selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 10:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 06, 2008 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Hm kanske. Men det beror ju lite på vilka ljudideal man har också, dvs vad tex högtalarna kan klara av och vad man kräver av dom i form av ljudtryck, baskapacitet osv.

Säg att jag har en enkel Linn cd-spelare, enkel idag typ en gammal Karik. Och så sitter jag med en Index eller Kan i andra änden. Att byta till Linns billigaste CD-spelare idag kostar 27 tusen minus vad jag kan få för K&N(umerik).

Kan jag för de 20-25 tusen jag måste lägga emellan för att uppgradera källan få ett totalt sett bättre resultat med samma slantar någon annanstans i kedjan? Tex att bättra på Index med något bättre? Eller bättre förstärkeri?

För jag vägrar att tro att det musikaliska utfallet från K&N blir sämre med ett par bättre högtalare eller förstärkare...

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Sakerna kompliceras väl lite mer om man börjar blanda in pengar och samtidigt blandar nytt och begagnat. Jag tillhör väl dem som tycker att man bör ha en riktigt bra källa, men även spendera pengar på resten av kedjan. Jag tror dock, till skillnad från en del andra, att man kan nog med rätt stor säkerhet säga att ett system låter bättre ju bättre källa man har, men också att en källa låter bättre ju bättre prylar man har efter den. (Om det inte är så att man har en rent usel källa, då kanske man inte vill att det skina igenom hur den låter).

Så om jag hade en budget i storleksordningen du nämner (ca 20-25tkr) och skulle uppgradera skulle jag nog satsat på en beg Ikemi och beg Ninkas. Dvs en jämt fördelad budget.

Men det finns säkert de som skulle bli gladare av en Majik och sedan behålla resten av kedjan som den är.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Precis så.

För mig känns source first mer som en logisk idé, ett teoretiskt förhållningssätt. I praktiken balanserar man ändå resurser (=pengar) med vad man vill uppnå och var dessa resurser gör bästa möjliga verkan. I annat fall skulle man inte börja diskutera tex aktiv drivning av väl så kompetenta högtalare innan man har absolut bästa källa. Och det gör man.

Nog om detta, denna diskussion hör egentligen hemma i en annan tråd.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Ett försök att vrida tillbaks tråden On Topic;
"On balance, 400GB is a fair compromise for local storage-but it's important to point out that the NS-series servers can also utilize network-attached storage, where one can optimize cost-performance-space considerations.

The primary advantage to built-in storage (about 600 CDs worth) lies in the ability for an installer to get the server up and running quickly without any delay-a client can be ripping CDs and listening to music while the installer configures additional network resources (instant gratification factor)."


Ovan är ett citat från andra sidan. David Dever visar NS01 på CES och kommenterar lite i tråden http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 7522935217


/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik wrote:
Angående Naims serverspelare.

En initierad källa påstår att den första servern NS01, är bättre än en CDX2. Det börjar bli intressant!

/Erik
Läste samma sak på Naimforumet under helgen då en kille hade jämfört de båda.
NS01 skulle visst ligga på 3k£, vad kostar en CDX2?

När släpps den o de andra? Pris o prestanda...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Naim har tydligen något annat på gång också, som heter HDX som enligt rykten kommer att ligga runt 8000 Euro
Kolla längre ner i denna diskussionen för lite mer (men inte mycket) mer info
http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 7172908317


CDX2 är naims motsvarighet till Ikemi och är väl om jag inte är helt ute och vimsar efterföljare till den gamla CDI. Jag har för mig att priset ligger straxt över 40 tkr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 08, 2008 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Några av Naim-killarna verkade i a f gilla DS´arna...

Quote:
At the "Sehen und Hoeren" in Nuremberg I was told by Musicline that Naim will also present a player called HDX. So as the name tells you, it will have a HD (actually two) installed as a source and you can rip the CDs on the HD as with the music servers. You can connect external drives to it. It will also receive a little screen so you can operate it like a CD-player without having to use an external screen. The price will be about 8000 Euros he said. The unit is also mentioned on the german music line site and will be shown at the High End in Munich in April.


HDX blir då jämförbar med Akurate DS/HDD/styrning prismässigt. Att
Naim petar in diskar och en liten touch-screen kan nog locka en del
köpare som vill ha streaming-in-a-box... Linns motdrag borde då vara
att se till att h a n d l a r n a bundlar hårddisk och lämplig styrning så
att kunden upplever att Linn har ett "färdigt paket" (om de inte själva
gör samma sak).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Sep 18, 2008 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ok grabbar har nu hört HDX. :D
Naim demade den på arkenmässan mot en CDS3 med PS555 (nätdelen till deras 555 CDspelare)
HDX för 61kSEK är bättre än CDS3/PS555 fast till drygt halva pengarna.

HDX med PS555 tillkopplad (option) är än bättre men i demon tyckte jag volymen var högre med PS555 inkopplad så det är svårt att veta.

Vet inte vad de spelade på förövrigt, men tror det var ett 250slutsteg o Dynadio-högtalare.
Poppade på riktigt bra.


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Thu Sep 18, 2008 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Magnus wrote:
HDX blir då jämförbar med Akurate DS/HDD/styrning prismässigt. Att
Naim petar in diskar och en liten touch-screen kan nog locka en del
köpare som vill ha streaming-in-a-box... Linns motdrag borde då vara
att se till att h a n d l a r n a bundlar hårddisk och lämplig styrning så
att kunden upplever att Linn har ett "färdigt paket" (om de inte själva
gör samma sak).

/M
Jag anser fortfarande att Linn och Linn-handlarna inte har visat någon tendens till att riva
den "tröskel" som vissa upplever rippning, fjärrstyrning, handhavande etc innebär.

Med färdiga paketlösningar istället för LEGO-klotsar och en ritning, kan nog många uppleva
det som enklare och/eller bekvämare att ta steget mot en DS.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Re:
PostPosted: Thu Sep 18, 2008 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Magnus wrote:
HDX blir då jämförbar med Akurate DS/HDD/styrning prismässigt. Att
Naim petar in diskar och en liten touch-screen kan nog locka en del
köpare som vill ha streaming-in-a-box... Linns motdrag borde då vara
att se till att h a n d l a r n a bundlar hårddisk och lämplig styrning så
att kunden upplever att Linn har ett "färdigt paket" (om de inte själva
gör samma sak).
Jag anser fortfarande att Linn och Linn-handlarna inte har visat någon tendens till att riva
den "tröskel" som vissa upplever rippning, fjärrstyrning, handhavande etc innebär.

Med färdiga paketlösningar istället för LEGO-klotsar och en ritning, kan nog många uppleva
det som enklare och/eller bekvämare att ta steget mot en DS.
Det handlar mycket om en "vanesak". För många är även separata försteg, aktiv drift osv en tröskel som är svår att ta sig över. Ripp, fjärrstyrning, NAS osv är idag ett större hinder därför att det är nytt inom musiklyssning. För datorvana är detta vardagsmat men dom vet å andra sidan inget om kvalificerad musikåtergivning.

Marknaden är dessutom relativt ny så etablerade standarder som förenklar gränssnitten saknas ännu.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 15:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Apr 09, 2008 07:07
Posts: 13
Angående Naim's nya spelare.......

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25422

Känns ju inte så förtroendeingivande direkt.
Hur är det med Linn's DS-spelare, kan det vara lika illa där?

Har hört DS-spelarna och tycker att dom låter bra men det gör ju faktiskt Squeezebox också till ett lägre pris och personligen tycker jag inte att det går att säga att det är stor skillnad.
Har iofs bara hört Sneaky DS, och Akurate DS och där tyckte jag inte att det var lika stor skillnad som mellan ex Genki och Ikemi.
Vid en senare jämförelse med Sneaky DS och en Squeezebox Duet så tyckte jag att dom lät lika bra, det tyckte dock inte handlaren som gärna ville att jag skulle tycka att Sneaky var bättre...

Någon som törs öppna sin DS och lägga upp en bild så vi får se vad som döljer sig under skalet??


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Wåflan wrote:
Angående Naim's nya spelare.......
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25422
Känns ju inte så förtroendeingivande direkt.
Hur är det med Linn's DS-spelare, kan det vara lika illa där?

Har hört DS-spelarna och tycker att dom låter bra men det gör ju faktiskt Squeezebox också till ett lägre pris och personligen tycker jag inte att det går att säga att det är stor skillnad.
Har iofs bara hört Sneaky DS, och Akurate DS och där tyckte jag inte att det var lika stor skillnad som mellan ex Genki och Ikemi.
Vid varje teknikskifte så verkar det som om lägstanivån lyfts upp och det blir mindre skillnad mellan olika apparater. Så var det när CD-systemet kom. Vinylen var fortfarande överlägsen när den var som bäst. Men en dålig vinylspelare klåddes då av vilken CD-spelare som helst och så är det än idag - givet att man spelar skivor med samma master som ursprung.

Nu kommer DS-spelarna och nu händer samma sak. Även dom billiga och enkla spelarna slår dåliga CD-spelare. Är till och med bättre än ganska bra CD-spelare till och med.

Det är en spännande utveckling och att få allt bättre ljud allt billigare är ju fantastiskt. Må vara att om man öppnar plånboken på vid gavel så kan man få ännu bättre ljud...

När det gäller Naims spelare som det diskuteras friskt om på Faktiskt, det kan nog vara en bra apparat men jag undrar om inte marknadsstragin är galen. Prissätningen verkar snarare vara gjord för att inte rycka undan benen på andra Naim-källor och för att inte göra tidigare kunder ledsna. Som det ju påvisas i tråden, innehållet i Naims apparat går ju att köpa över disk på stan för ca 5000 kronor. Det lämnar 55000 kvar för låda och mjukvara...

Min gissning är att hela DS-köret och datoriseringen av musikåtergivningen kommer att förändra bilden rejält framöver och kanske till och med förändra source-first begreppet. En Squeeze-box med tillhörande NAS kanske kostar 6-7 tusen, ska du skaffa något som är märkbart bättre blir det flera gånger dyrare. Att i detta skede släppa en apparat baserad på billiga normala datorkomponenter och sätta en prislapp på 60 papp låter inte sunt... Fast ljuddelen ("ljudkortet") är väl Naims egen, eller?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Sat Sep 20, 2008 15:40, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Wåflan wrote:
Angående Naim's nya spelare.......

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25422

Känns ju inte så förtroendeingivande direkt.
Hur är det med Linn's DS-spelare, kan det vara lika illa där?
Jag förstår inte kritiken alls mot denna burk i termer av att "processorn är slö" eller att "drivverket är billigt".
Det måste väl vara ljudet samt användbarheten som definierar värdet? Att det inte går att köpa en långsammare
CPU är ett i mina öron ett gott argument för att använda den strömsnålaste processorn som går att uppbringa.

Om någon kan utveckla en bättre ljudande och enklare manick och sälja med vinst för halva priset så
är det väl fine! GÖR DET!


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Jag förstår inte kritiken alls mot denna burk i termer av att "processorn är slö" eller att "drivverket är billigt".
Det måste väl vara ljudet samt användbarheten som definierar värdet? Att det inte går att köpa en långsammare
CPU är ett i mina öron ett gott argument för att använda den strömsnålaste processorn som går att uppbringa.

Om någon kan utveckla en bättre ljudande och enklare manick och sälja med vinst för halva priset så är det väl fine! GÖR DET!
Det är faktiskt vad många gör. Man köper en DS av något slag och matar denna från sin egen dator.

Argumentationen kring långsam processor och hårddisk förstår dock inte heller jag. Strömsnålt och tyst tror jag har varit ledstjärnan här och prestanda räcker definitivt till för att spela ljud. Jag tycker till och med att apparaten fyller sin plats, alla vill inte hålla på och leka med datorer utan föredrar att ställa en låda (till) i racken. Som gör sitt jobb och som (förhoppningsvis) har ett enkelt handhavande. Men eftersom konstruktionen till stor del är baserad på befintliga byggklossar så sticker prisbilden helt klart i ögonen. Den enda utvecklingskostnad man haft är väl ljudkortet, lådan och fjärren? Samt en anpassning av tillgänglig programvara.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 20, 2008 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Samma diskussion finns på minhembio.com... Bara snack om vad delarna kostar, ingen
bryr sig om hur bra HDX eventuellt är.

Å andra sidan verkar diskussionerna vara på samma nivå som "Alla CD-spelare låter
likadant". Föreställ er då hur lätt det är att argumentera...

Vad som verkar vara helt bortglömt är den inbyggda DAC´en, den går väl inte att köpa
över disk hos din lokala PC-butik?

En teori på faktiskt var dock att NAIM har byggt ihop en one-box-solution för att deras
kunder och återförsäljare ska klara av att hantera tekniken. Det kan nog ligga något i
detta, och det är där jag tycker att Linn begår ett misstag i o m att de inte presenterar
färdiga lösningar. Linn säljer en del av systemet och överlåter till kunden att ordna allt
annat som behövs till den delen. Många kunder kanske inte ens vet vad som behövs.

M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited