selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 22:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Såg detta på Naims forum.
Ska bli MYCKET intressant att höra dessa NSspelare.
Hoppas givetvis på en reäl kubbning melllan Linn o Naim som driver på prestandautveckling o sänker priserna :D
Quote:
OK ... I think I'll chime in as NaimUK is still on holiday, and I have had an NS01 for the same reasons as Dave D. for a few days now.

1) The NS01 is 6-stream capable NaimNet slave server. It happens to be the first Naim server coming down the pike, so in that respect it may be of interest to those people on this forum chomping on the bit to hear about some Naim Server action! (no pun intended). For those who are curious, or waiting for a NaimNet system, I can tell you it will be around $6300 in the US. The NaimNet IP enabled power amps can deliver high quality sound in any desired zone from those streams. The NS01 also happens to sound rather good from it's analog output too ... if that is used for the local zone (Naim just can't bring themselves to produce a box with a so-so quality output ;-)
Sound quality from this output at best so far (under ideal conditions), after warm-up and some running-in ... is approaching CDX2 territory. IMHO, straight out of the box even, it will sound musically better than network servers that are typically found in custom installs at any price.

2) For likely the majority on this forum, who are interested in a very good, complete solution server component ... that's best suited as a source component for their conventional Hi-Fi systems, they will have to wait a little longer for the NS03 (which is still in development). Ballpark price estimate for the NS03 is $9500 in the US. Notably, it will be equally capable to an NS02 as a network server, which means expansion to NaimNet multizone audio is easily accomplished. Come on, when someone else is already parked in the room with your HiFi system, you know you'd like to have access to your tunes in at least one additional room without compromises! Perfectly sensible in a typical household ... and possible with NaimNet gear. It's not just another clichéd lifestyle multi-room effort, because it's "connected Hi-Fi" .

3) Eventually, there will be a top of the line reference level server source component (NS04), that will have more capabilities, and I think I can safely say will be more affordable, than a Klimax DS.
http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 953217/p/1


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag kollade in den där diskussionen också. Jag kastade tom in några kommentarer (under pseudonymen Naken Janne) som tyvärr misstolkades lite så det blev lite helt onödigt Linn vs Naim tjafs. Vissa på det där forumet är ju rätt trånga i sin "Naim's the best fuck the rest attityd"

Om jag förstod det hela rätt så skulle Naim komma upp främst med mid-range prylar med ngn sorts multirum funktion. Jag fattade det ocks som att hårddisken skulle vara inbyggd (nästan lite ironiskt att Naim integrerar alla delar medan Linn bygger ihop sin lösning med massor av små boxar). Personligen hade jag hellre sett att Naim hade satsat på ngt liknande DS prylarna och börjat jaga på Linn lite så att lite gammal hederlig konkurrens hade gett oss konsumenter ännu mer för pengarna.

Jag tror dock att det kommer att bli ett oerhört spännande 2008 med alla nya källor som ligger i pipe-linen nu från Naim och förhoppningsvis även Linn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fyi, deras bästa spelare kommer att ha (enbart) extern HD a la DS.

Får intrycket att Naim har inbyggda HD på sina billigare apparater för att inte steget från en ren CDspelare ska bli för stort.
Kanske en smart strategi att kunna erbjuda kunder "allt i en box" för de som inte vill trassla med kringutrustning - med uppgradraderingsmöjlighet med att köra extern HD. (vilket nog låter bättre)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det är lite konstigt att det verkar rätt populärt (i alla fall ett par stycken på naims forum) med kombinationen SB3 och en Supernait. Supernait har tydligen en rätt ok dac. (Totalt så hamnar man ju under 40 tkr).

De linnister här på forumet som provat att köra en SB in i dac:en på 5103 har väl inte varit så där väldigt entusiastiska över det.

Jag vet inte riktigt varför naim-folket verkar gilla SB3 medan Linnisterna här inte verkar vara så där väldigt förtjusta trots att båda använder sina egna dac:ar. Dac:en i Supernait är ju kanske 10 år nyare och därför förmodligen bättre än 5103:ans. Men i övrigt så borde väl en 5103 med tex ett 2250 vara relativt likvärdigt en supernait? (om man bortser från individuella preferenser för det ena eller andra märkets specifika karaktär).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag har inte satt mig in i Naims serverspelare eftersom de (trodde jag) primärt fokuserar på multirum och distrubition via streaming. Jag börjar inse att det dessutom förhoppningsvis blir bra kvalitet, mycket spännande. Det har börjat dyka upp preliminära intryck av den första spelaren och det verkar lovande. Riktigt intressant blir det när de dättre spelarna kommer ut och kan jämföras med CDS3 och trippel5.
Klimax DS vekar lovande av det jag hört men jag tycker fortfarande att steget Akkuratcd till CD12 var större än CD12 till Klimax DS och framförallt tune dem. DS lät framförallt betydligt "snyggare".
Blandar vi in högupplösta format på DS blir det en annan sak men jag är personligen inte så förtjust i Linns katalog 8) .

Framtiden ser ljus ut.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Saxat från component.se (har tidigare lagt in detta i Akurate Music Server-tråden):
Quote:
Naimnet är ett IP-baserat multirumssystem som släpps på export
i början av nästa år. Den bästa musikservern väntas som CD-spelare
kunna bli i klass med CDX2. men kommer att kosta ungefär tre gånger
så mycket
.
Saxat från Akurate Music Server-tråden här på Selleri (ang CDX2):
Quote:
Den kostar ca: 43000kr och är lite sämre än Ikemin (enligt Linn-mått)
Har ej själv lyssnat på den men jag vet att Tonläget plockade bort den ur sortimentet när Majik CD:en kom.
Jag vill dock säga att Naim-ägare kanske tycker annorlunda...

mvh
Steffe
...och ett inlägg av mig från 27/8-07 i samma tråd:
Quote:
Det indikerar ett pris på omkring 130.000kr alltså, för Ikemi-kvalitet. Då
lär en Linn DS-burk vara klart bättre enligt Audiophile.no... frågan är
bara till vilket pris?

Klimax DS kan förmodligen komma att kosta allt mellan 100-300.000kr,

Akurate DS lär väl rimligen hamna i pris mellan Akurate CD och en 1.1:a
då kanske? Jag tror inte att den blir alltför dyr, då den nog hade fått
heta Artikulate DS i så fall... eller?

/M
/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
ulfbnilsson wrote:
Vissa på det där forumet är ju rätt trånga i sin "Naim's the best fuck the rest attityd"
...och vi här på Selleri har inte alls motsvarande attityd när det gäller Linn? :wink:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Magnus wrote:
ulfbnilsson wrote:
Vissa på det där forumet är ju rätt trånga i sin "Naim's the best fuck the rest attityd"
...och vi här på Selleri har inte alls motsvarande attityd när det gäller Linn? :wink:

/M
O sen har vi oss (ett fåtal verkar det som) som gillar både Linn/Naim fast på olika sätt. :wink:

Ser dock ett par skillnader - hur ofta ser man trådar om nedgradering på Linnforum, o när det inträffar...hur ofta tycker de att skillnaden inte var så stor?
En annan skillnad verkar vara att en del Naimare verkar övergiva både märket o source first. Stackare :roll:
Hur ofta ser man att Linnister byter märke?

Har funderat på varför Naimare inte är lika trogna "Naimegenskaperna" som Linnister är "Linnegenskaparna" - någon?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 02, 2008 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
En annan skillnad verkar vara att en del Naimare verkar övergiva både märket o source first. Stackare :roll:
Hur ofta ser man att Linnister byter märke?
Hm, svaret är kanske inte så självklart positivt.... ;-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jodå, visst kan väl linnisterna vara lika avogt inställda till naim, vilket jag tycker är synd. Jag tycker att båda märkena är väldigt trevliga, fast som Jan skrev, på lite olika sätt. Särskilt deras förstärkare tycker jag är väldigt bra.

Ang märkestroheten, så har jag också noterat att man verkar vara mer för att hoppa över till ngt annat. Särskilt när det gäller högtalare. Jag ser det dock som delvis positivt iom att man är öppen i sinnet och provar sig fram till det man gillar bäst. Ang source first, så förvånar det mig lite att många är så inne på att köra en squese box in i dac:en på en super-nait. Jag har dock inte hört ngn av produkterna så jag kan inte riktigt uttala mig. Visst, om det funkar bra så får man ju ett fantastiskt prisvärt system med en riktigt bra förstärkara och (kanske) källa för under 40 tkr.

Å andra sidan, som Erik påpekade i en annan tråd, en Ikemi kombinerat med tex aktiva ninka är ju inte särskilt source first. Man har ju lagt dubbelt så mycket pengar på högtalarna som på källan. Så linnisterna kanske egentligen inte är så mycket source first när man tittar på deras system. Personligen ser jag dock inte source first som det enda sättet att hitta rätt och att allt som inte är extremt source first är fel, utan kanske en aspekt av flera att beakta innan jag själv med ett öppet sinne provar mig fram vad jag tycker är bäst.

sportbilsentusiasten wrote:
Magnus wrote:
ulfbnilsson wrote:
Vissa på det där forumet är ju rätt trånga i sin "Naim's the best fuck the rest attityd"
...och vi här på Selleri har inte alls motsvarande attityd när det gäller Linn? :wink:

/M
O sen har vi oss (ett fåtal verkar det som) som gillar både Linn/Naim fast på olika sätt. :wink:

Ser dock ett par skillnader - hur ofta ser man trådar om nedgradering på Linnforum, o när det inträffar...hur ofta tycker de att skillnaden inte var så stor?
En annan skillnad verkar vara att en del Naimare verkar övergiva både märket o source first. Stackare :roll:
Hur ofta ser man att Linnister byter märke?

Har funderat på varför Naimare inte är lika trogna "Naimegenskaperna" som Linnister är "Linnegenskaparna" - någon?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag upplever inte heller märkestrogenheten vara större hos Linn, iallafall inte internationellt. Däremot finns det inget annat märke i Sverige med en så trogen skara försvarare och marknadsförare för det egna märket som hos Linnägare. Duktig marknadsföring och en bra produkt har borgat för det. I UK ser det lite annorlunda ut och där finns det många affärer som säljer Linn tillsammans med andra märken vilket ger ett utmärkt sätt att jämföra produkter och märken.

/Erik, Linn- och Naimägare :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 04, 2008 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Angående Naims serverspelare.

En initierad källa påstår att den första servern NS01, är bättre än en CDX2. Det börjar bli intressant!

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ulfbnilsson wrote:
... en Ikemi kombinerat med tex aktiva ninka är ju inte särskilt source first. Man har ju lagt dubbelt så mycket pengar på högtalarna som på källan.
Är source first alltid kopplat till priserna på apparaterna? I så fall är principen mycket lik den gamla tumregeln om att viss andel av kostnaden för anläggningen skulle ligga på högtalarna och resten fördelat på skivspelare och förstärkare - fast tvärtom, så att säga....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
ulfbnilsson wrote:
... en Ikemi kombinerat med tex aktiva ninka är ju inte särskilt source first. Man har ju lagt dubbelt så mycket pengar på högtalarna som på källan.
Är source first alltid kopplat till priserna på apparaterna? I så fall är principen mycket lik den gamla tumregeln om att viss andel av kostnaden för anläggningen skulle ligga på högtalarna och resten fördelat på skivspelare och förstärkare - fast tvärtom, så att säga....

/ B
Nej är ju kvaliteten som åsyftas, en Ikemi blir ju inte sämre som beggad för 15k jämfört med 30k som ny.
Sedan kan vissa billiga uppgraderingar ge stor effekt o tvärt om.
Men Bill, du får samtidigt "läsa mellan raderna" lite. Alla andra fattar säkert vad Ulf menar. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 05, 2008 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
ulfbnilsson wrote:
... en Ikemi kombinerat med tex aktiva ninka är ju inte särskilt source first. Man har ju lagt dubbelt så mycket pengar på högtalarna som på källan.
Är source first alltid kopplat till priserna på apparaterna? I så fall är principen mycket lik den gamla tumregeln om att viss andel av kostnaden för anläggningen skulle ligga på högtalarna och resten fördelat på skivspelare och förstärkare - fast tvärtom, så att säga....

/ B
Inte principen i sig men eftersom pris-prestanda följs åt när det gäller Linn så blir utfallet ofta så.
Principen i sig innebär, om man skall koppla in kostnader, att den satsade pengen ger mer pang i början av kedjan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited