selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 17:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Att jorda sin linnrig är ingen dum ide. Att låta någon tunedem kunning låta se över anläggningen är nog en ännu bättre ide :D Av en mindre bra installation så kan även den bästa utrustningen låta trist.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 02:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Outsider wrote:
Manuell lyssning av alla grejer skulle förmodligen bli rätt dyrt, dessutom är det kanske svårt att höra skillnad även för dem. :mrgreen: .
Lågskalig produktion är en sak men vid massproducering med många olika anställda involverade är det svårt med hög/jämn kvalitet.
Om man bara kunde mäta sig till musikalitet vore det ju en baggis 8)
Sedan ska man inte glömma att före inspelning med en kall apparat är det trixigt att bedöma vad som är bra resp inte bra, för att apparaten efter inspelning ska prestera max.
För att vara 100% säker krävs ju inspelning ett kvartal eller så innan provlyssning...


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 08:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Lågskalig produktion är en sak men vid massproducering med många olika anställda involverade är det svårt med hög/jämn kvalitet.
Varför skulle det vara svårare? Det räcker väl om någont tar ansvar och lyssnar på produkten när den är klar. Sen vet jag inte om linn massproduserar. Hur många KDS ADS säljs igentligen?
sportbilsentusiasten wrote:
Sedan ska man inte glömma att före inspelning med en kall apparat är det trixigt att bedöma vad som är bra resp inte bra, för att apparaten efter inspelning ska prestera max.
För att vara 100% säker krävs ju inspelning ett kvartal eller så innan provlyssning...
Visst låter en kall apparat sämre men det går väl att ha på den några timmar innan man lyssnar på den. Ett kvartal låter lite overkill iaf för mig :wink:. Det går hur som helst att avgöra om det blivit något fel någonstans i produktionen. Linn är inget billigt kinamärke. Jag kan förstå att om man köper sin stereo på Elgiganten elller on off så kan man väl räkna med att man får det man betalar för. Köper man linn så vill man oxå få det man betalar för :!:
Det stör då mig att när man köpt en linn pryl för 50k så är man den första som lyssnar på den :x

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Lågskalig produktion är en sak men vid massproducering med många olika anställda involverade är det svårt med hög/jämn kvalitet.
Det är väl snarare tvärtom? När en "Jocke" sitter och monterar manuellt så kan det bli avsevärda skillnader mellan exemplaren. I en storskalig automatiserad process är alla exemplaren lika, med undantag av kanske rent felaktiga exemplar beroende på trasiga komponenter osv.

Däremot så ska väl alla exemplar testas ifråga om ett antal givna parametrar så man vet att de fungerar. Men att driftsätta apparaterna i timmar och sedan sitta och lyssna om de presterar maximalt skulle bara göra apparaterna ännu mycket dyrare.

Nu vet jag inte hur "lågskalig" produktion det handlar om i fallet Klimax DS men där kan jag hålla med om att för 140 lök så ska apparaten vara i toppskick. Det kan jag inte förvänta mig av en Squeezebox även om jag givetvis förväntar mig att den fungerar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Ett slutligt lyssningstest av varje apparat behöver inte ta mer än 5-10 minuter om viljan finns. Att värma upp apparaterna kräver ingen arbetstid, det förlänger bara ledtiden med typ några timmar förslagsvis på natten. Om Linn faktiskt inte provlyssnar sina apparater (vilket vi inte vet) så måste de förlita sig väldigt mycket på att produktionen är 100% rätt. Det kan oxå vara så att de faktiskt accepterar en ganska stor spridning på ljudkvaliten på produkterna... Kanske är det så att den bästa MDS som Linn producerat låtit bättre än den sämsta ADS som de sålt utan att det är "fel" på någon av dem, vem vet?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Förr i tiden provlyssnades alla apparater på Linn av montören, innan nedpackning. Linn brukade också skryta med detta, i broschyrer och när fabriken visades för besökare.

Mitt intryck från senaste besöket på fabriken (för några år sedan) är att detta inte längre görs. Alla apparater mäts dock av en datoriserad mätutrustning. Detta ger troligen mycket bättre koll på att all funktionalitet är intakt (olika ingångar och inställningar skulle ta massor av tid att manuellt prova sig igenom), men den musikaliska prestandan är inte lätt att mäta.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Lejonklou wrote:
Förr i tiden provlyssnades alla apparater på Linn av montören, innan nedpackning. Linn brukade också skryta med detta, i broschyrer och när fabriken visades för besökare.

Mitt intryck från senaste besöket på fabriken (för några år sedan) är att detta inte längre görs. Alla apparater mäts dock av en datoriserad mätutrustning. Detta ger troligen mycket bättre koll på att all funktionalitet är intakt (olika ingångar och inställningar skulle ta massor av tid att manuellt prova sig igenom), men den musikaliska prestandan är inte lätt att mäta.
Trist att det blivit så. Blir det för stor spridning på kvaliten så kanske de måste tänka om. Tror faktiskt det är svårt att ersätta örat mot någon datamodul :?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Lågskalig produktion är en sak men vid massproducering med många olika anställda involverade är det svårt med hög/jämn kvalitet.
Det är väl snarare tvärtom? När en "Jocke" sitter och monterar manuellt så kan det bli avsevärda skillnader mellan exemplaren. I en storskalig automatiserad process är alla exemplaren lika, med undantag av kanske rent felaktiga exemplar beroende på trasiga komponenter osv./ B
Nu var det ju iof provlyssning vi snackade om :wink:
Jämför Lejonklou som lyssnar/justerar varje ex med Linn som (ivarjefall förr) hade en mängd OLIKA personer som lyssnar/justerar - vilka produkter har troligen högst/jämnast ljudkvalitet?
Fredrik har stenkoll på exakt hur bra en Kikkin ska vara samt utöver detta är lika noggrann på varje test.

Har man som Linn MASSOR av produkter som monteras kan inte alla som testar ha koll på exakt hur alla ska bete sig.

Ang uppvärmning, visst kan man ha dom på några timmar innan test men A/det tar plats B/extra moment kostar tid samt pengar

Ang inspelning, hur ska testaren veta hur apparaten mognar? Vissa låter bra direkt för att senare INTE blir så mycket bättre - andra är inte så bra direkt men mognar jättemycket och blir sedan klart bättre än den första... Nå hur kommer man runt det problemet?

Helt klart har Linn effektiviserat sin process på gott&ont.
Vad jag vet så tillverkar Linn på beställning on-line (inga lager) dvs montören får ordern "gör en MDS" varpå maskinerna gör kretskorten som sedan stoppas in i chassit och testas med datorer. Dvs oavsett med lyssning är det svårt att veta HUR bra det ska vara då det inte kommer 30 MDS på raken...

Fredrik får givetvis samma problem då antalet produkter mångfaldigas samt då han själv inte hinner justera alla.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Fredrik får givetvis samma problem då antalet produkter mångfaldigas samt då han själv inte hinner justera alla
Har man bara kompetent personal så borde man väl kunna lösa problemet. Det hela är väl ganska enkelt du kan väl ha en referenspelare som du jämför mot. Har du 100 produkter har du 100 referenser.Låter det sämre än referensen så får man väl kika närmare på produkten.

Jobbar själv en hel del med kalibrering av instrument och har man ingen referens så vet man ju inte riktigt om man har ett korrekt mätvärde. Samma sak med datortester de styrs oxå av inprogramerade referenser som någon har förutbestämt att just så ska det vara för att låta bra.
Jag tycker iaf att det mänskliga örat ska vara den sista länken på att en produkt är innom normen.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Säljer man apparater för 50.000 borde man kunna klämma in det i processen, jag är inte direkt sugen på en ADS efter det man läst..

Tror det är dumsnålt att inte säkerställa ljudkvaliten på de dyrare produkterna som skall särskilja sig från de lite billigare som säljs i högre volymer.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Förr i tiden provlyssnades alla apparater på Linn av montören, innan nedpackning. Linn brukade också skryta med detta, i broschyrer och när fabriken visades för besökare.

Mitt intryck från senaste besöket på fabriken (för några år sedan) är att detta inte längre görs. Alla apparater mäts dock av en datoriserad mätutrustning. Detta ger troligen mycket bättre koll på att all funktionalitet är intakt (olika ingångar och inställningar skulle ta massor av tid att manuellt prova sig igenom), men den musikaliska prestandan är inte lätt att mäta.
En liten koll med Linn...

Min fråga:
... Klimax DS for example, do you listen to every individual delivered or what kind of testing do you perform?

Deras svar:
Every product manufactured by Linn Products under goes a series of tests to ensure it's functionality before being shipped to a retailer/customer. The tests carried out on each product include individual testing on all circuit boards with a final test once all components are assembled. We uses the concept of 'single-station build', in which one person is responsible for assembling, testing, packing and signing each product.

Med andra ord, dom verkar inte (längre?) lyssna på varje exemplar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Bill50x wrote:
Med andra ord, dom verkar inte (längre?) lyssna på varje exemplar.
Bra Bill, lika bra att fråga. Nu vet vi vad som gäller.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 01:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag har för mig att det framgick ganska tydligt när Linnofil (?) hade problem med
någon av sina prylar för några år sedan, eller kommer jag ihåg fel?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bra att du frågade!

Jag fick detta intryck då jag såg monteringen av flera apparater. Vid ett besök i början på 90-talet så slutade monteringen med att de bar iväg apparaten till ett lyssningsrum, där de kopplade in den och spelade en låt. Efter det signerades apparaten. Det kändes väldigt bra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 06:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag vet ett brittiskt märke som provlyssnar allt innan det skeppas.......


/Erik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited