöm bara inte "source first" (mantrat...) i diskussionerna ovan, det är ganska få som behöver 212:or, egentligen.h


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sorce firtst i all ära, men sc tycker jag är tillräckligt bra för att dra nytta av det snyggare soundet från Akurate

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag saxade följande kommentar om Akurate från Tonlägets hemsida:

"Man hör bara så mycket mer... Musiken blir helt enkelt klart bättre, och förbättringen liknar den man får med en bättre programkälla. Väldigt mycket Livekänsla samtidigt som det är behagligt och lättlyssnat. En högtalare som får en att tycka att musik är något fantastiskt! "

Det klart att ingen behöver det, men nog verkar det som att det vore trevligt att få en sådan förbättring hemma? Och även Linns sämsta källor är ju ändå fantastiskt bra, så nog kan de förtjäna att få visa vad de går för och låta alla instrument och all musik de förmedlar verkligen nå lyssnaren.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Å andra sidan så får man rätt mycket förbättringar tidigt i kedjan för mellanskillnaden mellan Espek och Akurate. T.ex. om man sitter med en LP12:a med Cirkus+Ekos så är ju högtalarbytet rätt ointressant jfrt. med byte till Keel+Ekos SE.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag tycker också gott man kan köpa ett par Akurate till Unidisk SC, den duger bra till det. Självklart blir det ännu bättre med en Unidisk 1.1/Akurate CD och Akurate högtalare men då pratar vi en annan prislapp då det tillkommer ett försteg också. Jag förspråkar gärna Source first men just steget från SC för att få nått som verkligen är bättre är så grymt dyrt. Tycker inte det är nån mening med mindre än steg än Unidisk x.1/Akurate CD och Exotik när man har en SC.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
don Tomaso wrote:
Jag tycker också gott man kan köpa ett par Akurate till Unidisk SC, den duger bra till det. Självklart blir det ännu bättre med en Unidisk 1.1/Akurate CD och Akurate högtalare men då pratar vi en annan prislapp då det tillkommer ett försteg också. Jag förspråkar gärna Source first men just steget från SC för att få nått som verkligen är bättre är så grymt dyrt. Tycker inte det är nån mening med mindre än steg än Unidisk x.1/Akurate CD och Exotik när man har en SC.
Fast en Unidisk 1.1, Kolektor, LK140, KanII lär vara bättre så jag kan bara tänka mig en anledning till dyl. kombination och det är att man planerar att uppgradera källa och övrig elektronik i närtid.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited