selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 20, 2024 23:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
pekka71 wrote:
Jag håller helt med om att source First är ett bra tänkande, men för mig finns det andra aspekter när jag lyssnar på musik eller ser film så som att jag gillar att känna punchen i magen när det kommer ett trumsolo

Har man ett par unik så visst grymt bra på tunedem,men nog blir det något helt annat att lyssna på t.e.x ett trumsolo i ett par komri
Detta känner jag att jag kan hålla med i väldigt mycket. Speciellt eftersom jag i helgen kunde någorlunda jämföra AkurateCD/Komri mot LP12/Unik-system. Nu var inte förutsättningarna desamma, så annat kan ha spelat in, men lite grann fick jag känslan att strikt tune-dem vete fasen om inte LP12-Unik skulle kunna vara bättre än Akurate CD/Komri.

MEN! Det finns ingen chans i världen att ett uniksystem kan framkalla samma känsla och upplevelse av att närvara vid en riktig konsert som ett Akurate CD/Komrisystem. För mej är det helhetsupplevelsen av att flytta in en konsert eller ett filmskeende i mitt vardagsrum som hifi/hembio handlar om. Tune-dem är en bra utvärderingsmetod, men bättre tune-dem ger men inte alltid den bästa underhållningsupplevelsen.

Inom rimliga gränser är jag villig att pruta på systemets totala tune-dem-prestanda om det innebär att jag får en bättre känsla av att uppleva musik- eller filmhändelsen. För mej är det viktigt att höra, känna och uppleva även den lägsta oktaven i ett musikstycke. Valet mellan AkurateCD/Komri-prestandta eller LP12/Unik-prestanda är därför lätt för mej. Ett Komrisystem vore drömmen att ha hemma! Även om jag inte hade planetens bästa ljudkällor och förstärkare.

Och med begränsad budget, och ovan preferenser inser jag ju att Keltik inte är någon dum högtalare för mej :D
Nu är väl jämförelsen en aning haltande i och med att Komrisystemet kostar (gissningsvis) bortåt 7 ggr Unik-systemet.

En topptolva med Akurat Kontrol och 4x2250 på Keltik kommer antagligen en bra bit mot Komrisystemet ljudmässigt, medan Keltiksystemet med all säkerhet är bättre rent musikaliskt (tune-dem) och detta till lite drygt halva kostnaden (nypris).

EDIT: Men visst, är det maxupplevelse ur alla synvinklar man är ute efter då är Komri helt nödvändiga, men man får ju vara beredd att gå rätt lång på resten av systemet för att få valuta för den ansenliga investering som det innebär att skaffa Komri.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Tänk vad en liten kommentar längst ned i en post kan vara provocerande och ge upphov till. :roll: Det var inte min avsikt! Men, nu när vi ändå "är här" :wink: så...

Jag kanske har nämnt detta tidigare, men jag hade en gång en god vän. Han hade ett öra för Linn (Lyssnat på mitt system! :D ) och ganska gott ställt. Runt -93 köpte han det bästa som fanns då (ej LP). Karik/Numerik/Kremlin källor (alla med trafo), Kairn(trafo), 3xKlout och Keltik. Endast den 4:e Klouten saknades för att bli "världsbäst" på Linnvis. Det var rätt smart (då) om man ville ha så bra musik som möjligt, och hade råd med det. (Dock svårinstallerat och känsligt.) När jag -95 köpte en Karik III med slimline Briliant till mitt dåvarande, mycket enklare system (Kairn m. trafo/LK280/Index II) så lät mitt system BÄTTRE än hans. Det var vi båda överens om. När han köpte sitt system var alla komponenter rätt beslut, men inte EFTER att det fanns bättre källor (för det medium ens musik är lagrat på) att tillgå. Det är just precis därför man ska passa sig för att bygga baktunga system, de blir snabbt pinsamma... (Om de inte är det från början!)

Idag finns t.ex. Kairn(Brille)-Kollektor/LK140/Unik, som alla är bättre än mina dåvarande apparater. Jag ser absolut inget fel i att driva ett sånt system med Akurate CD eller Klimax DS. Faktum är att med ett sådant system kan man kunna böja alla SC-baserade system över knät, och bara smälla på! Jag har aldrig sett ett praktiskt exempel på när man kan bättra ett systems musikaliska prestanda genom att fördela budgeten "jämnt". Min princip är att spendera så mycket på källan som går, utan att det för den skull fattas pengar till någon komponent (för att få ihop 2 kanaler). Att bara ha råd med försteg och hörlurar kanske känns surt, men kan vara en OK kompromiss ett kort tag. Jag har kört LP12/Ittok/K9 in i en Sony "bergsprängare" på -80 talet (för att få råd med Ittok, istället för en Basikarm). Då kände jag ingen som hade ett bättre system än mitt! Miniminivån kanske går vid (old)Majik/5110. Så länge du har råd med det så bör man satsa allt på källan. Varje beslut måste baseras på vad som ger mest musik för pengarna. Ganska enkelt faktiskt. Men man måste se bortom prestigetänkande, bortom ens trånande efter exklusiva skrytmöbler med snygg finish.

I t.ex. Pekka71's fall, vad skulle vara det prestandamässigt smartare valet? :?:
1:
Köpa Uni 1.1/5103/5125/LK100 för 72' och sälja SC/4x2250 för 65. Total utgift 7' Mycket bättre prestanda! Fortfarande aktiva Espek för att tillfredställa möbel/baslustar (även om Exotik/passivt är smartare för samma pengar). Efter detta skifte är det smidiga "normala" uppgraderingar, 5103 mot Exotik/Kinos, extra 5125, Espek mot Majik 140, akt filter etc.
2:
Behålla Uni SC och de 4x2250 (till akt 212). Köpa: 5125 (till akt.5120+Unik), 212+stativ+filter och Sizmik sub för 65'. Sälja Espek+filter för 15', det ger en total kostnad på 50'. Nästa uppgraderingssteg blir tungt t.ex. Uni 1.1 ev. med med Kinos/Kisto, eller var det ett till 2250 och Ak. 242 du tänkte på härnäst? Kan verkligen alternativ 2 vara värt 5-7 gånger mer pengar än alt. 1? Själv tycker jag det är värt MINDRE pengar eftersom det är MYCKET sämre! Det är här vi inte är överens... Testa gärna, om ni kan!

Varför skulle det vara så "grymt dyrt" att uppgradera från SC? (Även om du behåller all "playback".) Att fundera på att köpa 212/sub för samma pengar som en 2.1 kostar, som skulle göra större skillnad (via försteget på SC) tycker jag är lite underligt.

Hur man än vrider och vänder sig så gäller source first. Det går inte att komma ifrån. Du säger att du inte kan tänka dig att ha Kolektor/140/Unik till en 1.1 på längre sikt. Varför är ett "kostnadsmässigt balanserat" system OK att ha på sikt, men inte ett "prestandamässigt balanserat" system? Jag förstår det inte, rent logiskt. I alternativ 1 ovan har du i alla fall en massa bas att fylla rummet med, så det borde inte vara fel. Jag måste väva in "ickeLinn" värderingar och finish/möbelbegär för att få pengabalanserade resonemang att gå ihop. Jag tror att för många som fortfarande tänker pengabalanserat så finns det kvar en massa värderingar, från tiden innan de upptäckte Linn.

Läs bara vad andkan skriver, han har faktiskt testat! (Inte bara denna gång antar jag.) http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=47412#47412

Jag hoppas inte Pekka71, Ulfb eller andra känner sig påhoppade, det var inte min avsikt. Jag vill bara förespråka det sunda i source first och säga att det är dumt att lägga till ett "men" efter en mening som: "Jag förespråkar gärna source first", det ska nämligen inte vara något "men" efteråt! :wink: 212:or är dessutom så bra att det kan bli SÄMRE med dem än med ett par enklare högtalare, om man bara har en SC som källa. Definitivt blir det svårt att få till. Lyssna bara på vad Hardcore sa, om när han testade med 242. 212 ska dessutom vara ännu känsligare för källan än 242, enligt Tonläget. SC/212? Tror inte på det...


Top
   
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 21:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tråden har drivit iväg lite från vad det var tänkt. Source first som berör frågeställningen Pekka71 hade tar vi upp, men tänk på att hålla er i närheten av trådens ämne när ni skriver. Utgångsfrågan här var då alltså:

pekka71 wrote:
Tja nu när majik 140 har kommit vad tror ni att espek är värda?
Funderar nästa på och sälja och köpa ett par akurate 212
/ Sony


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ingen fara Linnofil jag tar aldrig illa vid mig av att andra har andra åsikter :)

Skulle gära gå på en bättre källa/försteg men eftersom mitt system används mycket till film också så känns tyvärr 1.1 lite osäker vad det gäller framtiden och det nya som kommer

Skulle jag ha en ren 2 kanalsrig skulle jag direkt köpa en DS för den har allt jag vill ha av musikuppspelning, möjligtviss inte DVD-musik då

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
självklart tar inte jag heller vid mig, det är skönt att du och några andra är så pass hardcore som ni är :) och en diskussion livar alltid upp lite.

För att knyta an till huvudfrågan så sjunker ju tyvärr (eller dess bättre om man är köpare) Espek när Linn släpper prisbomber som Majik 140. Det blir ju samma sak med Katan dom lär inte vara värda mycket numer. Fast med rätt privat köpare som vill ha ett aktivt system så kan man säkert få rätt bra betalt. Köparen får bra mycket mer för pengarna med dina Espek än att köpa nya aktiva Majik 140 = mer pengar till källan. Jag tycker historiken på begagnat är viktig även på högtalare så det spelar stor roll också.

Å andra sidan lär du få glädje av Linn aggressiva prispolitik på en ny källa så småningom. Jag skulle nog avvakta ett litet tag med bytet hursomhelst om du nu inte har en bra deal på ett par 212or just nu?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det som jag tror håller uppe priset på Ninka/Espek är att de kan aktiveras med en 5125/Chakra-låda. De flesta gamla kunder som köper Majik sitter förmodligen idag med något i klass med 5103/Exotik som försteg. Då är inte Majik-I helt given. Att behöva köpa två C4100 innebär 60 000 kr på bara slutstegen för aktivering, plus över 10 000 kr på aktiva kort om man inte köper under sommarkampanjen. :shock: Helt vansinniga pengar om man ska ha LP12:a/CD-spelare av hygglig kaliber också. Även med Majik-I blir försteg+slutsteg 60 000 med aktiva filter... kostar att ligga på topp!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Espek kräver dock 6 kanaler för att gå aktivt...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Magnus wrote:
Espek kräver dock 6 kanaler för att gå aktivt...

/M
Jo det var det Sony menade med /Chakra dvs = 6100 :oops: hmmm Sony borde få svara för sig själv inser jag medan jag skriver


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Magnus wrote:
Espek kräver dock 6 kanaler för att gå aktivt...

/M
Givetvis, men jämförelsen håller ändå anser jag. 2xC4100 är 60 000 kr + filter medan C6100 är 36 000 plus filter. Var lite fräck och jämförde med Ninka för att få ännu större skillnader.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
don Tomaso wrote:
För att knyta an till huvudfrågan så sjunker ju tyvärr (eller dess bättre om man är köpare) Espek när Linn släpper prisbomber som Majik 140. Det blir ju samma sak med Katan dom lär inte vara värda mycket numer.
Det där förstod jag inte riktigt.. Visst, försäljningen av nya Katan går kanske ner om det börjar regna begagnade Espek för 10-12 tusen (tillåt mig tvivla) men varför skulle det nämnvärt påverka priset på begagnade Katan? De säljs ju fortfarande, till ett pris på behörigt avstånd från Majik 140, och behöver bara 4 kanaler för aktivering.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Skulle gära gå på en bättre källa/försteg men eftersom mitt system används mycket till film också ...
Har du provat/övervägt att bara addera en sub?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
hardcorelinnie wrote:
pekka71 wrote:
Skulle gära gå på en bättre källa/försteg men eftersom mitt system används mycket till film också ...
Har du provat/övervägt att bara addera en sub?
Har en subb till film dok inte Linn

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
teatime wrote:
don Tomaso wrote:
För att knyta an till huvudfrågan så sjunker ju tyvärr (eller dess bättre om man är köpare) Espek när Linn släpper prisbomber som Majik 140. Det blir ju samma sak med Katan dom lär inte vara värda mycket numer.
Det där förstod jag inte riktigt.. Visst, försäljningen av nya Katan går kanske ner om det börjar regna begagnade Espek för 10-12 tusen (tillåt mig tvivla) men varför skulle det nämnvärt påverka priset på begagnade Katan? De säljs ju fortfarande, till ett pris på behörigt avstånd från Majik 140, och behöver bara 4 kanaler för aktivering.
Jo det verkar börja regna Katan på beg-marknaden se bara på Jimmi forever han säljer två par till förmån för Majik 140. Jag tror många Katan ägare kommer att köpa Majik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 00:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Jan 23, 2007 16:11
Posts: 94
Location: Piteå
don Tomaso wrote:
Jo det verkar börja regna Katan på beg-marknaden se bara på Jimmi forever han säljer två par till förmån för Majik 140. Jag tror många Katan ägare kommer att köpa Majik
Nja, det beror nog mer på om Katan ägarna, precis som jag och Lena just nu, har det skralt i kassan. Vi har inga problem att se oss som Katan ägare ur ett musikaliskt perspektiv. Tvärtom - de är fantastiska. Mycket roligare än tex Ninka och handen på hjärtat har vi verkligen behov av dessa två par *men* pga ekonomiska skäl måste en prioritering göras. Det ser jag som något helt annat än att "vi byter för att dessa är inge kul längre" fenomenet.

_________________
Peace, Love and Music!
David

http://www.davidmorin.se
Livemusik, föreläsningar och gitarrteknik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 21, 2007 09:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Beror helt på om du åker taxi eller egen bil till soptippen...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited