selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 14:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 912 Next
Author Message
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
De var ju snygga ju!
tack för bilderna, din oro för vad vi skulle tycka visar sig obefogad.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Jag tycker det är lättare att "få till" en vägghylla och jag har även lite hyfsat underbyggda teorier som stöder varför det är lättare :wink:

Men jag kanske bara hade "tur" vid mitt första "försök" och därför har jag följt det spåret och förfinat det lite mer och mer efterhand.

Jag vet att Anders oxå prövat vägghyllor men gått tillbaka till golv modellen eftersom han tyckte att det var sämre :cry:

Men häng inte upp dig på vilken princip, som är bäst/lättast att få till, för det är hur man utför och utnyttjar både för och nackdelar i en konstruktion, som avgör slutresultatet.

Från början så var det ett "för gungigt" golv. sedan barnsäkerhet. som gjorde att jag gick över till vägghyllor :wink: Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Maffigt och snyggt!
Kanske ett varv med dammtrasan inte hade gjort något innan fotograferingen, det ser ju nästan ut som hemma hos mig ;-)
Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
"...din oro för vad vi skulle tycka visar sig obefogad."
Vi som tycker annat sitter fortfarande tysta och gapar! :o :shock:
Jag hoppas att det låter bra. :) Det var intressant att få se vad du har kommit fram till för lösning efter alla timmar jag kan tänka mig du lagt ner på hyll-tweak. Tack för bilderna.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Som flera andra sagt, klart imponerande bygge - främst med tanke på vilken tid och med vilken envishet, noggrannhet och systematik du måste ha använt när du har genomfört detta. Kostnadsmässigt verkar ju dock t ex en Harmonihyllan Oden 2.5 inte bli så värst mycket dyrare. Lutar för min del åt en sådan, känns av vagt definierade orsaker något mer vardagsrumskompatibel. :wink: Övertygad om att din lösning säkerligen låter bra dock! (Har på sistone blivit mer och mer sugen på att låta nästa uppgradering bli en bra möbel typ en Oden - detta innan t ex nuvarande MDS byts ut mot en ADS, och definitivt före det att playbackdelen uppgraderas ytterligare. Sen fattar jag inte vad jag ska göra med 42-tumsplasman... att sätta den på gipsväggen ovanför hela härligheten känns som risky business. Detta är dock en annan historia - ursäkta om lite OT på slutet!)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 15:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tack för att de delar med dig av bilderna! Otroligt vilket engagemang med tanke på hur många timmar det måste ha tagit att prova ut material och varianter, det verkar som du har lite olika touch för nästan alla lådorna!

Känner du att du är 'färdig' med hyllorna nu eller provar du små modifieringar av och till när du får lust för det?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 16:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Vad snälla ni är! Tack för det, men som ni förstår så är det inte ögat utan bara rena prestanda som dikterat utseendet, dvs ett klart fall av "Funktion före Form" 8)

Färdig blir man aldrig, men jag är rätt nöjd för närvarande och har fortfarande många skivor kvar, att "provlyssna på nytt", sedan det senaste lilla "Tweaket".

Nya ideer, på alternativa material, som jag kommer att testa finns såklart redan, men jag behöver prata med någon snäll människa på Koenigegg, alternativt någon helikopterfabrik först.
Någon som känner någon sådan, så PMa mig gärna det, så är ni snälla.

Ha det bra, för nu måste jag spela lite nya skivor, som jag köpt idag :mrgreen: MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 17:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Tue Aug 18, 2009 14:47
Posts: 79
en formgjuten sterobänk i krossad granit som väger fläsk vore roligt att testa, lagomt dött material :mrgreen:

måste bara installera en traversbalk samt en travers 8)

_________________
| Majik DS/D | Majik I/D | Majik 140 |


why so serious?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Mikael84 wrote:
en formgjuten sterobänk i krossad granit som väger fläsk vore roligt att testa, lagomt dött material :mrgreen:

måste bara installera en traversbalk samt en travers 8)
Det finns ju olika skolor hur man ska eliminera vibrationer. Vissa försöker använda så tunga material som möjligt, andra snarare det motsatta. LP12:an ansågs ju tex, i alla fall tidigare, må bäst av att stå på ett lätt underlag typ ursågade Ikea Lack-bord. Andra skivspelartillverkare har byggt med massa iställe med skivspelare uppåt 200 kg eller mer.

Jag gissar att varken det ena eller det andra generellt är bäst utan det handlar om optimering och anpassning beroende på byggsätt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 17:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Tue Aug 18, 2009 14:47
Posts: 79
Absolut Bill50x, visst är det så.

_________________
| Majik DS/D | Majik I/D | Majik 140 |


why so serious?


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 18:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Jag erkänner att dammsugaren inte riskerar att bli utsliten nere i mitt källar/stereorum, men blixtbilder är inte snälla mot slarvig städning, då dammet lyser upp som vore de små solar :oops:

Jag var förbi min kompis idag och passade då på, att föreviga hans breda "Dubbel hylla", som ni ser har han lite mindre tjocklek på MDF och använder koner i stället för spikes. Huset är ett väldigt gammalt timmerhus, så för säkerhets skull så sitter det två extra ben ned mot golvet, utifall olyckan skulle vara framme och hela rasket skulle ramla ned från väggen.

Under försteget, så sitter det en luftkuddehylla som verkligen "lyfter" Linns lite äldre försteg, men som av någon mystisk orsak inte funkar alls på de nyare försteg som jag provat den på :?

Prestandan på denna installation är synnerligen musikalisk och väldigt medryckande (PRaT) men även upplösningen är mycket bra. MVH MRTweak
Attachment:
1 Översiktsbild dubbelhylla.JPG
1 Översiktsbild dubbelhylla.JPG [ 77.73 KiB | Viewed 1356 times ]
Attachment:
2 Översiktsbild dubbelhylla.JPG
2 Översiktsbild dubbelhylla.JPG [ 70.59 KiB | Viewed 1355 times ]


Attachments:
3 3 Översiktsbild snett från sidan, koner istf spikes.JPG
3 3 Översiktsbild snett från sidan, koner istf spikes.JPG [ 74.12 KiB | Viewed 1353 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 13:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Mina Manabord är så fula, så dem slipper ni bilder på :wink:

JohanR


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
http://www.alucon.se/ Hittade denna fina sida verkar ha grejjor för mitt projekt :)
http://techdoc.flexlink.com/cat2000/0_S ... f/15H1.pdf

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Tycker du överdriver, MRTweak, hyllorna ser ju riktigt ok ut. (Kanske säger en del om prioriteringarna...)

Anar jag en Sangean WFT-1 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=301164) på nedersta hyllan hos din kompis och i så fall hur funkar den? Var lite intresserad av en sådan tidigare men hittade inga pålitliga omdömen.


Top
   
 Post subject: Re: Foundation first mm
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 21:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Pär, det profilsystem du hittat på Alucon verkar vara lite mer inriktat på "lättviktsbalkar" än vad Robomec är.

Men jag såg flera "lovande" balkar och vinklar, så om du undviker de allra "spinkigaste" varianterna, så kan det nog bli hur bra som helst. Tydligen så bygger systemet även på att man måste sätta ett par fästplattor på balkarna, som man sedan fäster i väggen, så glöm inte att köpa dessa.

Robomec balkarna är så starka så där behöver man inte sådana fästplattor.

Traktorpojken har skarpa ögon, jag frågade ägaren om Sangean nätradion och på pluskontot, så är den mycket lättanvänd och den har även FM radio, vilket är ett klart plus om man inte redan har en bra sådan. Ljudkvaliteten är väl inte så lätt att bedöma, då den till så hög grad beror på bitraten/ utsändningskvaliteten. Vill man få ständiga köpimpulser på ny och spännande musik eller lyssna på direktsänd NHL hockey, så kan ju en web radio vara en rätt kul pryl ändå.

Mvh MRTweak


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 167 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 912 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited