selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 10:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: garantifråga
PostPosted: Mon Oct 08, 2012 23:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jan 29, 2012 21:39
Posts: 26
Location: Stockholm
Hur funkar Linns fem års garanti om man köpt en grunka på Ebay från t.ex. England? Kan man lämna in det på t.ex. Highfidelity och så fixar de allt och får ersättning från Linn?


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
I det fallet kan du nog glömma det. Från Linns sida gäller den förlängda garantin enbart förste köparen och skall tas via den handlare som sålde den som ny. Så har jag fattat det.

Sen så är inte den förlängda garantin samma som dom första två åren. T ex behöver man en ny laser så får man reducerat pris men det bli inte gratis. Beror väl lite på vad det är för fel kanske.


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!

Kan svara delvis på frågan, när jag bytte display på min Majik Kontrol så fick jag materialet gratis men blev tvungen att betala för arbetet så det blev inte helt gratis.
I övrigt är jag nästan säker på att garantin följer med apparaten om den förste ägaren registrerat den hos Linn.
Det är för övrigt bara att maila dem om du har serienumret.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 11:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Fem års garanti gäller numera, produkten behöver inte registreras.

Garantin följer med till nya köparen om man säljer privat. Förutsatt att produkten stannar inom "samma geografiska område".

Det innebär nog att man som svensk inte kan köpa produkter på andrahandsmarknaden i UK och sedan få tillgång till garantin hos en svensk handlare.


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, det har jag nog hört också. Man får betala arbetskostnad plus även frakt en väg.
OK, jag kan ha fel. Har inte lusläst villkoren och jag har inte hamnat i den situationen. Men ungefär så har det någon gång sagts mig. I praktiken så kanske Linn är generösare och har man en bra relation med en handlare så kan dom nog fixa till det, definitivt om du köpt den beg hos dom.


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Tue Oct 09, 2012 20:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Kan ge ett delsvar på frågan.

Min Majik DSI började sin karriär i UK, köptes av privatperson i Sverige. Sedan byttes den in hos P&S i Gbg där jag köpte den. När jag hade mailkontakt med Linns helpdesk (MYCKET hjälpsamma och snabba på att ge svar!) så fick jag svaret om att den 5-åriga garantin följde med apparaten (inom EU).


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Thu Oct 11, 2012 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
DEt har skett en del förändringar när det kommer till garanti de sista åren. Det är ganska troligt att de regler för garanti som var när produkten såldes första gången också gäller nu.

Även om du har garanti kan det finnas hantering av varan/arbete som handlaren har fått betalt genom att sälja den, vinnst. Detta kan innebära att en säljare som tex skall montera ut eller montera in nya elektroniska delfilter kan ta betalt för det arbetet. Om du gör det själv för att slippa den kostnaden kan de säkert mena att du handterat varan dåligt eller felaktigt.

Har man ett gott förhållanden till en säljare kan man antagligen komma undan med det mesta oavsett.


Top
   
 Post subject: Re: garantifråga
PostPosted: Thu Oct 11, 2012 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det finns också tillfällen då Linn inte själva ansett att det är ett garantiarbete, men handlaren själv har ersatt kunden med ny vara eller likvärdig vara osv. Denna hjälp får du inte utan att ha ett bra förhållande till handlare.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited