selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 06:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 18:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Siffernisse, du bor väl i Ö-vik och har ju inte så långt upp till Umeå. Skönt Ljud där sålde i alla fall förut Finite Elemente och har kanske möjlighet till provlyssning/hemlån/öppet köp. Ett litet rykte förtäljer att Jörgen från fd. Stereokompaniet är lycklig ägare till ett Mimer rack som du kan kanske få provlyssna om du frågar snällt :wink:

Lycka till

MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 19:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Sep 06, 2007 09:58
Posts: 50
Hej Mr tweak.
Bakstycket är fäst m velcro.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 19:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Jan 14, 2006 00:52
Posts: 99
Location: Luleå
jk138 wrote:
Hej.
Ungefär samma koncept som mr.tweak,fast lite mer en "light lösning"Elfa konsoler med egen frästa MDF hyllplan och bakstycken
mvh Janne
Snygg installation. LK Rules :)


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Så nu till frågan MRTweak har du själv jämfört din konstruktion mot Mimer ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Pär, jag har lyssnat på Mimer vid två olika tillfällen och den låter mycket bra.

Men att jämföra min hylla mot Mimer är som att jämföra päron och äpplen, båda är goda men på olika sätt.

Jag tycker väl att Anders hylla är "lite" snyggare men att min egen låter bättre :wink:

Dessutom är ju jämförelsen orättvis eftersom varje apparat fått individuell specialbehandling i min hylla men den finessen finns inte ännu i Anders Mimer (vad jag känner till )

Att praktiskt genomföra ett meningsfullt jämförande test, vid ett och samma tillfälle, är tveksamt om det ens går att genomföra, bland annat av utrymmesskäl, i min lilla källare och av transport, logistik och uppsättningsskäl i någon annan lokal.

Däremot att testa något enstaka hyllplan går ju att göra, men om och när det blir gjort, får väl framtiden utvisa :mrgreen:
Ha det bra och har ni inte köpt "nya" Beatles remaster ännu, så gör det snabbt, Wow :!:
Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
MRTweak jag tycker din hylla ser mycket 8) ut och kommer förmodligen att gå på en vägghylla själv vad de lider. Kan bli ett kul projekt. Sålde tyvärr min WOG bänk som i mitt tycke är bättre än sideboarden jag har idag. Så min tanke är att ta bort baksidan av sideboarden och sätta upp en vägghylla på så sätt så syns inte ens hyllan. För det är väl så att även jag vill fortsätta att vara gift :mrgreen:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 13:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
MRTweak wrote:
Hej Siffernisse, du bor väl i Ö-vik och har ju inte så långt upp till Umeå. Skönt Ljud där sålde i alla fall förut Finite Elemente och har kanske möjlighet till provlyssning/hemlån/öppet köp. Ett litet rykte förtäljer att Jörgen från fd. Stereokompaniet är lycklig ägare till ett Mimer rack som du kan kanske få provlyssna om du frågar snällt :wink:

Lycka till

MRTweak
RC ljud & bild heter de nuförtiden?, men de har inget sådant hemma o tar bara på beställning. Ljudmakaren på Drottninggatan har både Naim o Fenite Element men inget hemma. Därimot rekomenderad Ljudmakaren inte Naim Fraim till Linn elektronik då de påstod att denna hylla är specialanpassad efter Naims lådor som i sammspel med Fraimen ger ett optimerat resultat. Andra lådor än Naims funkar då inte så bra enligt ljudmakaren, så de rekomenderade Fenite Element hyllorna till Linn.
Fenite Element pagode E12 är även billigare än motsvarande Fraim så det var ju possetivt.

Angående Jörgen så är jag ingen kund till honom även om jag köpt några småsaker hos honom tidigare. Han har vad jag vet ingen affärsvärksamhet, inte offentlig i varge fall så jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till att få kontakt med honom. Det skulle dock vara riktigt intressant att få en provlyssning på Mimer, kanske någon som känner honom här på forumet som kan höra om man får komma o lyssna.?!?

mvh


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
siffernisse wrote:
MRTweak wrote:
Hej Siffernisse, du bor väl i Ö-vik och har ju inte så långt upp till Umeå. Skönt Ljud där sålde i alla fall förut Finite Elemente och har kanske möjlighet till provlyssning/hemlån/öppet köp. Ett litet rykte förtäljer att Jörgen från fd. Stereokompaniet är lycklig ägare till ett Mimer rack som du kan kanske få provlyssna om du frågar snällt :wink:

Lycka till

MRTweak
RC ljud & bild heter de nuförtiden?, men de har inget sådant hemma o tar bara på beställning. Ljudmakaren på Drottninggatan har både Naim o Fenite Element men inget hemma. Därimot rekomenderad Ljudmakaren inte Naim Fraim till Linn elektronik då de påstod att denna hylla är specialanpassad efter Naims lådor som i sammspel med Fraimen ger ett optimerat resultat. Andra lådor än Naims funkar då inte så bra enligt ljudmakaren, så de rekomenderade Fenite Element hyllorna till Linn.
Fenite Element pagode E12 är även billigare än motsvarande Fraim så det var ju possetivt.

Angående Jörgen så är jag ingen kund till honom även om jag köpt några småsaker hos honom tidigare. Han har vad jag vet ingen affärsvärksamhet, inte offentlig i varge fall så jag vet inte riktigt hur detta skulle gå till att få kontakt med honom. Det skulle dock vara riktigt intressant att få en provlyssning på Mimer, kanske någon som känner honom här på forumet som kan höra om man får komma o lyssna.?!?

mvh
RC ljud & bild är en annan butik. Har aldrig varit på Skönt Ljud men de har annons på http://www.hifimagasinet.com/ På g att lägga ner (för mig att jag läste det någonstans) så finns nog chans till bra pris.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 17:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Jag har inte handlat själv någon gång med "Skönt Ljud", men en kamrat köpte sina hyllor av den firman och han är nöjd med både bemötande och service.

Det är riktigt att de länge har annonserat på startsidan av hifimagasinet.

Av någon orsak så är det alltid någon form av rea eller utförsäljning och det har pågått, som det känns i flera år, kanske en del i "affärsiden", vad vet jag? :roll:

Lycka till med "provlyssningsjakten" :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Inte specifikt relaterat till "foundation" men baserat på en händelse ikväll skulle jag vilja passa på att dela med mig av ett råd.

Torka inte av en Dirak med en trasa du tidigare använt till att polera skor med ofärgad skokräm. Den blir kladdig och luktar konstigt.

Carl


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Tack för bilderna, det är tydligt att du lagt ner mycket energi.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 10:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Halloj, nu har jag inte läst hela tråden , men jag kan inte för allt i världen förstå hur en DS-spelare eller en förstärkare kan låta olika på olika underlag. Ka någon förklara?? det måste ju finnas en någorlunda vetenskaplig förklaring.

Det enda jag kan tänka är att på något sätt vibreationerna från ljudet i rummet sätter chassiet i svajning som i sin tur, sätter spolar i sin svajning som i sin tir inducerar fel... näääääää jag ger upp!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
doze84 wrote:
Halloj, nu har jag inte läst hela tråden , men jag kan inte för allt i världen förstå hur en DS-spelare eller en förstärkare kan låta olika på olika underlag. Ka någon förklara?? det måste ju finnas en någorlunda vetenskaplig förklaring.

Det enda jag kan tänka är att på något sätt vibreationerna från ljudet i rummet sätter chassiet i svajning som i sin tur, sätter spolar i sin svajning som i sin tir inducerar fel... näääääää jag ger upp!
Vissa komponenter (tex kondensatorer) kan vara känsliga för vibrationer. Så visst kan ds-spelare och förstärkare påverkas av underlaget. Personligen har jag dock svårt att förstå hur en router kan påverkas av underlaget men man ska vara öppen för allt som kan ge mer välljud :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 10:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Bill50x wrote:
Vissa komponenter (tex kondensatorer) kan vara känsliga för vibrationer. Så visst kan ds-spelare och förstärkare påverkas av underlaget. Personligen har jag dock svårt att förstå hur en router kan påverkas av underlaget men man ska vara öppen för allt som kan ge mer välljud :-)

/ B
aha, ok, tack!,Låter inte helt otroligt, inte för att jag vet vad som rör sig i en kondensator..
elektrolyter kanske:)

då handlar det bara om att gjuta in hela kretskortet i silikon:) Eller kanske hela stereobänken!

Lite ot-kanske, men borde det inte låta bästa att ha allting i ett annat rum och sen dra tillbaka ljudet med långa högtalarkablar..jaja, det är kanske ingen som vill det. Men som mått på hur bra det kan låta så kanske det är bra för ett experiment.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
doze84 wrote:
Låter inte helt otroligt, inte för att jag vet vad som rör sig i en kondensator..
elektrolyter kanske:)

då handlar det bara om att gjuta in hela kretskortet i silikon:) Eller kanske hela stereobänken!

Lite ot-kanske, men borde det inte låta bästa att ha allting i ett annat rum och sen dra tillbaka ljudet med långa högtalarkablar..jaja, det är kanske ingen som vill det. Men som mått på hur bra det kan låta så kanske det är bra för ett experiment.
Att ha hela anläggningen i ett annat rum är ingen dålig idé, förutom det rent praktiska. Men, vissa apparater skapar sina egna vibrationer. Så det spelar ingen roll var dom står utan det viktiga är hur dom är uppbyggda. Musik omvandlat till elektricitet består av elektriska svängningar. I ett slutsteg till exempel varierar strömuttaget från nätdelen hela tiden med musikens innehåll. En transformator vibrerar i viss mån i takt med musiken (rent fysikaliskt innebär en pålagd spänning ett elektriskt fält som i sin tur är magnetiskt) och detta kan påverka andra delar av förstärkaren.

Men, detta ska inte överdrivas, påverkan på hur det till slut låter i högtalarna kan vara allt från absolut ingenting till kanske lite grann :-) Och det beror naturligtvis på hur apparaterna är konstruerade.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited