selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 08:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
MRTweak wrote:
3. Christian, Kul att du också kände till allt.
MRTweak

Välkommen till forumet.

Det är kul att entusiaster med mycket kunskap som du finns här och vill dela med sig av densamma. Min erfarenhet är precis som din att en noggrann installation kan lyfta återgivningen från ”bra” till ”magisk”. Det finns väldigt mycket inom detta som jag tycker är svårt att förstå, åtminstone med den kunskap som jag besitter, så i många fall blir det att med praktiska prov bevisa att något påverkar, fast det är jättesvårt att förstå varför.

Exempelvis så har jag min NAS till DS:en stående på ett utsågat lackbord på en annan våning än lyssningsrummet. Häromdagen tyckte jag plötsligt att det inte spelade som det brukar/skulle. Det visade sig att en barnstol stod och tryckte på bordet så att ett av benen inte hade bra anläggning mot golvet… Varför påverkar detta? Ingen aning, jag vet bara att det gör det. Kanske vet du?

Med detta vill jag säga att: Nej jag känner absolut inte till allt! Långt ifrån. Jag har snappat upp en del här och där och alltid försökt att ha ett öppet sinne för att provlyssna innan jag avfärdar något som vid första anblicken verkar ologiskt. Jag tyckte av den anledningen inte att ditt inlägg var särskilt kontroversiellt och jag (och de flesta på detta forum, tror jag) visste sedan länge att underlag, ström mm påverkar återgivningen. Fördelen med ett forum är ju just att man kan ta del av forumvännernas upptäckter och genom detta på ett snabbt och enkelt sätt öka sin kunskap.

Det är tydligt att du har kommit väldigt långt med din installation och har stor erfarenhet kring detta och jag ser fram emot dina framtida inlägg.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
jonas wrote:
Allt blev sämre :?:
Observant av dig, Jonas!

Jag har samma erfarenhet. Pillade med QS-rack för ett antal år sedan och tyckte inte att det lät riktigt rätt varken med lös, medel eller hård åtdragning. Till slut testade jag att lägga olika saker mellan hyllplanen och metalldelarna och efter några misslyckade försök fann jag att en tunn bit bomull (från en gammal T-shirt) klippt till en ring var lagom. Med den ovan och under varje hyllplan gick det att dra lite hårdare - och det blev lättare att höra exakt hur hårt de skulle dras.

Nu har jag inte mekat med QS-hyllor på ett bra tag, men jag minns att det inte var svårt att höra skillnad om det stod en bra källa på den. Slutsteg däremot tycker jag inte att det brukade höras så mycket skillnad på.

Ska snart prova att dra Mimerhyllan, den ska enligt Anders manual dras så att fjäderbrickorna blir nästan helt ihoptryckta. Alltså inte hårt åtdragna, utan strax innan det börjar ta stopp. Det känns som att det är rätt få fästpunkter som ska dras riktigt hårt. Lagerhuset på LP12 är det högsta momentet jag hittills har stött på.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 23:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Tack för tipset, då är morgondagen räddad Fredrik :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Passa dig! Du kan ramla i samma 15-årsgrop som MRTweak! :wink: :lol:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Passa dig själv för "gropen" Fredrik :lol: Skämt åsido jag har stortrivts med livet nere i min stereokällare, för när man lyckas driva systemet framåt, så får man ju både glädjen av en "gratis uppgradering", samt att man alltid får höra gamla favoriter på helt nytt sätt och dessutom att "problemskivor" blir till nya välljudsfavoriter, därav min :mrgreen:
Hej Jonas, när jag var på Arken mässan senast, så träffade jag en engelsk kille från Q-spire och han sade att han var konstruktör av racken (jag kommer för mitt liv inte ihåg namnet). Vi pratade om set-upen på bänkarna och då berättade han något som lät märkligt i mina öron, men jag tänkte han borde väl veta om han är konstruktören.

Han sade att på de enklare Q-spire racken, så skulle man dra åt, tre av benen "ganska hårt" men det fjärde skulle dras åt "bara lite lagom"...anledningen var att annars skulle racket bete sig som en "stämgaffel" och inte låta bra alls. Däremot på de dyrare racken så skulle det finnas någon sorts bussning eller distans i hyllplanen som hade lagom hård infästning i hyllplanet redan och på de hyllorna så skulle alla benen dras "ganska hårt". Jag har inte provat själv utan vidarebefordrar det till dig som äger ett Q-spire och kan prova det själv. Om du testar är åtminstone jag nyfiken på hur det gick.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 08:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Intressant tips, ska genast riva mitt Q4 rack och börja :D Lär väl hålla på
hela dagen.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Tänk om Anders kunde göra en barnsäker variant av Mimer :)

Med tjocka väggar och dörrar armerat glas.

Öppna hyllor är ingen option, även om barnen är större så finns det små ettriga kusiner.. :?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 10:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Tonny, klåfingriga och nyfikna barn var också en av drivkrafterna bakom att få upp min "stereo på väggen". En av mina kompisar löste "problemet" med att dels sätta upp anläggningen på väggen, för att därefter ställa en Garderob från IKEA (utan bakstycke), framför hela anläggningen. Detta gjorde även hans fru överlycklig, då hon slapp se alla hängande kablar och "fula apparater". Givetvis påverkas ljudkvaliteten lite/mycket av denna lösning lite beroende på om garderoben är vid en sidovägg eller mitt emellan högtalarna. Det borde att gå att "klä in" en MIMER på liknande sätt. Du får borra stora hål i botten på Garderoben/skåpet för att benen ska kunna stå direkt på golvet. Lycka till


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
MRTweak wrote:
Hej Tonny, klåfingriga och nyfikna barn var också en av drivkrafterna bakom att få upp min "stereo på väggen". En av mina kompisar löste "problemet" med att dels sätta upp anläggningen på väggen, för att därefter ställa en Garderob från IKEA (utan bakstycke), framför hela anläggningen. Detta gjorde även hans fru överlycklig, då hon slapp se alla hängande kablar och "fula apparater". Givetvis påverkas ljudkvaliteten lite/mycket av denna lösning lite beroende på om garderoben är vid en sidovägg eller mitt emellan högtalarna. Det borde att gå att "klä in" en MIMER på liknande sätt. Du får borra stora hål i botten på Garderoben/skåpet för att benen ska kunna stå direkt på golvet. Lycka till
Kan ju vara en idé att bygga in hela rasket med någon form av skåp, risken är bara att frugan ber mig göra skåpet så stort att även jag och högtalarna får plats, ev. någon liten säng också..


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
TONNY wrote:
MRTweak wrote:
Kan ju vara en idé att bygga in hela rasket med någon form av skåp, risken är bara att frugan ber mig göra skåpet så stort att även jag och högtalarna får plats, ev. någon liten säng också..
Om jag inte missminner mig så hade någon här inne (Sportis?) en eller om det tom var två harmoihyllor i ett gammalt skåp som han sågat bort botten och baksida på. Det fanns bilder på det också, men alla gamla bilder försvann iom en hackning av forumet för något år sedan.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Traktorpojken wrote:
TONNY wrote:
MRTweak wrote:
Kan ju vara en idé att bygga in hela rasket med någon form av skåp, risken är bara att frugan ber mig göra skåpet så stort att även jag och högtalarna får plats, ev. någon liten säng också..
Om jag inte missminner mig så hade någon här inne (Sportis?) en eller om det tom var två harmoihyllor i ett gammalt skåp som han sågat bort botten och baksida på. Det fanns bilder på det också, men alla gamla bilder försvann iom en hackning av forumet för något år sedan.
Det minns jag vagt, det var någon som hade småbarn och vill göra grejerna åtkomliga för dom men att anläggningen skulle samtidigt låta bra.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 12:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
MRTweak wrote:

Det som gäller är, att använda vettiga material till hyllplan samt att man provar ut vad som fungerar bäst till respektive apparat. Billiga tweak är ju också kul !!

* Jag har provat en mängd med olika material på hyllplanen och det som jag funnit som funkar bäst är MDF samt i vissa fall även lamellglas.

* De sämsta underlagen med stor marginal är härdglas, kryssfaner och spånskivor och vad det beror på det vet jag inte. Men gemensamt är att dessa material är ganska tunga och lätt exciterade, dvs. de kommer lätt i vibration och att de dessutom har dålig inre dämpförmåga. Prova själv att hålla upp en härdglasskiva i ena hörnet och knacka lite på den. Den klingar ”värre” än en ringklocka, vilket inte en lika tung lamellglasskiva gör.

Billigast & bäst, men långt ifrån billigt (ca 10-15 tusen kronor), är att göra sin hylla själv utav stadiga väggkonsoler, med spikes och hyllplan av MDF.
Spännande läsning, för mig särskilt avsnittet om vägghyllor/väggkonsoler. Jag har f n hela min anläggning vägghängd på väggkonsoler och hyllplanen är av trä, dock ej helt plana. Har tidigare här på forumet eftersökt någon som exprimenterat för att nå mesta möjliga välljud från vägghängt system, dock får jag här för första gången god vägledning. Tack! :)

Har jag för mig själv resonerat att väghängt med en stabil vägg borde ha fördelar, området som dock kräver mycket testning är hyllplanen (mtrl. infästning m m). ...och naturligtvis borde skillnaderna vara stora beroende på "hur" man gör.

Har initilat några korta frågor;

Vad för tjocklek har du testat avseende MDF?
Har du prövat att måla MDFskivorna med gott resultat?
Hur har du fäst hyllplanen i konsolarmarna?


Vore trevligt att också se en bild/bilder på hur du löst det... PM:a gärna

PS! Gissar att du i Göteborgsregionen...?

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag vill inte påstå att jag själv gjort direkt uttömmande tester när det gäller olika hyllmaterial, men jag har från säker källa indikationer på att just MDF inte är bra, men däremot att solidträ-hyllplan á la Harmoni-hyllan (d.v.s. ej fanér) skulle vara bra. Har MrTweak möjligen provat hyllplan motsv. de som används i Harmonihyllan (http://www.tonlaget.com/harmonihyllan.html)?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 14:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Så nu har jag testat att dra 3 av 4 pinnar rätt så hårt och ett lite lösare hela vägen från spiksen och upp.
Det som är lite svårt att bedömma är hur hårt man ska dra, ska testa att lägga mellan som Lejonklou skriver
kanske det blir lättare att veta hur hårt man ska dra.

Men hur lät det då? Helt klart bättre :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 19:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Komri, när jag gjorde min första vägghylla till 12:an för 20 år sedan, så köpte jag de starkaste konsoller utav vinkeljärn som gick att köpa i byggvaruhuset (godkända för 250 kg st) bultade dem i betongväggen med expander, vässade M8 bultar till spikes och satte dit mitt ursågade LACK-bord utan ben och det lät riktigt skapligt med en gång. I den vevan lanserade Linn Base board (nytt underrede av komposit skiva) vilket var ett lyft mot masoniten som satt i original på 12:an. Efter ett tag så kände jag att även masoniten på LACK hyllan vibrerade ”en masse” och satt då igång med att prova olika alternativa material till hyllplan. Linn sålde ett bra väggrack (Audiotech) där hyllplanet var av ca 15 mm MDF. Mer är aldrig fel tänkte jag på den tiden, så jag sågade upp en hel 2400X1200X25 mm MDF skiva till formatet 550x550 mm att användas till nya hyllplan till hela stereon som också stod på en tjusig massa ursågade LACK-bord. Nyfiken som jag är så provade jag först med en sedan med 2 st 25 mm hyllplan bara lagda på varandra. Bättre, 3 st Bättre, 4 st Ännu Bättre! ... 8st Vilket Klipp i basen :!:
Njurmassage minst sagt, fler hyllplan hade jag inte och tonarmskabeln var för kort, för fler hyllplan.
Detta skedde nästan på "jesu tid", alltså före Cirkus och tolvan hade då, Lingo,Ittok och K18 puppa samt de små gummifötterna ute i hörnen. :)

Nu är konstruktionen lite annorlunda, men grabbarna på HF retades och kallade mig för MDF-mannen på den tiden. :mrgreen: Nu ska jag se på lite hembio, återkommer med fortsättning i morgon.
Lycka till.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited