selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 02, 2024 03:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sun Apr 12, 2009 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Dra ur strömen ur exotiken, och sätt tillbax så tror jag att det ordnar sig :) min gjorde lika dant, en kallboot fixade problemet hoppsas det funkar lika bra för dig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2009 12:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
pekka71 wrote:
Dra ur strömen ur exotiken, och sätt tillbax så tror jag att det ordnar sig :) min gjorde lika dant, en kallboot fixade problemet hoppsas det funkar lika bra för dig
Tack för tipset!

Jag tror dock inte att det är samma problem jag har, det låter nämligen olika beroende på hur mycket volym jag skruvar på i amplifixen, så det verkar som att det är den som gett sig på något vis. På sätt och vis är det ju bra, jag hade ju ändå tänkt byta ut den framöver, fast kanske inte såhär snart... Det kanske har med det här att göra att jag inte hör skillnad mellan ADS och HDX också, alltså om det vart något spök med Amplixen redan innan det blev värre häromdagen.

Frågan är om man ska ta ett CX100 eller CX200 steg...


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2009 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Om du vrider ner gainen (volymkontrollen) på slutsteget och senare vrider upp volymen
på Exotiken så får du en flaskhals i slutsteget som gör att det kan dista ordentligt.

Gainen på slutsteget ska vara på minst "kl 12". Gärna ännu mer (gasen i botten) om det
inte börjar brusa för mycket.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2009 19:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Magnus wrote:
Om du vrider ner gainen (volymkontrollen) på slutsteget och senare vrider upp volymen
på Exotiken så får du en flaskhals i slutsteget som gör att det kan dista ordentligt.

Gainen på slutsteget ska vara på minst "kl 12". Gärna ännu mer (gasen i botten) om det
inte börjar brusa för mycket.

/M
Ja, det låter rimligt. I nuläget är det dock så att om jag kör "gasen i botten" på Amplifixen(slutsteget) så "sprakar det" runt tyngre bastoner. Fenomenet minskar om jag sänker volymen på Amplifixen och ökar på exotiken istället. Det är garanterat fel på någon av dem, förmodligen Amplifixen.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 12, 2009 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Outsider wrote:
Magnus wrote:
Om du vrider ner gainen (volymkontrollen) på slutsteget och senare vrider upp volymen
på Exotiken så får du en flaskhals i slutsteget som gör att det kan dista ordentligt.

Gainen på slutsteget ska vara på minst "kl 12". Gärna ännu mer (gasen i botten) om det
inte börjar brusa för mycket.

/M
Ja, det låter rimligt. I nuläget är det dock så att om jag kör "gasen i botten" på Amplifixen(slutsteget) så "sprakar det" runt tyngre bastoner. Fenomenet minskar om jag sänker volymen på Amplifixen och ökar på exotiken istället. Det är garanterat fel på någon av dem, förmodligen Amplifixen.
Sa jag inte att det var Amplifixen du skulle se över. :wink:

/Saida


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2009 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Hur går det med felsökningen?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 18:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Tackar som frågar.

Felsökningen av varför jag inte hörde/hör skillnad mellan Akurate DS och HDX ligger just nu på is. Detta då förstärkeriet gett upp, eller iallafall låter illa, så det kanske är svårt att göra fler tester nu.

För närvarande sneglar jag på nytt steg, men det ligger illa med budgeten just nu, och sedan vet jag inte vilket steg man bör klia på. Jag har utnyttjat sökfunktionen och det finns ju otroligt mycket trådar om slutsteg. Bland annat om det är bättre att köra billigare steg aktivt än dyrare passivt osv. Jag blir inte riktigt klok. :)

Det känns dock lite knepigt att köpa säg ett C5100 nu för att man förhoppningsvis, eventuellt i framtiden skulle kunna tänka sig tex ett par 242 i aktiv konfiguration. Just nu räcker det ju med ett tvåkanals till mina Elac.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Att köra 242 som högtalare är förstås trevligt men det kommer ju dra iväg i försteg och slutsteg. Om du nu kör stativare idag och gillar det skulle jag titta på Katan eller Majik 109 och aktivera dessa.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 18:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Ja, 5 kanaler är ju något djuriskt... Du menar alltså att även Exotik D/A är för dålig för 242?

Jag har inte hört varken Katan eller M109, men spontant så har jag svårt att tro att dessa skulle vara markant bättre, om ens bättre alls än mina Elac. Om inte annat kostar ju Elac mer än dubbelt så mycket. Däremot är jag lite sugen på fullregister, även om jag tycker att mina nuvarande stativare går otroligt lågt, ibland så tycker jag inte man märker skillnad alls om man använder Sizmiken eller inte.

För övrigt har jag läst en del på forums.linn.co.uk, där tycker jag att man inte pratar lika mycket om aktivering, utan mer dyrare steg i tvåkanals, är det någon som kan förklara denna "kulturkrock"?


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Det bästa är nog att lyssna på lite olika kombinationer och se vad du själv tycker. Men en beggad kinos, en 4200 och aktiva Katan blir nog en helt ok kombo. Men sedan kan du ju testa t.ex. passiva 242 med ngt bra slutsteg, typ twin Klimax och se vad du föredrar själv.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 19:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Om du ska skaffa 242 och driva dessa aktivt kommer du väl hamna närmare 100k än 50k även om du köper begagnat, så ett bra slutsteg a 2 kanaler nu och tappa ett par tusen när du säljer det (2100 alt. 2250 tänker jag på i första hand) är väl i sammanhangen inte hela världen?
ed wrote:
Det bästa är nog att lyssna på lite olika kombinationer och se vad du själv tycker. Men en beggad kinos, en 4200 och aktiva Katan blir nog en helt ok kombo. Men sedan kan du ju testa t.ex. passiva 242 med ngt bra slutsteg, typ twin Klimax och se vad du föredrar själv.
Dagens understatement :D


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
ed wrote:
Det bästa är nog att lyssna på lite olika kombinationer och se vad du själv tycker. Men en beggad kinos, en 4200 och aktiva Katan blir nog en helt ok kombo. Men sedan kan du ju testa t.ex. passiva 242 med ngt bra slutsteg, typ twin Klimax och se vad du föredrar själv.
Och så säger folk att vi alltid spårar ur med råden här på Selleri :wink: Fast iofs så funderade ju trådskaparen på aktiva 242 och båda förslagen ovanför är ju något billigare och säkert helt ok i sammanhanget :D

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej Outsider

Jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt lätt att dras med av alla uppgraderingstrådar på nätet. Jag är där själv hela tiden. MEN: just nu behöer du ett system som funkar, du har verkligen en kanon källa i Akurate DS och jag lovar dig att får du bara allt att funka så kommer du att kunna njuta av musik från systemet som det är. Jag har själv vid flera tillfällen testat Amplifixen och även om den är en hyffsad förstärkare så är den inte ens nära Linns slutsteg. Så mitt råd är: tänk inte för långt i framtiden utan se till att få systemet "up & running". Jag vet inget om dina högtalare men har svårt att se att de begränsar prestanda allt för mycket. SÅ: köp ett slutsteg som passar högtalarna just nu, om det behövs kraft kanske ett 2250 och om det klarar sig med mindre effekt ett majik/C2100. Sedan är det viktigt att få systemet ordentligt installerat.

Lycka till!

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 23:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bra skrivet Christian, samma sak som jag tänkte när jag skrev inlägget innan, fast du skrev det bättre. Med tanke på hur bra din DS är så är huvudsaken att du får övrig elektronik som är felfri så att du kan spela musik igen. Sedan om det är en 2100 eller en 5125 spelar nog (till att börja med) mindre roll så länge den fungerar som den ska. Hoppas du får rätsida på det, och posta gärna eftersom hur det går.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 17, 2009 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Funderar du på nya högtalare så välj ett par med 2k alt 3k array. Source first i all ära men jag skulle mycket hellre ha aktiva M109 med 6100 steg än Katan med 4200.

Både Majik och akurate stegen (2100 2200 osv) är riktigt bra så varför inte köpa det du vill ha nu och sen bara kompletera med ytterliggare steg om du senare vill aktivera någon Linnhögtalare. Ett par M109 låter säkert ännu bättre med 2200 till basen (för fett med tryck 8) ) och 4100 för 2k array'en. Alternativt 2100 eller2200 + 6100 för att aktivera M140 eller kanske A212.
Beroende på hur många kanaler du vill ha i slutändan och på om du väljer Majik eller Akurate steg kan det kännas mer eller mindre onödigt att sälja det du redan har, det kan vara värt att tänka på.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited