selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 31, 2024 23:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Nyfrälst
PostPosted: Thu May 31, 2012 16:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun May 27, 2012 08:17
Posts: 18
Efter en lång vandring i hifi-träsket hittade jag Linn. Först blev det en Mimik och Majik-i. Där någonstans blev jag smittad. Igår fick jag tag på en fin Wakonda med MM som jag lätt bygglade om till MC (tack till underbara människor här på forumet). Fram med gamla Rega och Denon dl-304 (20 år gammal men fortfarande lika fantastisk), det blev vinyl sedan för hela slanten...

En sak gör att jag vänder mig till forumet och det är enkel fråga: går det att koppla bort försteget i Majik? Det känns lite irriterande med display-en som visar samma som Wakonda.

Jag är ganska säker på att ett slutsteg skulle vara bättre lösning, verkar dock som om det är ont om bra slutsteg, jag vill ha en Lk85 eller lk140. Ett för att börja med iaf.


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Sun Jun 03, 2012 20:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Hej Nyfrälst!

Linns integrerade förstärkare har separerade för och slutsteg som kan användas helt separat.
Här hittar du manualen till Majik förstärkaren (om det är den du har) http://linfo.linn.co.uk/binaries/1350AE ... l_rev2.pdf

Annars google på Linn Majik manual, lägg ev. service maual om du vill ha tekniska detaljer om hur du kan ändra på display osv.
/bofredrik


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 13:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Välkommen in i brödraskapet,må ljudet alltid ljuda i ditt öra!

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
ttarbddo12 wrote:
Välkommen in i brödraskapet, må ljudet alltid ljuda i ditt öra!
Tinnitus?

Skämt åsido, välkommen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 22:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun May 27, 2012 08:17
Posts: 18
Tack bofredrik, manualen har jag redan, oj, hittade den innan majik-en var inköpt :)
Jag hoppas på tur och en Lk85 så Majik-en kommer att entledigas snart.
En sak då, frågan till er, upplysta: Mimik vill inte alltid läsa cd-r samt några vanliga cd-skivor. Är det fel på lasern må tro eller något annat?
Tacksam för alla svar.


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 23:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 01, 2011 13:16
Posts: 13
Location: Piteå
Hej nyfrälst,min bror har två jättefina lk85 slutsteg om du skulle vara intresserad till rätt pris. En mimik som blir lite kräsen kan börjat att få trött laser. En sådan kan man köpa på ebay för några hundra och att montera in den enheten brukar inte vara några problem.
Vad kul med en nyfrälst! Finns det några bröder i din närmaste omgivning eller lever du och verkar själv?

_________________
-Bard i Brödraskapet-


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Wed Jun 06, 2012 10:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun May 27, 2012 08:17
Posts: 18
Tack för erbjudandet, ena Lk85 inköpt, den andra bör komma nästa vecka. Då är man redo och jag befarar att jag har satt i gång onda krafter, det här verkar vara en epidemi, uppgraderingbegäret.
Inga Linnbröder direkt, ni har det bra uppe i norr, avundsvärt.

Så här har jag tänkt mig: Mimik och Sonos som källor, samt en Rega skivspelare. Wakonda som försteg och två Lk85 varav ena driver basar och andra diskanter.

Nästa steg blir väl ett par Linnhögtalare och att gå aktivt, Lk85 är väl lämpliga för ändamålet. Jag försöker satsa rätt från början så jag slipper byteskarusellen.

Just nu låter det mycket bra, jag är dock medveten att det finns utrymme för förbättringar och därav inköp av två slutsteg. Då jag har Majik kvar kan den ev användas att driva Stax elektrostater (bästa luren jag nånsin hört).


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Wed Jun 06, 2012 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Peter111 wrote:
Så här har jag tänkt mig: Mimik och Sonos som källor, samt en Rega skivspelare. Wakonda som försteg och två Lk85 varav ena driver basar och andra diskanter.
Varför inte en Sneaky. Mycket bättre än båda (Mimik och Sonos) och om du senare behöver/vill ha ett rum till med musik så har den ju även inbyggt slutsteg så dt är bara att koppla till högtalare.


Top
   
 Post subject: Nyfrälst
PostPosted: Wed Jun 06, 2012 20:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Instämmer med föregående skribent, en sneaky DS är förvånansvärt bra och perfekt som musikmaskin om man åker till en stuga eller i ett annat rum.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Thu Jun 07, 2012 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Hmm...jo men Sneakyn är inte 6 ggr så bra som SB Touch - om man tar priset i betänkan. Betydligt vettigare att spara pengar och försöka kliva in lite högre på källsidan.

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Thu Jun 07, 2012 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Perka wrote:
Hmm...jo men Sneakyn är inte 6 ggr så bra som SB Touch - om man tar priset i betänkan. Betydligt vettigare att spara pengar och försöka kliva in lite högre på källsidan.
Jag tycker att en Sneaky är betydligt närmare en KDS i prestanda än SB:n är nära Sneaky. På ett i övrigt bra system är Sneaky bra nog att lyssna på all möjlig musik, medan SB:n är så dålig att man bara vill stänga av.


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Thu Jun 07, 2012 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Jag SB i ett ganska bra system och jag tycker det är helt acceptabelt men jag har å andra sidan aldrig ägt en ds, bara lyssnat på dom.


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Thu Jun 07, 2012 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
.. medan SB:n är så dålig att man bara vill stänga av.
I min anläggning (LP12 + LK-lådor samt Dahlquist högtalare) låter tex en SB Classic något bättre än en Linn Mimik (som jag hade tidigare) men rätt mycket sämre än en Ikemi (som jag nu har). Men jag har förstått att en Ikemi inte alls låter lika bra som en Sneaky, än mindre när det gäller de övriga DS-spelarna. Så visst, en SB är kanske ingen höjdare, men att den är så dålig att man bara vill stänga av... ja det får väl var och en avgöra. För mig var SB´n ändå en billig entré till "DS-världen" och i alla fall bättre än det jag hade tidigare (Mimik).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Fri Jun 08, 2012 08:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun May 27, 2012 08:17
Posts: 18
Sonos (brygga och 2 st ZP90) har funnits sen tidigare, med två externa DAC-ar, de lirade i gamla anläggningen. Idag skulle jag inte köpa dessa utan Sneaky utan tvekan. Men, igår hörde vad en Majik DS kan prestera och... ah. Minst sagt, imponerande! Då kan jag tänka mig hur dyrare DS-ar låter. Det får vara framtida projekt.


Top
   
 Post subject: Re: Nyfrälst
PostPosted: Fri Jun 08, 2012 08:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
HCL wrote:
Perka wrote:
Hmm...jo men Sneakyn är inte 6 ggr så bra som SB Touch - om man tar priset i betänkan. Betydligt vettigare att spara pengar och försöka kliva in lite högre på källsidan.
Jag tycker att en Sneaky är betydligt närmare en KDS i prestanda än SB:n är nära Sneaky. På ett i övrigt bra system är Sneaky bra nog att lyssna på all möjlig musik, medan SB:n är så dålig att man bara vill stänga av.
Oväntad kommentar från vapendragaren med stort V - men helt ärligt den jämförelsen är det nog inte många som skriver under på - som faktiskt har testat :wink: Dessutom är det en STOR skillnad på SB Touch och dom äldre varianterna. Kräver såklart en extern DAC vilket då förvisso ändrar prisrelationen i grunden (my fault).

Lycka till nyfrälst - men förlita dig i första hand på dina egna öron

//Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited