selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 05:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1012 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
En sak som jag tycker är märklig med era hyllor, MRTweak, är att ni varierar underlagen mellan olika apparater. Från glasskivor på korkbitar till luftkuddar.

Nu har jag visserligen inte sysslat så mycket med underlag, men de experiment jag gjorde under 90-talet pekade mot att samma typ av underlag fungerade ungefär lika bra på alla apparater. Bra var bra och dåligt var dåligt. Även om apparatens vikt varierade, om apparatfötterna var olika, om det var mekanik (CD) eller enbart elektronik involverat. Det var bara udda konstruktioner med tydliga mekaniska baktankar, som LP12 med Trampolin eller Micromega med en stålspike och två tjocka gummifötter, som i viss utsträckning avvek från detta.

Jag tyckte också att underlagets ljudmässiga "signatur" kunde höras på nästan alla apparater (ringande underlag gav ringningar i återgivningen, superdämpade underlag gav en dämpad återgivning etc), men ju närmare anläggningens källa den användes, desto starkare blev effekten.

Kommentar?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 23:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Fredrik, som du kanske såg på min kompis hyllor, så är till synes de flesta av hans prylar stående på originalfötter direkt på hyllplanen. En sådan lösning låter också mycket bra... men om man nu inte nöjer sig med "bara" mycket bra :wink:

Men egentligen är det bara slutsteget och Lingon som står på originalfötter på hyllplanet. Resten är lite eller mycket tweakade och samma är det i min anläggning. Där har för närvarande CD och försteg nästan samma lösning och Lingo och Linto är ett annat par, medan 12:an har en helt unik lösning. Alla utgår ifrån en så stabil referens som möjligt (eg. en massa tung MDF) men sedan har respektive apparat blivit uppställd på någonting som mer följer Linns rekommendation om ett lätt och styvt underlag/hylla.

Varför nu detta krångel? Jo för att det låter bättre såklart :mrgreen:

På ditt forum så försökte jag beskriva den egentligen rätt omöjliga funktionen och samspelet mellan en apparats fötter och hyllan som den står på, dvs apparaten skall stå absolut still och alla interna vibrationer skall mekaniskt jordas bort till underlaget och alla luft och stomburna vibrationer skall inte nå och störa apparaterna ett endaste dugg :shock:

För att försöka uppnå detta, så får man ta till rätt knepiga metoder, som bara delvis syns på bilderna. I mitt fall så billiga trix som lite kork, extrafötter och några kulor med häftmassa (obs enbart som stötdämpare) :mrgreen:

Lycka till och tyvärr, "så finns det inga genvägar, till det perfekta ljudet" enligt min och farbror Barbrors erfarenhet. :wink:
Mvh MRTweak.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 00:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Fredrik, jag var kanske lite otydlig om varför, varje apparat har olika lösningar.

Det går jättelätt att demonstrera, att tex en Kairn på luftkudde presterar helt underbart medan om du sätter en Cd spelare eller tom en Numerik på den, så låter det inte alls så roligt och den totala katastrofen, vore en LP 12:a på luftkudde :cry:

Det är inte bara jag, som är så här tokig/pedantiskt lagd, ta och kika lite på Finite Element så får du se.
De har gjort upphängningen av hyllplanen utav svarvade pinnar, av olika diameter och därmed olika resonansfrekvens, som man lätt kan byta ut till vad som låter bäst. En mycket elegant lösning som inte syns alls, lite ska man väl också få, för de hundra tusen som den kostar :mrgreen:

Så sammanfattningsvis, ett bra underlag är oftast ett bra underlag men vill du ha ut absolut max, då är det bara att bita i det inte alltför sura äpplet och åtminstone tweaka underlaget lite olika för varje apparat. (Massa kul pyssel blir det :D )
Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
MRTweak har du testat ceraball från finite elemente någon slags keramik boll i stället för kon/spiks ??
CERABASE 4 6800kr för fyra st :shock: :shock:

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
MRTweak wrote:
... dvs apparaten skall stå absolut still och alla interna vibrationer skall mekaniskt jordas bort till underlaget och alla luft och stomburna vibrationer skall inte nå och störa apparaterna ett endaste dugg :shock:
Men luftburna vibrationer är väl ganska svåra att filtrera bort? Dom kommer ju sas via luften. Vad underlaget möjligen kan göra är väl att mildra konsekvenserna av att apparaten utsätts för vibrationer, eller?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 10:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Stort tack MrTweak för fina förklarande bilder...

Imponerande och passionerad satsning! :D

Stort tack också för att du delar med dig så generöst.

Jag skall snart ge mig i kast med att börja testa hyllplan med dina erfarenheter som grund. Skall också testa en Harmonihylla.... kommer väl att gråta blod... över hur mycket bättre det kommer att låta men. Har också en möjlig variant med urfrästa hyllplan i aluminium á la Keel som "toppen på kronan"... Skall bli roligt när höstmörkret sänker sig. :wink:

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Håller med dig komri MRTweak är onekligen en frisk fläkt här på forumet! Känner bara att det hela med att dämpa vibrationer verkar väldigt komplext så då gör man som strutsen och doppar huvudet i sanden. Hur som helst så känns det skönt att få lite hjälp av någon som testat vad som är bra och framförallt till en vettig peng. Fast å andra sidan är man ju alltid skeptisk förens man hört skillnaden själv.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Själv är jag djupt imponerad av den energi vissa lägger ner för att optimera sina anläggningar. Vända cat-kablar, lägga papperslappar under apparatfötter osv... Själv läser jag hellre en god bok och lyssnar på musik :-)

Men det är intressanta diskussioner, speciellt om nya media som DS-tekniken. Helt plötsligt har vi rört oss från analog återgivning till datajämförelse på bitnivå...

Detta med tweakande är ju lite tvetydigt. Vem vill inte att ens vedermödor ger en förbättring? Självklart, och det är lätt att lura sig, alternativt förstora upp de små skillnader man hör. Eller så är det stora skillnader och då kan man börja fundera, måste man verkligen.... nä, jag tror jag startar en ny tråd om det så jag inte kapar denna tråd också ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Visst är det så att man lätt kan snöa in på en massa tweak och helt plötsligt lägger man mer tid på detta än just att lyssna på musik. Men vad tusan bara man tycker det är kul så kvittar det väl. :wink: Är själv grymt slö och testar oftast bara det andra tycker funkar bäst. Är väldigt tacksam för sprotis test av nätverkskablar köpte den han tyckte var bäst och vips visst tusan lät det bättre hemma :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 18:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Pär, visst har även jag kikat på lite olika konstiga "fötter & koner" bland annat Ceraball och jag har även lyssnat lite på sådana pryttlar hos Lasses Hifi i Falun (en kul "grabb" förresten) och det är klart att dessa prylar har en funktion (förbättra eller försämra) men jag tycker inte att man ska börja i den änden utan det är bättre att lägga pengarna på ett riktigt bra rack först.

Sedan så kan man alltid köpa dessa grejor begagnade till en bråkdel av nypris.

Men min passion är ju att hitta billiga eller nästan gratis lösningar som funkar riktigt bra, utan en massa MBS/kvasivetenskaplig mumbo jumbo och tillhörande hysterisk prissättning :mrgreen:

Du har helt rätt Bill, jag uttryckte mig lite slarvigt, en bra hylla kan inte hindra, utan bara lindra effekten från luftburna vibrationer.

MVH MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 14:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Jag kollar också för tillfället på ett nytt stereorack. De tre som jag funnit intresantast för mig är: Naim Fraim, Fenite Element Pagode E12 eller Tonlagets Mimer hylla.
jag jämför alltid produkter när jag köper nytt men eftersom det är otroligt svårt/omöjligt att få en jämförelse mellan dessa tre märken så känns det som att man måste gissa sig fram. handlar ju också om rätt mycket pengar så jag tycker detta med hyllor är svårt. kanske någon har jämfört dessa?!, men knappt troligt.

Man får väll gå på den snyggaste, eller kanske den dyraste om det är lika med prestanda...??

mvh


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
siffernisse wrote:
kanske någon har jämfört dessa?!, men knappt troligt.
Naim Fraim är sämre än standard Harmonihylla (Oden) och upp till Mimer blir skillnaden monumental. Om du inte är väldigt fokuserad på utseende så skulle jag stryka Naim Fraim från listan direkt. Jag har inte hört den andra hyllan du nämner, men spontant känns det väldigt osannolikt att den ens kommer nära Mimer.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 17:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 06, 2007 09:58
Posts: 49
Hej.
Ungefär samma koncept som mr.tweak,fast lite mer en "light lösning"Elfa konsoler med egen frästa MDF hyllplan och bakstycken
mvh Janne


Attachments:
DSC02554.JPG
DSC02554.JPG [ 72.19 KiB | Viewed 1034 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 17:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 06, 2007 09:58
Posts: 49
Kul tråd förresten.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 17:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Janne, väldigt snygg installation. :!:

Jag använder också Elfa konsoler i min hembio i vardagsrummet och jag undrar om din listiga och snygga lösning med bakstycke funkar bra eller om den kanske leder in lite "extra" med luftburna vibrationer in i racket?

Har du provlyssnat både med och utan dessa bakstycken? Själv har jag tänkt sätta fast lite gardiner med velcro på baksidan av respektive hyllplan, men om din lösning inte har några ljudliga nackdelar så är den bättre/snyggare och döljer alla kablar jättebra.

Har du MDF i dessa bakstycken och hur är de fästade i väggskenorna?

Välkommen till forumet!
MVH MRTweak


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1012 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited