selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 12:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Jan 29, 2010 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej monkeydevil, såklart har jag haft ursågade Lackbord som stereohylla (10 st) , det var ju det som "gällde" på G. Rudlings tid, och det fungerade riktigt bra med den tidens mått.

Om ni läser även Anders bakgrundshistorik om Harmonihyllan så kom den till för att han ville göra en hylla som lät lika bra som moddat Lack bord, men tog mindre med plats.

Även jag började med enbart golvhyllor, men eftersom nålen på tolvan behagade hoppa om man inte smög sig fram, pga ett lite för flytande parkettgolv, så prövade jag att bulta några rejäla konsoller i betongväggen i lägenheten. Av med benen och på med spikes på konsollerna o därefter Lackhyllan på spikesen.

Därmed så var det slut med nålhopp, men som en fin bonus så kom det massor med gullig musik från tolvan :P

Efter ett tag så kände jag med handen att den 3-5 mm masonitskiva som utgör toppen på Lackbordet vibrerade när man spelade musik och jakten började på att hitta ett optimalare hyll material att ha på spikesen.
Jag provade massor av alla möjliga material men kom till slut fram till att MDF funkade bra.

Men ta och "läs om" denna tråd från början så slipper jag skriva allt två ggr :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 11:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag har nu följt denna tråd om ett tag och funderat på hur jag kan få det bättre hemma. Men det är en sak jag inte förstår. Det vore jättekul att få min sneaky och låta som en MDS! Hur påverkas elektronik lådorna? tex DS, förstärkare av det tryck som basen kan ge. Det gäller inte hos mig för mina K104or flyttar inte så mycket luft, men tex om jag lyssnar hos min bror med M140 så skakar ju nästan soffan och i princip allt i rummet och även DS, försteg, slutsteg.
AV lådorna är ju så tunna i plåten och det borde bli att lådorna blir som resonanslådor. Jag förstår inte hur underlaget kan spela så stor roll om lådan ändå kommer vibrera.

För ett par år sedan ljudisolerade jag min bil, Land Rover Defender, med material från en firma som ljudisolerar fartyg och tåg. Det sker i flera steg beroende på vad man vill åstakomma, tex på kaross plåt tar man en massa som "styvar" upp plåten, sedan har man ändra material för att få bort "lådljud" mm. Just denna massa som styvar upp plåten, det gjorde mycket stor skillnad på min bil.
Ljudisolerfirman hade prover som var 1kvm stora. Ren plåt som man slog på med en hammare. Hur plåt utan ljuddämpning lät kan ni säkert förstå. (Hörselskydd på!) Den bästa isoleringen var i princip inget plåt ljud alls utan ett "domp" Hoppas ni föstår.
Jag kan tänka mig att denna effekt får Klimax grejerna med deras alublock. De vanliga AV lådorna borde vibrera lika mycket som Defenderns alukaross.
Nu vill jag inte att detta skall handla om att ljudisolera eller förstärka AV lådor eller bil.
Jag förstår inte hur underlaget kan spela så stor roll om lådan ändå kommer vibrera. Eller är det så att vid rätt underlag så får man inga vibrationer i lådor oavsett ljudtryck? Eller spelar dessa vibrationer ingen roll, bara man får bort eller får "rätt" vibrationer i underlaget?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 19:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
tolebjer wrote:
AV lådorna är ju så tunna i plåten och det borde bli att lådorna blir som resonanslådor. Jag förstår inte hur underlaget kan spela så stor roll om lådan ändå kommer vibrera.
Intressant att du tar upp detta med ”lådorna” som Linn använder.
För 1½ år sedan, hos en kompis konstaterade jag problem med Linns plåtlåda. Min kompis hade sin ADS i ett annat rum och när han tog in den i samma rum där vi spelade vinyl förändrades musiken till det sämre. Vi var alla tre överens om försämringen. Vi slängde ut plåtlådan genast och fortsatte digga vinyl.
Väl hemma hos mig testade jag lite mer grundligt och kom fram till samma sak. Numera lägger jag på en filt runt min ADS och det fungerar. Vissa gånger när jag spelar vinyl känns musiken konstig….självklart visar det sig att jag har glömt att lägga på filten. Har även testat med min Klimax burk, resultatet = ingen skillnad. Har ej testat de gamla burkarna men jag tror att jag reagerat om det varit ”fel” på dessa.
För att minska plåtlådans vibrationer med vägghylla och MDF skivor så har jag testat detta och kommit fram till att det inte hjälper. Jag har testat med och utan. Det blir alltid bättre om jag tar ut plåtlådan från rummet eller lägger en filt över ADSen. Jag har en Audiotech-vägghylla. Det måste vara något annat som spökar med lådan???? Jag har väckt frågan hos en Linnhandlare men intresset var föga.

Måste passa på och tacka MRTweak för denna givande tråd och tips om MDF skivor och vägghyllor mm. Tack! Tack!
Jag använder numera dubbla 25mm MDF skivor till alla mina burkar inklusive dator+router+läsare+NAS (dator prylarna är i ett annat rum på träkonsoler, billigt och säkert dåligt men sjutusan bättre än på golvet). Har försökt att lägga på lite extra MDF skivor på alla burkar men det blir alltid bättre med två MDF-skivor för mig.
Genom en slump har jag konstaterat att ljudet skiljer sig beroende vilken sida som ligger överst på den översta MDF skivan. Det är värt att vända på den översta MDF-skivan. Musiken blir tajtare med ”rätt sida” upp.

Musiken når nu fantastiska dimensioner hos mig efter detta. Min DS-maskin har skuttat fram så att det skiljer marginellt mellan min LP12 (Klimax Urika + Radikal) och ADSen.

Ska senare ge mig på tips med vägghylla. Hoppas jag kan återkomma om hjälp med att bygga detta. Jag behöver två till. Det verkar dåligt på marknaden med vägghyllor.

Jag är jättenöjd. Tack.

PS! jag tvättar numera mina CDskivor med mycket nöjt resultat.
//Alvar Linnström


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Feb 08, 2010 19:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej tolebjer, det var många frågor på en gång det där, men jag ska försöka att besvara de flesta :wink:

För det första så finns det lite olika läror/skolor om hur skadliga vibrationerna egentligen är. Vissa hävdar att lite är bra och mindre är ännu bättre... sen finns det de som säger att lite är bra men att det är viktigast att vibrationerna är harmoniska dvs att de har en vacker klang. Tja vad är då rätt?? Bägge såklart :mrgreen:

Men jag har skrivit det förut, dämpa bara lite eller ingenting på höljet till Linns apparater beroende på att det är så fruktansvärt lätt, att dämpa ihjäl all deras musikåtergivningsförmåga :cry:

Så för guds skull smeta inte "Noisekiller" eller vad det nu var för produkt på insidan av svepen, jag är helt övertygad att du då sabbar "timingen" i dina apparater. Det är fullt möjligt att du genom en massa extra dämpning uppnår "högre upplösning" dvs en massa vackra ljud. men det kommer att bli fruktansvärt tråkigt att lyssna till i längden.

Jag förespråkar bara metoder och lösningar som är reversibla, för att i möjligaste mån inte sabba andrahandsvärdet på prylarna och för att om man "går vilse", så kan man börja om på ny kula :wink:

Det gäller alltså att leda bort både de internt skapade vibrationer (från tex nätdelar och snurrande mekanik) och de som svepen fått via luftburna vågor från högtalarna och det sker genom en logiskt sätt "helt omöjlig" interaktion mellan apparatfötter och hyllplan, men som när den fungerar är helt "magisk". :D

Vetefan hur det går till, men funkar gör det :mrgreen:

Ta och leta igen någon handlare som säljer tex Mimer och provlyssna noga själv, visserligen är dina K104 inga basmonster men lita på att de ändå skickar ut tillräckligt med energi, för att Foundation first förbättringar kommer att lyfta anläggningen till en helt ny nivå.
Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Feb 09, 2010 22:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Det är intressant det här med vibrationer och underlag men jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att tänka mig att skillnaden kan vara så stor mellan bra och dåligt underlag.
Jag får från denna helg, låna en MDS i 2 veckor och har kommit på ett sätt jag kan prova olika underlag och förutsättningar.
Jag kan då samtidigt köra MDS och sneaky i samma försteg och med samma längd och sort på signalkablar fastän apparaterna står i olika rum.
Sneakyn står nu i en Ikeas Billy bokylla med glasdörrar( värsta tänkbara kan jag tänka mig) som står vid sidan, lite bakom högtalararna. Bokhyllan är skruvad i sidväggen och jag har borrat igenom ett hål för högtalarkablar till köket. Väggen mellan högtalare och kök är enkelgips, OSB, 170mm isolering, enkelgips.
Skulle följande jämförelse kunna ses med foundation first ögon?
MDS i lyssningsrum på billy bokhylla.
I köket på bänken ställer man sneakyn på skeets, (40mm bänkskivan är inte skruvad i väggen)

Peter


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Feb 10, 2010 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen tolebjer, tja det är många som har svårt att tänka sig både det ena och det andra när det gäller att krama mest välljud per krona ur en stereo :?

Men som tur är, så behövs inget tänkande, det räcker med att lyssna :wink:

Gör man bara det, så kommer man att märka, att allt vad man gör kring och med en anläggning spelar roll, stor eller liten, men som en liten tumregel, så ju bättre pryttlar desto noggrannare behöver man vara.....

Lycka till med ditt köksbänks test, det kan funka, men om inte, så är det ju gratis :lol:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Feb 10, 2010 19:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Alvar, kul att en del av tipsen i denna tråd har lyft din anläggnings prestanda. Tvättade CD-skivor har jag njutit av sedan ca 1990 och det roligaste är att det funkar på alla cd-spelare oavsett pris och prestanda nivå.

När det gäller ditt problem med det skramliga nya svepet/lådan på Akurate DS så låter det som du fått ett "Måndagsex". Det ska sitta en liten skiva av vibrationsdämpande material på ett strategiskt ställe, på insidan av svepet och den borde räcka till, för att förhindra att locket fungerar som ett "slavbas element", som vibrerar i baktakt till musiken.

Har du känt på skruvarna att locket sitter fast ordentligt? Passa på att titta efter om dämpskivan sitter på plats samt att lådan inte är skev

Det kan ju låta lite fånigt, att man ska behöva kolla om prylar för 45000 är ordentligt ihopskruvade, men QC har väl aldrig varit Linns starkaste sida. På båda mina Karik fick jag skruva ihop infästningen av lasern och slädmekanismen själv :x

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Feb 13, 2010 01:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag har idag provat mellan mds i lyssningsrum mot Sneaky i ett annat rum, där vibrationer från lyssningsrummet inte nås.
2250/D har satt prov på mina K104or. Men jag tror att enda sättet att få en sneaky att ens komma i närheten av MDS är att sätta MDS i torktumlaren.... extra torrt. Synd, för jag har inte råd med MDS :cry:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Feb 13, 2010 17:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Tolebjer, tråkigt att ditt försök att att få en sneaky att låta bättre med hjälp av din köksbänk än vad ett byte till en Majik DS inslängd i din Billy bokhylla gör :wink:

Speciellt eftersom finanserna ej medger ett utbyte/uppgradering :cry:

Vad var det då som gick snett??
För det första lät sneakyn bättre/likadant eller sämre??
Två, prövade du även Majik på köksbänken??

Hur står resten av anläggningen?? I Billyn även de??

Du skrev att du skulle ställa Sneakyn på Skeets, är den försedd med spikes?? Hmmm?

Ofta är det de små detaljerna som gör susen, dvs antal & sort av fötter, lite fästmassa etc.

Hur många av de tweaks som finns för att optimera en DS anläggning har du använt dig av i din setup/installation??

Även om du nu misslyckades att få Sneakyn att på egen hand spöa Majiken, så kanske det går lättare att få till den musikåtergivningsnivå som du saknar, om du ger hela anläggningen en rejäl koll och översyn med tillhörande optimering.

Lycka till Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Feb 14, 2010 19:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag har 10 dagar till att prova med olika varianter mellan sneaky vs mds. Jag har inte använt skeets på sneakyn men köksbänken är helt stabil jag får inga vibrationer från vardagsrummet där resten av grejerna står.
Mds är helt enkelt mycket bättre, man hör så mycket mer, mer tajming mm.
Nu när jag fick låna hem mds med för och slutsteg så tyckte jag att det lät skit bra hemma! Men från lördag eftermiddag till sön eftermiddag fick jag en nära bekantskap med KDS, KK, KTwin, K110 med trevlig sällskap och god och mycket dryck. Bastubad med dopp i snön( isen på sjön var för tjock att knäcka)
Helt otroligt vilken njutning musik blir. Det är ju nästan live! Så nu när jag kom hem så var ju MDS dåligt......
När slutar det???
Jag får nog lyssna mer på min fru.....sneakyn är mer än tillräckligt bra.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Feb 14, 2010 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
tolebjer wrote:
När slutar det???
As James Elroy would have put it: "Never listen to stuff you can't afford... within reasonable time...". :wink:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Feb 15, 2010 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Linncredible wrote:
tolebjer wrote:
När slutar det???
As James Elroy would have put it: "Never listen to stuff you can't afford... within reasonable time...". :wink:
Ja, det kan vara en riktig glädjedödare... :(


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 21:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Dec 30, 2009 18:36
Posts: 43
Hej på er allihopa,,

intresant tråd,
fråga, Till trådmakaren MRTweak,
när du har ''flera'' lager mdf, hur har du fäst?, dom,typ lim,skruv, har själv prövat med caso trälim, men det blev ett sämre resultat, än att dom låg lösa på varandra, och då kom då tanken på färgen,, vad gör den, vilken färg har du provat ut,alltså typ av färg,lack,olje, etc,,eller är det någon annan som har provat sig fram,tänkte ''tjäna'' in lite,,

keep upp
// Håkan

_________________
Let me stand next to your fire


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Feb 17, 2010 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej mojjito, precis som du säger, så funkar olimmade MDF väldigt bra, men innan jag visste det, så limmade jag ihop mina 25mm skivor till 50mm och 100mm hyllplan hos en snickare med hjälp av Casco och en limpress :(

:o Det gick ju till slut att få det att låta bra ändå och snyggare blev det också med den vita lacken (vanlig halvblank snickerifärg). :wink:

Jag hann ju "varna" min kompis, så hans skivor hålls/sugs bara ihop av "naturligt vakum" och den lilla mängd svarta sprejburksfärg som är på toppen och sidorna. :P

Vill man snygga till det lite ytterligare, så kan man göra topplattan ca en halv millimeter större och fästa en snygg bred list av valfritt utseende som går ned på sidan om och täcker "ändträt" på det antal skivor som man har utrymme eller råd till att stapla på varandra :mrgreen:

Själv har jag testat upp till 10 st 25 mm MDF på varandra under min tolva, då med Baseboard och de små gummikonerna i hörnen, utan att hitta när ökningen av ljudkvaliteten vänder och det blir sämre igen. Experimentet avbröts pga att "tonarmskabeln" till försteget inte räckte längre.... :x

OBS använd inte Trampolin för den funkar inte bra på en massa MDF :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Feb 18, 2010 00:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Dec 30, 2009 18:36
Posts: 43
MRTweak wrote:

OBS använd inte Trampolin för den funkar inte bra på en massa MDF :wink:

Mvh MRTweak
Tack för snabb respons,,
en reflektion där på trampolinen,, har en 2,a på min, har kommet fram till att den rockar på otroligt bra på 2x19mm MDF, 1 hyfsat 2 kanon 3 hyfsat, det var när jag limma ihop dessa 2, som jag märkte en stor försämring på återgivningen,
men som sagt,funkar med 2 lösa oxså :)
samt med trampolin II

// Håkan

_________________
Let me stand next to your fire


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited