selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 17:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 09:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Ja, nog är det lätt att drabbas av uppgraderingsfeber alltid, jag är lite av en teknikgalning, ovsett om det handlar om HIFI, datorer, bilar, TV osv. Febern brukar dock dämpas kraftigt då man kollar kontobalansen och räknar på hur mycket slantar man får in varje månad. :mrgreen: Men, det låter sunt att börja med ett slutsteg och se hur bra det blir. :)


Top
   
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 12:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Jag har snokat med hjälp av sökfunktionen, men ändå inte blivit helt klok på chakrastegen. Har det hänt något drastiskt med dem sedan introduktionen? Alltså så att man absolut inte ska köpa tidiga exemplar eller liknande. Vad jag har förstått så är CX100 och Majik samma sak, likaså CX200 och akurate.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag har aldrig sett några uppgifter om att Cx100 eller Cx200-stegen skulle ha blivit nämnvärt förbättrade i sig, däremot så kan de tidiga stegen inte kopplas internt. Dvs om du kör aktivt med tex C5100 (vilket jag gör) så har du externa kopplingar (en vanlig signalkablel ut ur och sedan tillbaka in i lådan) mellan registren. Interna kopplingar ger naturligtvis mindre lösa sladdar, men vilket som faktiskt är bättre florerar det olika uppgifter om. Jag har aldrig sett någon som faktiskt sagt sig ha testat.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Enligt tillförlitliga källor är extern koppling med Linn Silver klart bättre än de interna länkarna.

Dock vet jag inte hur det är med svarta kablar. När jag bytt från dessa till interna kopplingar (med rätt riktning och skruvade rätt antal varv) har det känts bra. Men jag har inte haft tid att jämföra ordentligt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Apr 18, 2009 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Outsider wrote:
Döm om min förvåning då jag inte kan höra någon som helst skillnad mellan en apparat med listpris 50 000, och en för 3000 kr! Jag har lyssna på flera olika skivor med olika musikstilar.

Faktum är att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Just nu känner jag mig kusligt likgiltig.

Vad tusan är det frågan om?
Har du möjlighet att lämna tillbaka Akurate DSen? Påpeka att du inte kan höra någon skillnad mellan ADS och din HDX-1000 så ska du nog se att det blir fart på dem. Du ska definitivt höra en STOR skillnad annars är något fel! Hör du ingen skillnad kan du säkert göra något roligare för pengarna än att lägga dem på en ADS. Du SKA INTE behöva köpa nya högtalare/slutsteg för att höra hur bra ADS är, du jämför dessutom inte samma anläggning då heller.

Jag tycker också du ska ta pekka71s generösa erbjudande på allvar. Det kan vara så att det är fel på din ADS.
pekka71 wrote:
Jag bor i Boden med ett komplett Linn system, om du vill får du komma hit och jämföra, jag har akurate ds exotik + Da , 2250 aktivit i katan

skulle det vara sant så är det ju bara att sälja ds spelaren ;)
Jag kommer ta med min annläggning när vi flyttar upp till Luleå skärgård över sommaren, har det inte löst sig för dig till dess så kontakta mig.

/EMM


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Håller med varje ord från EMM: Jämför din ADS mot Pekkas. Om någon av dem låter sämre är det inte första gången det händer. En apparat kan fungera felfritt men inte prestera som den ska - och sådana fel upptäcks sällan vid datoriserade mätrutiner (som Linn använder i produktionen) utan först vid lyssning.

Gå dessutom tillbaka till säljaren och säg exakt som det är. En seriös säljare kommer att hjälpa dig lösa problemet så att du blir nöjd.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Jämför din ADS mot Pekkas. Om någon av dem låter sämre är det inte första gången det händer.
Precis! Jag har personligen hört 3 st ADS som låtit dåligt. En lät som en ordinär (dålig!) Mp3 spelare, en lät som en SB3'a och en lät som en Majik DS. Jag tror absolut att det är fel på din ADS! Du ska självklart ha/kräva en ny ADS från din butik. Sen håller jag med Christian också. Se till att komma igång med systemet. Köp ett beggat Linnsteg, LK140/5125/2250. Vilket som funkar. Eftersom du köper beggat förlorar du i princip inget när/om du säljer det till förmån för ett chakrasteg. Redan idag kan du testa källor via hörlursuttaget, men det är ju inte lika kul...

Ta nu genast tåget/bussen till Pekka med din ADS under armen och se för tusan till att din butik ställer upp för dig. Det har du betalt dem för att göra! De borde kunna låna dig ett slutsteg och en CD från beghyllan över helgen. Ta en taxi om du saknar bil, det är det värt för att komma igång och hitta felet!


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Jämför din ADS mot Pekkas. Om någon av dem låter sämre är det inte första gången det händer.
Precis! Jag har personligen hört 3 st ADS som låtit dåligt. En lät som en ordinär (dålig!) Mp3 spelare, en lät som en SB3'a och en lät som en Majik DS. Jag tror absolut att det är fel på din ADS! Du ska självklart ha/kräva en ny ADS från din butik. Sen håller jag med Christian också. Se till att komma igång med systemet. Köp ett beggat Linnsteg, LK140/5125/2250. Vilket som funkar. Eftersom du köper beggat förlorar du i princip inget när/om du säljer det till förmån för ett chakrasteg. Redan idag kan du testa källor via hörlursuttaget, men det är ju inte lika kul...

Ta nu genast tåget/bussen till Pekka med din ADS under armen och se för tusan till att din butik ställer upp för dig. Det har du betalt dem för att göra! De borde kunna låna dig ett slutsteg och en CD från beghyllan över helgen. Ta en taxi om du saknar bil, det är det värt för att komma igång och hitta felet!
Vem vågar köpa en ADS efter detta? Låter katastrof...


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 13:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Naturligtvis ska jag påtala för säljaren vad det är frågan om, känns lite halvpappigt just nu bara då det uppenbarligen är fel på min förstärkare.

Jag ska höra med en kollega imorgon om jag kan få låna hans bil, det känns kymigt med flera bussbyten med dyrgripen om jag ska hälsa på Pekka. Natulrigtvis måste jag prata med Pekka först också. :)


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 19:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Det har visat sig att jag nästan bor granne med en annan forummedlem, en mycket trevlig sådan. :)

I veckan om det ges läge kommer min ADS ersätta en MDS i en komplett Linn rigg, är det fel på ADS:en borde vi kunna identifiera det då!


Top
   
PostPosted: Sun Apr 19, 2009 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Annars så står mitt erbjudande kvar :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2009 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hur har det gått för dig? Har problemen löst sig?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 17:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna så mycket sen jag fick Chakra Twin på posten, men nog är ljudet bättre nu, och jag inbillar mig att jag eventuellt hör skillnad mellan ADS och HDX:en nu, skillnaden är dock inte stor, om den ens finns. Som jag har nämnt i min nystartade tråd om min anläggning så har jag provat ADS:en hos en granne, och den var iallafall inte sämre än hans MDS.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Det är mycket märkligt att Linn inte lyssnar av sina produkter innan de skippas vidare. Köper man en proudkut för 50k så har man tusan rätt att ställa HÖGA krav. En likadan ADS ska låta lika. Kikkin för en 1/10 del av priset testas innan leverans. Tycker det är rent av är en SKANDAL av linn :evil: Vad har hänt med det peronliga ansvaret att varje produkt ska leverera till dess förväntningar ? Kanske måst man lyssna och jämföra sin nya produkt i butiken innan man betalar den och tar hem den ? Ska sen försäljaren byta namn från ADS till MDS på en produkt som inte presterar? SUCK..............
Är det verkligen så illa ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 21:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Manuell lyssning av alla grejer skulle förmodligen bli rätt dyrt, dessutom är det kanske svårt att höra skillnad även för dem. :mrgreen:

Det är inte säkert att ADS:en är felet heller, den var ju inte sämre än MDS:en. Förmodligen blir det en tur till Pekka framöver för att se hur den står sig mot hans. I övrigt så kan det ju vara något med mitt rum som spökar, kanske är högtalarna sämre än vad jag tror, eller att de inte riktigt står som de ska. Påpekas bör också att min anläggning för närvarande inte är jordad. Ska investera i en förlängningssladd att dra från köket för att se om jag märker någon skillnad.

Slutligen så kanske det kan vara så att jag helt enkelt hör till folk som inte hör skillnader så tydligt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited