selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 20:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
don Tomaso wrote:
Jag tycker också gott man kan köpa ett par Akurate till Unidisk SC, den duger bra till det. Självklart blir det ännu bättre med en Unidisk 1.1/Akurate CD och Akurate högtalare men då pratar vi en annan prislapp då det tillkommer ett försteg också. Jag förspråkar gärna Source first men just steget från SC för att få nått som verkligen är bättre är så grymt dyrt. Tycker inte det är nån mening med mindre än steg än Unidisk x.1/Akurate CD och Exotik när man har en SC.
Fast en Unidisk 1.1, Kolektor, LK140, KanII lär vara bättre så jag kan bara tänka mig en anledning till dyl. kombination och det är att man planerar att uppgradera källa och övrig elektronik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hardcorelinnie wrote:
don Tomaso wrote:
Jag tycker också gott man kan köpa ett par Akurate till Unidisk SC, den duger bra till det. Självklart blir det ännu bättre med en Unidisk 1.1/Akurate CD och Akurate högtalare men då pratar vi en annan prislapp då det tillkommer ett försteg också. Jag förspråkar gärna Source first men just steget från SC för att få nått som verkligen är bättre är så grymt dyrt. Tycker inte det är nån mening med mindre än steg än Unidisk x.1/Akurate CD och Exotik när man har en SC.
Fast en Unidisk 1.1, Kolektor, LK140, KanII lär vara bättre så jag kan bara tänka mig en anledning till dyl. kombination och det är att man planerar att uppgradera källa och övrig elektronik.
Så kan det vara men i mina funderingar och beräkningar så utgår jag alltid från att byta in och köpa från handlare och då är det inte prisvärt att byta in nått som värderas till säg 50 000kr för att köpa nått för 60 000kr det slutar med att man betalar minst 25-30 000kr mellan. Ekvationen ser annorlunda ut om man både köper och säljer själv beggat. Sen skulle jag aldrig bli nöjd med en UD 1.1 och kolektor, det skulle bara vara en interimlösning så i slutändan hamnar man minst på Exotik och tillbaka på Espek igen och sen därefter Akurate och man har bränt massa mer pengar i slutändan. Min filosofi utgår också från Source first men med så få byten som möjligt för att få bäst valuta för pengarna.

Precis som du är inne på så funderar Pekka på att uppgradera källan så småningom (enligt gamla trådar iaf)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
don Tomaso wrote:
Min filosofi utgår också från Source first men med så få byten som möjligt för att få bäst valuta för pengarna.
Bra sammanfattat.
Man får helt enkelt tänka till om man ska köpa ett system o leva med det länge - eller om man ska uppgradera efter hand.
I det senare fallet sitter man kanske med ett system som inte låter så bra som det SKULLE kunna göra givet pengarna...

Att man väljer en dyrare högtalare (tex Akurate) före att lägga pengar på källan, kan ju även vara för att man gillat "ljudet".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Att man väljer en dyrare högtalare (tex Akurate) före att lägga pengar på källan, kan ju även vara för att man gillat "ljudet".
Som någon skrev tidigare... "First Source - men med måtta!" :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Man vill ju helst ha ett "balanserat" system tycker det dras lite till sin spets ibland med source first även om jag definitivt helt håller med om source first

Skulle själv inte sitta med en topp 12:a och en Akurate CD tillsammans med Intek och ett par Kan

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag förstår inte riktigt den här typen av resonemang, själv är jag bara intresserad av "bäst prestanda för pengarna", oavsett huruvida systemet i någons ögon är "balanserat". Att köra Akurate efter en SC är definitivt inte att maximera prestanda.

Sen är det där med frekvensomfång lite av en annan fråga, jag måste erkänna att mina Index plus är på tok för tunna, även om mitt system är bättre nu än med aktiva ninka.


Last edited by henriklh on Tue Nov 13, 2007 15:29, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag tycker att man ska eftersträva bästa möjliga ljud för pengarna - oavsett vad de ingående delarna kostar. För att hitta detta måste man lyssna och jämföra själv. Jag träffar ofta entusiaster som försöker "räkna ut" det optimala systemet utan att ha en aning om hur det låter i praktiken. Ut och lyssna istället!

Det flesta som förespråkar "balanserade system" utgår från priser. Detta tycker jag är totalt vansinnigt, då priset inte alls behöver reflektera den faktiska prestandan. När Don Tomaso skriver ovan "Jag skulle aldrig bli nöjd med en UD 1.1 och en Kolektor" så misstänker jag att detta beror på att Kolektorn är för billig.

Faktum är att den kombinationen presterar klart bättre än UD 2.1 och Akurate Kontrol (i 2-kanal och med silverskivor som källa), men ändå upplevs tydligen 1.1+Kolektor som väldigt "obalanserat" och inget man kan sitta nöjd med. Jag tror att det hade känts helt okej om Kolektor hade kostat 30 tusen istället för 3.

EDIT: Heh, du skrev samma sak precis innan mig, Henrik...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Som någon skrev tidigare... "First Source - men med måtta!" :-)
Även jag tycker nog att det kan ligga något i att inte tillämpa source-first huvudlöst, men matchningen skall givetvis göra prestandabaserat och inte prisbaserat... Unidisk 1.1 el. Akurat CD är kanske något i överkant till Kollektor+LK140, men av följande två system sä lär system 1 vara klart bättre oberoende av hur länge man tänker använda det.

Akrurat CD alt. beg Unidisk 1.1
Exotic alt. beg 5103
Valfritt bätre slutsteg (t.ex. 2250, 2100, 2200)
Espek

Unidisk SC
<samma slutsteg som ovan>
Akurat 242 (alt. 212 + sub)

... och då är system 1 dessutom billigare.

Enda riktigt bra anledningen som jag ser det att inte följa source-first är om man har krav på att kunna spela musik som visar sig funka ljudmässigt dåligt på ett system valt utifrån source-first, men i det läget är man knappast med en bra källa och 2250-aktiverade Espek vilket f.ö. är vad jag har och en topp-12:a spelar skjortan av 1.1:an i mitt system. En SC platsar som jag ser det inte riktigt ens i ett dyl. system även om det givetvis funkar. Det är dock långt ifrån max prestanda för pengarna.

EDIT: Här ekar det visst :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja undra vad folk gjorde förut när endast Ikemi fanns? för inte kan väl någon haft den som källa till toppsytem ;)

Sen om man nu ska följa source first måste man nog även lyssna in cd spelar i 500 tusen kronors klassen för även om det inte är en Linn spelare så måste ju source first gälla, oavsett pris

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Nu finns det flera beg Akurate 212 till salu så det kan vara ett perfekt tillfälle för inköp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
Tja undra vad folk gjorde förut när endast Ikemi fanns? för inte kan väl någon haft den som källa till toppsytem ;)
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Det är väl ingen som har sagt att Ikemi är dålig? Däremot kanske den inte ger högst prestanda per krona givet en fet budget för ett helt system.
Quote:
Sen om man nu ska följa source first måste man nog även lyssna in cd spelar i 500 tusen kronors klassen för även om det inte är en Linn spelare så måste ju source first gälla, oavsett pris
Javisst. Det finns en hel del nyfikna Linnfantaster som går på mässor, besöker butiker och lyssnar på andra system. En stor poäng med forum som detta är att när något intressant dyker upp så kan tipset spridas till alla likasinnade. Alltså håller jag det för sannolikt att om det finns alternativ som presterar riktigt bra så kommer de att nämnas rätt snabbt.

I den prisklass du nämner har jag dock aldrig hört något annat än riktigt usel prestanda rent musikaliskt. Anledningen till det kan man ju spekulera i.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Tue Nov 13, 2007 18:31, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lejonklou wrote:
Det flesta som förespråkar "balanserade system" utgår från priser. Detta tycker jag är totalt vansinnigt, då priset inte alls behöver reflektera den faktiska prestandan. När Don Tomaso skriver ovan "Jag skulle aldrig bli nöjd med en UD 1.1 och en Kolektor" så misstänker jag att detta beror på att Kolektorn är för billig.

Faktum är att den kombinationen presterar klart bättre än UD 2.1 och Akurate Kontrol (i 2-kanal och med silverskivor som källa), men ändå upplevs tydligen 1.1+Kolektor som väldigt "obalanserat" och inget man kan sitta nöjd med. Jag tror att det hade känts helt okej om Kolektor hade kostat 30 tusen istället för 3.
Jag har inte testat just det och tror säkert att du har rätt. Anledningen till att jag inte skulle vara nöjd är att jag vet att 1.1an skulle prestera ännu bättre med tex en Exotik och systemet ser bättre ut utseendemässigt. Att det är obalanserat kvittar för mig utan det är mest uppgraderingssjukan som gör att jag inte skulle sitta nöjd.

Sen menade jag att det är bättre imo att spara och byta till det man vill ha direkt istället för att sälja bort massa saker med förlust för att få bästa möjliga källa och köpa sämre playback än man hade innan och sen sälja det igen och köpa tillbaka samma playback eller dyrare. Ju fler byten man gör desto dyrare blir slutnotan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Tja undra vad folk gjorde förut när endast Ikemi fanns? för inte kan väl någon haft den som källa till toppsytem ;)
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Det är väl ingen som har sagt att Ikemi är dålig? Däremot kanske den inte ger högst prestanda per krona givet en fet budget för ett helt system.
Quote:
Sen om man nu ska följa source first måste man nog även lyssna in cd spelar i 500 tusen kronors klassen för även om det inte är en Linn spelare så måste ju source first gälla, oavsett pris
Javisst. Det finns en hel del nyfikna Linnfantaster som går på mässor, besöker butiker och lyssnar på andra system. En stor poäng med forum som detta är att när något intressant dyker upp så kan tipset spridas till alla likasinnade. Alltså håller jag det för sannolikt att om det finns alternativ som presterar riktigt bra så kommer de att nämnas rätt snabbt.

I den prisklass du nämner har jag dock aldrig hört något annat än riktigt usel prestanda rent musikaliskt. Anledningen till det kan man ju spekulera i.
Det jag menar med Ikemi är att när bara den fanns var det helt ok att ha topprejer till en cd som inte presterade i samma klass som t.e.x Keltik trots att det fanns LP 12 som var mycket bättre som källa

Niams värsta cd är den inte bra?
Tänkte den näms sälla när man snackar source first här

Det jag vill komma fram till är bara det att, om man har en topp cd från Linn så har man kommit i mål vad det gäller source first och då är det helt ok att spendera senare i kedjan annars inte

Jag håller helt med om att source First är ett bra tänkande, men för mig finns det andra aspekter när jag lyssnar på musik eller ser film så som att jag gillar att känna punchen i magen när det kommer ett trumsolo

Har man ett par unik så visst grymt bra på tunedem,men nog blir det något helt annat att lyssna på t.e.x ett trumsolo i ett par komri

Jag tar gärna av båda delarna tunedem samt tryck och drag, även om det kanske blir lite sämre tunedem

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 19:52 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Jag håller helt med om att source First är ett bra tänkande, men för mig finns det andra aspekter när jag lyssnar på musik eller ser film så som att jag gillar att känna punchen i magen när det kommer ett trumsolo

Har man ett par unik så visst grymt bra på tunedem,men nog blir det något helt annat att lyssna på t.e.x ett trumsolo i ett par komri
Detta känner jag att jag kan hålla med i väldigt mycket. Speciellt eftersom jag i helgen kunde någorlunda jämföra AkurateCD/Komri mot LP12/Unik-system. Nu var inte förutsättningarna desamma, så annat kan ha spelat in, men lite grann fick jag känslan att strikt tune-dem vete fasen om inte LP12-Unik skulle kunna vara bättre än Akurate CD/Komri.

MEN! Det finns ingen chans i världen att ett uniksystem kan framkalla samma känsla och upplevelse av att närvara vid en riktig konsert som ett Akurate CD/Komrisystem. För mej är det helhetsupplevelsen av att flytta in en konsert eller ett filmskeende i mitt vardagsrum som hifi/hembio handlar om. Tune-dem är en bra utvärderingsmetod, men bättre tune-dem ger men inte alltid den bästa underhållningsupplevelsen.

Inom rimliga gränser är jag villig att pruta på systemets totala tune-dem-prestanda om det innebär att jag får en bättre känsla av att uppleva musik- eller filmhändelsen. För mej är det viktigt att höra, känna och uppleva även den lägsta oktaven i ett musikstycke. Valet mellan AkurateCD/Komri-prestandta eller LP12/Unik-prestanda är därför lätt för mej. Ett Komrisystem vore drömmen att ha hemma! Även om jag inte hade planetens bästa ljudkällor och förstärkare.

Och med begränsad budget, och ovan preferenser inser jag ju att Keltik inte är någon dum högtalare för mej :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Det jag menar med Ikemi är att när bara den fanns var det helt ok att ha topprejer till en cd som inte presterade i samma klass som t.e.x Keltik trots att det fanns LP 12 som var mycket bättre som källa
Ikemi var aldrig Linns bästa spelare. Samtidigt fanns antingen CD12 eller Unidisk 1.1.
pekka71 wrote:
Det jag vill komma fram till är bara det att, om man har en topp cd från Linn så har man kommit i mål vad det gäller source first och då är det helt ok att spendera senare i kedjan annars inte
Det är väl alltid ok att spendera stålar även på annat än källor, men det är få som insett hur starkt argument source-first är (antagligen inte heller jag).
pekka71 wrote:
Jag håller helt med om att source First är ett bra tänkande, men för mig finns det andra aspekter när jag lyssnar på musik eller ser film så som att jag gillar att känna punchen i magen när det kommer ett trumsolo
Visst finns det flera aspekter av musikåtergivning som behöver vägas in när man sätter ihop en anläggning, men handlade det inte här om att ersätta Espek med ngt annat? Just Espek (framförallt drivna aktivt med 2250 eller bättre) är ju inte Linns minst dynamiska högtalare.
pekka71 wrote:
Har man ett par unik så visst grymt bra på tunedem,men nog blir det något helt annat att lyssna på t.e.x ett trumsolo i ett par komri
Jag skulle gissa att Unidisk SC med Komri är mycket svårt att få att låta bra över huvud taget. De är helt enkelt allt för avslöjande. Vi gjorde en rätt elak jämförelse på Tonläget en gång där vi jämförde Genki, Ikemi, SC, 2.1 och slutligen 1.1 på Kinos, C2200, Akurat 242, 2xAkurat subbar och det var inte förrän med SC som det inte lät direkt illa. Med 1.1 var det riktigt bra!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited