selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Jun 03, 2024 15:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag har grubblat på ett par saker och tänkte be er om hjälp, så att jag förstår saker o ting rätt.

När jag läser i 1.1:ans manual (under Introduction på sidan ett) verkar det som att den endast klarar av att avkoda multikanal från SACD och DVD-Audio. Alltså INTE DVD-video. Detta innebär att man kan få ut avkodad multikanals ljud/musik på lågnivå, men då endast från musikskivor (SACD/DVD-Audio). För att kunna få multikanals musik/ljud från DVD-video måste avkodningen ske externt, ex. i en Exotik+DA. Man kopplar då digitalt från 1.1:an till Ekotiken, vari avkodningen sker.

Har jag uppfattat det hela rätt?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 796
Location: Förenade Arabemiraten
Du uppfattar det som det ar fokukemterat. Enl Lejonklou sa Funkar abkodning from ess221 och hogre aven Fran DVD. Har aldrig probat skalv.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Den avkodar även dvd-video ljud. :) Var nyss hos Andkan och lyssnade på hans Unidisk 2.1. Han kör allt ljud från Unidisken analogt rakt in i receivern.

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 27, 2009 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
fredrik wrote:
Du uppfattar det som det ar fokukemterat. Enl Lejonklou sa Funkar abkodning from ess221 och hogre aven Fran DVD. Har aldrig probat skalv.
Narux wrote:
Den avkodar även dvd-video ljud. :) Var nyss hos Andkan och lyssnade på hans Unidisk 2.1. Han kör allt ljud från Unidisken analogt rakt in i receivern.
Okej, detta är klart intressant! :)
Jag har nämligen funderat på hur smart 1.1:an egentligen är om den inte ens kan avkoda DVD-film...???

Detta öppnar för andra intressanta frågor:
Man skulle alltså klara sig med en 1.1/2.1 tillsammans med en Exotik (utan DA) och få multikanal från DVD-film.
Vad är då vitsen med Exotik+DA jämfört med utan DA? Avsevärt bättre DAC än i 1.1/1.2...? Andra "finesser" som inte finns i den utan?

Edit: Jag bytte min första fråga till ett konstaterande... Narux svarade ju på den frågan :)


Top
   
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Jag har inte lyckats få 5.1 eller DTS avkodning i min 1.1 via ESS221. Jag har kanske kopplat fel. Det är möjligt att det går med högre ess nummer, men då försämras ljudkvaliten på CD skivor. Det blir mindre musikaliskt som framhållets i detta forum tidigare. Är det någon på detta forum som har fått 5.1 från ESS221?


Top
   
PostPosted: Wed Oct 28, 2009 10:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Kör senaste mjukvaran på min 2.1 och avkodningen av filmljuden är riktigt bra, dynamik uppgraderingen tog det verkligen inte åt fel håll heller! Jag tillhör väl den lilla skaran människor som även tycker att senaste mjukvaran är klart bättre på musik oxå än de tidigare, blev rätt påtagligt när alla mjukvarufixar var på plats och inte bara "ESS'en...". Från att vara lite grumlig och instängd i karaktären (allt är relativt...fniss) så blir det klart mer sväng och driv...vore kanske intressant att nu trycka in ess221 på spelaren hemma bara för att prova efter allt som förändrats men jag saknar anledning, den lirar "rätt" som den står och är...eller så rätt som den nu kan...
:)

Prestandamässigt så sade Linn att Exotic+DA skulle ge bättre kvalitet än 1.1 på DSP delen så antagligen så borde ett sådant försteg fortfarande ge ett lyft i jämförelse mot att använda 1.1/2.1 som ljudavkodare för film men det är väl på sin plats med nya jämförelser idag. Är ju en del som hänt på mjukvarusidorna som inte är undersökt...

/ A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited