selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 17:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page 1 2 3 4 512 Next
Author Message
 Post subject: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 19:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Ett: Först så vill jag göra helt klart, att såväl Linns original fötter som nätkablar är riktigt bra grejor, som man inte lätt kan hitta bättre ersättningar för på marknaden.

Två: Alla tweaks som jag berättar om och ibland även förordar är reversibla, så att man alltid kan återställa apparaterna till originalskick om så önskas.

OK då kör vi, ber om ursäkt för att inlägget är lite långt :oops:

Vad spelar egentligen Hi-Fi bänken för roll? - Foundation first?

Ni har verkligen något att se fram emot, om ni lägger ner lite (eller för all del gärna mycket) tid och energi på en bra installation.

Jag hävdar att en perfekt installerad anläggning för 50 tusen lätt spelar skjortan av en ihopslängd anläggning för 500 tusen.

Hur kan jag hävda detta?

Jo jag har varit intresserad av Hifi & stereo sedan "guldåldern" på 70-talet och en hel del märken och produkter har jag hunnit prova genom åren. Att jag "snöade in" på High End och Linn, ca 1990 var mest en slump, men även att de då gjorde en hel del prisvärda produkter.

Jag trodde på den tiden, att man bara genom att köpa nya Linn prylar, för en budget på ca 100 000 kr, att det skulle räcka till ”Nirvana” eller hifi himlen, men där bedrog jag mig lite.

När jag hade överskridit min budget drygt 3 gånger och med andra ord spenderat en mindre förmögenhet, så var jag ändå inte helt nöjd med ljudet, då så insåg jag, att man inte kan köpa sig till en riktigt välljudande anläggning.

Det som gäller är "attention to detail" och att installationen faktiskt är viktigare, än anläggningens beståndsdelar. D.v.s det som idag börjat att kallas ”foundation first” och som består av flera delar, bland annat underlags-, ström-, tvätt- och akustik-tweaks.

Dvs.”Foundation first” i stället för ”Source first”. Dessutom ju bättre prylar, ju "petigare" är de och ju mer noggrann måste man vara, för att få ut allt vad apparaterna kan prestera i form av välljud.

Att jag kom på underlagets/hifi möbelns verkligt stora betydelse, var en ren slump.

För ca 15 år sedan hade jag fått låna hem en ny CD-spelare (Karik mk III) för jämförelse mot min gamla Karik (mk II). På grund av platsbrist hade jag flyttat undan LP 12:an, från min hembyggda vägghylla och där placerade jag min gamla CD spelare.

Jag blev mycket förvånad över hur lätt den gamla spelaren fullständigt ”krossade” den nya Kariken.

Ordningen återställdes givetvis när de fick byta plats med varandra och ännu bättre blev det när även DA:an (Numeriken), fick ta del av vägghyllan.

Faktum är, att de spelade så bra på sin nya placering, att jag inte ens blev ett dugg imponerad när jag fick provlyssna på den första CD-12:an, en lyssningskväll på High Fidelity.

Dvs att underlaget i det fallet gjorde, att en billigare CD-spelare på ett bra underlag kunde spöa en annan ca fyra ggr så dyr CD-spelare som stod på en vanlig möbel.

Har man en gång upplevt detta ”mirakel”, så finns ingen väg tillbaka och allt sedan den dagen har jag experimenterat mig fram till min nuvarande uppställning under 15 års tid.

Enda avigsidan, med att ha en riktigt välljudande musikanläggning hemma är, att man oftast blir så besviken när man provlyssnar på nya ”leksaker”, i de flesta hifi-butikerna.

Några sådana nya och tyvärr i mitt fall inte så imponerande ”leksaker”, är Linns olika DS-spelare, som jag provlyssnat ett flertal gånger och alltid undrat varför och hur någon kan tycka att de är något att ha, men allt beror givetvis på vad man har att jämföra med.

Jag tror nämligen att en av orsakerna till att så många tycker att Linns DS -spelare är så bra, kan vara, att deras CD-spelare ännu inte fått chansen, dvs tillräckligt bra förutsättningar att läsa av och spela CD skivorna utan att störas av antingen luftburna och/eller interna vibrationer. (Tyvärr så sitter inte hålet i mitten på skivorna och de snurrar ca 300 v/min vilket skapar vibrationer som måste ledas bort/mekaniskt jordas till underlaget)

Tyvärr så är dessutom chassit/lådan på Linn apparaterna väldigt ofta lite skeva, så att de bara står på tre fötter, med en fot i luften eller bara ytterst lite belastad. Fredrik förordar att man pallar upp med en papperslapp.

Gillar du eller din flickvän/fru/sambo inte utseendet på vikta papperslappar under apparaterna, så pröva med t.ex. lite häftmassa istället.

Gör en smal sträng, kapa i fyra lika längder, rulla fyra små kulor (bara ca 4-5 mm i diam).

Sätt fast dem lite löst under original fötterna och låt CD-spelaren själv sjunka ner på dem. Då ställer den sig automatiskt med rätt belastning på varje fot.

Provlyssna, gillar du inte förändringen/förbättringen, så är den lätt att ta bort. (Om du inte gjort för stora kulor som fått sitta fast länge, för då kan originalfoten kanske lossna.)

För att ovanstående tweak skall funka bra, så beror det även lite på vilken sorts häftmassa du använder och vad du har för rack/bänk/möbel idag? Men pröva ändå, för den kan funka/bli lite bättre.

För ni har väl inte prylarna stående på varandra, usch och fy för den lede…L

Vill du pröva hur/om din HIFI-möbel funkar hyfsat, så gör så här:

Spela musik på halvhög volym (ca 55)

Lägg ett lillfinger lätt och försiktigt på hyllplanet och därefter ovan på svepet.

Kan du känna några vibrationer??

I så fall, då går det att förbättra din anläggnings underlag och därmed musikåtergivningen sanslöst mycket!

För det är precis som ”Farbror Barbror” säger i Nilecity. ” - Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet”.

Men några exempel på vad som jag alltid börjar med att se till/att kontrollera först är:

* Att prylarna skall vara korrekt "fasade" /inkopplade till elnätet är ju en självklarhet.

* Linn "pluggar" ju ganska hårt för att man ska hitta den plats i rummet där högtalarna återger musiken, så bra som möjligt med hjälp av ”Tunedem” och det är väl bra och både rätt & riktigt.

Men kanske inte hela sanningen, för Linn-prylarna är dessutom väldigt känsliga för hur och var, man har dem uppställda. Det jag pratar om är vibrationer.

* Många har säkert lagt märke till att LP-12: an/skivspelare presterar bäst på ett bra väggstativ. Men detta gäller faktiskt även för all elektronik då alla vibrationer ger mikrofoni, dvs. en liten mängd av "rundgång" som grumlar till musik återgivningen, så ställ gärna upp hela anläggningen på vägghyllor.

Men se upp, för man kan lätt spendera en förmögenhet på vibrationsdämpande fötter, koner, spikar och dämpkuddar, men det är oftast bortkastade pengar.

Det som gäller är, att använda vettiga material till hyllplan samt att man provar ut vad som fungerar bäst till respektive apparat. Billiga tweak är ju också kul !!

* Jag har provat en mängd med olika material på hyllplanen och det som jag funnit som funkar bäst är MDF samt i vissa fall även lamellglas.

* De sämsta underlagen med stor marginal är härdglas, kryssfaner och spånskivor och vad det beror på det vet jag inte. Men gemensamt är att dessa material är ganska tunga och lätt exciterade, dvs. de kommer lätt i vibration och att de dessutom har dålig inre dämpförmåga. Prova själv att hålla upp en härdglasskiva i ena hörnet och knacka lite på den. Den klingar ”värre” än en ringklocka, vilket inte en lika tung lamellglasskiva gör.
OBS! Jag vet att t.ex. en KEEL också klingar som en kyrklocka, men om det är trots/eller tack vare detta, som den låter bra det vet ingen, i alla fall inte jag. En betydelsefull skillnad kan ju vara att den är förhållandevis lätt och är enormt vridstyv på en och samma gång.

* Sorbothan fungerar inte under apparaterna, men kan ibland användas sparsamt ovanpå apparaterna för att dämpa höljet lite. Se upp, det är otroligt lätt att dämpa lite för mycket och då ”dör” musiken… L

* Häftmassa kan fungera riktigt bra, sparsamt använd, mellan högtalare och stativ eller under CD-spelarens fötter.

* Luftkuddehyllplan fungerar inte på cd-spelare, skivspelare, DA-omvandlare, slutsteg, integrerade förstärkare men däremot helt fantastiskt bra på en del förförstärkare samt även Lingo och Linto.

* Att tvätta mina cd-skivor med 50 % sprit är också ett "måste" som jag alltid gör (effekten kan lätt höras på cd-spelare från 2000: - och uppåt).

* En annan sak som är otroligt viktig, är att högtalarna placeras vid den stadigaste väggen i rummet och gärna spelar mot en ostadig/sladdrig vägg.

Man kan lätt spendera en miljon kronor på en anläggning, utan att få bra ljud/musikåtergivning, om man försöker det omvända.

En liten ”brasklapp” till den som tror att det är lätt och går fort att maximera prestandan på detta sätt.

Tyvärr är det väldigt lätt att hamna ”fel”, för många utav underlags tweaksen, ökar upplösningen och det är ju bra, men tyvärr så brukar de samtidigt ta bort ”attacken” eller uppstarten av tonbildningen, t.ex. då en gitarrsträng slås an eller när musikern knäpper på ståbasen.

D.v.s. upplösningen går väldigt lätt ut över PRAT- faktorn (stampa takten).

Det gillar inte jag, även om jag också tycker det är kul om musiken låter bedårande vackert, men det blir väldigt tråkigt att lyssna på i längden, så jag somnar eller går iväg och gör något annat, som är roligare och eller intressantare…..

För mjuka underlag och fjäderupphängningar brukar tyvärr ofta ha denna effekt…kul ett litet tag, men spela en skiva med lugn musik (svagt markerad basgång) eller jazz så blir musiken både svår eller obegriplig och rent utav jobbig, att lyssna på.

Hur skall/kan man göra då?

Billigast & bäst, men långt ifrån billigt (ca 10-15 tusen kronor), är att göra sin hylla själv utav stadiga väggkonsoler, med spikes och hyllplan av MDF.

Själv har jag använt ett ”Robomec” system från Mölndals Industriprodukter som består av grova aluminiumbalkar som skruvas ihop med M8 skruvar till önskat antal hyllplan och utseende.

Är man inte så händig eller prioriterar utseendet och har gått om pengar (ca 30-150 tusen) samt saknar hyfsat stabila väggar, så går det att komma en bra bit på väg, med att köpa en färdig bra golvstående bänk typ Finite element, Stillpoint eller Mimer, men är det max prestanda man är ute efter, då måste man fin tweaka underlaget på varje hyllplan, till vad respektive apparat trivs bäst med.

Det går att få både en hög stampa takten faktor & skyhög upplösning, men det tar tid att optimera.

Själv har jag hållit på i femton år men jag har ju haft roligt under tiden och lyssnat på mycket musik J

Har man sedan lust att komma ytterligare framåt med sin Linnanläggning så finns det en hel del kabel och ström relaterade tweaks, som fungerar väldigt bra, trots att Ivor & company i Skottland, länge har hävdat motsatsen.

Dels såna som är helt gratis, tex att vända alla interna småkablar åt ”rätt” håll, tex från Brilliant till kretskortet, som de nu efter tio år har infört själva, på nyare lite dyrare apparater som tex Akurate CDP.

Men detta kan och ska man även göra på kablar från kretskortet till aktiva delningsfilter eller Lasern.

Har man pengar över så finns det några lite roliga strömprylar från PS Audio (OBS inte alla) som kan funka helt fantastiskt på en Linn anläggning, detta trots att Linn hävdar att Brillianten skulle göra, att de inte kan förbättra ljudet.

Att detta är rent nys och att Linn’s apparater är noga med vilken nätkabel som används, kan man ju lätt prova själv.

Det är inte helt lätt att hitta prisvärda och bättre fungerande nätkablar än Linn original som Chin Cheng och Baohing, för de är riktigt bra och noggrant utprovade/impedansanpassade till Linns apparater.

Supra Lorad kabel funkar inte alls så bra i mina anläggningar men däremot Jorma cable och Agile är helt OK.

Observera att detta är mina erfarenheter från mina anläggningar samt några kamraters anläggningar som jag fått leka lite med.

Det är många som klagar över dåliga inspelningar men själv har jag flera tusen skivor som alla går att digga eller åtminstone så är det lätt att förstå vad musikern ville ha sagt med dem…..dvs alla går att lyssna på och många är helt fantastiska alldeles oavsett om det är vinyl, cd eller sacd.


Så tveka inte längre utan ta tag i installationen och gör en riktig ”Foundation first” installation, i alla fall om ni inte tycker att det räcker med att lyssna till endast tio procent utav det välljud, som era anläggningar, egentligen kan prestera J


Lycka till med era anläggningar, Mr Tweak. PS. sedan dessa rader skrevs, så har även jag fått höra att en DS-anläggning kan låta bra, åtminstone om man tweakar den ordentligt ala Anders på Tonläget i Göteborg


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Aug 16, 2009 02:03
Posts: 127
Mycket intressant läsning! Ska direkt prova några av dina tips - jag misstänker att min hylla är långt ifrån idealisk.
Tack för att du delar med dig!


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag håller med om att en bra anläggning dåligt installerad kan låta sämre än en enklare anläggning som är riktigt bra installerad.

Min erfarenhet är dock att många Linn-anläggningar generellt sett är rätt bra installerade i förhållande till många andra fabrikat.

Det är mycket konstigt att inte dyr-pryls-tillverkare kräver kvalitetssäkring genom installation av sina ÅF när det gäller vissa prylar.

Inte bara säkrar du att kunden blir nöjd med inköpet, det uppfattas dessutom som en bra service av kunden vilket ger ringar på
vattnet...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Tack för feedbacken, men 159 läsare och två inlägg, på ett dygn är ju inte någon folkstorm direkt :D Jag hade väl också väntat mig att någon kanske skulle bli ledsen för att jag inte tycker att Linns DS är på något sätt överlägsen en bra CD spelare eller för all del, gamla tolvan. Men tack för att ni ungdomar har överseende med en gammal tokig gubbe, för vad vet väl en sådan :?:

En "vassare" rubrik kanske skulle gjort "susen" typ: Skandal, CD fortfarande överlägsen ny teknik, kunder lurade att slumpa bort sina CD-spelare av känd HIFI firma...läs allt..

Men jag har full förståelse för att sånt här "småpul" inte är lika fräckt och intressant som ny "hårdvara". Men den sammanlagda effekten av alla dessa små förbättringar ger verkligen ett bra exempel på ordspråket "många bäckar små..". Jag hoppas att fler provar lite tweaks och inte ger upp utifall succen inte är omedelbar. Trägen vinner och i en sån här tävling kan alla bli en vinnare. Lycka till från Sveriges enda helt nöjda HIFI-dåre MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 23:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
Jag tycker att du istället för att bli upprörd över utebliven debatt ska tolka tystnaden som medhåll ;)


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 08:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
MRTweak wrote:
Tack för feedbacken, men 159 läsare och två inlägg, på ett dygn är ju inte någon folkstorm direkt :D
:?
MRTweak wrote:
Jag hävdar att en perfekt installerad anläggning för 50 tusen lätt spelar skjortan av en ihopslängd anläggning för 500 tusen.
Jag hävdar att en slarvigt uppställd anläggning för femtiotusen lätt kan spela skjortan av en perfekt installerad anläggning för femhundratusen. :wink:
Jag skrev ingen kommentar varken efter första eller andra gången jag läst inlägget och orsaken till det är att inget av dina tips var någon nyhet för mig. Förlåt, men jag är väl upplyst. :idea:
MRTweak wrote:
* Att tvätta mina cd-skivor med 50 % sprit är också ett "måste" som jag alltid gör (effekten kan lätt höras på cd-spelare från 2000: - och uppåt).
Att tvätta alla cd-skivor ställer jag mig dock nyfiket skeptiskt till. Men jag förstår att det kan göra skillnad. Hade en skiva som var helt omöjlig att rippa till flac. Datorn och programmet betedde sig exakt som om skivan var kopieringsskyddad. Efter att jag tvättat den med YES diskmedel och varmt kranvatten kunde jag rippa den utan några som helst problem.
Mrdn wrote:
Jag tycker att du istället för att bli upprörd över utebliven debatt ska tolka tystnaden som medhåll ;)
Ja så kan det vara.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Roland wrote:
Jag skrev ingen kommentar varken efter första eller andra gången jag läst inlägget och orsaken till det är att inget av dina tips var någon nyhet för mig.
Dito

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Aug 16, 2009 02:03
Posts: 127
Quote:
Sveriges enda helt nöjda HIFI-dåre MRTweak
Härligt! :D


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 10:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
En rejäl kria!
Quote:
* Många har säkert lagt märke till att LP-12: an/skivspelare presterar bäst på ett bra väggstativ. Men detta gäller faktiskt även för all elektronik då alla vibrationer ger mikrofoni, dvs. en liten mängd av "rundgång" som grumlar till musik återgivningen, så ställ gärna upp hela anläggningen på vägghyllor.
Det har inte jag. Jag har provat och har LP12'an på Manabänkar (kopior som en kompi gjorde) som står på golvet, i mitt fall, beroende på husets konstruktion (antagligen) låter det bättre.

En gång roade jag mej med att prova mdf skiva under en apparat istället för glas som är standard för Mana. Jo, det lät olika. Och det var nätdelen till CD-spelaren!

Det går att tweeka i all oändlighet!
Quote:
* Att tvätta mina cd-skivor med 50 % sprit är också ett "måste" som jag alltid gör (effekten kan lätt höras på cd-spelare från 2000: - och uppåt).
Att s.a.s. tvätta halsen med någon trevlig 50% sprit brukar också ge bättre behållning av musiken :wink:

JohanR


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
MRTweak, jag vet inte hur mycket du läst här men det finns väldigt många olika tweaks ibland trådarna.
Kanske inte helt lätt att hitta alla.
När det gäller DS-spelarna så har hårdiskar, NAS:ar, nätverkskablar, rippningsprogram och myriader olika setuper undersöks. Så detta kan säkert vara något för dig att börja hugga in på.
Bänkar har diskuterats mycket, funderar själv på en Harmonihylla med ett Mimer hyllplan.
Vändning av internkablage är en gammal klassiker.
Positionering av högtalare ner till millimeternivå gör skillnad.
Silverkablar (Linns), elkablar, grenuttag, undvikande av dimrar,var på bänken produkten står, kylskåp hos grannen. TV-apparatschassin och medsvängande högtalare, hörlurar, mobiltelefoner, alla tänkbara membran som kan svänga med. En brudkista som Linnofils fru tömde på innehåll och lyckades sabba ljudet. Det finns hur mycket som helst.....
Välkommen till ytterligare 15 år med tweaks

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Stephan wrote:
Det finns hur mycket som helst.....
Välkommen till ytterligare 15 år med tweaks
Jodå, tweaks känner vi till här på forumet. Men oftast kallar vi dem för installation. En del jobbar mindre med det, andra mer. Allt efter personligt tycke och smak (+ i viss mån kunskap).

Jag tweakar gärna, eftersom det med insats av kunskap och tid får jag en (monetärt) gratis förbättring/bättre prestanda. Men respekterar den som inte vill, de får skylla sig själv och det drabbar ingen annan (än dennes familj). Självklart kan man få ett billigt system att låta bättre än ett dyrt, det är rätt vanligt faktiskt. En del har att göra med förutsättningar (rum/ström etc), annat har att göra med installation/möbler/tweaks. Inga konstigheter med det.

Jag jämförde senast igår Harmonihyllan Oden med Mimer. Fast jag hört det så många gånger nu är det smått knäckande varje gång! Då är ändå Oden mycket bättre än en Quadraspire. Mimer är fantastisk och en sån där produkt man inte kan fatta innan man hör den. Grymt imponerande. Jag kan inte tänka mig att någon vägghylla kommer i närheten.

15 år till med Tweaks? Ja gärna, jag hoppas på fler än så!


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 14:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Jag kan bara hålla med de andra om att det är intressant och helt klart ett område som är värt att lägga ned lite tid på (kanske till och med pengar!). Jag ska lyssna in mina högtalare i helgen, så jag får se vad jag kommer fram till för installationsdetaljer.

Jag kör min Movie 05 på en IKEA-möbel som har böjt sig lite lätt av vikten, så jag tvivlar inte en sekund på att "bättre" möbel skulle kunna påverka ljudet.

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Intressant redogörelse!

För egen del så kan jag tycka att det kan vara intressant att känna till att installationen har ganska stor påverkan på det slutgiltiga resultatet, men å andra sidan är det ju inte mer än så. Varför slarva med installationen? Innebörden i slarva kan kanske variera en hel del, men man skall nog inte överdriva installationens påverkan relativt apparaternas påverkan. En minutiös installation gör ju inte en apparat bättre än vad den i grunden är utan exploaterar - möjligen - bara apparaten till dess fulla potential. Samma tillvägagångssätt applicerat på en bättre apparat ger ett ännu bättre resultat.

En alternativ vinkling av installationsomständligheternas påverkan på slutresultatet är att det man faktiskt gör när man optimerar (minutiöst) är att man kanske i första hand optimerar så att apparaternas och ytterst hela anläggningens tillkortakommanden inte blir lika tydliga. Detta märks tydligt i baktunga system - som ju kan kräva oerhörda anstängningar för att låta bra (trovärdigt) på alla sätt. Source-first orienterade system är mindre känsliga i det avseendet. Det är i ljuset av detta kanske inte så konstigt att man får trixa en hel del för att få t.ex. en Karik eller Ikemi att integrera väl i en i övrigt tydlig anläggning. Jag har själv hört t.ex. Ikemi i grovt baktunga system och det har inte varit någon uppmuntrande erfarenhet. I mindre tydliga system fungerar Ikemi alldeles utmärkt (har själv haft både Karik, Numerik och Ikemi). Baktunga system är helt enkelt döden för musiken. Med baktung menas inte i första hand system där man fördelat en stor del av budgeten på slutsteg och högtalare utan system där kombinationen slutsteg+högtalare är synnerligen tydliga (vilket inte alls behöver vara samma sak).

Som ett till source-first alternativt förhållningssätt skulle man kunna hävda speaker-last d.v.s. det kan anses viktigare, för ett totalt sett njutbart (trovärdigt) slutrersultat, att slutsteg och högtalare inte är så tydliga att de avslöjar bristerna tidigt i kedjan än att de tidiga delarna faktiskt är absolut-bra.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Tack för responsen allihop och ursäkta för ett långt inlägg till.
Jag har givetvis inte kommit på alla dessa tweaks själv, jag har bara samlat på mig dem.
1. Hej Mrdn, jag är inte upprörd, bara väldigt glad o nöjd och vill att fler ska prova mer själva för att också de kunna känna sig helt nöjda (ett tag i alla fall) och visst kan man tolka tystnad som medhåll, men jag är väl inte tillräckligt cool för det.
2. Roland, visst kan man hävda vad som helst i ett fritt samhälle eller försöker du bara att retas lite? Tur att du kände till allt redan, glöm bara inte bort att omsätta den försiktiga nyfikenheten på CD-tvätt i handling, för att få visshet, om det även är något för dig. Du vet ju redan hur man gör, men för dem som inte vet, så går det att göra på flera olika sätt, för att ta bort "släppmedlet" från pressningen (själv använder jag en Audio Technica CD-tvätt köpt på lokala Linnbutiken 1990, tillsammans med 50% apotekssprit & dest.vatten) Billigast: Håll skivan upp och ner. Ta två bomullstussar, blöt den ena med T-röd & tvätta med extremt lätt hand från centrum och rakt utåt mot kanten. Eftertorka med den torra sudden med ännu lättare hand pga risken att repa. Provlyssna gärna mot en dublett från en kompis. Resultatet brukar tilltala alla utom Grunge-älskare som brukar tycka att gitarrdisten låter för snyggt och inte skär i öronen lika bra längre :wink: Dyrast tvätt köper du från Svalander, Audiosysteme a 15000 kr. Mitt i mellan är mikrovågstvätten a ca 750 kr från Kjell o co.

3. Christian, Kul att du också kände till allt.

4.Symphonyno15, Se till att du också tittar över din hylla/möbel så att även du kan bli helt nöjd. :mrgreen:

5. Johan R, Visst kan husets konstruktion spela roll, för om golv eller vägghylla funkar bäst.
Du det räcker faktiskt med en kasse starköl, för att förbättra den enklaste bergssprängare ett tag, men dagen efter, så skär det tyvärr ännu värre i huvet.
:wink:
6.Stephan, köp flera Mimer på en gång, du kommer inte att ångra dig.

7.Linnofil, Jag är helt övertygad att även Anders kommer att erbjuda en ännu bättre Mimer framtiden, kanske specialare intunade för olika apparaters behov, som jag redan har gjort.

8.Azp, Börja samla till en bättre möbel nu och sälj den gamla på BLOCKET, lycka till.

9. Hardcorelinnie. Helt rätt. Baktunga system är ofta dessutom baskapabla. Är de dessutom högupplösta, så blir resultatet inte roligt att lyssna till om inte mikrofonin tas på allvar, pga all energi som skickas ut i rummet och in i apparaterna. Tex problem med uppblåst och svullen bas kan ofta åtgärdas med ett riktigt bra rack, som tex min lösning :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 21:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Intressant ämne, upptäckte själv en rolig sak när jag hade köpt mitt quadraspire Q4 rack för en tid sedan.
När jag monterade ihop Racket så hade jag ingen Insexnyckel som passade till dom fyra översta skruvarna
så jag fick dra åt dom hjälpligt med en vanlig skruvmejsel.

Spelade några veckor så och allt lät ju riktigt bra tills jag hade införskaffat rätt insexnyckel och dragit åt skruvarna
HÅRT.

Allt blev sämre :?:

Altså, rätt moment på stereobänkarna :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page 1 2 3 4 512 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited