selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 16:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 612 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tonny, tror inte IKEA är rätt märke att modda.
Behövs stadiga grejjer iom att man behöver ta bort hyllor i skåpet (beroende hur högt rack man har) så stabiliteten i grundstommen behöver vara avsevärd.
Dessutom behöver man såga ut ett fyrkantigt hål botten på skåpet så det kan träs det över racket.
Massivt trä och skruv/spik känns trevligare än spånskiva/snabbfästen.

Jag tog ett gammalt skåp med 15/20mm tjocka väggar. Sparade en hylla längst upp som användes för CDförvaring. Var egentligen den hyllan som gjorde anordningen stabi i sidled.
Allt doldes innanför två dörrar som öppnades som salondörrar.
Snyggt och diskret.

EDIT
Hade 2st Harmonihyllor (4 hyllplan var) ståendes med kortsidan frammåt med 5-10cm marginal till innerväggar. 4 Klout på ena hyllan, resten på andra.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, jag har läst att du saknar din 1.1:a och ber förbehållslöst om ursäkt, om jag strött salt i såren på dig, genom att påstå, att CD-spelare fortfarande kan fås att låta bättre än en Klimax DS.
Jag reser en hel del i jobbet och har besökt och är kund hos nästan alla nuvarande Linn-handlare och eftersom jag på detta forum har läst den ena efter den andra rapporten, om DS-spelarnas totala överlägsenhet, så blev jag uppriktigt sagt förvånad och besviken över hur de spelade musik när jag bad att få provlyssna dem i affärerna.
Kort sagt de underpresterade grovt i förhållande till vad jag förväntade mig och till vad jag är van vid, tills jag fick höra på dem ”ordentligt” hos Anders.

Du har helt rätt i, att mina tidigare provlyssningar var missvisande, men för att jag som kund ska bli så intresserad av en produkt, att jag vill prova den hemma eller köpa den, då vill jag nog åtminstone bli lite imponerad i butikens lyssningsrum.

De som orkat läsa vad jag skrivit tidigare vet att denna hyll/fot delen av Foundation first är något som jag pysslat länge med. Men det är först nu som man/jag kan prata om det utan att bli totalt idiotförklarad. Detta givetvis tack vare att Anders har lyckats göra, tillverka samt demonstrera i sin butik, vad som man kan uppnå med en bra och hyfsat snygg golvbänk.

Men ”sanningen” är ju den, att det stora flertalet kunder av dyr hifi är mer intresserad av hur det ser ut, än hur det låter. Linn har anpassat sig efter detta och det som bara var ett entusiastmärke, är nu mer av en livsstilsprodukt. Dessa kunder skulle springa skrikande ut ur affären, om de fick se vad man hitta på om man är en riktig hifi-dåre. Vi som prioriterar ljudkvaliteten framför allt, får tyvärr ”lida” lite för det, nämligen genom de vackra men totalt värdelösa möbler som säljs i de flesta butiker också används som demobänkar. Det är ju inte bara nätverksspelarna, som numera ställs upp på ”vad som helst”, utan även vår kära LP12:a.

När jag provlyssnade en 12:a med KEEL, EKOS SE, Akiva senast, så tänkte och sade jag till handlaren, att om min egen 12:a, efter en sådan dyr uppgradering skulle ”låta så illa”, så skulle jag ”grina blod”. Hårda ord, javisst, överdrivna, ja lite, men fruktansvärt besviken skulle jag nog vara.

Så vad jag hoppas på nu är att Anders får den framgång han förtjänar och att övriga handlare börjar sälja den eller andra bra möbler, så att kunderna kan få höra själva genom demonstration, vad de nu går miste om i sina anläggningar.

Tidningen HIFI+ har vid mässor försökt att ”folkbilda” hifi intresserade genom att dema en stegvis uppgradering av en ca 75 000 kronors stereo. Dvs. bytt ut kablar, tillbehör och till sist bänken ett i taget. Bara för att till sist ha använt minst lika mycket pengar på det, som på stereon.

Slutsatsen är, att gamla sanningar om hur man bäst fördelar pengarna, kanske inte stämmer längre.

Jag förespråkar inte prisbilden på de allra flesta av dessa tillbehör, utan tycker mest att det liknar ocker. Likaså så blir jag upprörd över all ”mumbo jumbo” och kvasivetenskap.

Däremot så är jag grymt imponerad av precisionen på t.ex. Finite elements bänkar, snäva toleranser och finish samt prestanda måste få kosta. MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
MRTweak wrote:
Kort sagt de underpresterade grovt i förhållande till vad jag förväntade mig och till vad jag är van vid, tills jag fick höra på dem ”ordentligt” hos Anders.
Det är väl en sak att de underpresterade i förhållande till dina förväntningar och till vad du är van vid - men menar du verkligen att du vid lyssningsjämförelser i diverse butiker där CD- och DS-spelare getts ungefär motsvarande förutsättningar (=samma underlag t ex), tycker att en bra CD-spelare normalt/ofta överträffar en DS?!? Står i så fall helt i motsatsförhållande till vad jag själv upplevt, de (i o f få gånger) jag har gjort direkta jämförelser.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Linncredible, det jag tror och menar är, att olika apparater är mer eller mindre känsliga för dåliga möbler, DS tillhör de mindre känsliga för underlag, men det är ju en hel del pyssel med dem ändå ,tex att trimma in hela nätverkets alla olika delar.

Men att även DS "svarar" på ett bättre underlag ,har ni som varit till Anders fått uppleva, men en CD- spelare är ännu svårare att få till , men när man lyckats, då känns inte behovet av att byta till DS direkt akut. Snarare vore kul att ha en sån också..

Hoppas att jag förklarat mig bättre denna gång.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
MRTweak wrote:
Du har helt rätt i, att mina tidigare provlyssningar var missvisande, men för att jag som kund ska bli så intresserad av en produkt, att jag vill prova den hemma eller köpa den, då vill jag nog åtminstone bli lite imponerad i butikens lyssningsrum.
DS är mycket mycket mer komplicerat att installera än en CD-spelare. Tyvärr är det få handlare som faktiskt vet hur man ska klämma ut all prestanda ur en DS. Det i sin tur innebär ju att flera kunder säkert sitter med dåliga installationer. Det här är kanske Linns största utmaning - hur de ska lyckas göra DS-konceptet gångbart på "vanliga dödliga".

Dock skulle jag inte sträcka mig så långt som att säga att en DS inte spöar CD-spelare på samma bänk och i samma system. Det gör den överallt jag testat hittills och jag reser också väldigt mycket i tjänsten och har besökt ett trettiotal Linn-handlare. Med tanke på hur mycket bättre en Majik DS är mot en Akurate CD (t.ex. hos Anders i Göteborg) har jag mycket svårt att tro att du kan tweaka en CD-spelare att slå Klimax DS. Berätta gärna hur du skulle lyckas med detta om du vill återvinna lite trovärdighet efter det uttalandet.

Edit: sen är jag övertygad om att Jan saknar sin 1.1a för film/video snarare än för musiken.

/ Jacob


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej JAJO, jag kan skriva tills jag blir blå men ingen kommer att tro på det ändå.

Jag har redan beskrivit i denna tråd hur jag gjort förutom det där sista lilla dvs interfacet mellan lamellglas och dunderklumpen med MDF.

Ni kan välja att inte tro mig eller inte, det är ett fritt land.

OBS min CD står på en hylla optimerad bara för dess behov, däri ligger nog den stora skillnaden.

Bekvämligheten att kunna spela en ny skiva på en gång skall inte heller underskattas, old habits die hard.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
jajo wrote:
Det här är kanske Linns största utmaning - hur de ska lyckas göra DS-konceptet gångbart på "vanliga dödliga".
Som du lite är inne på (om jag inte misstolkar dig) så är utmaningen tudelad: dels att när early adopter-vågen har lagt sig, få vanliga icke särskilt datorkunniga CD-lyssnande musikälskare att gå över till DS. Här är väl framgångsfaktorn rätt mycket enkelhet i installation, få bättre kontrollpunkter etc. Den andra delen är väl att få upp en samlad erfarenhetsmassa - byggd på systematisk datainsamling och slutsatser från den - kring de olika komponenterna i ett DS-system (NAS, kablar, switch, mjukvara etc) och hur dom samverkar etc som gör att man mer aktivt och faktabaserat än idag kan hjälpa kunder som redan har köpt DS-teknologin att prestandaoptimera sina system. Frågan är var lönsamheten och affärerna ligger...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
MRTweak wrote:
Hej JAJO, jag kan skriva tills jag blir blå men ingen kommer att tro på det ändå.
Hej MRTweak! Tack för inlägg ovan. Intressant höra dina erfarenheter!! Jag fattar dock fortfarande inte fullt ut (kan ju såklart bero på mig :? ): att du lyckats prestandaoptimera din CD hemma står utom allt rimligt tvivel (litar på ditt ord). Om du nu tog en Klimax DS och prestandaoptimerade den på motsvarande ambitionsnivå som din CD (men givetvis anpassat till DS:ens förutsättningar) - menar du att CD:n fortfarande skulle vara bättre?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
MRTweak wrote:
Hej JAJO, jag kan skriva tills jag blir blå men ingen kommer att tro på det ändå.

Jag har redan beskrivit i denna tråd hur jag gjort förutom det där sista lilla dvs interfacet mellan lamellglas och dunderklumpen med MDF.

Ni kan välja att inte tro mig eller inte, det är ett fritt land.

OBS min CD står på en hylla optimerad bara för dess behov, däri ligger nog den stora skillnaden.

Bekvämligheten att kunna spela en ny skiva på en gång skall inte heller underskattas, old habits die hard.
Vad det gäller underlagets betydelse och utläggningen du har gjort på ämnet har du min fulla respekt. Jag är helt enig med dig - underlaget spelar otroligt stor roll oavsett om det handlar om en LP12, CD eller DS.

Men min fråga är - har du nånsin hört en CD låta bättre än DS vid samma tillfälle, eller jämför du någon halvtaskig DS-installation hos nån B&W-handlare i England med din toppinstallerade CD hemma?

/ Jacob


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Hej JAJO, jag kan skriva tills jag blir blå men ingen kommer att tro på det ändå.

Jag har redan beskrivit i denna tråd hur jag gjort förutom det där sista lilla dvs interfacet mellan lamellglas och dunderklumpen med MDF.

Ni kan välja att inte tro mig eller inte, det är ett fritt land.

OBS min CD står på en hylla optimerad bara för dess behov, däri ligger nog den stora skillnaden.

Bekvämligheten att kunna spela en ny skiva på en gång skall inte heller underskattas, old habits die hard.
Jag kommer gärna hem till dig så kan vi ju jämföra :D
Forumträff?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Sep 07, 2009 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Du har helt rätt i, att mina tidigare provlyssningar var missvisande, men för att jag som kund ska bli så intresserad av en produkt, att jag vill prova den hemma eller köpa den, då vill jag nog åtminstone bli lite imponerad i butikens lyssningsrum.
Jo men med din kunskap om hur viktig installation är borde man ju tycka att du skulle insett att det enda relevanta vore att jämföra CD mot DS. Då spelar ju anläggning/rum ingen roll.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
CD-spelare presterar olika beroende på underlag. Olika spelare är säkert olika känsliga, men av de jag provat skulle jag inte våga påstå att någon är mer känslig än någon annan.

DS-spelare presterar olika beroende på underlag. Olika ... (se ovan). Även KDS kräver mycket av underlaget för att prestera optimalt. Till detta kommer att DS-spelarna behöver matas med data via en Ethernet-kabel vilket medför att nätverkets utförande, val av kablar etc. också påverkar mer än märkbart.

Optimering av en anläggning handlar inte bara om att optimera källan så att den presterar maximalt. Det är, för ett riktigt bra totalresultat, väl så viktigt att välja nog förlåtande utrustning efter källan. I affärerna ägnas ofta inte nog med tid till den första aktiviteten. I en affär är det inte ens intressant att göra ansträngningar m.a.p. den senare aktivieten. Det senare är t.o.m. ofta kontraproduktivt eftersom man ju vill visa på vilka skillnader som det faktiskt är mellan bättre och sämre apparater.

CD12 var totalt överlägsen Ikemi som var bättre än Karik/Numerik. Jag har inte jämfört själv, men vill ändå hävda att Majik DS är bättre än CD12 och KDS är en klass för sig i det sällskapet.

Förutsättningarna för apparaterna är mycket viktiga, men jag tror att man lurar sig själv om man tror att det går att göra en Bently (CD12) av en Golf (Ikemi) bara genom att byta hjulupphängning. Det är i varje fall inte min erfarenhet.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 19:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis och övriga Forum medlemmar.

Sorry, det blir ingen Forum träff hos mig pga:

1. Jag är gift
2. Jag vill fortsätta vara gift

Sedan var det frågan om min ”orättvisa” och ovetenskapliga sågning av DS-tekniken. Jag bara berättar vad jag själv upplevde vid de tre första ”provlyssningarna”, av denna nya teknik. Jag säger inte att det är en absolut sanning, att DS per definition är sämre eller bättre än CD-tekniken. Hörselminne är ju ingen exakt vetenskap, men jag känner ju om jag gillar eller diggar något eller inte, men jag måste ju åtminstone först bli ”sugen” på att jämföra CD vs DS, innan jag ber att få göra det i en butik.

Linncredible, ursäkta mig för min okunskap, men någon rent ”teknisk” orsak till att en CD/wave fil, skulle förbättras av att först rippas, sedan komprimeras till halva storleken, sedan skickas kors o tvärs via switchar mellan hårddisken på datorn och för att till sist lagras på en NAS, känner inte jag till. För att sedan när du vill lyssna på den igen, skall den göra om resan, men denna gång till DS spelaren, där den buffras och expanderas till rätt storlek igen. Jag tycker att det är helt fantastiskt att det över huvud taget fungerar och innan LINN släppte sina nätverksspelare så var det väl ingen som på allvar tyckte att det var rätt väg att bygga en digital spelare. (Ni som är i Data branschen kan säkert korrigera mig om jag har hoppat över något steg, tack på förhand.)

Jag tror att det inte finns någon absolut teknisk överlägsenhet åt nåt håll, utan vad det handlar om är att driva den valda vägen/teknologin så långt det bara går. Annat exempel är att det går att bygga både bra och trevliga transistor eller rörförstärkare.

Sportis. Vad är bäst? Framhjuldrift eller bakhjulsdrift? Mitt svar är, fyrhjulsdrift såklart.

Ursäkta OT, men jag gillar också prestanda och kör både tung båge och en riktigt rolig bil.

Hej Hardcorelinnie, bara som en ren upplysning så har alla mina tre senaste Linn CD-spelare haft helt eller delvis olika lösningar både på interfacet till underlaget och själva materialet i underlaget, för att få ut den sista lilla ”gnuttan” ur dem.

Vill någon låna mig en DS några år, så lovar jag att även kolla hur bra en sådan kan bli och jag är inte så petig, det duger med en Klimax DS. :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
MRTweak wrote:
Linncredible, ursäkta mig för min okunskap, men någon rent ”teknisk” orsak till att en CD/wave fil, skulle förbättras av att först rippas, sedan komprimeras till halva storleken, sedan skickas kors o tvärs via switchar mellan hårddisken på datorn och för att till sist lagras på en NAS, känner inte jag till. För att sedan när du vill lyssna på den igen, skall den göra om resan, men denna gång till DS spelaren, där den buffras och expanderas till rätt storlek igen. Jag tycker att det är helt fantastiskt att det över huvud taget fungerar och innan LINN släppte sina nätverksspelare så var det väl ingen som på allvar tyckte att det var rätt väg att bygga en digital spelare. (Ni som är i Data branschen kan säkert korrigera mig om jag har hoppat över något steg, tack på förhand.)
Hallo igen MRTweak, kul att du hänger kvar och inte tröttnar på alla frågvisa frågor mm! :) Vad gäller "tekniska orsaker" så tycker jag väl att Linn ganska bra sammanfattat dom själva på sidan: http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/DS_or_CD. Känns för mig som en rätt välhållen argumentation till varför DS-arkitekturen principiellt sett är att föredra framför CD-arkitekturen. Eller... :?:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Linncredible, jo jag hade läst det där tidigare fast det var ett tag sedan, så tack för länken.
Jag fick mig i alla fall ett gott skratt, (sorry men jag är precis så barnslig). Det är ju rätt så mycket text, men när jag läser det så får jag reda på två saker; 1. att det är svårt att bygga en bra cd spelare och 2. att om man har en Klimax DS så är informationen ut ur den likadan, som den informationen som finns på CD-skivan, inte bättre. Är man elak så brukar man benämna sådan text som "marketing bullshit", men obs det är bara om man är elak. Själv så skulle jag inte ens drömma om att göra det. Ha det så bra och du nu går vi och lyssnar på lite musik istf att slösa bort livet framför en dator :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 612 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited