selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 10:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Jag vill ha Keltik!
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hej alla!

Jag bestämde mig för ett tag sen att spara ihop till det jag alltid velat ha: ett Keltiksystem. Och jag behöver lite råd!

Vad jag vill uppnå med systemet: livekänsla, kontrollerat bastryck, bra prestanda även vid låg volym.

Mitt nuvarande system:
LP12 (Cirkus, Valhalla, Akito 1, Solid bottenplata, Grado P Gold pickup)
Project Phonobox SE
Classik K
Keilidh

Var jag har tänkt att landa:
LP12 uppgraderad med Adikt
Ikemi
Kairn
2 * 5125
Keltik

Med dagens begagnatpriser verkar detta hamna nånståns kring 70 lök.

Vad säger ni? Är balansen ok? Rent pengamässigt så är det ju baktungt, men källorna bör väl inte skämmas för sig?

Det jag främst funderar över är slutsteg. Är 5125 för klena för Keltik? Klout är ett givet alternativ, men 5125 känns mer prisvärt (och tar mindre plats!). Skulle tre Klout vara bättre än två 5125? Eller kanske en 2250 och ett 5125? Sjuttio tusen är en jäkla massa pengar för mig som än så länge är student, så jag ser helst att budgeten inte drar iväg så mycket mer. Känns också vettigare att t.ex. köpa en Lingo än att bränna mer på slutsteg.

Något annat jag alternativ jag borde fundera över? Sportis nämnde Klimax Twin med Isobarik i en annan tråd. Låter som ett coolt alternativ (70-talet möter framtiden utseendemässigt), men för det första har jag aldrig hört Isobarik, och för det andra gillar jag inte utseendet (sorry Sportis!). Keltikarna är smäckrare.

En tanke jag lekt med är en Di eller Movie 05 med Lejonklou Hudik, istället för Ikemi/Kairn. Klart dyrare och sämre på cd antar jag (har dock aldrig själv jämfört Di eller Movie 05 direkt mot Ikemi). Kollar i dagsläget inte heller så mycket på film heller (har ingen tv).

Bör kanske nämna att jag lyssnar ungefär 50/50 på LP och cd.

Alla synunkter välkomna
:)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Du borde satsa resurserna på källorna istället. 2LK100 med kort till dina Keltik och resten på Källa/försteg kommer att kunna bli superbra! Lingo, Ekos, trampolin2 och Adikt (Sondek ska ju sälja sin LP12 och kanske kan sälja Lingo separat) till 12:an blir ungefär 30 papp och sen har du en supertolva.

EDIT: ja, jag menar Keilidh, inte Keltik


Last edited by henriklh on Tue Aug 14, 2007 10:31, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Du borde satsa resurserna på källorna istället. 2LK100 med kort till dina keltik och resten på Källa/försteg kommer att kunna bli superbra! Lingo, Ekos, trampolin2 och Adikt (Sondek saka ju sälja sin LP12 och kanske kan sälja Lingo separat) till 12:an blir ungefär 30 papp och sen har du en supertolva.
Gissar att du menar 2 LK100 till mina Keilidh?

Iaf, jag tror inte ditt förslag ger mig vad jag vill ha i tryck och livekänsla.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 00:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Hade inte använt 5125 till ngt annat än diskant och mellanregister. Har hört Kelitik med 2 X 5125 och tycker att de fixade de övre registren okej, men basen börjar sluddra alldeles för tidigt för att det ska vara roligt. Tror att alternativet med en 2250, förutsatt att den sätts på basen, är betydligt mkt bättre än 2 X 5125.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Du verkar ju gilla att spela högt, så jag gissar att du vet vad du talar om :) Andra verkar dock tycka att 5125 spelar på bra. Kan ju t.ex. vara beroende av hur högt man gillar att spela samt rummets akustik.

Men eftersom 5125 och 2250 kostar ungefär lika mycket så verkar det ju vara ett bättre alternativ hur som helst.


Last edited by Broccoli on Tue Aug 14, 2007 00:27, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ditt målsystem ser OK ut förutom att du bör ha Lingo (helst mkII)/Akito2.
O nya bottenplattan är enl de som hört mycket prisvärt.

2*5125 är på gränsen till vad man ska köra med på Keltik. Lk100 kan du glömma.
Men 5105 finns ju, har du kollat på dessa?
Ev kan du starta på 5125 (diskant/mellanregister) o en 5105 som driver bägge basarna.
Där kan du spara lite slantar som du kan lägga på 12'an istället.

3 Klout är säkert bättre än 2* 5125, men de pengarna gör MER nytta på LP12.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 01:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Men 5105 finns ju, har du kollat på dessa?
Ev kan du starta på 5125 (diskant/mellanregister) o en 5105 som driver bägge basarna.
Där kan du spara lite slantar som du kan lägga på 12'an istället.

3 Klout är säkert bättre än 2* 5125, men de pengarna gör MER nytta på LP12.
5105 kände jag till men hade inte tänkt på att kombinera med 5125. Bra idé! Visst är det förresten olika sorts filter till dessa två?

Ett litet sidospår: Hur bra tolva behöver man egentligen för att slå en Ikemi på fingrarna? Tyvärr är det ju dock rätt stort hopp till nivån över Ikemi på cd-sidan. Lättare att uppgradera LP12.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Broccoli wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Men 5105 finns ju, har du kollat på dessa?
Ev kan du starta på 5125 (diskant/mellanregister) o en 5105 som driver bägge basarna.
Där kan du spara lite slantar som du kan lägga på 12'an istället.

3 Klout är säkert bättre än 2* 5125, men de pengarna gör MER nytta på LP12.
5105 kände jag till men hade inte tänkt på att kombinera med 5125. Bra idé! Visst är det förresten olika sorts filter till dessa två?

Ett litet sidospår: Hur bra tolva behöver man egentligen för att slå en Ikemi på fingrarna? Tyvärr är det ju dock rätt stort hopp till nivån över Ikemi på cd-sidan. Lättare att uppgradera LP12.
Hm tycker nästan din borde göra det redan om inte annat med en adikt på så eller en Lingo då går den definitivt förbi.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
hepcat wrote:
Broccoli wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Men 5105 finns ju, har du kollat på dessa?
Ev kan du starta på 5125 (diskant/mellanregister) o en 5105 som driver bägge basarna.
Där kan du spara lite slantar som du kan lägga på 12'an istället.

3 Klout är säkert bättre än 2* 5125, men de pengarna gör MER nytta på LP12.
5105 kände jag till men hade inte tänkt på att kombinera med 5125. Bra idé! Visst är det förresten olika sorts filter till dessa två?

Ett litet sidospår: Hur bra tolva behöver man egentligen för att slå en Ikemi på fingrarna? Tyvärr är det ju dock rätt stort hopp till nivån över Ikemi på cd-sidan. Lättare att uppgradera LP12.
Hm tycker nästan din borde göra det redan om inte annat med en adikt på så eller en Lingo då går den definitivt förbi.
Min tolva liknar din Broccoli. Men ett gammalt verk, troligen sent 70-tal utan den däringa hörnförstärkningen. Cirkus, Akito1, Adikt. Den var lite bättre än min gamla Ikemi i tunedem, men hifimässigt och ljudmässigt var de två väldigt lika. Helt sjukt egentligen. En feting-tolva regerar med andra ord....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 09:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
Quote:
Ett litet sidospår: Hur bra tolva behöver man egentligen för att slå en Ikemi på fingrarna?
Min 12:a (Lingo 1, ej cirkus, basic och K9) tycker jag är lite bättre än min Ikemi


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 09:49 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tror också på kombinationen 5125/2250. Men än hellre 5125/5105 och använda de sparade slantarna till tolvan. Men kanske ska man inte vifta bort tanken helt på ett Keltiksystem med fyra LK100 under en period. Jag har heller aldrig hört Keltik/LK100, men Keltik med beränsade källor är heller inte helt kul. Kanske skulle ett LK100-system medge inköp av en Unidisk SC, vilket torde vara ett bättre alternativ än Ikemi/Kairn.

Min tolva i första upplaga, Lingo/Cirkus/Akito 1/Adikt, slog Ikemi med hästlängder. Min gissning är att även enklare tolvor spelar bättre än Ikemi.

LK100/Klout/5105 använder förresten den första varianten av aktiva kort, så kallade monokort. 5125 och 2250 använder de senare så kallade stereokorten. Har en känsla att det är vanligare att monokort följer med ett par begagnade Keltik, men även stereokort finns.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jo, jag menade till Keilidh. Jag tror nog att det skulle ge dig nog så mycket livekänsla... LP12-Lingo-Ekos/MajikCD - Kairn - 2(eller3)LK100-Keilidh borde väl hamna på ungefär samma budget? Antagligen sämre "tryck", men mycket bättre känsla. ;) Ett alternativ som inte skulle sabba budgeten helt skulle kunna vara att leta rätt på 5105 eller LK240 och driva Keilidh med istället.

Hur som helst, om du är ute efter 5125 så har ju jag en till salu. (Jag säljer den för att finansiera Keel och ska ersätta den med en LK100 eller något i den stilen.) :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Visst, källa i all ära, men när Keltik kom var väl "värsting"-systemet Karin/Numerik/Kairn/Klout/Keltik. Och de flesta är väl överens om att Ikemi:n är bättre än Karik/Numerik, inte var det väl många som klagade på att källan var för dålig på det första systemet för 10 år sedan? Jag tvivlar inte på att det blir bättre med Akurate CD:n (som jag anser är enda rimliga uppgraderingen från Ikemi) men det är 45kkr mellan också..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Hur som helst, om du är ute efter 5125 så har ju jag en till salu. (Jag säljer den för att finansiera Keel och ska ersätta den med en LK100 eller något i den stilen.) :D
Hehe, du lever som du lär iaf! Känns som att jag vill spika planen innan jag börjar shoppa, men jag hör av mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Sony wrote:
Visst, källa i all ära, men när Keltik kom var väl "värsting"-systemet Karin/Numerik/Kairn/Klout/Keltik.
Lite min tanke också. När Keltik kom så fanns inte heller cirkus till LP12.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited