selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 14:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 712 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tjaa du... om det är 100 % MBS (obs ej = MDS :wink: ) så är jag den förste att gratulera dig till att ha en sådan förträffligt hög teknisk kompetens att du på detta sätt rakt av kan avfärda argumenten. Jag har då rakt inte kompetensen för att såga på detta sätt. Men, men, var och en blir ju lycklig på sin egen fason... hoppas du får en trevlig lyssningsstund framför apparaturen! (Lägger för min del ner denna debatt nu, då jag känner att den börjar nå vägs ände.)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
MRTweak wrote:
...men grabbarna på HF retades och kallade mig för MDF-mannen på den tiden.
Jag vill se hur det ser ut hemma hos MDF-mannen! :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Till MRTweak:
Svaret är kanske givet, men använder du tunedem när du utvärderar anläggningen?
Vad har du för CD-spelare?

Som jag uppfattar det så anser du att du lyckats tweaka till intuningen av din K/N? så att den låter lika bra som en Klimax DS med en halvbra intuning.
Jag tycker faktiskt att detta låter närmast osannolikt.
Jag skulle gärna vilja veta vad du har mer för Linn-prylar, hur högtalarna är uppställda mm.

Jag säger inte att du har fel och jag vet att Mimerhyllan gör otroligt stor skillnad, nästan som att lyfta en MDS till ADS-nivå (beroende på hur den stod innan kanske).

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Hej igen Linncredible, jo jag hade läst det där tidigare fast det var ett tag sedan, så tack för länken.
Jag fick mig i alla fall ett gott skratt, (sorry men jag är precis så barnslig). Det är ju rätt så mycket text, men när jag läser det så får jag reda på två saker; 1. att det är svårt att bygga en bra cd spelare och 2. att om man har en Klimax DS så är informationen ut ur den likadan, som den informationen som finns på CD-skivan, inte bättre. Är man elak så brukar man benämna sådan text som "marketing bullshit", men obs det är bara om man är elak. Själv så skulle jag inte ens drömma om att göra det. Ha det så bra och du nu går vi och lyssnar på lite musik istf att slösa bort livet framför en dator :wink:
Kan hålla med dig i detta.
Man ska vara försiktig med att "förklara saker" då gränsen mellan saklig info och marketing bullshit är hårfin.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 08:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Ur ett rent tekniskt perspektiv så kan det väl tänkas finnas situationer när en cd spelare rent teoretiskt kan lyckas alldeles utomordentligt med att få med allt från skivan i en otroligt jämn ström helt utan störningar men ännu så länge har inte jag fått höra en cd som är i närheten (CD12 vs Sneaky kanske?) av ds tekniken när det gäller dess förmågan skapa en signal som senare i kedjan förvandlas till ljudvågor som våra hjärnor därefter helst med minsta möjliga ansträning ska kunna tolka som musik...

Totalt ovetenskapligt men för mig upplevs det överlag som att det är betydligt svårare att förstå och ta till sig musiken från de ljudvågor som finns i rummet när en cdspelare används än när en ds spelare gör det samma...rätt otroligt egentligen trots alla omvägar!?
:)

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Kan hålla med dig i detta.
Man ska vara försiktig med att "förklara saker" då gränsen mellan saklig info och marketing bullshit är hårfin.
Avståndet mellan "saklig info och marketing bullshit" är väl precis hur lång som helst! Saklig info har antingen empirisk, vetenskaplig eller teoretsik grund. Marketing bullshit kan möjligen söka stöd i motsv. kunskapsbas, men är per definition något helt annat. Skillnaden ligger, som jag ser det hos mottagaren av informationen som p.g.a. div. brister har begränsad förmåga att skilja "saklig info" från "marketing bullshit".


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
Avståndet mellan "saklig info och marketing bullshit" är väl precis hur lång som helst! Saklig info har antingen empirisk, vetenskaplig eller teoretsik grund. Marketing bullshit kan möjligen söka stöd i motsv. kunskapsbas, men är per definition något helt annat. Skillnaden ligger, som jag ser det hos mottagaren av informationen som p.g.a. div. brister har begränsad förmåga att skilja "saklig info" från "marketing bullshit".
Håller med. Saklig info är när man skriver att en digital kabel är dragen av 99.999% syrefri koppar och med x dimension etc. Marketing Bullshit är när man hävdar att just den egenskapen gör att ettor och nollor kommer fram bättre och därför ger ett klarare ljud.

Kabeln kan ju vara bra för det, infon är korrekt men utnyttjandet i marknadsföringen är just MB.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kan hålla med dig i detta.
Man ska vara försiktig med att "förklara saker" då gränsen mellan saklig info och marketing bullshit är hårfin.
Avståndet mellan "saklig info och marketing bullshit" är väl precis hur lång som helst! Saklig info har antingen empirisk, vetenskaplig eller teoretsik grund. Marketing bullshit kan möjligen söka stöd i motsv. kunskapsbas, men är per definition något helt annat. Skillnaden ligger, som jag ser det hos mottagaren av informationen som p.g.a. div. brister har begränsad förmåga att skilja "saklig info" från "marketing bullshit".
Just det ja, är därför det är förrädiskt att förklara saker. Skitenkelt att med saklig info skapa marketing bullshit! Och endast ett fåtal märker det...


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kan hålla med dig i detta.
Man ska vara försiktig med att "förklara saker" då gränsen mellan saklig info och marketing bullshit är hårfin.
Avståndet mellan "saklig info och marketing bullshit" är väl precis hur lång som helst! Saklig info har antingen empirisk, vetenskaplig eller teoretsik grund. Marketing bullshit kan möjligen söka stöd i motsv. kunskapsbas, men är per definition något helt annat. Skillnaden ligger, som jag ser det hos mottagaren av informationen som p.g.a. div. brister har begränsad förmåga att skilja "saklig info" från "marketing bullshit".
Just det ja, är därför det är förrädiskt att förklara saker. Skitenkelt att med saklig info skapa marketing bullshit! Och endast ett fåtal märker det...
Varför skulle det vara förrädiskt att förklara? Så länge som det är korrekt info så är det ju inte MBS. Iinte förrän infon vidarebefodras i ett felaktigt sammanhang eller används som förklaring på något ovidkommande övergår infon från att vara saklig till något annat (t.ex. MBS). Saklig info kan kanske för en oinvigs framstå som MBS om man inte förstår vad som skrivits eller inte kan fylla i den info som saknas (vilket i så fall är problemet d.v.s. att den sakliga informationen är ofullständig och som sådan lämnar tolkningsutrymme t.ex. att den kan tolkas som MBS - vilket i så fall givetvis inte är bra = dålig/bristfällig/otillräcklig/ofullständig information).


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Sep 17, 2009 17:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
jajo wrote:
MRTweak wrote:
Hej JAJO, jag kan skriva tills jag blir blå men ingen kommer att tro på det ändå.

Jag har redan beskrivit i denna tråd hur jag gjort förutom det där sista lilla dvs interfacet mellan lamellglas och dunderklumpen med MDF.

Ni kan välja att inte tro mig eller inte, det är ett fritt land.

OBS min CD står på en hylla optimerad bara för dess behov, däri ligger nog den stora skillnaden.

Bekvämligheten att kunna spela en ny skiva på en gång skall inte heller underskattas, old habits die hard.
Vad det gäller underlagets betydelse och utläggningen du har gjort på ämnet har du min fulla respekt. Jag är helt enig med dig - underlaget spelar otroligt stor roll oavsett om det handlar om en LP12, CD eller DS.

Men min fråga är - har du nånsin hört en CD låta bättre än DS vid samma tillfälle, eller jämför du någon halvtaskig DS-installation hos nån B&W-handlare i England med din toppinstallerade CD hemma?

/ Jacob

Jag har slutat se iden med att försöka pracka på andra sina "sanningar" eftersom det behovet oftast beror på att man på något sätt vill rättfärdiga för sig själv att man köpt "rätt" grejer eller hör "rätt".

Jag var på HF i helgen och demade Akurate Cd(utan dynamik) mot Klimax DS(med dynamik). Eftersom de har sina lådor uppställda i en stor hylla på höger sida kunde jag häller inte se vilken apparat de kopplade in. Döm om min förvåning när jag hela tiden tycket Cd spelaren var bättre på tun dem.(körde sing along i huvudet). Jag hann helt enkelt inte följa musiken när klimax ds spelades men det var enkelt med cd:n. Vi körde lite olika låtar o musiker. Inget snack om saken att Akurate Cd var bättre, lite förvånade då jag tidigare tyckt att klimax DS var ett bra kliv upp jämfört med Akurate CD och DS.
Klimax DS var dock bättre på bakgrund och detaljer.

Körde även Klimax DS med o utan dynamik och där var "med dynamik" bättre.

Övrig utrustning var Klimax kontrol och 350A


mvh


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Thu Sep 17, 2009 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
lite off-topic nu men...
Jag har varit på HF ett par gånger och lyssnat på Klimaxsystemet men ingen av gångerna har det direkt imponerat på mig..
Det lilla rummet med Majik-grejer däremot....fruktansvärt bra :!:

Är det fler än jag som upplever att Klimaxsystemet inte presterar som det borde?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 18, 2009 00:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Det har sällan låtit bra i det stora rummet på HF och framför allt inte sedan den "nya snygga hyllan" började användas.

Däremot i det lilla rummet brukar det nästan alltid svänga om grejerna, framför allt förr i tiden då man hade bättre bänkar (Audiotech tex).

Jag har full förståelse för att man vill använda denna typ av "snygga hyllor" i en affär där man skall dema olika kombinationer av apparater och vill spara på både ryggar och tid.
Speciellt eftersom genomsnitts kunden tycker att det räcker om grejerna är snygga och dyra och låter bättre än en BOSE eller B&O-anläggning.

Kunden har ju alltid rätt, så därav denna totala kapitulation där form & yta verkligen tillåts breda ut sig och funktionella Hifi-möbler förpassas till skamvrån där musiknördarna håller hus :wink: MRTweak. Ps Dessutom kan det tänkas att övrig DS tweakning också går att förbättra en hel del, så var det iaf när jag var dit senast. Ds


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 18, 2009 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Hej MRTweak hoppas min gamla 5103a funkar fortfarnde har en känsla av att det var du som köpte den :) :wink: Tack för dina tips blir faktiskt sugen på att göra något åt tvbänken man har sina hifiprylar på. Kanske kan börja med att byta ut hyllplanen från spånskiva till några lager MDF. :D Finns det någon svensk återförsäljre till ditt vuxen mekano ? Vore ganska nice när man likaså tänker regla uppväggen ,lägga in kabelkanaler så kanske det är lika med en stabil vägghyllla oxå :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Fri Sep 18, 2009 18:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej, Pär jo din 5103:a både låter och funkar nog bättre än någonsin. Jag har "trimmat" den med Lejonklou "Custom cable v2" och renoverat knappsatsen.

Robomec systemet är ju "proffsgrejor" från en grossist (Mölnycke industriprodukter AB i Göteborg) så jag tror att man helst bör köpa ut dem via någon som har en firma som kan stå för beställningen, att sedan ta beställningen på en kontantnota brukar ofta funka.

Jag kan verkligen rekommendera den lösning med tre dubbelhyllor (BDH 900x450x75mm) och cc 600mm mellan reglarna som min kompis har byggt.

Låter mycket bra, utan att skava allt för mycket i ögonen, tom nästan snygg om man bara kisar lite med ögonen :mrgreen:

Bättre beskrivning finns tidigare i tråden, lycka till MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sat Sep 19, 2009 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Kul att din 5103 rockar! saknar digitaldelen i 5103 men det är väl som dom säger de man förlorar på gungorna tar man igen i karusellen 8) Låter som en roligt projekt att bygga sin egen hylla och förmodligen väldigt privärt att göra det. Vet du ungefär hur mycket din kompis hylla har kostat ?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 712 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited