selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 11:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
doze84 wrote:
Bill50x wrote:
Vissa komponenter (tex kondensatorer) kan vara känsliga för vibrationer. Så visst kan ds-spelare och förstärkare påverkas av underlaget. Personligen har jag dock svårt att förstå hur en router kan påverkas av underlaget men man ska vara öppen för allt som kan ge mer välljud :-)

/ B
aha, ok, tack!,Låter inte helt otroligt, inte för att jag vet vad som rör sig i en kondensator..
elektrolyter kanske:)
När det gäller vibrationskänslighet är det nog främst kristalloscillatorer som är känsliga, vilket är olyckligt i.o.m. att det är mycket av prestanda i ett hifisystem som hänger på stabila klockor (källorna).
doze84 wrote:
Lite ot-kanske, men borde det inte låta bästa att ha allting i ett annat rum och sen dra tillbaka ljudet med långa högtalarkablar..jaja, det är kanske ingen som vill det.
Funkar utmärkt för mig, bortsett från att man inte ser några displayer, men det kan man ju vara utan.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 23:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Doze 84, varför olika underlag påverkar musikåtergivningen från stereon, finns det många rätt logiska förklaringar till, varav en del är säkert helt sanna :wink:

Jag har väl också funderat en del på varför, för att bättre kunna optimera underlagen till respektive apparat.

Det är min erfarenhet att alltför "mjuka" fötter eller upphängningar oftast inte funkar. Skilfings fjäder upphängningar är bara ett exempel och jag tror att det beror på att tex traditionella slutsteg vibrerar själva, med 50 hz från transformatorn och om dessa vibrationer inte bromsas/jordas bort mekaniskt, via fötterna ner i underlaget/hyllan så låter de klart sämre.

CD spelare vibrerar rätt friskt och även den gamla 12:ans motor är inte heller utan vibrationer även om den blev mycket mjukare i "gången" i och med Lingo.

En annan komponent som ändrar sina elektriska värden när den böjs och töjs är SMD motstånd.
Denna funktion hos sådana motstånd, gör att de ibland används som ersättning för trådtöjningsgivare i fordonsvågar. Så om kretskorten vibrerar inne i apparaterna, så är det inte så konstigt om signalen "moduleras", lite lagom i "baktakt" till musiken, som du försöker lyssna på.
Dvs du lyssnar "bara" på en "musikalisk ljudgröt" om du har tune demmat dina högtalare ordentligt, men inte optimerat underlag och hyllor. Hur mycket "Mush and not music" det handlar om, det blir du inte varse, förrän du plockar bort gröten.. :wink:
MVH MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hej MRTweak!

Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

En fråga: Vad är det för spikes du har satt i konsolerna och som hyllplanen vilar på? Var införskaffas dessa?

Tack


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 17:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Monkeydevil, eftersom jag var lite händigare & mindre lat då, än vad jag är nu, när jag byggde vägghyllorna, så gjorde jag mina spikes av galvaniserad 8 mm gängad rundstång från Clas Olsson. Bara kapa till dem med bågfil och vässa dem med hjälp av en bänkslipmaskin. En svarv hade ju varit bra, men se till och använd ett rejält mothåll, bra handskar och en balja med vatten. DET BLIR VARMT!

En klok ide är att slipa till en spets i taget och kapa till dina spikes efterhand då det är lättare att hålla i och styra en längre stång :idea:

På min kompis hylla så använder han en sorts "billiga" koner med gängad och därmed ställbar topp.

Funkar helt OK det med.

Lycka till MVH MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Jan 25, 2010 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hm, det där låter nog lite för mycket för mig......

Vet du vad och var kompisen köpte?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Jan 26, 2010 20:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen monkeydevil och ursäkta att jag dröjde med svaret.

Han köpte sina konor/spikes på media markt, men i alla fall där vi bor, så har de helt slutat att sälja dessa. :cry:

Nåja, om du gör en sökning på google på "spikes" så hittar du flera att välja ibland, tex på komplett.se har de ett 8-pack för 299:- och även ett 4-pack för 45:-. Av dessa så är det det lite dyrare som mest liknar de han använder.. de billigare ser dessutom lite för trubbiga ut ,för att passera som spikes för mig :wink:

Ps.Visst postade jag lite bilder även på hans dubbelhylla med konerna synliga?

Hare bra MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Jan 26, 2010 21:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Tips!

Svalander har en del prylar på sin hemsida. http://www.svalander.se/

Har själv beställt till mitt "testprojekt" - som inte kommit så långt ännu.

Har varit dum nog att lyssna på Mimer & Tor... men skall testa lite själv i alla fall.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 10:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Komri, jag tycker absolut inte att du har gjort något dumt med att lyssna på MIMER & TOR.

Ta deras "prestanda" som en indikation på vilka möjliga förbättringar som tidigare varit helt eller delvis okända :shock:

De är utan tvekan mycket bra golvhyllor och visserligen kan väl priset kännas lite "häftigt", så där initialt om man har många apparater, som skall härbärgeras på varsinn "dyr" hylla :roll:

Men det går ju att ta utgiften i etapper :wink:

Det blir ju lite billigare att göra jobbet själv, men då får du ju också göra allt utvecklings och intuningsjobb själv....

Då beror det ju på om du gillar den delen vår "hobby" eller om du tycker det känns jobbigt med motgångar, no pain no gain :mrgreen:

Såg att du var sugen på högtalare som bättre matchar din "nick" . Skoj men se till att fixa bra hyllor innan, om du vill ha någon glädje av dem, för problemet ökar exponentiellt med baskapaciteten :wink:

Ps. Svalanders M8 spikes, 4st för 76:- med låsmutter är nog ett billigt och bra alternativ om man bygger med Robomec.

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 12:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
MIMER & TOR är det bästa jag hört och naturligtvis min referens.

Jag (Lejonklou) fick mina tidigare Keltik att låta bra efter MYCKET justerande, dock kunde ett visst störande "basbruuuuuum" slå igenom på mycket basiga inspelningar. Detta problem har jag inte alls med mina Quad ESL + Melodik. Det lirar fantastiskt bra!

Men Komri är ju på alla sätt en mäktig högtalare. Jag funderar på hur svåra Komris är att tuna in... jämfört med Keltik (och 350A) som är erkänt svåra att få till riktigt, riktigt bra. Good enough är inte OK.

PS! Jag har en ny Nokia N800 till salu.... (för den som vill styra sin DS med Leia DS) - Skicka PM i så fall....

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Last edited by Komri on Wed Jan 27, 2010 14:11, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tänkte höra om någon testat med o-ringar qudraspire mellan hyllplan och aluminiumbenen, var och kände på översta hyllplanet och det vibrerar ganska friskt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Komri wrote:
MIMER & TOR är det bästa jag hört och naturligtvis min referens.

Jag (Lejonklou) fick mina tidigare Keltik att låta bra efter MYCKET justerande, dock kunde ett visst störande "basbruuuuuum" slå igenom på mycket basiga inspelningar. Detta problem har jag inte alls med mina Quad ESL + Melodik. Det lirar fantastiskt bra!

Men Komri är ju på alla sätt en mäktig högtalare. Jag funderar på hur svåra Komris är att tuna in... jämfört med Keltik (och 350A) som är erkänt svåra att få till riktigt, riktigt bra. Good enough är inte OK.

PS! Jag har en ny Nokia N800 till salu.... (för den som vill styra sin DS med Leia DS) - Skicka PM i så fall....
Komri låter imponerande redan om man ställer upp dem någorlunda, men de är nog minst lika svåra att få till perfekt som Keltik. Min handlare hade sina i sitt vardagsrum under ett års tid och jag var väldigt imponerad, men sedan kom killen som utvecklat dem (Philip Hobbs) förbi vid ett Linn-event och ställde in dem och jäklar vad de "sjöng". Det handlar om millimetrar! Speciellt basen kan vara väldigt dominerande, när de inte står helt rätt. När de står perfekt är den underbart integrerad och har ett otroligt djup.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 14:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Tendaberry wrote:
Komri wrote:
MIMER & TOR är det bästa jag hört och naturligtvis min referens.

Jag (Lejonklou) fick mina tidigare Keltik att låta bra efter MYCKET justerande, dock kunde ett visst störande "basbruuuuuum" slå igenom på mycket basiga inspelningar. Detta problem har jag inte alls med mina Quad ESL + Melodik. Det lirar fantastiskt bra!

Men Komri är ju på alla sätt en mäktig högtalare. Jag funderar på hur svåra Komris är att tuna in... jämfört med Keltik (och 350A) som är erkänt svåra att få till riktigt, riktigt bra. Good enough är inte OK.

PS! Jag har en ny Nokia N800 till salu.... (för den som vill styra sin DS med Leia DS) - Skicka PM i så fall....
Komri låter imponerande redan om man ställer upp dem någorlunda, men de är nog minst lika svåra att få till perfekt som Keltik. Min handlare hade sina i sitt vardagsrum under ett års tid och jag var väldigt imponerad, men sedan kom killen som utvecklat dem (Philip Hobbs) förbi vid ett Linn-event och ställde in dem och jäklar vad de "sjöng". Det handlar om millimetrar! Speciellt basen kan vara väldigt dominerande, när de inte står helt rätt. När de står perfekt är den underbart integrerad och har ett otroligt djup.
Tack för feedback. Som jag misstänkte. Investerar man i ett par Komri måste de prestera maximalt (gäller naturligtvis alla apparater appropå tråden). Men även rummet påverkar ju möjligheten att få till det perfekt (har nog goda förutsättningar hemma dock).

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
MRTweak och Komri,
Tack för era tips på spikes! Svalanders grejjer ser ju bra ut onekligen.

MRTweak, meanr du att man kan skruva ner spiken du nämner i ett färdiggängat hål i Robomeckonsolen? Smidigt i sådant fall.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Jan 27, 2010 18:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej monkeydevil, när man köper de olika robemec delarna så passar man på att "köpa till", 4 st 4-kant 8mm muttrar per tänkt hyllplan. Dessa 4-kant muttrar passar perfekt i det spår som finns i balken. Du skruvar helt enkelt ner svalander spiken i denna specialmutter och låser den sedan med den vanliga muttern som medföljer spiken.

Det går att använda vanliga muttrar även i balkspåret men det blir mycket krångligare att förhindra att den vrider sig och sabbar injusteringen.

Hej Komri, du kan nog lugnt utgå ifrån, att inte kommer det att bli "lättare" att förhindra "basbruum" från Komris än vad det var med dina Keltik. Men ha hopp för du är lösningen "på spåret". Med rätt hyllor så är entonigt basbruum ett minne blott :wink: I stället så så kommer du att häpna över vilken musikalitet som döljer sig där nere i "källaren" och att det faktiskt finns något så konstigt, som fjäderlätt "badbollsbas" och som man dessutom nästan kan "se" med sina öron :shock:

Hare bra MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Jan 29, 2010 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
MRTweak,
Du skriver att du tycker du inte fick till det med golvhylla. Vore mycket intressant om du ville skriva lite om vad du gjorde som du anser inte blev bra. Så man slipper uppfinna hjulet en gång till så att säga... Är ju mycket värdefullt att veta vad som inte fungerar.

Vidare antar jag att du testat ursågad Ikea Lack? Vore intressant att höra vad du, och eventuella andra, tycker om hur dessa står sig jämfört med andra (hifi-)hyllor.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited