selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 10:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 21:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
MRTweak wrote:
Hej Komri, när jag gjorde min första vägghylla till 12:an för 20 år sedan, så köpte jag de starkaste konsoller utav vinkeljärn som gick att köpa i byggvaruhuset (godkända för 250 kg st) bultade dem i betongväggen med expander, vässade M8 bultar till spikes och satte dit mitt ursågade LACK-bord utan ben och det lät riktigt skapligt med en gång. I den vevan lanserade Linn Base board (nytt underrede av komposit skiva) vilket var ett lyft mot masoniten som satt i original på 12:an. Efter ett tag så kände jag att även masoniten på LACK hyllan vibrerade ”en masse” och satt då igång med att prova olika alternativa material till hyllplan. Linn sålde ett bra väggrack (Audiotech) där hyllplanet var av ca 15 mm MDF. Mer är aldrig fel tänkte jag på den tiden, så jag sågade upp en hel 2400X1200X25 mm MDF skiva till formatet 550x550 mm att användas till nya hyllplan till hela stereon som också stod på en tjusig massa ursågade LACK-bord. Nyfiken som jag är så provade jag först med en sedan med 2 st 25 mm hyllplan bara lagda på varandra. Bättre, 3 st Bättre, 4 st Ännu Bättre! ... 8st Vilket Klipp i basen :!:
Njurmassage minst sagt, fler hyllplan hade jag inte och tonarmskabeln var för kort, för fler hyllplan.
Detta skedde nästan på "jesu tid", alltså före Cirkus och tolvan hade då, Lingo,Ittok och K18 puppa samt de små gummifötterna ute i hörnen. :)

Nu är konstruktionen lite annorlunda, men grabbarna på HF retades och kallade mig för MDF-mannen på den tiden. :mrgreen: Nu ska jag se på lite hembio, återkommer med fortsättning i morgon.
Lycka till.
Ser fram emot fortsättningen... :D

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 05, 2009 22:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
MRTweak jag tror inte frugan har tillgång till din källare :wink: Har jag fel :?:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 01:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Jonas, Jo det händer att frugan lånar min stereokällare ibland, för att "värma upp lite" inför en tjejkväll eller så, men då spelar hon bara sina egna cd-skivor och trivs som fisken i vattnet :mrgreen:

Tolvan sitter så barnsäkert högt upp så dit når hon inte utan en pall att stå på :wink:

Min dotter brukar smyga in ibland, för att spela någon egen ny skiva eller för att lyssna på någon av mina klassiker.

Grabben spelar mest data spel och Guitar hero ännu men jag har sammlat på mig en oldscool Linnrigg åt honom också. 8)


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 01:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Komri, jag måste bara börja med att tacka TONNY, för den obetalbara kommentaren: ”Kan ju vara en idé att bygga in hela rasket med någon form av skåp, risken är bara att frugan ber mig göra skåpet så stort att även jag och högtalarna får plats, ev. någon liten säng också..” Jag hoppas bara att det var på skoj och inte redan var självupplevt. Det jag menar är att kärleken har en gräns och om WAF är viktigt, så är det svårt att bygga en möbel själv, som både låter bra och inte skaver för mycket i ögat på frun. År 1991 var som tur var, frugan fortfarande kär i mig och ”tålde” en hel del. Men för att inte pressa min tur så nöjde jag mig med 4x25mm=100mm MDF på dessa spikade konsoler till LP12:an. Övriga bänkar var ju staplar av vita LACK bord och de var 50 mm tjocka, så det såg inte så konstigt ut (skönheten bor ju i betraktarens öga….) Jag bytte ut själva skivan i LACK-borden eftersom, till en av 50mm tjock MDF med hjälp av en snickare som även lackade dem vita. Vanligt trälim användes och en rejäl limpress. Tyvärr så gjorde detta att hyllplanen lät lite ”sämre” än när de bara låg löst på varandra. De klarade även ”knacktestet” sämre. Så egentligen så är det helt onödigt att limma dem, då de är så plana att de suger fast i varandra som passbitar ändå. Om man nödvändigtvis vill limma dem så kan ju Noisekiller-lim vara en lösning, men den har jag inte prövat annat än med en hammare, på Arken mässan och snacka om döddämpat, men en varning för det kan ju ofta bli för mycket dämpning och då dör musiken direkt. Så min rekommendation är att bara lacka ovanpå och på sidorna.
1992 kom Trampolin(1) och jag uppgraderade direkt och snacka om besvikelse och frustration, 1700:- åt skogen. Visst det blev mer upplösning men stampa takten och basen vart tog det vägen? Jag kontaktade min handlare och den ”förklaring” jag fick var att Trampolin var framtagen för att stå på ”vanliga möbler” och inte fullt så tunga och stabila konstruktioner som min…Jag blev inte ledsen så länge, eftersom jag med en otrolig tur, hittade ”gratis” klossar av ett stabilt skum (används som inredning i verktygslådor för högspänningspressverktyg) som visade sig vara helt fantastiska, som fötter på just LP12:an. Tyvärr så fanns det bara klossar till min och en god kamrats LP12:a. Jag gjorde en noggrann eftersökning och fick tag i firman i Sundbyberg (Specialplast) som gjort skummet, beställde en massa varuprover, men lyckades inte få tag på exakt rätt sort, så jag gav upp, för min och min kompis tolva lät och låter ju fortfarande makalöst bra.. Visserligen efter lite uppgraderingar typ, Cirkus, EkosII, Linto & en Lyra puppa. Så bra att impulsen till att KEEL:a eller Radikal:a den inte infunnit sig (ännu). Jag tror att en av anledningen till att Trampolin inte funkar så bra hos mig, är för att den inte är lika bra, som mina ”skumma” fötter på att mekaniskt jorda bort de interna vibrationerna, från motorn och ned till min tunga och solida vägghylla. Det är också möjligt att den nya likströms motorns ”mekaniska jordningsbehov” är lägre än den gamla växelströmsmotorn (dvs den vibrerar mindre) och att den kan funka helt OK på TrampolinII. Jag vet inte än, för jag har inte hunnit lyssna på den ännu. Alltså vad man måste komma ihåg är, att få hela kedjan; Apparat, Fötter, Hyllplan, Bänk eller Konsoler att ”lira ihop” med varandra, för att få ut max prestanda och välljud. Det är därför varje apparat har sina egna lösningar, hos mig och det gör att hög WAF är inte det första man tänker på, när man ser vad jag gjort med ”stereon”, men jag har ju ett dedikerat lyssningsrum för mig själv, so what?
Vill man släppa lite på prestandakraven, så går det att göra som min kompis gjort. Satt upp Robomec konsoler med bredden cc 600mm skruvad i reglarna (timmerhus), Gjort tre stycken hyllplan av 3x25mm=75mm MDF i formatet 900x500mm, där han ställt apparaterna bredvid varandra två och två. Ser inte så bedrövligt ut, men låter riktigt, riktigt bra ändå. Då står alla apparater på sina original fötter förutom 12:an samt under Kairn försteget finns det även ett Solid Tech luftkudde hyllplan. Lirar musik på ett helt underbart sätt.
Det gick inte att bifoga katalogbilderna på Robomec systemet, då filen var för stor :cry:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 02:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Prövar att bifoga bild på balk och fästvinkel
Robomec byggsystem i aluminium från Mölndals Industriprodukter AB
Attachment:
Kopia av Hej Komri.doc [105 KiB]
Downloaded 170 times


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 09:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
MRTweak, jag tror du är en galen vetenskapsman vid namn DRTweak :)

Du har en egen källare fylld med MDF-plattor, cirkelsågar och krökta tonarmar, självklart har du vit rock också.

Ingen i familjen vet vad du håller på med nere i din mörka källare. :wink:

Du sitter framför din PC från sent 80-tal och skriver frenetiskt på din avhandling avseende om MDF-plattans egenskaper korrelerar med måncykeln..

Erkänn!!! :twisted:

Själv sitter jag inlåst i mitt nybyggda HIFI-skåp..


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 11:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej TONNY, jag erkänner.. jag är både en LINN-idiot och en HIFI-dåre :oops:

Men jag lovar att jag är helt ofarlig, för jag är en ovanligt glad och lycklig idiot :lol:

Jag lovar dessutom att jag kommer att lugna ner mitt skrivande, för jag är snart färdig, har bara lite kvar. Hare bra där inne i skåpet o spela mycket musik för du fick väl plats för skivorna eller förresten du kör väl med DS , så det räcker ju att ha kontakt med din NAS.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 11:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Stort tack för alla nyttiga erfarenheter kring väggkonsoler m m samt det trevlig berättandet. :D

Skall så snart jag får lite mer tid testa riktning mot det du beskriver i dina rader, är övertygad om att går att få till mycket bättre än det är idag.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 15:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
OK håll i er :arrow:
Hur bygger man då ihop en vägghylla av ROBOMEC-delar?

Ja det beror ju på hur stark man vill att den ska vara och hur många signalkällor eller apparater man vill hänga upp. Det finns massor av olika profiler att välja bland.

De två personer som har gjort detta i Sverige, dvs jag min kompis, vi har använt 50x50mm aluminiumprofiler måttbeställda och exakt tillkapade enligt våra önskemål, som i mitt fall är:
4 st.Ståndare dvs det som är fastskruvat i väggen: 50x50mm och 550mm långa för att få plats med tre hyllplan på höjden.
12 st. Bärarmar och de är i mitt fall exakt likadana
24 st. Fästvinklar som skruvas fast på både över och undersidan i ena änden av bärarmen och därefter även på rätt plats i höjdled på ståndaren.
48 st 8mm insexskruvar med 48 st. 4-kant muttrar.
Samt ytterligare 24 st. 4-kant muttrar att fästa spikes i
1 m 8 mm gängstång att göra 24 st. spikes av, 24 flatbrickor samt 24 vanliga M8 6-kant muttrar.

Lite ytterligare skruvar och expandrar för att fästa i väggen
Ihop skruvat blir det då en väldigt lätt och stark plats att ställa sex hyllplan på.

Vill man ha mer inspiration så kolla på denna webadress,
http://www.bettsistemi.com/ENG/system.asp och klicka på systems and solutions, så inser man snart att detta MECANO för vuxna, inte har några som helst begränsningar.

Läser man Manualen till alla LINN apparater så står det ofta att: tex. place your KREMLIN at a light and rigid small shelf. Alltså en lätt och stark hylla är rekommendationen och det tror jag också på. Om man studerar de bra fabriksgjorda hyllor som finns att köpa så är de byggda så att apparaten ställs på en liten hylla som är upphängd i en hylla till så att säga. MIMER, Finite element, för all del även NAIM FRAIM är gjorda så, men där har man satt härdglasskivor (och de gillar inte jag nåt vidare) vilket kanske beror på ”säkerhetsskäl” och risken att bli stämd i USA om någon fyllskalle snubblar och skär näsan på glaset. Har ni tänkt på det, att alla andra hyllor av glas oftast/alltid också är gjorda av härdglas. Mina experiment tyder på att lamellglas är starkt att föredra och därför använder jag det till min CD och Försteg.

Om ni pratat med Anders om MIMER så vet ni att få till det där sista, dvs själva upphängningen eller fötterna och exakt rätta dämpningen mellan över och underhyllan, kan ta en stund eller 15 år…om nu är utan hämningar och skall ha ut absolut max.

Alltså under min CD-spelare finns det först 6mm lammellglas, som står med lite fötter o dämpning på 50 mm MDF, som står på 100mm MDF, som står på spikes på ROBOMEC-bärarmarna.

Snyggt? Möjligen om lyset är släckt, men det låter både snyggt, dynamiskt och framförallt musikaliskt.
Skulle vara kul att testa en Mimer hylla på konsolerna, för det skulle ju se klart mer WAF ut.

Därmed så är väl i alla fall ”Hylldelen” av Foundation first klar.
Lycka till och kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp. MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Det skulle vara kul med en bild på hur hela härligheten ser ut. :D Det skulle också vara väldigt intressant att veta en ungefärlig kostnad, jag har Mimer hyllplan på min "Want list", så det är ju mycket intressant att jämföra.

En annan sak. Borde inte typen av vägg som hyllorna sitter skruvade i påverka ganska mycket? Dvs vad händer om man börjar skruva i en "vanlig" villavägg? Mina väggar är reglade med 2"4 (45 x 95 mm) på CC 600mm. Därpå sitter 12 mm plywood skruvad och utanpå det 13 mm gips.

Jag har ett problem med golvet som jag tidigare nämnt på forumet. Golvet består av:
Betongplatta på mark
Frigolit
tunn bärläkt (10 x 25 mm)
22mm golvspån
13 mm parkett

Problemet består i att golvet helt enkelt inte ligger still. Jag har funderat på att kapa upp alltihop och gjuta en platta där harmonihylla och högtalare står och kanske lägga typ klinkers på. Jag har redan gjort detta en gång då jag installerade en tung kakelugn. Men om man ger sig på något sådant så måste man veta att det blir bättre?

Tack på förhand

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 18:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Cristian, knacka på väggen, låter den som en tom pappkartong? Låter den hyfsat stabil och om kan du bara kan hitta igen reglarna, så tror jag att en lösning med två dubbel hyllor borde kunna funka för dig, dvs skruva ståndarna direkt i reglarna cc600mm och gör två hyllplan ca 900mm x 500mm det räcker ju nu, när du bara har 4 apparater, tror du att du kommer köpa fler, ta till längden på ståndarna så att du har plats, för en hylla till i framtiden.

Med ditt "problem golv" och med så pass baskapabla högtalare, så har jag svårt att tro att detta skulle kunna misslyckas/eller bli sämre.
Harmonihyllan kan du säkert få användning för i framtiden eller sälj den för att finansiera kalaset.

En bild på hela härligheten, tror inte det, jag vet nog att du bara vill visa frugan, att du minsann inte är så stereotokig som den där MRTweak :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Sep 06, 2009 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
MRTweak wrote:
En bild på hela härligheten, tror inte det, jag vet nog att du bara vill visa frugan, att du minsann inte är så stereotokig som den där MRTweak :wink:
:mrgreen:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snackas design en hel del i denna tråd.
Men man behöver inte göra det så svårt för sig om andra hälften inte gillar design på racket ELLER kompromissa avseende musikalisk kvalitet.
Köp bara ett snyggt skåp med dörrar, ta bort innanmäte och såga upp för ventilation/kablar på baksidan.
Ställ skåpet över racket som en mössa.
Att skåpet även skyddar mot barn, djur och döljer grejjerna för de fönstertittare som letar efter dyra grejjer är en bonus.

För väggstativ görs liknande...


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:

Några sådana nya och tyvärr i mitt fall inte så imponerande ”leksaker”, är Linns olika DS-spelare, som jag provlyssnat ett flertal gånger och alltid undrat varför och hur någon kan tycka att de är något att ha, men allt beror givetvis på vad man har att jämföra med.
Tycker du inte det är pinsamt att såga DS spelarna, utan att ge dem chansen att prestera optimalt dvs utan att jämföra rättvist?
Du vet ju uppenbarligen hur viktigt "foundation first" är...
MRTweak wrote:
PS. sedan dessa rader skrevs, så har även jag fått höra att en DS-anläggning kan låta bra, åtminstone om man tweakar den ordentligt ala Anders på Tonläget i Göteborg
Detta är ju inte sant heller. Redan Sneaky DS slår ju alla DSP utom möjligen CD12 (någon som vill jämföra och har en? Akurate CD får pisk ivarjefall)
Och det utan tweak.
Bra rack, ström kablar etc höjjer ju prestandan men det gör den ju på BÄGGE apparaterna.
Fast jag skulle inte kalla det tweak, det tillhör normal installation.

Bra inlägg med fin info annars men uppskattar om man inte raljerar. Trovärdigheten tappas


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
sportbilsentusiasten wrote:
Snackas design en hel del i denna tråd.
Men man behöver inte göra det så svårt för sig om andra hälften inte gillar design på racket ELLER kompromissa avseende musikalisk kvalitet.
Köp bara ett snyggt skåp med dörrar, ta bort innanmäte och såga upp för ventilation/kablar på baksidan.
Ställ skåpet över racket som en mössa.
Att skåpet även skyddar mot barn, djur och döljer grejjerna för de fönstertittare som letar efter dyra grejjer är en bonus.

För väggstativ görs liknande...
Finns det något man kan göra med bef. std IKEA-skåp, typ byta ut hyllor, ändra upphängning av hyllor etc? Något som testat detta med framgång? Det skåp jag har nu är j..a praktiskt på TV:n på och hjul under. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 512 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited