selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 02, 2024 16:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 16:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Nu är det på tiden att jag uppdaterar den här tråden.

I frustration över attjag inte kunde höra skillnad mellan min (numera) 2000 kr HDX-1000 movie streamer och Akurate DS införskaffades en Klimax kontrol med senaste uppdateringen. Nu hör jag skillnad, men jag tycker fortfarande inte att den är speciellt stor, och ser man till priskillnaden är det svårt att hålla sig för skratt. Jämförelsen är alltså:

Qnap TS509-> Akurate DS -> Klimax Kontrol SE -> Klimax Twin chakra - Elac 330 Jet
Qnap TS509-> HDX-1000 -> Exotik D/A -> Klimax Twin chakra - Elac 330 Jet

Prisgapet mellan systemen är uppåt 100 000 kr, och jag vet inte om jag tycker att man får valuta för pengarna...

Det har emellertid hänt lite mer än så med anläggningen, något som går att läsa i min medlemspresentation: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=2&t=5662


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Hej Outsider!

Man ska nog passa sig för att köpa saker utan först ordentligt testa och utvärdera skillnaderna. Prisvärdhet är ju högst individuellt. Personligen skulle jag aldrig köpa en Akurate DS om jag inte tyckte (innan köp) att den var avsevärt mycket bättre än vad man får för avsevärt mycket mindre pengar.

Vad menar jag med det? Jo, att jag kan hålla med om att ju mer avancerad man blir, och ju dyrare grejer man köper, blir prisvärdheten alltid lidande. Sitter man med ett komplett klimax-system kan man få 80% av prestandan för halva priset. Så tokigt är det. Därför finns det ju andra produkter, t.ex. Sneaky DS och Majik DS som kan vara bättre val för somliga. Och säkerligen mer prisvärda!

Det är lätt att komma in i en "varför-köpte-jag-denna"-negativ spiral om man impulsköper en dyr hifiprodukt och sen väntar sig en natt/dag-skillnad när man jämför med billigare saker. Sen kommer dessa negativa tankar fastna i hjärnan, och varje gång du spelar musik sitter du och tänker på prisvärdhet, prestanda och såna tråkigheter istället för.... MUSIK!

Mitt råd (som inte är så smart ur ekonomisk synvinkel kanske - men jag har aldrig varit bra på ekonomi) är faktiskt att sälja hifiprylarna om du fortfarande känner att det är en dålig affär. Sen köper du en mycket enkel anläggning, kanske en Sneaky DS med en Majik-integrerad förstärkare och ett par Majik 109. Där kan vi snacka prisvärdhet! Sen, efter en längre tid när du börjat spela riktigt mycket musik, testar du en Majik DS eller varför inte Akurate DS igen, och ser om det är nån skillnad.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 17:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Jovisst har du rätt, det är ju ofta samma sak oavsett vad det handlar om, när man kommer över en viss nivå så kostar det rätt mycket extra att få förbättringar, oavsett om det gäller hifi, sportutrustning, bilar osv. Det som frustrerade mig var att jag inte uppfattade någon som hels skillnad, jämförelsevis så tror jag de flesta märker skillnad på en Skoda Felicia och en BMW M5. :)

Jag vill poängtera att jag inte sitter med några stora ångertankar, utan snarare att jag varit lite förundrad över vad jag upplever eller rättare sagt inte upplever.

Mitt system har dessutom som framgår tydligare i min egen tråd ett högre syfte, nämligen att förhoppningsvis kunna hjälpa mig lindra min extrema ljudöverkänslighet. Bara den faktorn gör att jag tycker det är värt en del pengar.

Det här är ordentligt OT, men för att ytterligare ge ökad förståelse så kan jag berätta att min ungre bror har liknande problem med ljudöverkänslighet som mig, men att det i hans fall har gått ännu längre. Han är numera sjukskriven med permanenta smärtor i öronen, även om han inte utsätt för ljud, och lämnar i stort sett aldrig hemmet. Något sådant vill jag absolut inte att jag ska drabbas av, och genom mitt experimenterande med hifi utrustning hoppas jag även att jag kanske kan hjälpa min bror. (som parantes kan nämnas att jag naturligtvis söker lindring på flera andra håll också, tex spikmattor, akupunktur, avslappning osv)

Vad jag får föraka är ju andra saker man kan köpa för pengar, vilket faktiskt är av ringa värde i sammanhanget. På köpet får jag bättre hälsa då jag inte har någon bil att ta till jobbet eller affären. :)

Dessutom så kanske jag hittar "problemet" och anläggningen helt plötsligt kan blomma ut och låta sagolikt. :)

Trots mina kanske pessimistiska inlägg så är jag i grunden optimistiskt inställd till detta. :)


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jämförelsen Skoda - BMW M5 kan väl med hifitermer snarare liknas med Philips boombox vs Klimax-system. Och då kan jag lova att alla hör skillnad :-)

Det är bara ett fåtal personer på den här planeten, som trots prislappen kan uppskatta en produkt som Akurate DS och Klimax DS med hänsyn till vad man får i t.ex. Majik DS. Så är det bara. Och det är absolut inget fel med det.

Jag har nu läst din medlemstråd och jag ska absolut svara där också, men jag måste säga att det är otroligt coolt att gå från en schysst Linn-anläggning med Akurate DS/Exotik till Klimax DS/Klimax Kontrol för att du är missnöjd. Haha! Väldigt coolt. Och jag tror att när du får systemet intunat och Akurate 212 kommer du vara nöjd. Mycket bättre än så blir det inte, oavsett märke.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 20:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Hej Outsider!

Några små ödmjuka kommentarer till dina intryck. Tycker du verkar full av postiv energi som vågar satsa på välljud för både musik och som en av flera vägar att hantera problemet med höga ljudnivåer. Min stora eloge!

Du har ju en fantastisk anläggning, bland det absolut bästa som finns att uppbringa. Det kan naturligtvis spela musik på ett fantastiskt sätt.

1) Som alla musiksystem presterar det olika bra beroende på installation, särskilt ett sådant som ditt. Rätt inställt så kan du lättare höra skillnad på källorna och därmed också maximera din musikupplevelse/investering.

2) Det här med volym är ju ett för dig känsligt område, men min erfarenhet är att ett system låter bäst vid vissa ljudnivåer. För lågt så "blommar" inte hela ljudbilden/högtalaren ut, man tappar bl a en del av fysiken i basen och därmed helheten i ljudbilden. Spelar man för högt störs man mer av det höga ljudet och tappar focus på musiken. "Rätt nivå" är ju en personligt och kopplat till det system man har.... men viss volym tror jag måste till för att kunna njuta fullt ut. Själv har jag ett par högtalare (Quad-elektrostater) som kräver en viss volym (55 - 70 på Kisto) för att spela "roligt", engagerande och med viss fysik. (Skall erkännas ett det finns en Melodik som kompletterar i basområdet på ett excellent sätt). Det är också på dessa nivåer jag har lättast att höra skillnad på de olika källorna och njuta mest av musiken.

3) I o m att du spelar rel. lågt så kanske en bra sub rätt inställd för dina öron och högtalare - skulle kunna öka musikupplevelsen...?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Blev det ordentligt utrett om din ADS är ok, dvs jämförde du med någon annan?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 11:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
jajo wrote:
Jämförelsen Skoda - BMW M5 kan väl med hifitermer snarare liknas med Philips boombox vs Klimax-system. Och då kan jag lova att alla hör skillnad :-)

Det är bara ett fåtal personer på den här planeten, som trots prislappen kan uppskatta en produkt som Akurate DS och Klimax DS med hänsyn till vad man får i t.ex. Majik DS. Så är det bara. Och det är absolut inget fel med det.

Jag har nu läst din medlemstråd och jag ska absolut svara där också, men jag måste säga att det är otroligt coolt att gå från en schysst Linn-anläggning med Akurate DS/Exotik till Klimax DS/Klimax Kontrol för att du är missnöjd. Haha! Väldigt coolt. Och jag tror att när du får systemet intunat och Akurate 212 kommer du vara nöjd. Mycket bättre än så blir det inte, oavsett märke.

/ Jacob

Jag får väll citera mig själv från min medlemspresentation: " Jag är förmodligen forumets dummaste eller tjurigaste medlem. Vilket av det får ni bedöma själva." :) Jag tänkte försöka gasa mig ur missöjet, vi får väll se hur det går. :)


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 11:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Komri wrote:
Hej Outsider!

Några små ödmjuka kommentarer till dina intryck. Tycker du verkar full av postiv energi som vågar satsa på välljud för både musik och som en av flera vägar att hantera problemet med höga ljudnivåer. Min stora eloge!

Du har ju en fantastisk anläggning, bland det absolut bästa som finns att uppbringa. Det kan naturligtvis spela musik på ett fantastiskt sätt.

1) Som alla musiksystem presterar det olika bra beroende på installation, särskilt ett sådant som ditt. Rätt inställt så kan du lättare höra skillnad på källorna och därmed också maximera din musikupplevelse/investering.

2) Det här med volym är ju ett för dig känsligt område, men min erfarenhet är att ett system låter bäst vid vissa ljudnivåer. För lågt så "blommar" inte hela ljudbilden/högtalaren ut, man tappar bl a en del av fysiken i basen och därmed helheten i ljudbilden. Spelar man för högt störs man mer av det höga ljudet och tappar focus på musiken. "Rätt nivå" är ju en personligt och kopplat till det system man har.... men viss volym tror jag måste till för att kunna njuta fullt ut. Själv har jag ett par högtalare (Quad-elektrostater) som kräver en viss volym (55 - 70 på Kisto) för att spela "roligt", engagerande och med viss fysik. (Skall erkännas ett det finns en Melodik som kompletterar i basområdet på ett excellent sätt). Det är också på dessa nivåer jag har lättast att höra skillnad på de olika källorna och njuta mest av musiken.

3) I o m att du spelar rel. lågt så kanske en bra sub rätt inställd för dina öron och högtalare - skulle kunna öka musikupplevelsen...?
Tack Komri för ditt stöd!

Det ska bli oerhört intressant att se vad intuningen gör, jag sätter nämligen inte speciellt stor tilltro till min egen förmåga vad gäller högtalarjustering tyvärr. Jag har hört ett Majik system hos en granne som är intunat, och jag blev imonerad av hur bra det lät! För att anknyta lite till sportbilsentusiastens fråga så har jag i denna anläggning hört min ADS, och det var uppenbart att det inte var fel på ADS:en för båda lyssnarna. Däremot blev den inte jämförd med annan ADS.

Det där med volymen är ju något som diskuterats tidigare, och det kanske tyvärr är som du säger att de flesta, om inte alla anläggningar inte presterar så bra vid mina lyssningsvolymer. Däremot tycker jag det är märkligt om det ska behövas över 50 för att det ska lossna. Jag skulle nämligen gissa att det är fler än mig som tycker att det börjar bli rätt högt då.

Det är mycket möjligt att en korrekt justerad sub skulle ge mycket i mitt system, frågan är om Sizmiken 10,25 chakra räcker i sällskapet...


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 13:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Outsider wrote:
Komri wrote:
Hej Outsider!

Några små ödmjuka kommentarer till dina intryck. Tycker du verkar full av postiv energi som vågar satsa på välljud för både musik och som en av flera vägar att hantera problemet med höga ljudnivåer. Min stora eloge!

Du har ju en fantastisk anläggning, bland det absolut bästa som finns att uppbringa. Det kan naturligtvis spela musik på ett fantastiskt sätt.

1) Som alla musiksystem presterar det olika bra beroende på installation, särskilt ett sådant som ditt. Rätt inställt så kan du lättare höra skillnad på källorna och därmed också maximera din musikupplevelse/investering.

2) Det här med volym är ju ett för dig känsligt område, men min erfarenhet är att ett system låter bäst vid vissa ljudnivåer. För lågt så "blommar" inte hela ljudbilden/högtalaren ut, man tappar bl a en del av fysiken i basen och därmed helheten i ljudbilden. Spelar man för högt störs man mer av det höga ljudet och tappar focus på musiken. "Rätt nivå" är ju en personligt och kopplat till det system man har.... men viss volym tror jag måste till för att kunna njuta fullt ut. Själv har jag ett par högtalare (Quad-elektrostater) som kräver en viss volym (55 - 70 på Kisto) för att spela "roligt", engagerande och med viss fysik. (Skall erkännas ett det finns en Melodik som kompletterar i basområdet på ett excellent sätt). Det är också på dessa nivåer jag har lättast att höra skillnad på de olika källorna och njuta mest av musiken.

3) I o m att du spelar rel. lågt så kanske en bra sub rätt inställd för dina öron och högtalare - skulle kunna öka musikupplevelsen...?
Tack Komri för ditt stöd!

Det ska bli oerhört intressant att se vad intuningen gör, jag sätter nämligen inte speciellt stor tilltro till min egen förmåga vad gäller högtalarjustering tyvärr. Jag har hört ett Majik system hos en granne som är intunat, och jag blev imonerad av hur bra det lät! För att anknyta lite till sportbilsentusiastens fråga så har jag i denna anläggning hört min ADS, och det var uppenbart att det inte var fel på ADS:en för båda lyssnarna. Däremot blev den inte jämförd med annan ADS.

Det där med volymen är ju något som diskuterats tidigare, och det kanske tyvärr är som du säger att de flesta, om inte alla anläggningar inte presterar så bra vid mina lyssningsvolymer. Däremot tycker jag det är märkligt om det ska behövas över 50 för att det ska lossna. Jag skulle nämligen gissa att det är fler än mig som tycker att det börjar bli rätt högt då.

Det är mycket möjligt att en korrekt justerad sub skulle ge mycket i mitt system, frågan är om Sizmiken 10,25 chakra räcker i sällskapet...
Hej igen,

Hade tidigare ett Keltik-system som jag tycket lät bra, men inte jättebra. Försökte ställa in det själv, men blev aldrig riktigt nöjd. Fick även hjälp av min hadlare, men det lyfte aldrig, förrens jag tog hjälp av Lejonklou. Efter att Fredrik gjort en mycket noggran installation så var det helt plötsligt ett annat system. Jag förbannade mig då att jag gjort detta tidigare. Skillanden var enorm och jag tycker man bör se en noggann installation av ett Linn system som en lika viktig komponent som produkterna.

Tycker också du bör prova att låna hem en sub och jämför med och utan - tror du kan bli positivt överraskad! Även subben kräver en del kunskap för att få till rätt. Men när den väl spelar med rummet och högtalarna tror jag inte man vill vara utan den om man inte har ett par fullregister högtalare.

Lycka till!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 13:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
PS! Såg nu att du redan HAR en sub. Se bara att den blir perfekt inställd tillsammans med de nya 212:orna!!!

...så borde det låta överdjävligt bra (om uttrycket tillåts).

:mrgreen:

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 10:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Komri wrote:
PS! Såg nu att du redan HAR en sub. Se bara att den blir perfekt inställd tillsammans med de nya 212:orna!!!

...så borde det låta överdjävligt bra (om uttrycket tillåts).

:mrgreen:
Jag försöker nu klura ut hur jag ska koppla in suben för musiklyssning. Idag är den bara kopplad till exotiken på sub ut.

Tydligen så skickar chakra twin vidare signalen på de obalanserade ingångarna om man kör balanserat in. Vilket innebär att jag måste få tag på balanserade kablar för att köra från klimax kontrol till Klimax twin. Sen vidare från twin obalanserat till sub. Kommentarer?


Top
   
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Har du inte dubbla pre-out från försteget?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 12:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Magnus wrote:
Har du inte dubbla pre-out från försteget?

/M
Jorå, det är dubbla pre out på klimax kontrol, men det ena paret är balanserade vilket jag inte använder.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ett alternativ är att köra obalanserat från KK till Twin (som jag tror att du gör idag) och sedan ansluta de balanserade ingångarna på Twin till subben, med en obalanserad kabel anpassad för detta (XLR->RCA).

Då slipper du blanda in balanserade kablar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 16:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jul 21, 2008 22:01
Posts: 130
Location: Linköping
Testa utan sub!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited